Bukefalos 28 år!

Är unionen nåt bra?

Aliche

Trådstartare
Jag jobbar som butikssäljare och har gått ur Handels för dom varit så kategoriskt värdelös när jag behövt hjälp, som jag förstår det kan jag inte heller ha deras a-kassa om jag inte är fackmedlem. Hursom vill jag gärna vara med i ett fack också och jag unferar på Unionen men är osäker på om jag har rätt att vara med där och sen är jag nyfiken på hur andra uppfattar dom. Har dom hjälpt er? Varit bra/dåliga? hur är A-kassan hos dom?

Finns det någon annan a-kassa jag kan vara med i? hjälp mig! :)
 
maken hade stor hjälp av Unionen när han blev felaktigt uppsagd. Men då jobbade/jobbar han på ett ökänt företag som Unionen vill "klämma åt" på alla sätt dom bara kan. men än så länge är företagsledningen slugare än facket... men maken fick jobbet tillbaka så med det blev han då nöjd! :)
 
Jag jobbar som butikssäljare och har gått ur Handels för dom varit så kategoriskt värdelös när jag behövt hjälp, som jag förstår det kan jag inte heller ha deras a-kassa om jag inte är fackmedlem. Hursom vill jag gärna vara med i ett fack också och jag unferar på Unionen men är osäker på om jag har rätt att vara med där och sen är jag nyfiken på hur andra uppfattar dom. Har dom hjälpt er? Varit bra/dåliga? hur är A-kassan hos dom?

Finns det någon annan a-kassa jag kan vara med i? hjälp mig! :)

Det är ju tråkigt om du känner att ditt fackförbund inte hjälpt dig när du haft problem... Om inte de lokala ombuden klarar av sina uppgifter så måste man vända sig uppåt i hierarkin.... ibland kanske ända upp på förbundsnivå...

Man ska vara med i det fack som har kollektivavtalet på arbetsplatsen. För det är det fack som arbetsgivaren förhandlar med när konflikter uppstår. En företrädare från Unionen kan inte hjälpa dig om inte Unionen har ett kollektivavtal där du jobbar och du arbetar under deras avtal... Sedan borde det gå att gå ur handels och enbart vara med i handels A-kassa. Det är bara att skriva i sin uppsägning att man önskar kvarstå i A-kassan. Så fungerade det när jag var fackligt aktiv inom Kommunals område....
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Är ni med i facket? A-kassa? Jag funderar på att gå ur. Har aldrig haft svårt att få jobb, har aldrig varit arbetslös, har behövt...
7 8 9
Svar
167
· Visningar
10 196
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 969
Senast: lundsbo
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 543
Senast: IngelaH
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
25 665
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp