Är inne på att köpa en Ardenner eller liknande

Sv: Är inne på att köpa en Ardenner eller liknande

Ett tips är att fostra/träna de tunga hästarna så de kan ha hovarna på en verkningsbock/pall.
Då behöver inte hovslagaren slita ihjäl sig.

Bästa bilden jag hittade..
Det går att vika hoven bakåt på den också och använda som en slags domkraft
DSCN2873.jpg
 
Sv: Är inne på att köpa en Ardenner eller liknande

Har skot 1 ardenner och gör inte om det.

Vist hon var ett bland det snällaste som jag har skot så det var inga problem men det väger en massa oavsätt att ha deras hovar uppe
och om man inte varmskor så får du banka på skona i en evighet för att sedan konstatera att skon inte har ändrat sin form överhuvudtaget :devil:.

Så länge jag inte skaffar en verkstol (nu blev jag osäker, heter det så) och börjar varmsko så tar jag mej inte an hästar av den storleken.

Kram
 
Sv: Är inne på att köpa en Ardenner eller liknande

Blev lite nyfiken, varför är det så få som vill verka och sko ardennerhästar? :confused:

Fötterna är stora och benen tunga, skorna är stora och tunga. Verka är inga problem om man har kunskapen. Men sko är värre. Oftast behöver man varmsko iom att det är mycket gods i skorna. Min ena har skor fram och det är mycket tjockare skor, än vanliga ridskor. vanliga ridskor 8mm finns vatd jag vet bara upp till strl 5. Min lilla har 6: or och då är det 12 eller 13mm skor. Dock är hon omskodd flera gånger med dessa skor, men kunna rikta en sån krävs antingen styrka eller värme.

Om varje hovslagare skulle ta "sin" andel av ardenner så skulle det bli ca 2/hovslagare. Men så är det inte, jag har fått ringa runt och fråga volka hovslagare som kan tänka sig att verka en sån här öht och det var inte många..
 
Sv: Är inne på att köpa en Ardenner eller liknande

Lite klurigare att dra med sig för hovis, annars finns det verkstolar. Används mest till kor iof.
 
Sv: Är inne på att köpa en Ardenner eller liknande

Min hovis säger att det som gör att de är tyngre att sko är för att de ofta är mer lågställda än ridhästar och i regel har mer mage, så hovis kommer inte in under hästen så att han kan stå på ett bekvämt sätt samtidigt som inte benet går att lyfta lika högt/blir jobbigare att lyfta lika högt som på ett lättare mer högställt djur. Jag har haft tur och hittat en helt underbar hovis som är välutbildad och vill skpo mina klumpisar:D. Jag tycker det är synd dock att det ska vara ett så stort problem för även kallblod borde förtjäna att ha välskötta hovar.

Har inte ardenner själv men har och har haft att göra med en del. Hovbrosket är ett problem som är väldigt vanligt inom ardennern åtminstonde om det blir åt det grövre hållet. (rönka kan var ett alternativ för att man ska kunna veta i vilken omfattning det finns OM det finns). Utrustning kan man nog hitta genom föreningen eller de olika bruksföreningar som finns annars får man måttbeställa, vilket förvisso är dyrt men håller minst en hästs liv om man sköter utrustningen.
Om du har tänkt att köpa en "färdig" häst som ska gå att köra se NOGA till att den är ordentligt körd och både be om att få se den körd och kör själv med det du tänkt dig att använda den till, det är alltför vanligt att folk köper en "körd" häst och får en resa de sent glömmer (om de har tur:angel:). Det kan ju vara så att utrustning följer med i köpet... Lika viktigt är givetvis att den är välhanterad (vilket tyvärr kan brista allför ofta hos sk kallblodsgubbar) men det finns självklart många duktiga seriösa också:)

Ardennern är en trevlig häst men man ska veta vad man ger sig in på som med allt ;) Själv älskar jag bruksnordisen:love: o kan ju inte låta bli att förorda den men även ardennern räknas till de svenska lantraserna och behöver bevaras:idea:

Lcka till
 
Sv: Är inne på att köpa en Ardenner eller liknande

Fast om de är väluppforstade då? Det är ju samma arbete bara lite mer och större. Eller är det benen/hovarna som är tunga att hålla?

Inte bara det. Stora skor kan behöva värmas för att man ska kunna rikta dom, det blir ju också tyngre att arbeta med.

Som svar på frågan. Jag har en nordis/ardenner på foder. Han väger drygt 800 kg. Träns kan han ha full, förutom nosgrimmorna som blir för korta oftast. Han har kort men grovt huvud. Gigantisk mun så han har 15.5 i storlek och det är inte helt enkelt att hitta bett om man nu vill ha nåt annat än vanligt tränsbett.

Hovslagare ja, många tackar nej och de som tackar ja lägger på en hel del på priset. I alla fall alla jag pratat med här i området. Min tar 950 för att helsko en "vanlig" häst men 1500 för min. Då har min ändå inga jättefötter så han behöver inte varmskos.

Täcken är svårt, kort rygg och enorm bog. Flughuvorna har jag fått förlänga kardborrebandet på för att kunna stänga. Hans boots har jag också fått modifiera för att kunna få runt hans trästockar till ben.

Han behöver mycket mat, eller egentligen inte mängden som är viktig utan att han har att tugga på hela tiden. Annars får han sprutdiarré direkt.

Jag som sysslat med fjordingar senaste åren känner att allt blir lite mer omständigt, men samtidigt går det att lösa med finurliga uppfinningar. Man får modifiera utrustning, plocka delar här och där, hitta på egna lösningar. Halstäcken och bogskydd har jag sytt om för att de ska passa tex. Så visst går det om man vill. Men man kanske inte kan räkna med att allt finns färdigt så att det passar. O då är nog ändå min liten om man jämför med en helardenner.

Men han är rolig. Pigg, arbetsnarkoman, snabb och stark som en oxe. När han travar fullt ös får tinkern i stallet ta till galopp :love: Bra kombination.
 
Sv: Är inne på att köpa en Ardenner eller liknande

... även ardennern räknas till de svenska lantraserna och behöver bevaras:idea:

Lcka till

Är det så alltså? För visst kommer den annars från Belgien eller trakterna därkring?

*kl*

Jag är sjukt sugen på att skaffa mig en kallblodstravare, någon som har erfarenhet av dessa underbara hästar så får nu gärna tipsa om allt jag behöver tänka på.
Halvblodsnörd som jag varit i många år nu...
 
Sv: Är inne på att köpa en Ardenner eller liknande

Ett tips är att fostra/träna de tunga hästarna så de kan ha hovarna på en verkningsbock/pall.

Min häst accepterade en sådan rakt av utan att tveka första gången hon kom i kontakt med den. Hovslagaren sa att det är ganska vanligt att hästarna tar det helt lugnt och att man inte brukar behöva träna på det, vilket är tur eftersom det blir lite dyrt att träna medan hovis väntar... Min pålla stod första gången och tittade fascinerat när hovis raspade och "hovspånet" yrde.
 
Sv: Är inne på att köpa en Ardenner eller liknande

Helt riktigt så brukar de inte vara några prpblem med normalfostrade hästar att använda.
Tänkte mer på yngre individer som man behöver öva hovslagarvett med rent allmänt.:D
 
Sv: Är inne på att köpa en Ardenner eller liknande

I Sverige har vi 3 lantraser på hästsidan, Svensk ardenner, Nordsvensk och Gotlandsruss.
 
Sv: Är inne på att köpa en Ardenner eller liknande

Är det så alltså? För visst kommer den annars från Belgien eller trakterna därkring?

Ja, dom kom ursprungligen därifrån, men har varit så många år i sverige och avlade på annat sätt, att våra svenska inte ser lika dana ut som belgarna.
 
Sv: Är inne på att köpa en Ardenner eller liknande

MIna har 15,5 och 16,5 i bett. XF i träns och grimmor, nosgrimmorna på tränsen passar aldrig.. Täckena är i stort sett bara Ullareds 165cm täcken som passar. 3åringen kan ha "vanliga" 155täcken. Sadelgjord har jag en som är 160 och den funkar om dom inte är allt för feta eller dräktiga, då blir det en gjordförlängare eller två. Sadel är väl det största problemet. Min gamla Lewor sen början 70talet funkar bra om dom inte är feta eller dräktiga, utan då blir det barbackagjord.

Maten är väl den stora skillnaden från "vanliga" hästar. I fjol på fri tillgång åt mina 40kg hö/dag var. I år har jag inte fri tillgång utan fodrar 4ggr/dag istället, men visst går det åt hö.
 
Sv: Är inne på att köpa en Ardenner eller liknande

EmblaAsk och mul, tack så jättemycket, alltid roligt att lära sig nårot nytt:laugh:!
 
Sv: Är inne på att köpa en Ardenner eller liknande

KL

Det är inte helt ovanligt med fotskabb på ardenner för att bidra med ett ytterligare "hovproblem", och det är ett h-te att bli av med. Kolla noga så att hästen eller dess stallkompisar inte står och stampar med bakbenen eller tycker det är onormalt skönt att bli kliade i hovskäggen, alt ömmar och inte vill bli pillade på benen (vilket ofta kan misstolkas för att de bara inte vill lyfta benen och bara är dumma).

Vet flera gamla ardenner-/nordisgubbar som viftar bort skabbplågan med att det "alltid varit så" och kallar det för ardennereksem eller liknande... rent djurplågeri.
 
Sv: Är inne på att köpa en Ardenner eller liknande

KL

Det är inte helt ovanligt med fotskabb på ardenner för att bidra med ett ytterligare "hovproblem", och det är ett h-te att bli av med. Kolla noga så att hästen eller dess stallkompisar inte står och stampar med bakbenen eller tycker det är onormalt skönt att bli kliade i hovskäggen, alt ömmar och inte vill bli pillade på benen (vilket ofta kan misstolkas för att de bara inte vill lyfta benen och bara är dumma).

Vet flera gamla ardenner-/nordisgubbar som viftar bort skabbplågan med att det "alltid varit så" och kallar det för ardennereksem eller liknande... rent djurplågeri.

Det är ett vanligt problem och kan komma utan förvarning. Tyvärr är de medel som fungerar bäst borttagna och inte säljs. Det verkar inte finnas någon planering att försöka hitta nåt som faktiskt funkar och inte är farligt. Fotskabb är vanligt på flera hästraser såsom Tinker/Cob/ NSV/Shire och hästar med en del benbehåring. Endel kliande kan bero på Zinkbrist och överkänslighet av nåt med. Så "eksemet" kan vara överkänslighet mot nåt. Jag har en som har svårt för spån.. De små spånen sätter sig i håret och börjar klia.
 
Sv: Är inne på att köpa en Ardenner eller liknande

KL

Det är inte helt ovanligt med fotskabb på ardenner för att bidra med ett ytterligare "hovproblem", och det är ett h-te att bli av med. Kolla noga så att hästen eller dess stallkompisar inte står och stampar med bakbenen eller tycker det är onormalt skönt att bli kliade i hovskäggen, alt ömmar och inte vill bli pillade på benen (vilket ofta kan misstolkas för att de bara inte vill lyfta benen och bara är dumma).

Vet flera gamla ardenner-/nordisgubbar som viftar bort skabbplågan med att det "alltid varit så" och kallar det för ardennereksem eller liknande... rent djurplågeri.


Våran första ardenner hade både skabb och mugg när hon kom:crazy:
Hon hade stått hon en gammal gubbe och helt blivit "bortglömd" i flera år, gubben som ägde henne sa att hon dom senaste åren stampat med ett bakben vid skoning, ja det var ju för i h-vete skabben som var boven, hon slutade med det och var en dröm att sko när skabb och mugg var borta.

Och det var inte ett litet projekt att bli av med det!

Hon har nu flugit till hästhimmlen och en ny ardenner dam har flyttat hem till oss, måste bara säga att jag älskar den rasen:love:
Hon går att rida men inget vidare hon har används till körhäst i alla år och även här.

Det har inte varit svårt att få tag på utrustning alls vi fick väldigt mycket med första ardenner som loksele, träns mm sadeln köpte vi till av gubben.
Våran nuvarande ardenner är inte av den största modellen så grimmor tecken etc är inte svårt att få tag på vagn byggde min sambo och släde oxå, massa annat som skaklor, vedtjälkar och annat smått och gott har vi lyckas få tag på hos gammla häst karlar.

Våran hovis är en klippa och skor alla sorters hästar han tar lika mycket att sko våran shettis som ardennern, det är materialet som tidigare nämnts som är dyrare. Äter gör hon MYCKET fast det gör även våran kallblods travare.

Tycker verkligen att du ska satsa på en ardenner om det är vad du vill,
som sagt är det viktigt att bevara rasen, häromkring där jag bor (i våran kommun) finns det 3 st ardennrar men dessto mer nordisar, i Dalarna över lag är det inte heller många utan i småland, skåne kan man få tag på "riktiga" körhästar. Våran är från lönnerberga.

Lycka till i alla fall!!:)
 
Sv: Är inne på att köpa en Ardenner eller liknande

Det är ett vanligt problem och kan komma utan förvarning. Tyvärr är de medel som fungerar bäst borttagna och inte säljs. Det verkar inte finnas någon planering att försöka hitta nåt som faktiskt funkar och inte är farligt. Fotskabb är vanligt på flera hästraser såsom Tinker/Cob/ NSV/Shire och hästar med en del benbehåring. Endel kliande kan bero på Zinkbrist och överkänslighet av nåt med. Så "eksemet" kan vara överkänslighet mot nåt. Jag har en som har svårt för spån.. De små spånen sätter sig i håret och börjar klia.

Det finns några preparat som är hyfsat effektiva, men de är inte godkända för häst som du säger (det finns det inget som är) och veterinärna vill inte gärna skriva ut dem... det borde gå att skriva över ansvaret på hästägaren i specialfall eller ansöka om dispens, för de vill ju inte riskera sitt jobb...

Jag hade gladeligen behandlat min nu döda tinker med något som verkligen fungerade även om det var kanske 50% att hon dog av det (nu är det ju inget som är så illa statisktiskt sett), för hon led verkligen, och vi testade det mesta...

Så skabb ska man verkligen se upp med. Jag skulle aldrig igen utsätta mig för en skabbhäst igen. Det är så fruktansvärt jobbigt att se hästen lida, och kanske inte bli av med det trots att man testar allt man kan. För alla blir inte av med det...

Se också upp för lymfödem som ofta är ett resultat av skabb (eller långt gången mugg/rasp) i kombination med gener eller annan miljö, man vet inte riktigt... Förtjockningar och valkar i huden särskilt på bakbenen. Googla på "chronic progressive lymphedema" så får man fram mycket godis :S

nat2.jpg
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Är inne på att köpa en Ardenner eller liknande

Oh, fy det var ingen trevlig syn! Stackars häst!!!

Nu finns det visst Sebacil igen, Sebacil tvätt eller nåt heter det. Men veterinärer vill inte gärna skriva ut det.. Förut kunde man behandla med Dermocan och sen Frontline, men min erfarenhet så funkar det knappt.. Sebacil är det enda som jag vet som verkligen funkar..

Min ena kliar sig och jag har behandlat för fotskabb, men det går inte helt bort. Nu har hon fått rasp och det kliar som attan med.. Jag har fått utskrivet Betnovat (livstids karens) och sen smörjer jag med Zinksalva, jag ger även Chevinal Plus som innehåller en hel del Zink. Jag har behandlat båda för fotskabb, men inte fått bort klådan helt så därför använder jag zink nu och det blir bättre av det. Raspen är snart borta och hon kliar sig mycket mindre.

Nu har jag en som ska föla snart så den vill jag inte behandla mera utan får kolla av det när det börjar bli sommar och fölet är lite större. Då ska jag raka av henne hovskägget med och sen köra en jättekur. Jag ska även försöka få till ett recept på Sebacil och bada hela hästarna i det :)

Klådan är ett bekymmer och ett lidande och det verkar som om rosa skinn är mycket känsligare med.. Att raka är bra på ett sätt, det är lättare att hålla rent och behandla men risken för små sår är ju helt klart större.

Det finns INGET alls som är godkänt för häst, tyvärr... Det är synd för det är ett djurskyddsproblem!
 

Liknande trådar

D
Hästvård Jag har sen i augusti en shetlandsvallack på foder. Dels för sällskap åt ett fjordsto vi har här och dels för att han är körd och jag...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 782
Senast: Luna10
·
Träning Tänkte starta en liten tråd om barfota hästar, debatten är het i vårat stall iaf... :devil: Jag har i vanliga fall inget imot...
2
Svar
25
· Visningar
2 613
J
Hästvård Läget är såhär: 1st ponny kat C som tidigare tävlat i både hoppning och dressyr. Sommaren -05 hade hon knäledsinflammation H.F och...
Svar
3
· Visningar
1 013
Senast: JForsberg
·
Hästvård Jag ska nu berätta hur det har gått med MIN häst. Det var het diskussion om ämnet i tråden "Varför skor ni?" för 1-2 veckor sen, vilken...
2
Svar
20
· Visningar
2 306
Senast: Magnum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Bra hörlurar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp