Äta rätt till träning

Anledningen att jag frågade är för att de oftast inte förklarar övningarna bra eller vilken del de tränar på, har googlat runt tidigare men hittar inget som hjälpt mig.

Jag föreslog YouTube, inte Google. Finns hur många träningsvideor som helst med instruktioner och du ser ju också hur varje övning ska genomföras i videon. Ibland får man helt enkelt lägga ner lite tid för att det ska bli bra.
 
Jag föreslog YouTube, inte Google. Finns hur många träningsvideor som helst med instruktioner och du ser ju också hur varje övning ska genomföras i videon. Ibland får man helt enkelt lägga ner lite tid för att det ska bli bra.
Har även kollat på youtube med, vilken innefattade att googla, finns ju inget bra ord för att man sökt på youtube som typ youtubat eller nått..
 
Just nu är jag extremt godissugen, en bieffekt av att jag gjort uppehåll med snusandet (försöker sluta, är snus sugen också), försöker byta ut godiset mot frukter/grönsaker, då det är lite nyttigare. Är väl inte sådär jättebra att t ex käka en Ahlgrens bilar påse á la 125-175g varje dag...

Ska till affären lite senare och kolla vad det finns, se om jag kanske får lite inspiration till motivationen.
Nu när det är semester är det enkelt att fixa till saker att äta, vill helst hitta någon hållbar lösning till jobbet också.

Vet jag haft tunnbröds med mig, dock inte så mycket pålägg men, min fantasi är så tråkig när det kommer till mat...
Så länge godisen inte ersätter mat så blir den nog i ditt fel i princip nyttig. Godis, läsk, glass osv anses vara onyttigt mest för att det är ganska tom energi som inte innehåller så mycket näring och att det mättar dåligt. Detta är något som är ett problem för någon som har svårt att bli mätt på den energimängd man ska få i sig eller om man ersätter mat med godis eftersom man då får i sig mindre näring. För en person som har svårt att få i sig tillräckligt med energi så kan det dock i princip istället bli nyttigt eftersom det innebär att personen får i sig tillräckligt med energi även om den är tom. Det kan även ge kroppen möjlighet att använda vissa andra delar av maten för bättre ändamål istället för att omvandlas till just energi.

Så är du sugen på godis eller andra "onyttigheter" och det inte blir istället för mat utan utöver maten så är det nog inget du ska undvika utan snarare tvärtom.
 
Har även kollat på youtube med, vilken innefattade att googla, finns ju inget bra ord för att man sökt på youtube som typ youtubat eller nått..

Det finns som sagt mängder av bra träningsvideor som visar bra övningar för muskelbyggande för olika muskelgrupper. Man får söka runt och testa sig fram med övningarna för att se vad som passar. Värt att lägga ner tid på om du inte vill gå på gym eller kan använda PT.
 
Så länge godisen inte ersätter mat så blir den nog i ditt fel i princip nyttig. Godis, läsk, glass osv anses vara onyttigt mest för att det är ganska tom energi som inte innehåller så mycket näring och att det mättar dåligt. Detta är något som är ett problem för någon som har svårt att bli mätt på den energimängd man ska få i sig eller om man ersätter mat med godis eftersom man då får i sig mindre näring. För en person som har svårt att få i sig tillräckligt med energi så kan det dock i princip istället bli nyttigt eftersom det innebär att personen får i sig tillräckligt med energi även om den är tom. Det kan även ge kroppen möjlighet att använda vissa andra delar av maten för bättre ändamål istället för att omvandlas till just energi.

Så är du sugen på godis eller andra "onyttigheter" och det inte blir istället för mat utan utöver maten så är det nog inget du ska undvika utan snarare tvärtom.
Jag ska nog undvika godis, för om jag äter det på daglig basis känns det som om det lägger sig på magen, vilket är ett ställe jag inte behöver. Önskar man kunde välja, hade hellre sett lite mer fyllning över rumpan, men men...
 
Kära rara @RedHyuuga, jag tror att du inte mår så bra psykiskt just nu. Det är inte maten eller motion som är problemet nu, utan jag tycker att det känns som om du eventuellt är deprimerad. Du har ju haft det skitjobbigt en längre tid nu och det tar lång tid att hitta tillbaka efter allt.

Jag tänker att skit i detdär med träning just nu (alltså motion är ju jättebra både för kropp och knopp men det är liksom inte viktigt just nu att du ska åstadkomma något med träningen).

Gå ut och ät, skäm bort dig, låt någon bukare dra med på lunch nån ledig dag. Låt det ta tid. Jag hade gärna lunchat med dig men jag sitter i ett annat land tyvärr.
 
Det finns som sagt mängder av bra träningsvideor som visar bra övningar för muskelbyggande för olika muskelgrupper. Man får söka runt och testa sig fram med övningarna för att se vad som passar. Värt att lägga ner tid på om du inte vill gå på gym eller kan använda PT.
Gå på gym är inget som lockar att gå dit själv, hade jag däremot haft en kompis hade det kunnat funka i och för sig hade all träning funkat bättre då man kan pusha varandra. Lite synd att alla mina vänner bor så långt bort bara. :(
 
Gå på gym är inget som lockar att gå dit själv, hade jag däremot haft en kompis hade det kunnat funka i och för sig hade all träning funkat bättre då man kan pusha varandra. Lite synd att alla mina vänner bor så långt bort bara. :(

Jag ber om ursäkt på förhand om jag trampar på en öm tå men du verkar fokusera väldigt mycket på vad som inte funkar, istället för att fokusera på vad som faktiskt kan funka. Jag tipsade ju om att köpa hem egna vikter, då behöver du ju inte gå på gym? Ta till dig de tips som kan funka istället för att fokusera på det negativa.
 
Jag ska nog undvika godis, för om jag äter det på daglig basis känns det som om det lägger sig på magen, vilket är ett ställe jag inte behöver. Önskar man kunde välja, hade hellre sett lite mer fyllning över rumpan, men men...

Det är dock inte direkt specifikt för godis utan samma resultat kommer bli oavsett vad man överäter på i princip.

Ett tips för hemmaträning är att antingen beställa en suspension trainer typ TRX eller någon knockoffvariant eller att göra en själv. Dessa funkar väldigt bra för core/ryggträning och tar i princip ingen plats (och i princip gratis om man gör en själv! )

 
Kära rara @RedHyuuga, jag tror att du inte mår så bra psykiskt just nu. Det är inte maten eller motion som är problemet nu, utan jag tycker att det känns som om du eventuellt är deprimerad. Du har ju haft det skitjobbigt en längre tid nu och det tar lång tid att hitta tillbaka efter allt.

Jag tänker att skit i detdär med träning just nu (alltså motion är ju jättebra både för kropp och knopp men det är liksom inte viktigt just nu att du ska åstadkomma något med träningen).

Gå ut och ät, skäm bort dig, låt någon bukare dra med på lunch nån ledig dag. Låt det ta tid. Jag hade gärna lunchat med dig men jag sitter i ett annat land tyvärr.
:heartheart:heart

Jag måste börja i någon ände, annars kommer jag aldrig komma ur den onda cirkeln jag fastnat i och just maten är en bidragande del och en del jag anser vara väldigt viktig, för äter jag inte dör jag till slut.

Mitt mål är att få någonsånär ordning på kosten först och sen komma igång med någon lättare träning, för att sedan bygga vidare.
Just nu är det semester och jag vet inte hur det blir när jag kommer tillbaka till jobbet, min förhoppning är att chefen ska godkänna förslaget vi lagt fram, så blir det förhoppningsvis bättre där med.

Det kommer ej gå att fixa på en dag, men en långsiktig plan typ.
 
Jag håller med @tanten här. Om det nu är så att TS råkar gilla bacon, påläggsskinka, korv, eller vad det nu må vara, så tror jag att det är bättre att det blir sådan mat i nuläget än ingen mat alls. Det låter ju mest som om TS borde komma igång med att äta, vad det sedan är verkar faktiskt spela mindre roll just nu.
Ja för det var precis så jag skrev. Ät inte sånt, aldrig någonsin och svält är bättre.
 
Jag har också IBS och något som hjälpt mig mycket är att äta efter ett program som kallas Fodmap. Finns jättemycket om du googlar. Jag gick en onlinekurs hos en dietist. När jag är dålig i IBS:en har jag också svårt att äta, ständigt illamående. Upptäckte att min IBS låg bakom väldigt mycket mer än bara de akuta magattackerna så att säga.
 
Jag ber om ursäkt på förhand om jag trampar på en öm tå men du verkar fokusera väldigt mycket på vad som inte funkar, istället för att fokusera på vad som faktiskt kan funka. Jag tipsade ju om att köpa hem egna vikter, då behöver du ju inte gå på gym? Ta till dig de tips som kan funka istället för att fokusera på det negativa.
Jag vill inte göra min rygg sämre än vad den redan är, du får ursäkta mig att jag är bekymrad/orolig över min rygg, då om den pajjar kommer jag ej längre kunna fortsätta jobba med det jag älskar, och därpå förlora all motivation.
Även om jag kanske inte skriver/svarar på allt betyder inte det per automatik att jag inte tar till mig, jag är frågvis av naturen och har alltid varit och kommer troligen alltid varit, är väl en sådan som ska vända och vrida på allt i alla möjliga vinklar innan jag ens vågar testa...
 
Jag vill inte göra min rygg sämre än vad den redan är, du får ursäkta mig att jag är bekymrad/orolig över min rygg, då om den pajjar kommer jag ej längre kunna fortsätta jobba med det jag älskar, och därpå förlora all motivation.
Även om jag kanske inte skriver/svarar på allt betyder inte det per automatik att jag inte tar till mig, jag är frågvis av naturen och har alltid varit och kommer troligen alltid varit, är väl en sådan som ska vända och vrida på allt i alla möjliga vinklar innan jag ens vågar testa...

Men varför skulle kriopraktorn gett dig övningar som skulle göra ryggen sämre? :confused: Litar du inte på hens förmåga eller kunskap, byt kiropraktor. Ryggen kommer inte bli bättre av att du gör ingenting, och den kommer inte bli bättre av att du fokuserar så mycket på maten.

Jag har ryggproblem och har använt mig av både massör och naprapat. Det som hjälper är rörelse och övningar, även om det inte är bekvämt för stunden. Men träning är sällan bekvämt, helt enkelt.

Sluta överanalysera och börja testa istället. Annars kommer du ju ingenstans.
 
Jag vill inte göra min rygg sämre än vad den redan är, du får ursäkta mig att jag är bekymrad/orolig över min rygg

Har man en dålig rygg så är träning det bästa som finns och overksamhet det värsta och det är ganska svårt att "träna sönder" ryggen. Framförallt är det bra att stärka den generella bålstabiliteten, då det också avlastar ryggen samtidigt som musklerna stärks och i sin tur också stabiliserar.
 
Min kompis som har ibs använder en app som heter belly balance. Han säger att gluten är döden för hans mage, och samma med lök. Jag kan ingenting om detta utan lagar mat efter vad som är okej enligt appen, och ändå blir han dålig ibland.
 
Men varför skulle kriopraktorn gett dig övningar som skulle göra ryggen sämre? :confused: Litar du inte på hens förmåga eller kunskap, byt kiropraktor. Ryggen kommer inte bli bättre av att du gör ingenting, och den kommer inte bli bättre av att du fokuserar så mycket på maten.

Jag har ryggproblem och har använt mig av både massör och naprapat. Det som hjälper är rörelse och övningar, även om det inte är bekvämt för stunden. Men träning är sällan bekvämt, helt enkelt.

Sluta överanalysera och börja testa istället. Annars kommer du ju ingenstans.
Har inte skrivit att de gör ryggen sämre, men jag kan ej göra dom för det gör ont, dvs moment 22. Nu är kiropraktorn på semester så kan ej få nya övningar.

Jag tror du missförstår, har inte påstått att ryggen kommer bli magiskt bra för att jag äter rätt. Äta rätt är något JAG vill göra för min egen skull, för att må bra själv. Sen är det plus i kanten om jag kan komma igång med träningen också.

Rom byggdes inte på en dag.
 
Har man en dålig rygg så är träning det bästa som finns och overksamhet det värsta och det är ganska svårt att "träna sönder" ryggen. Framförallt är det bra att stärka den generella bålstabiliteten, då det också avlastar ryggen samtidigt som musklerna stärks och i sin tur också stabiliserar.
Gör man inte övningarna rätt kan det stjälpa mer än hjälpa, vet jag tränade i flera månader och det kändes som det blev sämre, det som funkar bäst nu är vanliga promenader, men det ger ingen direkt styrka.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som...
2
Svar
24
· Visningar
2 128
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Jag har senaste tiden varit så otroligt illamående hela tiden, jag mår illa nästan hela dagarna men när jag äter är det hemskt. Det...
2
Svar
32
· Visningar
5 266
Senast: Lillefrun
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 983
Mat Jag vill börja med att den här tråden har inte med mina kollegor att göra och deras gränslösa kommentarer. Jag undanber mig därför alla...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 986

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp