Äter du 500 gram frukt och grönt varje dag? (Utbruten från Hur mycket lägger ni på mat varje månad?)

Jag tycker det är lättare att tänka 5 om dagen som britterna gör. Alltså fem portioner grönsaker om dagen i princip blir det något grönt till varje måltid + två frukter så är man i hamn. Är jag duktigt och lagar maten själv blir det mer än så, men är det en slarvdag blir det mindre för då blir det bara mackor (utan grönsak).
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag tycker det är jättekonstigt att inte prata ts ;), alltså allvarligt talat så är ju 500 g och 500 g verkligen inte samma sak.

För att svara på frågan så nej, det gör jag inte. Jag försöker bli bättre och bättre och när jag äter lunch ute går det nog bra (om det är buffé). Annars inte.
Jag tänker att 500 gram är en generell riktlinje och ska tolkas som en sådan och att det för den som äter varierat inte är något problem att det vissa dagar blir mer fiberrika grönsaker och andra mer vattenrika. Eller för den delen att det någon dag blir 1000 gram och någon annan bara 250.
 
Jag väger inte heller, men broccoli i min affär säljs ofta i buntar om 250 gram. Tar jag en sån och ungefär lika mycket broccoli blir det ju 500 gram. Jag lagar ofta en lunchrätt som främst baseras på gröna ärter, och då tar jag ofta en påse på 450 gram för det är goda ärter. Osv. Plus att jag håller lite koll. Jag tänker att lunch = 500 gram grönsaker plus valfritt tillbehör. :)
Broccolibukettens vikt är också min måttstock:)
 
Frukt är oftast ganska näringslös och speciellt i jämförelse med grönsaker. Oftast lättare att äta 500g gram frukt men det blir nog inte i närheten samma mängd näringsämnen eller antioxidanter som 500g blandade grönsaker.
 
Jag äter nog vanligtvis mer än 500 g, det låter ganska lite? Till middag äter jag ofta bara grönsaker, baljväxter och ev. frön och nötter.

Men räknas baljväxter och rotfrukter också in?
 
Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller egentligen inte passar under den ursprungliga trådrubriken.
Det här första inlägget är alltså ingen vanlig trådstart av den här användaren. Efterföljande inlägg kan komma från den gamla tråden eller vara svar som skett i denna utbrutna tråd.


Kanse annan tråd men hur många får i sig minst 500g frukt och grönt som livsmedelsverket rekommenderar? Mindre eller mer?

Inte jag iallafall...
 
Nej, jag kommer nog inte upp i den siffran. äter mycket utemat, vilket inte nödvändigtvis betyder hamburgare och pizza, utan mest restaurangmat och där är inte fokus på dagligt intag av frukt och grönsaker precis.
Hemmalagat är min kost 90% vegetarisk men då äter man ju även ris, bulgur, pasta och dylikt. Jag äter sällan eller aldrig isbergssallad/gurka/tomat och tycker inte så mycket om att äta kalla salladsrätter överhuvudtaget. Jag är en husmanskostmänniska, mycket av min mat är baserad på potatis/rotfruktsrätter och men det räcker nog inte för att komma upp i 500g "grönt" per dag. Frukt fixar knappt min ibs-mage så det är jag jättedålig på.
 
Idag gjorde jag en smoothie med 2 bananer, ett äpple, 50 g spenat, ca 75 g mango, och lite apelsinjuice till frukost (vi delade). Barnen hade med sig 1 plattpersika, 1 äpple, 2 morötter och en halv paprika till skola/förskola.

Till lunch blev det ca 1 kg råkost (med hummus, jordnötssås och vegansk färskost samt tortillas). Gick två bananer på eftermiddagen.

Till kvällsmat blir det pakora på 600 gram blomkål och kanske lite squash.

Summa: Ca 2,3-2,5 kg? Ett fempersonershushåll, men min man åt sallad i personalmatsalen.

Dock äter vi ju inte så varje dag. T ex har jag en del aquafaba över från kikärtorna till hummusen, så det blir nog pannkakor till lunch en dag den här veckan. Då sänks grönsaksintaget snabbt.
 
Jag får måndag-fredag, då min vardagsfrukost består av en stor smoothie med bär, frukt och grönsaker. Äter dessutom väldigt ofta (ugnsrostade) rotfrukter. Har rätt mycket torkad frukt i mitt egetbakade bröd med. Äter även nån frukt som typ efterrätt med.
Helgerna varierar frukt och gröntintaget lite mer;)
 
Jag kommer säkert bra nära i alla fall. :)
Jag är en sån som hellre byter ut mina kolhydrater och protein emot mer grönsaker för att "fylla ut". Jag blir mättare, mår bättre och äter mindre kalorier då. Nu väger jag inte min mat eller räknar några kalorier, utan min måttstock är att jag ska bli mätt på måltiden.
Grönsaker ska liksom inte vara något man plussar på den "normala" portionen enligt mig, utan man byter såklart ut en del mot grönsakerna.
 
  • Gilla
Reactions: tgd
Ja jag äter också nästan hela stammen. Tänkte om man kunde räkna med mer än 250 g/bukett då :idea:

Alltså, jag äter ju hellre stammen än tjorvet ovanför :D

—-

Kommer troligen inte upp i varken 500g eller 5 a day dagligen, men snittar väl på 200-300g/2-4 a day i alla fall. Och andra dagar äter jag typ enbart grönsaker osv och kommer långt över!

Hade potatis räknats så hade det väl varit lite mer (potatis räknas iaf inte i 5 a day-systemet men kanske till gram?).
 
Roligt med många svar:).

Äter själv mycket frukt och bär men är lite dåligare på gröna grönsaker (sallad, groddar mm) även om det kommer med varje dag.

Till vardags blir det 1 kg frukt, bär och grönsaker och sedan blir det raw food bollar som mest består av nötter och fröer och sedan lite torkad bär/ frukt och honung för att hålla formen som bollar och så fullt inte lika torrt.
Ja jag väger min mat, har en förmåga att äta för lite annars då jag kan glömma att äta.
 

Liknande trådar

Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
13 994
Senast: Badger
·
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
28 943
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
695
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderat. Jag gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
2
· Visningar
869
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp