Bukefalos 28 år!

Är jag självisk?

jassica

Trådstartare
Jag har en häst, som jag fick när jag anonnserade om sällskapshäst. Det är en 5-årig travare, som ägaren inte har tid med, och han vill inte springa på travet, och det är också en av anledningarna till att hon inte vill ha honom kvar.

Detta är en supertrevlig häst, som jag redan fäst mig mycket vid, har haft honom i tre veckor. Han är allt jag söker vid häst, framåt, gillar mys&gos, trevlig och lätt att ha att göra med. Men som vanligt finns det ett men

Denna hästen är bortlovad till en tjej, som är ihop med ägarens kusin, hon är väldigt fäst vid hästen, och har ridit honom på lov och dylikt. Hon har blivit lovad att få hästen, men hon har inte tid eller råd, hon går i skolan nästan 30 mil härifrån. Tidigast hon kan ta hästen är när hon går ur skolan, vilket är om ett och ett halvt år. Detta visste jag om, ägaren informerade mig om detta, men sa: jag kan aldrig tänka mig att hon tar honom, han blir nog vkar hos dig resten av livet.. Jag fick numret till den här tjejen, och ringde och berättade att hästen mår bra osv. vi pratar lite och hon säger att hon tänker hämta honom så fort hon går ur skolan.

Jag vill inte lämna tillbaka honom, och ägaren är jättenöjd och tycker han har det superbra här, men jag känner, att när den där dagen kommer när tjejen ska hämta honom, kommer det bli jättejobbigt. om jag känner såhär för honom nu kan jag tänka mig hur det kommer kännas då.

Han är riden men inte "inriden" så jag kommer få forma honom som ajg själv vill ha honom, vilket jag känner kommer bli ännu svårare att lämna ifrån mig honom.

Vad skulle ni gjort, är jag självisk som känner såhär?:confused:
 
Sv: Är jag självisk?

mycket kan hända på ett och ett halvt år! Om det är en yngre person det rör sig om som ska ta över hästen så betyder det ju inte att personen hämtar hästen samma dag denne går ut skolan. Mycket kan hända efter det! Plugga vidare, skaffa jobb, kanske flytta? Det är inte gratis att ha häst!

Känner du att du inte vill bli av med denna häst rätt som det är så ställ ett ultimatum, antingen köp eller så får den åka tillbaka och du ser dig om efter en häst att köpa som är din egen och som ingen kan ta ifrån dig rätt som det är!
 
Sv: Är jag självisk?

Har du fått hästen? Har ägarbyte gjorts? Man kan ju inte ge bort hästen till 2 olika personer.

Hade jag fått en häst på dom premisserna hade jag lämnat tillbaka den omedelbums, varför stå o försörja en häst som åker om 1½år liksom
 
Sv: Är jag självisk?

Nej jag har inte fått hästen, utan ahr honom på foder kan man väl säga. Hon kommer aldrig att sälja honom varken till mig eller den andra tjejen det har hon redan sagt.

At hon lovat honom den andra tjejen är för att hon är så himla förtjust i honom, och hon sa väl ungefär: du får ta honom! men tjejen i fråga har inte råd tid eller möjlighet.

Denna situtation är ju toppen för den tjejen, jag rider till hästen, ska även ta lektioner, jag betalar allt, så kan hon hämta honom när det passar.

Hon följer med ägaren hit imorgon och ska rida, det har jag sagt är helt ok, får hoppas att det iaf är en trevlig tjej.
 
Sv: Är jag självisk?

precis jättemycket kan ju hända, men hon är helt 100 på at ta honom när hon går ur skolan, hon har varit och kollat på stallplatser inärheten av hennes skola men har som sagt inte råd.

Att ställa ultimatum att jag ska köpa hästen går inte, då hon inte tänker sälja honom varken till mig eller den tjejen.

Och jag känner mig så dum,om jag skulle berätta för ägaren att jag kanske inte vill ha honom kvar för jag orkar inte med den dagen han försvinner..
 
Sv: Är jag självisk?

Jag tycker nog att du ska försöka få till ett ordentligt snack med ägaren om vad som egentligen gäller. Är hästen bortlovad till den här andra tjejen eller inte, finns det en rimlig chans att tjejen verkligen kommer kunna ta hästen om 1½ år, o.s.v. Jag tycker heller inte att du ska känna dig dum om du känner att du inte vill ha kvar hästen om det visar sig vara så att du bara ska lägga ned en massa tid, kärlek och pengar på den, och sedan bara se den åka om något år. Utan då är det nog bättre att du redan nu, innan du hinner fästa dig vid den här hästen för mycket, ser dig om efter en annan häst i stället.

Men som sagt, försök reda ut allting med ägaren först. Hon borde självklart förstå att det känns väldigt jobbigt för dig att stå här med en häst som du inte vet om du får behålla eller inte.

Jag hoppas det löser sig.
 
Sv: Är jag självisk?

Tack för ditt råd! Hästen är ju bortlovad till den andra tjejen, men som ägaren också sagt, mycket kan ju hända på ett och ett halv tår, men jag har ju pratat med tjejen i fråga och hon är 100 på att hon ska ta honom, det var bland det första hon sa.

jag skulle mycket väl kunna ha honom den här tiden, men jag känner lite såhär; det skulle ju faktiskt kännas roligare om jag hade en häst som jag får behålla.

samtidigt är jag rädd att ägaren ska tycka att det är konstigt att jag känner såhär för att jag visste ju faktiskt detta när jag fick honom, men detta är en häst som det verkligen klickade med direkt, och förutom min egna häst så har jag tyckt att de andra hästarna jag ahft inte var så speciella, så det är lite speciellt för mig med att det känns så bra.

Tjejen o ägaren kommer nu här straxt så ska vi rida ut, så vi får se hur det går.
 
Sv: Är jag självisk?

Om du nu skulle vilja köpa honom, innebär det inte då också att du känner att du har möjlighet att ha en egen häst istället för en foderhäst?

Jag skulle ta ett snack med ägaren, och säga att om inte du får behålla honom sedan så vill du inte ha kvar honom på foder.

Det är helt onödigt att lägga pengar, tid, kärlek och energi på en häst du vet att du bara får behålla ett år.

Jag skulle lämnat tillbaka hästen och köpt en egen.
 
Sv: Är jag självisk?

KL
Det här med att låna på livstid brukar spricka.. jag hade en häst jag skulle få, men tre veckor efter att jag fått hem honom kom ägaren och hämtade honom igen och inga papper skrevs. Och det gör ta mig tusan ont, har inte sett hästen eller hört av ägaren sedan dess, och då har jag jobbt med honom under två somrar och ett vinterlov. (hon bodde långt bort).
 
Sv: Är jag självisk?

Du gick in i det med öppna ögon, du visste att hästen var bortlovad. Varför då ta hem en sån överhuvudtaget?

Som fodervärd är detta något man måste räkna med. En öppen dialog med ägaren där du förklarar hur du känner inför detta, erbjud dig att köpa hästen...går ägaren inte med på det får du väl lämna tillbaka den.
 
Sv: Är jag självisk?

Om du nu skulle vilja köpa honom, innebär det inte då också att du känner att du har möjlighet att ha en egen häst istället för en foderhäst?

Jag skulle ta ett snack med ägaren, och säga att om inte du får behålla honom sedan så vill du inte ha kvar honom på foder.

Det är helt onödigt att lägga pengar, tid, kärlek och energi på en häst du vet att du bara får behålla ett år.

Jag skulle lämnat tillbaka hästen och köpt en egen.

som jag redan skrivit några gånger, så är hästen ej till salu.
 
Sv: Är jag självisk?

Du gick in i det med öppna ögon, du visste att hästen var bortlovad. Varför då ta hem en sån överhuvudtaget?

Som fodervärd är detta något man måste räkna med. En öppen dialog med ägaren där du förklarar hur du känner inför detta, erbjud dig att köpa hästen...går ägaren inte med på det får du väl lämna tillbaka den.

ja jag visste redan om det, men ägaren sa att hon nästan var 100 på att tjejen inte skulle ta honom. Men nu är det inget att älta det är som det är. Får ta ett snack med ägaren.
 
Sv: Är jag självisk?

haj

hur gick det när ni red ut? pratade du med ägaren till hästen?

Jag kan bara säga så här att mycket kan hända på 1 och ½ år.. hon kan skaffa kille och inte vara intresserad av hästar eller så träffar hon en annan super bra häst som det säger klick med m.m..

det är jätte svårt att kunna säga * jag är 100 på att jag tar honom om 1 ½ år , då hon inte har en anning om vad hon gör då men visst hon kan kanske hålla vad hon säger men på något viss så tror jag inte det..

Hade jag varit du så hade jag sagt detta till ägaren och förklarat hur du känner
 
Sv: Är jag självisk?

det gick bra när vi var ute och red, hon påpekade även då flera gånger att hon längtar tills hon kan ta hem honom.

detta måsate ju vara perfekt för henne, jag rider til hennes häst och betalar så kan hon hämta honom när det passar henne.

Nej jag pratade inte med ägaren utan vill göra det när vi är ensamma.
 
Sv: Är jag självisk?

Äsch passa på och njut NU medans du har hästen.

Tro mig mycket kan hända på 1 1/2 år...

Hästen kan dö
Hästen blir inte alls vad du tror när han väl är inriden
Hästen blir halt
Du tappar intresset
Hon tappar intresset
Du hittar en bättre häst

Varför oroa sig över något som du inte har en aning om?
 
Sv: Är jag självisk?

Du annonserade efter selskapshäst så du är inte tvungen att rida till honom eller rida för instruktör och lägga massa pengar på.
Detta är något du själv väljer att göra, så varför är du så rädd för att tjejen får njuta av detta? Du behöver ju inte göra det....
 
Sv: Är jag självisk?

ägaren vile inte låna ut honom endast som sällskapshäst, men jag sa då att jag kunde rida honom osv.
 
Sv: Är jag självisk?

jaa, ok... men då så..
Det är jätte svårt när hon inte vill sälja honom till dig heller...
Då kan du bara hoppas att tjejen inte vill ha honom sen... Inget annat att göra... eller lemna tillbaka och hitta en annan, men det gissar jag du inte vill när du är så förtjust i honom...
Lycka till.
V
 
Sv: Är jag självisk?

Jag tycker att du ska ha honom kvar. Men få en bestämd tid som du får ha honom kvar. Så inte den andra tjejen kan komma efter ett halvår och vilja ha honom.
Skriv ett kontrakt på ett och ett halvt år. Sen rider du och tränar med honom och ser det som en erfarenhet och njut av den tiden du får med honom.

MVH Russin8
 
Sv: Är jag självisk?

visst kan jag se det som en erfarenhet, men jag har fått tag på en annan häst, så funderar på att lämna tillbaka denne.

tack alla för era råd o synpunkter.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 522
Senast: Hedinn
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 499
Senast: Lobelia
·
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 942
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 138
Senast: Smurfoff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp