Bukefalos 30 år!

Midsommarblomster

Trådstartare
Vi bor i ett radhusområde där alla radhus omges av häckar och har egna uppfarter. Det är också ett område fullt med barnfamiljer och under morgon och eftermiddag går och cyklar många barn till och från skolan. Runt hörnet från oss, längst in på en gågata, sista tomten innan parkvägen börjar bor en man som nu har klagat några gånger på att våra barn cyklar framför oss på väg till förskolan. Han backar ut med sin bil från sin tomt och eftersom den omges av häckar så är väl sikten begränsad, gissar jag. Detta gäller dock alla i hela området, och han har nog den tomt där färst passerar. Utanför oss swishar cyklar förbi och jag förstår verkligen inte problemet med att backa långsamt. Hans bil har dessutom både backkamera och ljudsensor råkar jag veta eftersom vi haft en precis likadan. Jag har aldrig ens varit in närheten av att backa på något barn trots betydligt mer trafikerat utanför mig.

Hur som helst, han har sagt till min make vid ett par tillfällen men själv har jag sluppit. Jag vet inte hur jag ska bemöta honom om han pratar med mig. Han verkar anse att våra barn inte ska "cykla snabbt framför oss" men själva grejen med cyklar är ju att de går snabbare än att gå. Nu råkar vi promenera med våra barn eftersom de är små men jag vill gissa att andra barn också cyklar där, utan föräldrar med.

AITAH som tycker att det är hans ansvar att backa ut sin bil på ett säkert sätt i ett område fullt av barn som cyklar till skolan? Eller backa in på sin tomt så han kan köra rakt ut på morgonen om det är ett problem för honom. Eller är det rimligt för honom att anse att barn som cyklar i detta område... ja, vad han nu tycker. Inte ska cykla, eller cykla långsamt låter det som. (Nu är ju våra barn små och har små springcyklar, så de kommer ju inte upp i särskilt hög hastighet i jämförelse med mellanstadiebarnen med trampcyklar).

Nej men herregud, varenda människa måste väl se sig för när man backar ut på en trottoar eller cykelväg, det är verkligen hans ansvar tycker jag! Vi bor också på en gård med massa barn och jag kör i snigelfart om jag ska in på gården, det är helt orimligt att era barn ska sluta cykla för att han ska kunna backa ut som han vill.

Så bara för att jag ska förstå det hela rätt: Han vill alltså att ni cyklar före era barn på en gågata för att han inte har bra sikt för att han har en hög häck och inte vill backa in på sin parkeringsplats? I ett område fullt med barnfamiljer?

Så bara för att jag ska förstå det hela rätt: Han vill alltså att ni cyklar före era barn på en gågata för att han inte har bra sikt för att han har en hög häck och inte vill backa in på sin parkeringsplats? I ett område fullt med barnfamiljer?

Ja, ungefär så. Jag tolkar det som att han vill att barnen cyklar långsammare intill oss som går och inte före oss.

Ny dimension, vi gick förbi i morse och jag tycker han har god sikt. Marken berättade dessutom att han inte ens varit i fas att backa ut bilen när han klagat på dem, utan varit ute med hunden :grin: Det är alltså helt hypotetiska scenarier han lyft, ifall han hade backat ut just då.

Vet en i ett område en bit ifrån oss som fick ta ner sin höga häck, den fick max vara 80 cm. Vet inte vad som gäller hos er?

Jag vet inte heller vad det är för riktlinjer, men samtliga häckar är ca 150 höga. Med andra ord, man ser vuxna som går men sällan barn på cykel. En häck, som är en hörntomt precis vid utfarten av en gemensam parkering för några av radhusen, har låg häck på hörnan. Jag antar att det är ett krav. Men runt sin egen privata utfart verkar det inte finnas den typen av krav.

Kan ändå förstå att han tycker det är obehagligt, även om man backar långsamt.

Det kan jag också förstå! Vi har dessutom grannkatten på vår tomt jämt, så jag blir alltid lite orolig för att hon ska dyka upp när jag backar ut. Vi står en bit upp på tomten så man får backa en bit. Sen kommer häcken och då får man ju stanna till och kolla igen. Vi backar över en trottoar innan vi kommer ut på vägen och den är en vanlig väg för barnen att ta till och från skolan, så just dessa tider kommer det alltid någon. Det är ju lite läskigt med cyklister oavsett om de är barn eller vuxna. Så man får ju krypköra ut på 50-vägen vilken enbart är ett stenkast bort.

Nej, det är inte rimligt att andra ska anpassa sin hastighet så att han kan köra ut från sin uppfart i valfri hastighet. Det ser likadant ut på vår villagata. Vissa fastigheter har lite dålig sikt vid uppfarten och då anpassar man sin hastighet och har uppsikt på vägen. Det kan ju komma ett barn cyklande! Utöver det kan det inte vara cyklande barn som är enda risken på vägen? Man måste se upp för områdets katter, andra bilar, vuxna cyklister, sopbilen, rådjuren och allt annat som vistas på en normal villagata.

Jag ska se om han säger något igen. Men gör han det känner jag mig lite tryggare nu i att säga att det är hans ansvar, påtala att det finns fler saker som kan dyka upp i ett villaområde som han behöver ha koll på och föreslå spegel. Tack för era kloka inspel och förslag!

Sen blir jag ju lite orolig för att han kanske har dålig koll. Jag kanske får be barnen hålla ett extra öga när de cyklar förbi just där och ropa högt: ”HAN PÅ HÖRNET HAR DÅLIG KOLL NÄR HAN KÖR UT SÅ HÅLL ETT ÖGA!” :angel1:

Ja, ungefär så. Jag tolkar det som att han vill att barnen cyklar långsammare intill oss som går och inte före oss.

Ny dimension, vi gick förbi i morse och jag tycker han har god sikt. Marken berättade dessutom att han inte ens varit i fas att backa ut bilen när han klagat på dem, utan varit ute med hunden :grin: Det är alltså helt hypotetiska scenarier han lyft, ifall han hade backat ut just då.

Men om det är en gågata ska han ju aldrig köra snabbare än gånghastighet?

Dessutom i ett barntätt område på gågata får man räkna med att det kommer röra sig barn. Ibland utan föräldrar.

Det är helt enkelt upp till honom att köra sakta och försiktigt på gågatan.

Men om det är en gågata ska han ju aldrig köra snabbare än gånghastighet?

Dessutom i ett barntätt område på gågata får man räkna med att det kommer röra sig barn. Ibland utan föräldrar.

Det är helt enkelt upp till honom att köra sakta och försiktigt på gågatan.

Ja, jag menar det. Sen är han kanske orolig för att köra på ett barn i gånghastighet, det vet jag ju inte. Han kanske har något krockrelaterat trauma i bagaget.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Rintränings- och utställningstråd
  • Valpkull!

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka