Bukefalos 28 år!

Är vi fel ute som funderar på schäfer?

Sv: Är vi fel ute som funderar på schäfer?

Äsch då, ingen fara på taket.;)
Missförstånd sker lätt i text.

Men dåså, är det såsom du säger så kan jag då ändra mig och säga att en Schäfer mkt väl kan passa dig/er.:laugh:

Har du hunnit kika runt på några uppfödare ännu?
 
Sv: Är vi fel ute som funderar på schäfer?

Nja, har fått några tips på uppfödare och har börjat kolla igenom olika hemsidor. Dom som avlar med tjänstehundar som främsta mål hoppar jag över då jag ju helt enkelt tror att det blir för mycket hund för mig. Men jag läser någon sida då och då och försöker bilda mig en uppfattning.

Det är så svårt när det gäller ett nytt ämne. När jag letade raskatt visste jag bara vilken ras jag ville ha och fastnade för en kattunge på bild. Det var bara ren tur att det verkligen var en toppenuppfödare. Nu är jag ju mer insatt i rasen och skulle vara mer kräsen vid köp utav ny katt. Nu har jag ju lärt känna fler uppfödare också och är inte lika beroende av uppdaterade hemsidor som jag var första gången. Men med hund är jag ju helt novis. Har inte så stor koll på rasstandarden (som jag nog har läst hur många gånger som helst vid det här laget) och det blir liksom lite tilt i hjärnan. Eftersom jag inte är medlem på några hundforum, är aktiv inom hundvärlden osv så har jag ju bara hemsidorna att gå efter.

Men jag kikar runt och försöker suga åt mig information så mycket jag kan.
 
Sv: Är vi fel ute som funderar på schäfer?

Dom där testerna visar ju helt olika varje gång :p

Jag börjar undra vad jag har träffat för schäfrar egentligen som inte alls är så som vissa här vill få det att verka som :confused:

Samma sorts schäfrar som jag träffat (och träffar) verkar det som. Det blir ju en hel del eftersom flera vänner har schäfrar och två har kennlar. De är ju inga rena sällskapshundar. De vill såklart ha ganska mycket motion och stimulans, men är inga energiknippen som kräver extremt mycket jobb. Jättetrevliga hundar tycker jag. Om man cyklar mycket är det utmärkt att ta med hunden också. Dra pulkor på vintern, skrinda på sommaren är också bra arbete som inte kräver mycket av ägaren. Agilityträning är också ganska lätt att göra själv. Har en kompis som har två golden och de är mycket mer krävande. (finns inget stopp liksom)
 
Sv: Är vi fel ute som funderar på schäfer?

Samma sorts schäfrar som jag träffat (och träffar) verkar det som. Det blir ju en hel del eftersom flera vänner har schäfrar och två har kennlar. De är ju inga rena sällskapshundar. De vill såklart ha ganska mycket motion och stimulans, men är inga energiknippen som kräver extremt mycket jobb. Jättetrevliga hundar tycker jag. Om man cyklar mycket är det utmärkt att ta med hunden också. Dra pulkor på vintern, skrinda på sommaren är också bra arbete som inte kräver mycket av ägaren. Agilityträning är också ganska lätt att göra själv. Har en kompis som har två golden och de är mycket mer krävande. (finns inget stopp liksom)

Mina hundar räknas som aktiva sällskapshundar och ligger ungefär på den nivån som du beskrev här ovanför. I min värld ska en riktig brukshund ha MER än vad mina ska ha... Så är jag uppväxt i alla fall, med arbetande Schäfrar.
Det var därför jag aldrig skaffade någon ny brukshund när den sista försvann, då mitt intensiva intresse för att träna och aktivera på det viset började ebba ut.

Schäfern ska bannemig inte göras om till någon helvek soffpotatis, snacka om att förstöra en riktigt bra ras!
 
Sv: Är vi fel ute som funderar på schäfer?

Mina hundar räknas som aktiva sällskapshundar och ligger ungefär på den nivån som du beskrev här ovanför. I min värld ska en riktig brukshund ha MER än vad mina ska ha... Så är jag uppväxt i alla fall, med arbetande Schäfrar.
Det var därför jag aldrig skaffade någon ny brukshund när den sista försvann, då mitt intensiva intresse för att träna och aktivera på det viset började ebba ut.

Schäfern ska bannemig inte göras om till någon helvek soffpotatis, snacka om att förstöra en riktigt bra ras!

Jag håller med dig. Schäfern är Sveriges vanligaste ras så att folk träffar många orastypiska hundar gör mig egentligen inte förvånad. Jag tror jag har 10 schäfrar i mitt lägenhetsområde och där är det 2 st (min och en annan grannes) som har arbetande linjer i sig. Resten är goa hundar, men med ett svalt arbetsintresse.
 
Sv: Är vi fel ute som funderar på schäfer?

Schäfern ska bannemig inte göras om till någon helvek soffpotatis, snacka om att förstöra en riktigt bra ras!
[/QUOTE]
Nej det tycker jag absolut inte. Der är en brukshund som behöver arbeta och aktiveras, men det kan de få utan att man tränar hysteriskt. Det finns många sätt att träna med hunden. Det var så jag menade. (om det uppfattades annorlunda)
 
Sv: Är vi fel ute som funderar på schäfer?

Några tankar om Hovawart? Det är också en hund på intresselistan.
 
Sv: Är vi fel ute som funderar på schäfer?

mitt intryck av hoffe är att det är en betydligt lugnare hund än schäfer, och att de har ett något lägre aktivitetsbehov. det är ingen hund man tar sig till SM med, men för träning och tävling på hobbynivå fungerar de utmärkt. jag antar att du har läst på lite men vill ändå påpeka att de är av bruksras och inte lika fånigt snälla som de ser ut att vara. de är också hyfsat reserverade. men jag har aldrig träffat någon otrevlig, de är mest bara ointresserade av främmande.
 
Sv: Är vi fel ute som funderar på schäfer?

Japp, har läst på en del, men tycker man får en bättre uppfattning när andra människor än just dom som har rasen svarar :p
Tack för ditt svar. Jag fortsätter mitt läsande om dom raser vi är intresserade utav.
 
Sv: Är vi fel ute som funderar på schäfer?

Jag undrar bara om du tittat något på riesen?!

För mej är det en väldigt bra ras om man vill ha en aktiv hund som både vill och kan göra "allt", men sällan är så krävande och på som tex. en bruks schäfer eller malle.

En risen hänger med i vått och torrt!
Må hända att de inte har riktigt vallhunds-mentalitet, men istället så är de oftast VÄLDIGT förlåtande för fel som man gör som förare.
De är generellt sett en sund och balanserad ras med några rasbundna sjukdomar som de seriösa uppfödarna arbetar hårt för att "bli av" med.

Vill man köra bruks på "hobbynivå" och i övrigt ha en rejäl kompis som lever under devisen "Varför gå runt när man kan gå igenom" så tycker jag att rasen bör beaktas!
Att de dessutom inte fäller om man klipper dem regelbundet är en rejäl bonus.

Som vanligt när det gäller brukshundar så gäller det att undvika utställningsuppfödarna och leta seriösa uppfödare som har balanserade hundar med mer hjärna än päls!

/Swat
 
Sv: Är vi fel ute som funderar på schäfer?

Tjaa, jag vill ju ställa ut också, men är inte ett såå stort fan av pälsvård. Det blir en del pälsvård med raskatten så vill ha en ganska lättskött päls på hunden. Men jag ska kika lite närmare på dom. Tack för ditt tips.
 
Sv: Är vi fel ute som funderar på schäfer?

Hoppar in lite snabbt utan att ha läst hela tråden.

Jag och min PV har en 1å4 och 4 månaders schäfertik, som vi haft sedan februari iår. Då hon kom hit var hon extremt tunn och vi har så gott som bara gödit henne, så hennes nuvarande energibehov är inte stort. Ska dock nu när hon börjar se 'normal' ut (tidigare såg man revbenen och höftknölarna från långt avstånd) börja träna henne och dra med henne.
Men numera går vi promenader, kastar boll på gräsmattan osv och hon ligger i soffan och sover hela dagarna då vi inte är ute, även om hon inte fått motion på 2-3 dagar. (som nu tex när det var en hel helg med studenter + födelsedag).
Hon är enormt flexibel efter oss, tar vi sovmorgon, tar hon sovmorgon osv.
Jag ser henne som väldigt lugn i miljö hon känner vid, men kan bli stressad 'borta' (hon hade ingen social träning sen innan), dock klarat två medeltidsmarknader galant! (bott där med tält).

Jag själv var nybörjare med hundar (min PV är uppväxt i schäferkennel), men vår hund har vart extremt lätt att tas med även för mig som har min första hund (om vi bortser familjen schäfer/labkorsning vi hade när jag var liten).

Tror nog inte det är några problem att tillgodose behoven :) Ut och gå, ta med om man åker iväg till stall osv och lek/träna lite :) Funkar aldelles utmärkt med vår tik :D
 
Sv: Är vi fel ute som funderar på schäfer?

Det där kan inte vara en renodlad BRUKSschäfer. Det aktivitetsbehov du beskriver passar in på typ en st bernard.
 
Sv: Är vi fel ute som funderar på schäfer?

Just nu har hon vart undernärd, därför hon aktiverats lite... Men kommer öka motionen när hon har något att bygga muskler av..

Hon kommer ifrån kennel Crossfox och är 100% schäfer, har dessutom väldigt välmeriterade föräldrar...

fs_447893901_79324_1268641981.jpg

Crossfox Flippa.
Detta var dock i början vi hade henne och hon var lite tunn.
 
Sv: Är vi fel ute som funderar på schäfer?

det Raven_ menar är att din hund är avlad för utställning, inte bruksarbete på någon högre nivå. den är precis lika renrasig för det (och mycket söt på bilden). de utställningsavlade har normalt ett lägre aktivitetsbehov, men också en lägre kapacitet. det diskuteras också om det är försvarbart att ta en arbetshund som schäfern och enbart avla på utseendet. kanske är det lämpligare att avla på bruksmeriter?

er hund var ju vuxen när ni köpte henne, så ni visste ju vad ni fick. er hund har på bilden mycket vinklade haser, men det verkar ju som om den kan stå och gå normalt? har man otur när man köper valp så blir det ännu värre, och man kan få en hund som mer eller mindre går på hela baksidan av underbenet. på en del hundar är också korset så stupande att hunden ser konstant skitenödig ut (därav begreppet "räkrygg") och frågan är hur det ser ut med hållbarheten?
 
Sv: Är vi fel ute som funderar på schäfer?

Jag förstår vad du menar.
Hon har inte röntgats än, ska göras det så fort som möjligt, men hon har 'goda gener' om man säger så.
Jag vet att hon är utställningsvarianten, Pojkens mors kennel är en sådan (inte den just denna hunden kommer ifrån), och jag har orkar inte längre diskutera rak och lågställt med honom. Men föredrar även jag lite mer raka.
Dock kommer Flippa användas lite mer som en brukshund så fort hon har så hon kan bygga muskler. Ska dra med henne, min PV ska tävla bla skydd (om hon har har huvudet till det, är normalt ganska vek) och jag funderar på lydnad, men vill testa på lite först, är ju fortfarande rätt så mycket nybörjare.

Hon går och rör sig helt normalt, och är inte riktigt så lutad som det ser ut som på bilden, hon står rätt ojämnt där.
Jo, det har jag märkt, och förespråkar inte min pojks familjs kennel om jag får vara ärlig. Men vill och orkar inte lägga mig i deras djurhållning. Det blir ett senare projekt om han tar över kenneln. Vi fick en bra hund som är helt underbar att ha att göra med, och som troligast går igenom röntgen med bra resultat, då är jag nöjd :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa en ny hund efter flera år utan. Jag är en väldigt aktiv person som är ute och tränar mycket. Planerna är...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 811
Senast: Roheryn
·
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
11 952
Senast: LovingLife
·
Hundavel & Ras Jag hjälper en bekant att välja ras för framtida hundköp och behöver lite tips :) De har haft hund innan, världens snällaste lugnaste...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 130
Senast: Sezziyanen
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 660
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp