Bukefalos 30 år!

Vi bor i ett radhusområde där alla radhus omges av häckar och har egna uppfarter. Det är också ett område fullt med barnfamiljer och under morgon och eftermiddag går och cyklar många barn till och från skolan. Runt hörnet från oss, längst in på en gågata, sista tomten innan parkvägen börjar bor en man som nu har klagat några gånger på att våra barn cyklar framför oss på väg till förskolan. Han backar ut med sin bil från sin tomt och eftersom den omges av häckar så är väl sikten begränsad, gissar jag. Detta gäller dock alla i hela området, och han har nog den tomt där färst passerar. Utanför oss swishar cyklar förbi och jag förstår verkligen inte problemet med att backa långsamt. Hans bil har dessutom både backkamera och ljudsensor råkar jag veta eftersom vi haft en precis likadan. Jag har aldrig ens varit in närheten av att backa på något barn trots betydligt mer trafikerat utanför mig.

Hur som helst, han har sagt till min make vid ett par tillfällen men själv har jag sluppit. Jag vet inte hur jag ska bemöta honom om han pratar med mig. Han verkar anse att våra barn inte ska "cykla snabbt framför oss" men själva grejen med cyklar är ju att de går snabbare än att gå. Nu råkar vi promenera med våra barn eftersom de är små men jag vill gissa att andra barn också cyklar där, utan föräldrar med.

AITAH som tycker att det är hans ansvar att backa ut sin bil på ett säkert sätt i ett område fullt av barn som cyklar till skolan? Eller backa in på sin tomt så han kan köra rakt ut på morgonen om det är ett problem för honom. Eller är det rimligt för honom att anse att barn som cyklar i detta område... ja, vad han nu tycker. Inte ska cykla, eller cykla långsamt låter det som. (Nu är ju våra barn små och har små springcyklar, så de kommer ju inte upp i särskilt hög hastighet i jämförelse med mellanstadiebarnen med trampcyklar).
Ja det är väl helt självklart att han har ansvar att se vart han backar.

Kommer snabbt förresten, barnen cyklar säker långt under 30 km/h som han säkert anser är långsamt att köra med sin bil.

Tycker idén att han kan backa in eller sätta speglar eller klippa häcken verkar sunt.

Jag ska se om han säger något igen. Men gör han det känner jag mig lite tryggare nu i att säga att det är hans ansvar, påtala att det finns fler saker som kan dyka upp i ett villaområde som han behöver ha koll på och föreslå spegel. Tack för era kloka inspel och förslag!

Sen blir jag ju lite orolig för att han kanske har dålig koll. Jag kanske får be barnen hålla ett extra öga när de cyklar förbi just där och ropa högt: ”HAN PÅ HÖRNET HAR DÅLIG KOLL NÄR HAN KÖR UT SÅ HÅLL ETT ÖGA!” :angel1:
Precis så tänker jag. Min grundtolkning när bilister säger att det är farligt för cyklister i trafiken, är att de faktiskt (utan att riktigt tänka sig för) uttrycker ett slags självkännedom. Det är farligt för cyklister (även då i åldersspannet fyra och neråt) därför att den som säger att det är farligt kör vårdslöst och dåligt och inte har koll.

Det vore bra om man kunde påpeka det för dem.

Precis så tänker jag. Min grundtolkning när bilister säger att det är farligt för cyklister i trafiken, är att de faktiskt (utan att riktigt tänka sig för) uttrycker ett slags självkännedom. Det är farligt för cyklister (även då i åldersspannet fyra och neråt) därför att den som säger att det är farligt kör vårdslöst och dåligt och inte har koll.

Jo exakt -kommer från ingenstans. Alltså det gör ju folk aldrig iom att det inte finns magi och det inte är Sci Fi. och kommer över 30 km/h gör de också sällan över gatan. :)

Det lär väl inte heller vara så att era barn är kvarterets enda barn...

Jag menar säg att ni gör som grannen vill och tvingar era barn till stillsamt fotgående förbi hans uppfart. Det hjälper ju inte hans situation ett enda dugg! Han måste ju fortfarande backa exakt lika långsamt och försiktigt och ha precis lika mycket uppmärksamhet som innan. Ifall det kommer något annat barn eller hund eller vad som farande 🤷‍♀️

Det är faktiskt farligt för cyklister även när det bara är cyklisten som har gjort fel.

Cyklister som kör mot rött, struntar i väjningsplikt och annat dumt, blir väldigt platta även de eftersom att de är så totalt oskyddade.

Vi hade en oerhört tragisk dödsolycka med en 12-åring som missade väjningsplikten på en 70-väg.

Det är faktiskt farligt för cyklister även när det bara är cyklisten som har gjort fel.

Cyklister som kör mot rött, struntar i väjningsplikt och annat dumt, blir väldigt platta även de eftersom att de är så totalt oskyddade.

Vi hade en oerhört tragisk dödsolycka med en 12-åring som missade väjningsplikten på en 70-väg.
Jag tror inte

Det är det säkert. Men nu handlar det inte om cyklister som gör fel.

Jag vet inte heller vad det är för riktlinjer, men samtliga häckar är ca 150 höga. Med andra ord, man ser vuxna som går men sällan barn på cykel. En häck, som är en hörntomt precis vid utfarten av en gemensam parkering för några av radhusen, har låg häck på hörnan. Jag antar att det är ett krav. Men runt sin egen privata utfart verkar det inte finnas den typen av krav.
Med häckar på 150 cm så ser man ju inte heller barn, varken yngre eller barn i mellanstadiet, när de går då de alla lär vara under 150 cm. Så varken gående barn eller cyklande barn kommer han ju se så han måste ju vara försiktig när han kör ut.

I

NTA.
Som förare måste man försäkra sig om att det är säkert att backa ut. Han behöver lära sig trafikförordningen.
Att sikten är dålig på grund av häckar är inte något som automatiskt flyttar ansvaret till de vägen.

Samtidigt är det viktigt att barnen lär sig att folk som inte har koll finns och att misstag kan ske. Alltså barnen bör också uppmärksamma att de är påväg mot en utfart där det kan komma en bil och kanske sakta in något och rikta uppmärksamheten dit så de kan reagera om någon är slarvig, gör ett misstag, eller är en tjurskalle som har dålig koll.

Ja, ungefär så. Jag tolkar det som att han vill att barnen cyklar långsammare intill oss som går och inte före oss.

Ny dimension, vi gick förbi i morse och jag tycker han har god sikt. Marken berättade dessutom att han inte ens varit i fas att backa ut bilen när han klagat på dem, utan varit ute med hunden :grin: Det är alltså helt hypotetiska scenarier han lyft, ifall han hade backat ut just då.
En idiot som hatar barn alltså, då tycker han säkert att dom låter för mycket också när dom leker för det brukar hänga samman med beteendet och jag säger bara, vänta tills dom får moppe.:devil:

Han är iallafall helt öppen med att han är en såpass dålig bilförare att han varken kan anpassa hastigheten och hålla bra koll bakåt, eller backa in på sin egen uppfart med backkamera...

Alltså, jag tycker att man som förälder har ett ansvar för att lära barnen att vara extra försiktiga kring uppfarter och andra risksituationer. Det blir lätt farligt i trafiken. Men nog är den allra enklaste lösningen på just denna situation att grannen helt enkelt lär sig backa ordentligt och ha viss framförhållning.

Han är iallafall helt öppen med att han är en såpass dålig bilförare att han varken kan anpassa hastigheten och hålla bra koll bakåt, eller backa in på sin egen uppfart med backkamera...

Alltså, jag tycker att man som förälder har ett ansvar för att lära barnen att vara extra försiktiga kring uppfarter och andra risksituationer. Det blir lätt farligt i trafiken. Men nog är den allra enklaste lösningen på just denna situation att grannen helt enkelt lär sig backa ordentligt och ha viss framförhållning.
Eller backa in på tomten, men vissa kan inte backa ens rakt bakåt utan att kvadda lyktstolpar, räcken och trappor och har dom sen släp, jisses säger jag bara.

En idiot som hatar barn alltså, då tycker han säkert att dom låter för mycket också när dom leker för det brukar hänga samman med beteendet och jag säger bara, vänta tills dom får moppe.:devil:

Han har ju bosatt sig med en lekplats precis utanför sin utfart också, vilket är intressant.

Moppepojkarna har redan en antagonist i undertecknad :devil: :angel1:

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Rintränings- och utställningstråd
  • Valpkull!

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar