Bukefalos 28 år!

Äta mindre för att inte gå upp i vikt under grav...

DarkInNight

Trådstartare
Grav i v 12. Har/haft ett rent helvete med illamående i två månader, knappt fått i mig vätska eller mat. Provat div mediciner men inget fungerar. Startade graviditeten på 64 kg men på ett möte i tisdags MVC hade jag gått ner till 61kg. Berättade även om att jag inte är helt bekväm med tanken på att få en stor boll på magen och viktuppgång och alla andra kroppsliga förändringar. Men jag har inga ätstörningar eller liknande, i vanliga fall så äter jag lika mycket som min sambo -en rejäl stor portion med mat helt enkelt.

Har lyckats hantera illamåendet bättre, får i mig frukost, mellanmål, lunch, mellanmål och ibland middag, samt massor av vätska vid måltiderna. Sen eftermiddag och kväll är fortfarande ett rent helvete och tillbringas i sängen, men det känns ändå överkomligt.

Hur som, jag ringde BM imorse eftersom jag gått ner ännu ½ kg. Det känns inte riktigt sunt att gå ner i vikt under gravidite, så jag ville kolla så det inte var någon fara.

Då säger hon att jag inte får sluta äta för att inte gå upp i vikt. Men, :confused: jag mår ju illa, jag äter så mycket jag bara kan! Jag blev så ledsen över att hon antyder att jag medvetet svälter mig själv och barnet :( . Jag har haft ett rent helvete de senaste månaderna, det är sjukt frustrerande att inte kunna äta som vanligt och tvinga i sig varenda tugga, och så kläcker hon ur sig något så respektlöst :(

Någon som bytt barnmorska under graviditeten?
 
Sv: Äta mindre för att inte gå upp i vikt under grav...

Jag inledde med att gå ner 5 kilo fram till v 19 ca. Men då hade jag att ta av, bebsien får alltid sitt det är du som får ev brist.

Du har all rätt att byta bm om du inte känner dig bekväm!
 
Sv: Äta mindre för att inte gå upp i vikt under grav...

Min kropp kan nog tappa ett par kilo till innan den börjar må dåligt, hade lite hull från början att ta av som tur är. Det var ingen fara att tappa ett par kilo alltså? Fick du tillbaka dem senare i graviditeten? :)

Jag vet att man får byta BM, men har aldrig hört någon göra det.
... Nej jag känner mig inte bekväm med att BM tror att jag svälter mig FRIVILLIGT, för att hon verkar fått den felaktiga uppfattningen av att jag inte skulle vilja gå upp i vikt under graviditeten.
Kan lova att under de senaste månaderna har jag lätt gått över eld för att slippa illamåendet och få äta normalt igen och hålla en bra graviditetsvikt.
 
Sv: Äta mindre för att inte gå upp i vikt under grav...

Jag bytte aldrig men önskar att jag hade gjot det. Min bm var som din, sjukt repektlös på många sätt. Byt om du känner att det är det rätta. Det är din graviditet och du ska känna dej bekväm med din bm.
 
Sv: Äta mindre för att inte gå upp i vikt under grav...

Berättade även om att jag inte är helt bekväm med tanken på att få en stor boll på magen och viktuppgång och alla andra kroppsliga förändringar.


... Nej jag känner mig inte bekväm med att BM tror att jag svälter mig FRIVILLIGT, för att hon verkar fått den felaktiga uppfattningen av att jag inte skulle vilja gå upp i vikt under graviditeten.

Det låter som att ni har missförstått varandra.
 
Sv: Äta mindre för att inte gå upp i vikt under grav...

Jag förstår inte isf hur sjutton hon skulle ha missförstått mig.

Vart finns kopplingen över att jag uttryckt att jag oroar mig över att bli stor och fet, samt det faktum att hon säger att jag inte ska sluta äta för att inte gå upp i vikt.

Om en BM tror att den gravida kvinnan är så nojjig över vikten att svälter sig själv för att inte gå upp i vikt, borde hon inte tagit upp det och diskuterat det mer ingående? Det är ju allvarliga saker isåfall som bör kollas upp, och kanske behöver kvinnan hjälp.

Nu är det inte så, jag har gått ner i vikt för att jag mår illa, så gott som konstant, och får i mig ungefär 1/3 - 1/2 av vad jag äter i normala fall :( . Varje gång vi träffat BM har vi varit tydliga med att jag i vanliga fall äter mycket, och att en av de jobbigare sakerna med illamåendet är att matlusten (glädjen) är borta.

Men jag har lite känslan att hon fått för sig en sak och inte lyssnar på mig.
 
Sv: Äta mindre för att inte gå upp i vikt under grav...

Så skönt att höra :D

Igår kväll surfade jag runt lite, letade efter lite mer info om viktnedgång. Hittade inte så mycket om det är farligt eller ej, men hittade flera diagram som visade som visade att ungefär 1/3 av alla gravida gick ner i vikt i början av graviditeten. Det var skönt att se att det är så pass många som inleder en graviditet med viktnedgång. De allra flesta började öka igen mellan vecka 12-17, så nu är det väl bara att vänta och härda ut ett tag till!
 
Sv: Äta mindre för att inte gå upp i vikt under grav...

Jag tycker du ska byta bm om det inte känns bra.
Annars blir det bara ett orosmoment varje gång du ska till bm.
 
Sv: Äta mindre för att inte gå upp i vikt under grav...

Första graviditeten gick jag upp direkt för maten var det enda som hjälpte mig mot illamåendet (kakor och sånt) men andra graviditeten gick jag ner då jag hade en annan typ av illamående, spydde upp precis allt och fick inte heller i mig någon direkt vätska.

Min BM sa att det var ganska normalt, men däremot tyckte hon jag skulle köpa näringsdrycker på apoteket tills dess att jag kunde äta normalt eftersom kroppen kommer in lite i en ond cirkel. Tycker du ska kolla upp det, det får igång matsmältningen igen. Att gå ner, förutsatt att du i alla fall får lite näring i dig, tror jag inte är direkt farligt, bebisen tar ju vad den ska ha där inne... Folk i svältländer föder ju friska barn, så det skulle jag inte vara direkt orolig för, och äter du en del så ska det inte vara någon fara...
 
Sv: Äta mindre för att inte gå upp i vikt under grav...

*kl*

Min förbränning ökade till max under graviditeten och det i samband med kräkningar gjorde att jag gick ner i vikt i början. Tror de var först i vecka 15 jag började gå upp i vikt. Slutade på 70,0 några timmar innan förlossningen. Vägde 56,2 när jag blev gravid, gick ner till 53,4 innan det vände. Min BM sa att det var fullt normalt och så länge jag åt så mycket jag kunde och istället för att hetsäta, gå och småäta lite då och då, så att jag fick behålla så mycket som möjligt. Ett par knäckebröd i magen är bättre än inget alls som hon uttryckte det :) Älskade min bm, så förstående och kompetent.

Kanske även ska berätta att jag var 170 cm lång när jag blev gravid, och slutade som 175 cm :). Så jag låg redan på gränsen till undervikt när jag blev gravid.
 
Sv: Äta mindre för att inte gå upp i vikt under grav...

Jag gick upp totalt 7 kg när jag fick andra barnet, men om man då räknar bort att han vägde 4780 g, fostervatten och moderkaka så gick jag ner ett par kilo under graviditeten, utan att ens må så illa som jag gjorde med första barnet, jag var helt enkelt inte sugen på något speciellt utan mådde mest helt utmärkt. :D

Med första barnet mådde jag illa de första månaderna, jag fick tillslut akupunktur mot illamåendet och det hjälpte, men jag var tvungen att äta väldigt ofta i små mängder för att må bra. Men då gick jag upp efter halva gravideten ungefär och betydligt mer än med andra barnet. :D

När jag låg inne när jag väntade första, så träffade jag även en tjej som var inlagd för att få näringsdropp för hon spydde precis hela tiden, hon försökte få i sig mat men det kom upp lika fort igen så för att hon och barnet skulle må bra så blev hon inlagd och fick näringsdropp.
 
Sv: Äta mindre för att inte gå upp i vikt under grav...

Ja jag kommer byta barnmorska. Det skulle vara trevligt med någon som lyssnar på vad jag säger och inte drar förhastade slutsatser.

Men det dröjer tills nästa koll så jag tar bytet efter ultraljudet men innan kollen :)
 
Sv: Äta mindre för att inte gå upp i vikt under grav...

Jag har ett tredje illamående om man räknar dina som två sorter :p . Mår som oftast riktigt bra på morgonen, sen blir det värre och värre. Om jag äter täta mål blir det bättre/lättare att hantera, men allt som oftast är eftermiddagarna och kvällarna ett helvete. Men blir äcklad av all mat, inte roligt att tvinga i sig. Näringdrycker har jag provat, söta som :devil: , det gick inte bra. Men drickyoghurt/smoothies slinker ner :idea: (vatten kräks jag av).
Just nu får jag ändå i mig mat, frukostmacka, mellanmål, lunch, mellanmål och ofta middag :) Dricker massor av apelsinjuice och mjölk.
 
Sv: Äta mindre för att inte gå upp i vikt under grav...

Åhh, jag vill också ha en förstående och stöttande BM. Min tycker jag ska dricka näringsdrycker, men jag kan inte. Hon pratar mycket om inläggning och akuten också, jag förstår att hon tyckte det i början när jag inte fick i mig mat. Men det är mycket bättre nu, jag får ju i mig mat hela dagarna och har inte spytt på flera dagar, men ändå pratar hon om inläggning. Det känns inte som om hon LYSSNAR eller LITAR på vad jag säger :confused:

Jag MÅR mycket bättre eftersom jag fått en bättre kontroll över illamåendet och vet hur jag ska kontrollera det.
 
Sv: Äta mindre för att inte gå upp i vikt under grav...

Lät som en praktisk grav (inte så sugen men att må bra)! :laugh: .

Fy för att behöva så illa som tjejen du träffade :(
 
Sv: Äta mindre för att inte gå upp i vikt under grav...

Jag tycker det låter som att du får i dig en hel del näring och jag skulle inte vara orolig om du inte rasar i vikt. Däremot tycker jag verkligen du ska byta barnmorska, man har så mycket att tänka på under en graviditet att någon som inte kan stötta på ett bra sätt känns väldigt opassande att ha att göra med:mad:
 
Sv: Äta mindre för att inte gå upp i vikt under grav...

Med tanke på trådens rubrik o att du inledningsvis skriver:
Berättade även om att jag inte är helt bekväm med tanken på att få en stor boll på magen och viktuppgång och alla andra kroppsliga förändringar.

Så är ju Bms reaktion inte förvånande.
Själv var jag inne flera ggr o fick näringsdropp för att fostret inte skulle ta skada av min extrema viktnedgång, nedgången var inte frivillig, jag hade hyperemesis under hela graviditeten.
Jag vägde 10 kg mindre när jag kom in på BB än jag hade gjort före min graviditet, änå vägde fostret lite dryga 3 kg o jag hade väldigt lite fostervatten.
Det som hjälpte mig var att min sambo serverade frukost i sängen, sen låg jag kvar 1 timme innan jag gick upp.
 
Sv: Äta mindre för att inte gå upp i vikt under grav...

Rubriken blev felskriven, jag är medveten om att den kan misstolkas. Det var meningen att skriva det BM sa till mig, om att jag inte ska sluta äta pga oro att gå upp i vikt. Men då har BM missuppfattat mig totalt.
Visst vill jag inte bli fet bara för att jag ska bli mamma, men jag tycker det är milsvidd skillnad på att inte vilja bli fet och bli anklagad för att medvetet svälta sig själv. För det gör jag inte, och har aldrig gjort, jag äter så ofta jag kan och så mycket jag får i mig. Frukost på säng hjälper mig inte ett smack, morgonen är bästa tiden, kvällen är ett helvete.
 
Sv: Äta mindre för att inte gå upp i vikt under grav...

Nej, jag tycker inte jag rasar alarmerande i vikt, hade hull att ta ifrån från början, men jag var orolig ifall det var farligt för fostret, därför ringde jag BM för att höra så det inte var någon fara :)

Hormoner i all ära, men det hon sa kändes inte bra att höra. Igår stod jag och grät medan jag lagade middag för att jag mådde så illa, fick springa in och lägga mig med jämna mellanrum för att inte behöva kräkas. Slutade inte gråta förrän jag tvingat i mig maten och kunde lägga ifrån mig tallriken och lägga mig ner igen.
Så det känns skit att få höra att jag medvetet svälter mig själv, jag tvingar ju i mig mat fastän hela kroppen skriker och svär åt mig och hotar att allt ska komma upp igen :(
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 257
Senast: Bapelsin
·
Kropp & Själ Pga klimakteriet och medicinbiverkning stack vikten rejält uppåt. Jag tycker att jag har provat allt. LCHF (funkade Inte, för mycket...
14 15 16
Svar
304
· Visningar
23 723
Senast: SiZo
·
Kropp & Själ Jag har senaste tiden varit så otroligt illamående hela tiden, jag mår illa nästan hela dagarna men när jag äter är det hemskt. Det...
2
Svar
32
· Visningar
5 295
Senast: Lillefrun
·
Kropp & Själ Okej, lite kul att jag startar den här tråden direkt efter en tråd om favoritpasta, men jag har fnurlat länge på detta. Innan ni går...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
14 509
Senast: mrkarisma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp