Är fodervärden helt fri från ansvar..

BitterAss

Trådstartare
..efter fodervärdstidens slut?

Hästen kom tillbaka i Augusti från fodervärd där den har varit 1 år. Hon har hoppats & ridits dressyr på.

Hästen har nu vet besiktigats efter köp, då vi sålde hästen ganska omgående då vi ej kan ha henne kvar & fodervärden ville ej köpa hästen, och den visade ryggömhet & 3 gradig hälta. Köparen har nu hävt köpet & vi hämta hem henne imorgon och åker direkt till klinik.
Fodervärden har i mail berättat att hon i våras gick omkull skapligt på volten. Hon har även böjt henne själv skriver hon efter "skrotningen". Hästen hade även börjat slå på sig på kotorna bak, så skydd inhandlades. För mig som är travmänniska så "poppar" det upp ofräsch i skallen på mig när en häst plötligt börjar slå sig ( slog sig aldrig på travet).Alla hennes mail är sparade. Och hon anser sig inte heller ha gjort något fel när vi varit i kontakt med henne & enligt henne är hästen helt felfri. Samma eftermiddag som hästen kom hem tyckte jag att hästen såg väldigt spänd ut & jag kände efter som jag lärt mig under åren av massör & ET, och jösses, hon var som en planka! Från manke & ner till svansens början.

Hästen är en fd travhäst men slutade tävla tidigt in på 4 års säsongen pga jobbigt med muskler & en del korsförlamningar. Har aldrig varit halt.

Vi hade ett kontrakt skrivet med klausulen "om hästen uppvisar skada som är av sådan art vid återlämnadet att ägaren måste anlita veterinär skall fodervärden stå för kostnaderna". Fodervärden valde att inte vetbes hästen när hon tog hästen eller innan hon lämnades tillbaka, vilket är ett ganska stort problem enligt mig. ( Hästen är min mammas, men jag är ganska involverad på gott & ont)

Men hur blir det eftersom hästen varit såld nu emellan? Gäller kontraktet mellan fodervärd & mamma nu när hästen faktiskt är skadad?
 
Sv: Är fodervärden helt fri från ansvar..

Såvitt jag förstår när det gäller lagen vid dessa tillfällen, så borde hästen varit besiktigad i samband med återlämnadet för att kunna veta om skadan härrör sen fodervärdstiden. Så har tydligen inte skett, varför jag är tveksam till att några formella eller ekonomiska krav kan ställas på fodervärden.
 
Sv: Är fodervärden helt fri från ansvar..

Precis vad jag också skulle säga, tyvärr...
 
Sv: Är fodervärden helt fri från ansvar..

Fast det finns "bevis" via mail som kan härröra till skadan? Fast det är som sagt svårt att bevisa. Vilket känns ganska ruttet. Man kan säga att fodervärden gjort det "bra för sig".
 
Sv: Är fodervärden helt fri från ansvar..

Jag har tycker att det är ägaren som har skyldighet att besiktiga hästen innan den lämnas ut så man har svart på vitt att den är ok när man lämnar ut den - för att besiktiga om den när man får tillbaka den. Är då något fel så har ju ev. skada uppkommit hos fodervärden. Är ju svårt att bevisa hur den var när den lämnades ut eftersom ingen besiktning gjordes. Det är ju man själv och inte fodervärden som förlorar pengar vid ev. senare försäljning(Jag har själv en häst utlämnad på foder) mvh Marwin
 
Sv: Är fodervärden helt fri från ansvar..

oj , det uppkom visst massa svar medans jag skrev...:o
 
Sv: Är fodervärden helt fri från ansvar..

Fodervärden valde att inte vetbes hästen när hon tog hästen eller innan hon lämnades tillbaka, vilket är ett ganska stort problem enligt mig.

Men en besiktning före och efter fodervärdstiden ligger väl egentligen hästägarens intresse, och borde skrivits in i avtalet enligt mig (iaf om man ska ha ngt att komma med i efterhand...) Ägaren står för besiktningskostnaden innan hästen lämnas ut på foder, och fodervärden står för besiktningskostnaden vid återlämnandet. Då har man svart på vitt hur hästen var vid utlämnandet respektive återlämnandet, och först då har man väl egentligen någontilg att komma med som ägare vad det gäller krav på fodervärden, dvs om hästen får anmärkningar på besiktningen vid återlämnandet som inte fanns där på besiktningen vid fodervärdstidens början. DÅ kan man hävda att skadan uppkommit under tiden hästen var i fodervärdens vård, inte annars...
 
Sv: Är fodervärden helt fri från ansvar..

hehehe, kan man vara mer överens:D
 
Sv: Är fodervärden helt fri från ansvar..

Jo allt sånt där vet jag efter "alla" år på Buke's sidor.

I detta fallet var en del saker muntliga, då mamma naivt litade på fodervärden som verkade asbra. Som sen visade sig vara en fröken duktig, men kunskapen visar sig i hur hästen är i skicket. Och hur hästen var innan kan juh bara vi & folk runtikring oss veta, vi är noga hästfolk ( har tävlingstravare, mindre uppfödning osv) men det är som sagt inget man ser över data skärmen :D

Iaf så var det meningen att fodervärden skulle ha köpt hästen, men backade ur i våras pga studier nu i höst. I kontraktet står det att hon skulle ha vet bes hästen inom 1 vecka efter att hon tog hem henne, det var hon med på men gjorde inte detta utan ville vänta tills hon köpte hästen. Och det gick mamma med på. ( dumt nog)

Så när hon väl sa upp hästen i våras ville mamma ta hem henne kommande månad eftersom fv brytit mot kontrakt iom vet bes men det gick inte alls, hon ville njuta av hästen den sista sommaren & hotade med advokat osv.

Det har varit ngt krångligt minst sagt..
 
Sv: Är fodervärden helt fri från ansvar..

Det är ju heller inte bra att ägaren accepterat alla krav från fv, att ha sanktionerat detta med den uteblivna besiktningen är ju minst sagt problematiskt.

Krav kan man ju alltid ställa, men det kommer nog att vara rätt tandlöst om det inte kan styrkas att det är fv som är ansvarig för hästens tillstånd.
 
Sv: Är fodervärden helt fri från ansvar..

Hästen hade även börjat slå på sig på kotorna bak, så skydd inhandlades. För mig som är travmänniska så "poppar" det upp ofräsch i skallen på mig när en häst plötligt börjar slå sig ( slog sig aldrig på travet).Alla hennes mail är sparade

Varför reagerade ni inte när ni fick veta detta? Fundera över var ditt ansvar ligger i detta.
 
Sv: Är fodervärden helt fri från ansvar..

Jag haller med här, fv höll dig ju informerad hela tiden om problem som uppstod. Det är ju snarare till hennes fördel, hon har ju inte försökt dölja nagot.
 
Sv: Är fodervärden helt fri från ansvar..

Varför reagerade ni inte när ni fick veta detta? Fundera över var ditt ansvar ligger i detta.

Då stod hästen redan på stallplanen hemma igen.

Om du läser inlägget så är det inte min häst utan min mammas, så mitt ansvar behöver du inte fundera över.
 
Senast ändrad:
Sv: Är fodervärden helt fri från ansvar..

Jag haller med här, fv höll dig ju informerad hela tiden om problem som uppstod. Det är ju snarare till hennes fördel, hon har ju inte försökt dölja nagot.

Nej det har jag inte sagt heller. Hon talade om att hon gått omkull men att hon börjat slagit på sig talade hon om när hon lämande tillbaka hästen då hon även visade skydden hon köpt.
 
Sv: Är fodervärden helt fri från ansvar..

Då förstod jag det hela fel, jag trodde att ni haft kontinuerlig kontakt där detta med strykningarna framgick.

Det är nog dessvärre bara att bita i det sura äpplet och inse att ni gjort ett misstag som trott att fodervärden hade mer kunskap (eller moral) än som var fallet.
 
Sv: Är fodervärden helt fri från ansvar..

jag kan väl anse att ni borde ha besiktigat hästen när denna kommit hem (eftersom fodervärden inte gjort det), samt borde inte släppt iväg en häst obesiktigad. Sen vem som ska stå för vad är ju till er och bör skrivas in i kontraktet, så jag tror tyvärr att ni får stå ert kast.

På de förtryckta kontrakten står det ungefär (minns inte ordagrannt) att fodervärden ska innan fodertiden påbörjas låta hästen besiktigas. Innan återlämnadet ska fodervärden på nytt låta hästen besiktigas.
 
Sv: Är fodervärden helt fri från ansvar..

Fast det finns "bevis" via mail som kan härröra till skadan? Fast det är som sagt svårt att bevisa. Vilket känns ganska ruttet. Man kan säga att fodervärden gjort det "bra för sig".

det är ju du som skulle sett till att besiktning skedde i samband med återlämnandet isåfall.
 
Sv: Är fodervärden helt fri från ansvar..

det är ju du som skulle sett till att besiktning skedde i samband med återlämnandet isåfall.

Fortfarande inte JAG som äger hästen..

Skitsamma, hästen är hemma nu & har idag genomgåtts på klinik & det finns att läsa om i en tråd på "Buke-trav" under "vård".

Detta ämne behöver inte diskuteras mer :)
 
Sv: Är fodervärden helt fri från ansvar..

Ingenting som står i någon lag men att ingen besiktning skett gör det svårt med bevisbördan.
PL
 
Sv: Är fodervärden helt fri från ansvar..

Om det inte framgick så är det lagen som styr bevisbördan, det innebär att eftersom ingen besiktning gjordes i samband vid återlämnandet är det svårt att belasta fv med ansvar.
 

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 173
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik Enligt det fodervärdsavtal vi har skall fodervärden ansvara för samtliga skador eller sjukdomar som uppstår under avtalstiden. Hur gör...
2
Svar
34
· Visningar
8 189
Senast: darkwinged
·
Ekonomi & Juridik Tänkte slänga in detta inlägget som en ny tråd och uppdatera om hur mitt hästköp har gått men får skriva om detta inlägget vilket gör...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
25 194
Senast: Raja
·
Hästmänniskan Nu behöver jag er hjälp! fort..... Min häst åkte på foder till en medelålders kvinna i Köping, Januari 2012 (35mil) ifrån mig då jag...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
21 242
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp