Äta rätt till träning

Okej, men det låter ju som att du satsade på kondisträning, vilket inte är rätt typ av träning om du vill bygga muskler. Om det var ditt mål då att bygga muskler så är det inte så konstigt att du tyckte att det inte "hände något". För att bygga muskler ska man lyfta tungt, flera dagar i veckan. Du kanske skulle försöka träffa en PT för att få ett utarbetat program att gå efter?
Jag tror då var det mer kondis. Nu skulle jag behöva både kondis och muskler.
Finns dessvärre ingen personlig tränare på nära avstånd. Ev kanske jag ska flytta och då kanske det finns en på närmare håll.

När man vet att man måste äta för att kroppen behöver näring och energi, så får man helt enkelt äta ändå även om aptiten är bortblåst, men man bör ju då för enkelhetens skull välja "lätt" mat som olika sallader, lax, räkor, frukt, grönsaker, kallskuret osv istf mat som lägger sig som en "klump" i magen.
Som både @Red_Chili och jag har berättat, så kickas vår aptit, och sug efter bättre mat, igång av att träna. :) Tillägg: under tiden ser du till att få i dig mat överhuvudtaget.
Man äter saker man tycker om eller så tvingar man i sig mat. Det andra alternativet blir sällan bra.

Du måste till att börja med fokusera på det du kan och vill äta och kanske komplettera med lite näringsshakes. Sedan får du försöka lära dig nya saker att gilla..
Jag hade satsat på mer energität mat faktiskt. Men det är ju så att magsäcken anpassar sig. Äter du väldigt lite så kommer magsäcken också att kännas full tidigare. Lösningen på det problemet är helt enkelt att äta större portioner.
Svar om aptit och äta. Jag äter när jag är hungrig. Jag äter väldigt långsamt pga IBS:en, så hinner inte äta stora portioner under jobbet.
IBS:en har även gjort att jag får kväljningar ibland när jag äter och då tappar jag matlusten helt. Det har ställt till det lite. Kan ibland inte äta vissa saker utan bieffekter i form av krampande tarm. Har dock ej hittat något samband till varför det blir så ibland och ibland inte.
 
Brukar ha maten i kylskåpet, fruktsallad va längesen. Melon är ingen hit, säger att jag e kräsen. 🙈


Har ju knappt några vänner. De jag har bor får långt bort. :( annars var det väl en god idé.
ok men annan frukt då?

Jag gillar att ta avokado och räkor och tex skagenröra ihop. Det blir smaskens.
Jag tror du ska satsa på enkel mat som frukt, grönsaker, ägg, mat du inte behöver laga som räkor, rostbiff, grillad kyckling, lax i skivor. Sen finns färdiga såser att ha till.
Om du vill kan du koka potatis ris pasta till.
Sen finns ju soppor på burk att värma.
Nyponsoppa etc finns ju också.
Sånt är lätt att äta och gör så du kommer igång med mat.
 
Jag tror då var det mer kondis. Nu skulle jag behöva både kondis och muskler.
Finns dessvärre ingen personlig tränare på nära avstånd. Ev kanske jag ska flytta och då kanske det finns en på närmare håll.





Svar om aptit och äta. Jag äter när jag är hungrig. Jag äter väldigt långsamt pga IBS:en, så hinner inte äta stora portioner under jobbet.
IBS:en har även gjort att jag får kväljningar ibland när jag äter och då tappar jag matlusten helt. Det har ställt till det lite. Kan ibland inte äta vissa saker utan bieffekter i form av krampande tarm. Har dock ej hittat något samband till varför det blir så ibland och ibland inte.
min ibs vaknar om jag äter mkt mackor, vetemjöl etc samt mkt mejeriprodukter.
men det kan vara olika för olika personer
 
Wraps (dvs köp tortillas eller annat tunnebröd) som du fyller med vad du nu vill fylla med, mackor i allmänhet. Titta i kyldiskarna i affären efter sådant som bara behöver värmas för att äta (eller som kan ätas kallt). Yogurtar, gärna med socker och fruktsmak osv. Finns en del saker på burk och tetra (linser, bönor) som bara kan värmas.


Du ska inte oroa dig för sådant som socker och fetthalter (om det nu inte är så att magen gör uppror av det) av nyttighetsskäl utan fokusera på sådant som du tycker är gott och lätt att få i dig. Du kan även prova att köpa hem ett par näringsshakes typ naturdiet eller nutrilett av olika smaker för att prova om dessa funkar som dig. Dessa ska du sedan helst ta utöver maten om möjligt inte istället för mat. Titta även på bars från dessa tillverkare/proteinbars, samma sak där att äta utöver maten och helst inte istället för.

Godis, glass, kakor osv är inget man behöver eller ens ska undvika om man är eller riskerar att bli underviktig. Självklart ska det aldrig ersätta mat men i princip blir det nyttigare att äta mat + en bakelse än bara maten om man är underviktig. Mer av bra mat är bättre men mer energi är bättre än för lite energi.
 
Varför skullle TS inte åta sånt?

Är det så mycket sämre än t.ex. en kexchoklad. Fattar inte.

Låter mer som extremt hälsofanatism än något TS i sin situation ska ta hänsyn till.

Nu var det ju inte @Koltrast som menade att TS inte skulle äta det, och det är ingen som skrivit att TS inte ska äta det alls. Det var @escodobe (?) som påpekade att det inte var bra att äta det för ofta. Lite skillnad.

Edit: var nog @Milosari .
 
Senast ändrad av en moderator:
Jag tror då var det mer kondis. Nu skulle jag behöva både kondis och muskler.
Finns dessvärre ingen personlig tränare på nära avstånd. Ev kanske jag ska flytta och då kanske det finns en på närmare håll.

Köp hem ett gäng vikter och kolla övningar på t ex YouTube.
 
Nu var det ju inte @Koltrast som menade att TS inte skulle äta det, och det är ingen som skrivit att TS inte ska äta det alls. Det var @escodobe (?) som påpekade att det inte var bra att äta det för ofta. Lite skillnad.
Jag håller med @tanten här. Om det nu är så att TS råkar gilla bacon, påläggsskinka, korv, eller vad det nu må vara, så tror jag att det är bättre att det blir sådan mat i nuläget än ingen mat alls. Det låter ju mest som om TS borde komma igång med att äta, vad det sedan är verkar faktiskt spela mindre roll just nu.
 
Hälsofanatism och hälsofanatism. WHO kanske är en samling foliehattar, vad vet jag. Det var alltså jag som nämnde det.

https://www.cancerfonden.se/nyheter/who-klassar-korv-och-bacon-som-cancerframkallande
Det stämmer ju men det blir en såndär fråga att visserligen så är det en riskökning men att inte äta tillräckligt/få i sig näring kanske är sämre. I allmänhet så ska det undvikas men det blir en fråga om prioriteringar och om det är något som TS är bekväm med att äta så får man nog vara ok med det tills bättre alternativ finnes. Om det inte är något som TS gillar så behöver man dock inte heller introducera det till kosten :)
 
Jag håller med @tanten här. Om det nu är så att TS råkar gilla bacon, påläggsskinka, korv, eller vad det nu må vara, så tror jag att det är bättre att det blir sådan mat i nuläget än ingen mat alls. Det låter ju mest som om TS borde komma igång med att äta, vad det sedan är verkar faktiskt spela mindre roll just nu.

Nu hänger jag inte med. Håller med om vad? Det är ju ingen som sagt att TS inte ska äta sådant, vilket var @tanten s påstående. Jag påpekade bara att det var ett felaktigt påstående och inget annat. Har inte lagt någon som helst vikt i vad TS bör äta eller ej.
 
ok men annan frukt då?

Jag gillar att ta avokado och räkor och tex skagenröra ihop. Det blir smaskens.
Jag tror du ska satsa på enkel mat som frukt, grönsaker, ägg, mat du inte behöver laga som räkor, rostbiff, grillad kyckling, lax i skivor. Sen finns färdiga såser att ha till.
Om du vill kan du koka potatis ris pasta till.
Sen finns ju soppor på burk att värma.
Nyponsoppa etc finns ju också.
Sånt är lätt att äta och gör så du kommer igång med mat.
äter äpple, banan, clementin, apelsin... vilka frukter finns det mer?
Vet att jag inte äter kiwi, avokado.

Nyponsoppa tror jag fortfarande jag har hemma, vet jag kokade upp en kastrull och förvarade i kanna i kylskåpet, enda nackdelen var att den blev lite klumpig på ytan, vet inte om det kanske bara hade hjälp att vispa eller kanske till och med ta bort det.
 
min ibs vaknar om jag äter mkt mackor, vetemjöl etc samt mkt mejeriprodukter.
men det kan vara olika för olika personer
Min IBS reagerar på olika, ibland kan jag inte äta pizza, kebab utan att den sparkar bakut och det blir panik till toa. Andra gånger ingen reaktion alls och ibland reagerar den på choklad.
Det jag hittat är att om jag äter regelbundet och inte så mycket åt gången då verkar den hålla sig i schack, i alla fall till typ 80%.
 
Nu hänger jag inte med. Håller med om vad? Det är ju ingen som sagt att TS inte ska äta sådant, vilket var @tanten s påstående. Jag påpekade bara att det var ett felaktigt påstående och inget annat. Har inte lagt någon som helst vikt i vad TS bör äta eller ej.
Jag håller med @tanten (som jag tolkar hennes inlägg i alla fall) om att det i nuläget inte behövs några påpekanden om vad TS inte bör äta. Det verkar finnas tillräckligt med restriktioner på kosten ändå från TS sida.
 
Wraps (dvs köp tortillas eller annat tunnebröd) som du fyller med vad du nu vill fylla med, mackor i allmänhet. Titta i kyldiskarna i affären efter sådant som bara behöver värmas för att äta (eller som kan ätas kallt). Yogurtar, gärna med socker och fruktsmak osv. Finns en del saker på burk och tetra (linser, bönor) som bara kan värmas.


Du ska inte oroa dig för sådant som socker och fetthalter (om det nu inte är så att magen gör uppror av det) av nyttighetsskäl utan fokusera på sådant som du tycker är gott och lätt att få i dig. Du kan även prova att köpa hem ett par näringsshakes typ naturdiet eller nutrilett av olika smaker för att prova om dessa funkar som dig. Dessa ska du sedan helst ta utöver maten om möjligt inte istället för mat. Titta även på bars från dessa tillverkare/proteinbars, samma sak där att äta utöver maten och helst inte istället för.

Godis, glass, kakor osv är inget man behöver eller ens ska undvika om man är eller riskerar att bli underviktig. Självklart ska det aldrig ersätta mat men i princip blir det nyttigare att äta mat + en bakelse än bara maten om man är underviktig. Mer av bra mat är bättre men mer energi är bättre än för lite energi.
Just nu är jag extremt godissugen, en bieffekt av att jag gjort uppehåll med snusandet (försöker sluta, är snus sugen också), försöker byta ut godiset mot frukter/grönsaker, då det är lite nyttigare. Är väl inte sådär jättebra att t ex käka en Ahlgrens bilar påse á la 125-175g varje dag...

Ska till affären lite senare och kolla vad det finns, se om jag kanske får lite inspiration till motivationen.
Nu när det är semester är det enkelt att fixa till saker att äta, vill helst hitta någon hållbar lösning till jobbet också.

Vet jag haft tunnbröds med mig, dock inte så mycket pålägg men, min fantasi är så tråkig när det kommer till mat...
 
Köp hem ett gäng vikter och kolla övningar på t ex YouTube.
Finns det bra övningar som ryggen pallar. Jag vet jag fick lite övningar från kiropraktorn, men min rygg gillar inte dom, och de övningarna är moment 22 då de är till för att hjälpa mig stärka ryggen. :o
Ibland verkar inte jag och min kropp vara riktigt överens.
 
Varför skullle TS inte äta sånt?

Är det så mycket sämre än t.ex. en kexchoklad. Fattar inte.

Låter mer som extremt hälsofanatism än något TS i sin situation ska ta hänsyn till.
Ts frågade vad chark innebar. Jag svarade. Var ser du mig yttra mig om att Ts inte ska äta sådant?
 
Varför skullle TS inte äta sånt?

Är det så mycket sämre än t.ex. en kexchoklad. Fattar inte.

Låter mer som extremt hälsofanatism än något TS i sin situation ska ta hänsyn till.
Det var någon som skrev att kött över disk (chark) var cancerframkallande och därför man inte skulle äta det så ofta.

Inte för att jag vet om det är mer cancerframkallande än t ex snus, men men... :angel:
 
Finns det bra övningar som ryggen pallar. Jag vet jag fick lite övningar från kiropraktorn, men min rygg gillar inte dom, och de övningarna är moment 22 då de är till för att hjälpa mig stärka ryggen. :o
Ibland verkar inte jag och min kropp vara riktigt överens.

No offence men lite jobb får du faktiskt står för själv. :) Det är ju bara för dig att söka runt på YouTube och testa övningar som intresserar dig, så får du se om de funkar eller ej.

Vad menar du med "gillar"? Om kiropraktorn gett dig övningarna efter genomgång bör du ju uppenbarligen göra dom, även om det inte känns bekvämt. Jag får också övningar som kan göra ont eller kännas obekvämt för stunden men jag vet ju att känslan kommer att försvinna bara jag håller i träningen.
 
No offence men lite jobb får du faktiskt står för själv. :) Det är ju bara för dig att söka runt på YouTube och testa övningar som intresserar dig, så får du se om de funkar eller ej.
Anledningen att jag frågade är för att de oftast inte förklarar övningarna bra eller vilken del de tränar på, har googlat runt tidigare men hittar inget som hjälpt mig.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som...
2
Svar
24
· Visningar
2 133
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Jag har senaste tiden varit så otroligt illamående hela tiden, jag mår illa nästan hela dagarna men när jag äter är det hemskt. Det...
2
Svar
32
· Visningar
5 282
Senast: Lillefrun
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 191
Mat Jag vill börja med att den här tråden har inte med mina kollegor att göra och deras gränslösa kommentarer. Jag undanber mig därför alla...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 000

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp