Bukefalos 30 år!

Jag ber om ursäkt för det jag kommer skriva nu då jag inte helt håller med :o Du är NTA kanske jag ska inleda med men... Som en som dagligen behöver backa ut från en plats med skymd sikt så uppskattar jag när barn cyklar, springer, bredvid eller efter vuxna. Vuxna ser man över hindret, barnen icke. För säkerhets skull vill jag betona att jag backar supersakta, stannar på olika punkter under tiden eftersom jag inte vill skada någon. Men en olycka sker snabbt trots backkameror etc och därför tycker jag som sagt att det är bra när den andra parten också tar ansvar. Sedan kan din granne vara en surgubbe ändå men kanske är han även orolig för att skada någon. Jag tänker på uttrycket jag växte upp med Barn är mjuka, bilar är hårda. En långsam bil kan skada rejält om oturen är framme.

Jag ber om ursäkt för det jag kommer skriva nu då jag inte helt håller med :o Du är NTA kanske jag ska inleda med men... Som en som dagligen behöver backa ut från en plats med skymd sikt så uppskattar jag när barn cyklar, springer, bredvid eller efter vuxna. Vuxna ser man över hindret, barnen icke. För säkerhets skull vill jag betona att jag backar supersakta, stannar på olika punkter under tiden eftersom jag inte vill skada någon. Men en olycka sker snabbt trots backkameror etc och därför tycker jag som sagt att det är bra när den andra parten också tar ansvar. Sedan kan din granne vara en surgubbe ändå men kanske är han även orolig för att skada någon. Jag tänker på uttrycket jag växte upp med Barn är mjuka, bilar är hårda. En långsam bil kan skada rejält om oturen är framme.

Jag håller egentligen med dig i sak, allt är ett samspel. Det kluriga är att det inte är en utfart, utan hela området som har samma förutsättningar. Så skulle man behöva sakta in inför varje utfart så skulle man lika gärna kunna låta cykeln så hemma och promenera. Sen tycker jag kanske aldrig att man behöver rejsa fram under dessa förutsättningar. Men, ja, barn är ju barn och man får påminna dem om att de också ska ha uppsikt omkring sig.

Bilar går, som du kanske har märkt, att både köra framåt och bakåt så att inte kunna backa in och köra ut är en dålig ursäkt som bevisar en brist hos bilföraren. Jag har aldrig haft nåt problem med att backa in på en parkeringsplats, tomt eller parkeringsficka och kan man inte detta får man öva på det tills det sitter, liksom att backa efter speglar med släp bakom.

Samtidigt är det ju så att barn inte måste vara längre än 150 cm för att få gå ut på gågatan utanför sitt hem utan att en vuxen eskorterar dem. Bor man så som gubben gör så är man den som måste anpassa sig.

Bilar går, som du kanske har märkt, att både köra framåt och bakåt så att inte kunna backa in och köra ut är en dålig ursäkt som bevisar en brist hos bilföraren. Jag har aldrig haft nåt problem med att backa in på en parkeringsplats, tomt eller parkeringsficka och kan man inte detta får man öva på det tills det sitter, liksom att backa efter speglar med släp bakom.
Fint för dig! :up:

Samtidigt är det ju så att barn inte måste vara längre än 150 cm för att få gå ut på gågatan utanför sitt hem utan att en vuxen eskorterar dem. Bor man så som gubben gör så är man den som måste anpassa sig.
Och utöver barn finns det faktiskt även vuxna som är under 150. Och katter. Och säkerligen andra varelser/ting med.

Jag backar nästan alltid in på parkeringar där sikten är begränsad eller risken påtaglig för att någonting får för sig att gå bakom. Förstår inte varför man skulle välja att köra in på en sådan parkering, man måste ändå backa någongång och då är det trevligare att göra det så säkert som möjligt.

Fast bilar finns överallt och används extremt mycket idag, barn måste få vara ute och leka också. Och så länge de cyklar på smågator/trottoarer så anser jag nog att vi inte kan kräva att de cyklar i gångfart, även om såklart de behöver lära sig att ha uppsikt vid utfarter och korsningar. Så länge man inte släpper barnen i total full fräs så anser jag nog att man tar sitt ansvar. Det är ju, som jag förstår det, grannens eget val att ha hög häck där han kör ut, om han inte ser nog bra går det ju utmärkt att klippa ned, eller sätta speglar som också föreslagits. Det finns ju även vuxna människor (och många barn i en ålder som är ute utan föräldrar) som är kortare än 150 cm, så han kan ju inte räkna med att alltid kunna se nån ovanför häcken, utan då får man ju se till att ha ordentlig uppsikt när man backar.

Jag tycker för övrigt det är skitläskigt med barn på cyklar, har varit extremt nära att köra på ett gäng som kom i full fart från en helt skymd utfartsväg (hög häck + parkerad bil) och körde rätt över vägen som jag kom på. 30-väg, men jag hade inte kommit upp i mer än 10 (om ens det, och kör aldrig så fort som 30 där pga mängden barn och skymda utfarter), hade jag kört det minsta snabbare hade det smällt. Ja, givetvis gjorde barnen något väldigt olämpligt som körde i full fart rakt ut över vägen utan att se sig för (ej övergångsställe där heller, kan tilläggas), men så kommer barn göra. De glömmer liksom, även sånt föräldrarna sagt till om 100 gånger och tjatat om, speciellt då de är i grupp och leker och har kul. Så i bostadsområden, och andra platser där det rör sig mycket barn, får man helt enkelt vidta extra försiktighet när man framför bil och göra det man själv kan för att öka säkerheten (t.ex klippa ner en häck).

Nej, jag är som vuxen knappt mycket längre än 1,50 så skulle jag komma knatande vid surgubbens häck skulle han förmodligen mest se skalpen på mig.

Till TS: Nej, det är inte du som är gnällig. Säger som många andra, på vissa ställen är det till och med lag på att häcken inte ska komma upp över en viss höjd. Har han såna oerhörda problem som han försöker framhäva får han väl ta ner sina häckar så han ser då? Eller backa in bilen när han ska in (och har bättre sikt), så han bara kan köra ut sen? Det räcker ju heller inte att han attackerar er, för det lär ju vara väldigt många andra som passerar hans grindhål. Vet man om att det är ett barntätt område kör man väl dessutom per automatik ganska lugnt och försiktigt? Klassisk surgubbe.

Vet dessutom att i ett stall där jag stod var utfarten väldigt skymd. Det var både vi som behövde ut med transporter, eller gå över vägen med hästarna, och de som bodde på gården som skulle ut med tunga maskiner som hade problem. En av de andra i stallet kontaktade det som i alla fall då hette Vägverket och fick en spegel uppsatt. Det kanske är nått för honom? Det är ju han som har problem, inte ni, så det är ju han som får rodda i det, men det kanske kan föreslås för honom om han gnäller.

Brukar inte många kommuner också tillämpa en mindre sikttriangel vid utfarter. (2,5 m?)

Jo absolut! Lite beroende på förutsättningarna på platsen :)

Men oavsett vad egentligen. Om TS granne skulle höra av sig till kommunen och klaga på att gångtrafik hindrar honom från att köra ut från sin uppfart, då kommer de garanterat säga åt honom att ta ner höjden på häcken...

I mitt förra boende hade jag utfart, cykel och gångväg, dike, vägbana.

Jag kan också erkänna att cyklarna är lite "läskiga", dom kommer oerhört snabbt. Då körde vi ändå ut "rakt fram" och hade jättebra sikt åt ett håll och okej åt det andra. Problemet var mest att ingen cyklade november-maj, så man glömde bort att kolla så ingen kom i full fräs. Så på sommarhalvåret var det flera gånger man "missade" en cyklist. Sen rullade man sakta ut och risken för olycka var jätteliten, men det var ändå väldigt obehagligt.

Så jag förstår ändå "surgubben", ingen vill backa över ett barn man råkar missa. Sen kanske han inte har uttryckt sig så pedagogiskt, men grunden är ändå en oro, inte "här får inga barn cykla, för dom lever om och borde hålla sig hemma!".

Jag hade föreslagit att han sätter upp en spegel så att han kan se om det kommer någon.

Kan ändå förstå att han tycker det är obehagligt, även om man backar långsamt.

Dessutom FINALLY! Älskar AITAH!
Fler såna
Varför ska hon behöva föreslå det? Han kan väl använda sin hjärna och vidta åtgärder om han tycker det är så farligt. Om jag tycker något är ett problem hos mig så fixar jag det, jag går inte och väntar helt handlingsförlamad tills en granne säger hur jag ska göra.

Ne fy fan gnällgubbar är det värsta jag vet och jag viker inte en tum när jag har med dem att göra här hos oss. Har testat vara snäll men det har man inget för.

Ne fy fan gnällgubbar är det värsta jag vet och jag viker inte en tum när jag har med dem att göra här hos oss. Har testat vara snäll men det har man inget för.
Peka med hela armen är det enda dom fattar och det kan man behöva göra flera gånger, vissa är mer än lovligt tröga och värsta sorten är "men så har jag aaaldrig gjort förr", nähä, och förändra nåt till det bättre går naturligtvis inte.:rage::banghead:

Så bara för att jag ska förstå det hela rätt: Han vill alltså att ni cyklar före era barn på en gågata för att han inte har bra sikt för att han har en hög häck och inte vill backa in på sin parkeringsplats? I ett område fullt med barnfamiljer?
Fast det är väl ingen gågata utan en vanlig villagata som är öppen för biltrafik, med trottoarer?

Fast det är väl ingen gågata utan en vanlig villagata som är öppen för biltrafik, med trottoarer?

Jag bara läser det som är skrivet i tråden. Det stod gågata. Oavsett så får barn cykla på en vanlig villagata också och gubben ska framföra sin bil på ett säkert sätt. Barn existerar i världen och då måste man ta hänsyn till det när man kör bil. Speciellt när man kör i ett område med många barnfamiljer.

Jag bara läser det som är skrivet i tråden. Det stod gågata. Oavsett så får barn cykla på en vanlig villagata också och gubben ska framföra sin bil på ett säkert sätt. Barn existerar i världen och då måste man ta hänsyn till det när man kör bil. Speciellt när man kör i ett område med många barnfamiljer.
Jag frågar eftersom det är olika regler som gäller för gågator än villagator. Jag har inte sett annat än att det är du som refererar till gågata.

Ja, jag menar det. Sen är han kanske orolig för att köra på ett barn i gånghastighet, det vet jag ju inte. Han kanske har något krockrelaterat trauma i bagaget.
Ja, gör det inte till en stridsfråga utan se det utifrån hans situation och hjälp honom hitta en bra lösning han inte tänkt på, kanske en spegel som föreslogs så det hela ger en positiv atmosfär grannar emellan.

Jag tycker att det spelar lite roll också om det handlar om en gång- och cykelbana, eller om man cyklar på trottoaren. Det händer att jag cyklar en liten bit på trottoar eller gångbana, så det är inte så att jag själv aldrig gör det, men då är det låg fart och absolut väjningsplikt mot gående som gäller. Och om man korsar utfarter är det samma sak där tycker jag, att man kör så att man inte är svårare för bilisten än en gående, dvs låg hastighet och beredd på att stanna om det behövs.

Om man placerat cykelbana längs med husens utfarter är det knepigt byggt, men i tätbebyggd stad så blir det knepigt ibland om ytor saknas för en bra lösning (har för mig att TS bor i Stockholmsområdet). Jag har själv haft parkering så vid ett tidigare boende, att bilarna står bredvid varandra och så backar/kör man över en cykelbana för att komma ut på gatan. Och det ÄR läskigt, oavsett hur sakta man backar. Cyklar kan komma väldigt fort, och förutom cyklarna ska man också hålla koll på trafiken på gatan.

Huruvida man backar in eller ut, så håller jag med om att det underlättar betydligt att köra ut (när man backat in alltså). Men samtidigt så underlättar det att köra in på parkeringen när det är mycket trafik på gatan, istället för att vända upp bilen och backa in. Så i praktiken berodde det oftast på vilken tid jag kom hem, hur bilen stod i rutan.

Varför ska hon behöva föreslå det? Han kan väl använda sin hjärna och vidta åtgärder om han tycker det är så farligt. Om jag tycker något är ett problem hos mig så fixar jag det, jag går inte och väntar helt handlingsförlamad tills en granne säger hur jag ska göra.

Jag tycker det är ett ganska bra sätt att bolla över problemet till den det ligger hos.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Rintränings- och utställningstråd
  • Valpkull!

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka