Är inne på att köpa en Ardenner eller liknande

eldkyss

Trådstartare
Någon med ardennererfarenhet som kan tipsa om det är nåt särskilt man borde veta om just ardenner?

Det jag känner till är givetvis att dom oftast äter mer än andra hästar. Att det inte är alla hovslagare som vill verka/sko dom.

Hur brukar hovkvaliten vara? Har tittat på en ardenner som går barfota året runt och den ser ut att ha fina hovar. Den används till både körning och ridning. Men jag har för mig att jag hört någonstans att ardenner brukar ha dåliga hovar? Kan man köra med vanlig hästtransport som tål den tyngre vikten?

Är det svårt att hitta utrustning? Såsom vagn och sele?
 
Sv: Är inne på att köpa en Ardenner eller liknande

Det beror ju på vad hästen väger om du kan köra den i ett vanligt släp eller ej.
Mina gamla grannar kör sin ardenner i ett vanligt släp, men den var inte gigantisk utan bara jättestor :D
Deras hästar går även barfota med bra hovar, men de kanske har hittat rätt individer bara?

Att hitta sele och vagn tror jag inte är såå svårt.
Det är ju trots allt en häst som är till för att dra så det torde ju finnas utrustning att hitta till det. Finns kanske dock inte rätt storlek på H**ks eller B*rjes utan du kanske måste köpa "riktiga" grejer för att hitta rätt storlek som antagligen inte är jättebilligt om du inte hittar något på begagnat marknaden.

Däremot att hitta en passande sadel är inte helt lätt men även det går, men då får man nog inte låsa sig vid någon speciell typ av sadel utan acceptera det man hittar till hästen även om det är en allroundsadel om man tänkt sig en dressyr...
Om man inte har råd att slanta upp för att någon ska göra en specialgjord sadel såklart :)
 
Sv: Är inne på att köpa en Ardenner eller liknande

ja de är sant, får stämma av med vikten.

westersadel är väll ganska allsidiga och kanske passar bra till ardenner?

Har en hemma som vi hade på vår nordis:) men man skall ju veta om den ligger bra med:crazy:
 
Sv: Är inne på att köpa en Ardenner eller liknande

Njae, nu sysslar jag visserligen inte med westernsadlar men även en westernsadel kan ju ligga dåligt och vara för smal eller bred eller lång eller kort ja du vet.

Men om du nu köper dig en Ardenner kan du ju helt enkelt prova din gamla sadel och se om den passar :)
Om den passar är det ju jättebra, annars får du leta vidare helt enkelt :)

Gärna med hjälp av en sadelmakare då och inte bara en sadelutprovare...

Hoppas du hittar en fin ardenner :)

Satt själv och lätt förälskade mig i en igår kväll hästen var såå fin på bilden i annonsen hehe :love:

Men jag ska inte ha någon mer häst...
 
Sv: Är inne på att köpa en Ardenner eller liknande

Hovkvaliteten brukar det inte vara någon större fara med.
Däremot får man se upp med hovbroskförbeningar även om det mesta avlats bort.
 
Sv: Är inne på att köpa en Ardenner eller liknande

Jag tycker du ska kolla upp så att du har hovslagare som vill verka/sko. I min trakt är det bara en som är villig och det är den vi anlitar. När han var sjuk vid ett tillfälle ringde vi till hur många som helst, alla sa nej, tillsist hittade vi en måånga mil härifrån som kunde tänka sig att komma och verka. Vår har fina hovar.

Angående utrustning kan vår ha x-full i träns och grimmor (oftast), men upplever hennes huvud som väldigt litet och nätt jämfört med många andra ardenners.
Sele har jag upptäckt kostar massor, sadel har jag en bomlös (en barefoot London) som fungerar bra.

Har en nordsvensk också och anser mig ha mycket mer glädje av honom. Han är lättare, smidigare och roligare att ha och göra med.

Vår fröken är 10 år, 11 i vår. 165 cm i manken och väger 1000 kilo. Är snäll men nervöst lagd. Har storlek 6 i skor. Bor i en box som är 20 kvm stor.

4810722.jpg
 
Sv: Är inne på att köpa en Ardenner eller liknande

Hovkvalitén brukar vara bra. Problemet är att hitta någon som vill sko…

När det gäller släp kan du oftast inte dra i ett enkelaxlat släp. Dom brukar väll bara ligga på ca 700 lastvikt och en ardenner är oftast tyngre.

Begagnande kvalitétsselar är svårt att få tag i. Vagnar är inga större problem

Kan tala om att mitt fullblod behöver och äter betydligt mer än min fars ardennerhästar..
 
Sv: Är inne på att köpa en Ardenner eller liknande

Westernsadlar har precis lika många parametrar som ska stämma överens med hästen för att det ska bli bra! Så tyvärr är det lika svårt att hitta en passande westernsadel som en annan...ask me I know... ;)
 
Sv: Är inne på att köpa en Ardenner eller liknande

det tror ja absolut att dom har:) Får se vad som kan passa.
 
Sv: Är inne på att köpa en Ardenner eller liknande

okej, så de innebär att det är mer eller mindre omöjligt att köra en ardenner i en vanlig transport?

vi har ingen egen transport vi brukar alltid hyra. Men de hyrs alltså inte ut transporter som tål lite tyngre vikt som ardenner?
 
Sv: Är inne på att köpa en Ardenner eller liknande

Någon med ardennererfarenhet som kan tipsa om det är nåt särskilt man borde veta om just ardenner?

Det jag känner till är givetvis att dom oftast äter mer än andra hästar. Att det inte är alla hovslagare som vill verka/sko dom.

Hur brukar hovkvaliten vara? Har tittat på en ardenner som går barfota året runt och den ser ut att ha fina hovar. Den används till både körning och ridning. Men jag har för mig att jag hört någonstans att ardenner brukar ha dåliga hovar? Kan man köra med vanlig hästtransport som tål den tyngre vikten?

Är det svårt att hitta utrustning? Såsom vagn och sele?

Jag har ett par stycken går här.

Ja, dom äter som hästar. ;) MIna ligger p 25-30/dag i hö. På fri tillgång förra vintern så åt dom ca 40kg/dag var.

Hovkvaliteten är i regel bra, men det finns individer som inte har nåt vidare..

Mina ska vara barfota, men måste sko den ena fram för en hovspricka.

Du behöver en transport som kan lasta mellan 900kg och ett ton. Min ena låg den 21juni på 930kg..

Utrustning kan vara svårt, det beror lite på hur stor hästen är. Vagn är nog lugnt, sele är svårt. Dock så har jag specialtillverkade skaklar för att de flesta är trä och för smala..
 
Sv: Är inne på att köpa en Ardenner eller liknande

*kl*

Jag förstår då inte hur det kan vara svårt att hitta utrustning i rätt storlek. Sadel - absolut. Men övrig läderutrustning såsom sele, tömmar och huvudlag borde väl Tärnsjö kunna ordna utan problem. Det blir långt ifrån billigt, men nu snackade vi väl inte ekonomi? :angel:
 
Sv: Är inne på att köpa en Ardenner eller liknande

Jag gick i samma tankar som dig för ett tag sedan! Jag fick TYVÄRR ge upp idéen ganska snart!! =(
Fanns ingen hovslagare i närheten som kunde sko/verka en sådan tung häst! Dessutom var boxarna i stallet för små! =P
 
Sv: Är inne på att köpa en Ardenner eller liknande

Kolla hovarna - jag har sett ardennrar med fina hovar och ardennrar med fruktansvärt dålig hovkvalitet. En tung häst med dålig hovkvalitet blir ett smärre helv-te!

Utrustning fixar du däremot - bomlös sadel brukar vara det som funkar bäst på "tjockisarna" och huvudlag brukar gå att få tag på efter lite idogt letande. Jag har till min shire två huvudlag - ett som är köpt på den lokala hästsportbutiken och ett som är köpt på Eurohorsemässan. Båda passar bra på de två ardennrar som provat dem. Sele brukar inte vara så svårt om det inte är en ardenner med mycket grov hals. Många äldre lokselar är ju gjorda till just ardennrar. Se dock upp så att selen är i god kvalitet om du köper en gammal. En ny går ju att få tag på också, Floby till exempel gör väl nya också tror jag.

Hovslagarna brukar inte uppskatta bumlingtassar = om man hittar hovslagare så blir det avsevärt dyrare än med en vanlig skoning. Dessutom är skor och brodd och söm dyrare i större storlek om man vill ha hästen skodd. Mina vinterskor kostar 225 kronor/par och brodden 14 kronor styck. Senaste skoningen gick på drygt 2000 om man räknar in hovslagare, skor, snösulor och brodd.

Transport är ett problem. Speciellt om man är utlämnad till att hyra. Att köra lagligt blir då i praktiken omöjligt - hyrsläpen brukar oftast vara nedvägda till en totalvikt som passar för b-kort = överlast med en avsevärt lättare häst än en ardenner i. Ardennern är oftast inte så lång så storleken på släpet är nog inget problem däremot - min shire däremot har arslet mot baklämmen (han åker bara om man måste till klinik tills jag fått råd med en egen större transport).

Det man kan räkna med generellt sett är att ALLT är dyrare till en större häst. Svårare att få tag på och dyrare men absolut inte omöjligt. Förutom bomsadel till min häst då...

Vagn är inga problem däremot - möjligen får du byta skacklar bara eller värma ut de skacklar som sitter på. Ardennern är ju lite bredare än många andra raser.

Sedan är de ofta (absolut inte alltid men rätt ofta enligt min erfarenhet) starka som sjutton och rätt bestämda så det är lite som att försöka ro en pansarkryssare att rida ardenner. Men de finns säkert mer lyhörda individer också!
 
Sv: Är inne på att köpa en Ardenner eller liknande

Vi har ju en egen ras i till i sverige som är utmärkt nordsvensk arbetshäst !! Inte lika grov men rörligare spänstigare lättare att hålla samma tempo vid uteritter och allmänt en trivsam ras.
 
Sv: Är inne på att köpa en Ardenner eller liknande

Blev lite nyfiken, varför är det så få som vill verka och sko ardennerhästar? :confused:
 
Sv: Är inne på att köpa en Ardenner eller liknande

Fast om de är väluppforstade då? Det är ju samma arbete bara lite mer och större. Eller är det benen/hovarna som är tunga att hålla?
 
Sv: Är inne på att köpa en Ardenner eller liknande

benen och hovarna är mycket tunga min ettårings ben väger mer än benen till araberna på mitt jobb... Sen väger de ofta runt tonet, så de är ganska krävande att lyfta hovarna.
 

Liknande trådar

D
Hästvård Jag har sen i augusti en shetlandsvallack på foder. Dels för sällskap åt ett fjordsto vi har här och dels för att han är körd och jag...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 786
Senast: Luna10
·
Träning Tänkte starta en liten tråd om barfota hästar, debatten är het i vårat stall iaf... :devil: Jag har i vanliga fall inget imot...
2
Svar
25
· Visningar
2 613
J
Hästvård Läget är såhär: 1st ponny kat C som tidigare tävlat i både hoppning och dressyr. Sommaren -05 hade hon knäledsinflammation H.F och...
Svar
3
· Visningar
1 013
Senast: JForsberg
·
Hästvård Jag ska nu berätta hur det har gått med MIN häst. Det var het diskussion om ämnet i tråden "Varför skor ni?" för 1-2 veckor sen, vilken...
2
Svar
20
· Visningar
2 306
Senast: Magnum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp