Jag tycker att det spelar lite roll också om det handlar om en gång- och cykelbana, eller om man cyklar på trottoaren. Det händer att jag cyklar en liten bit på trottoar eller gångbana, så det är inte så att jag själv aldrig gör det, men då är det låg fart och absolut väjningsplikt mot gående som gäller. Och om man korsar utfarter är det samma sak där tycker jag, att man kör så att man inte är svårare för bilisten än en gående, dvs låg hastighet och beredd på att stanna om det behövs.
Om man placerat cykelbana längs med husens utfarter är det knepigt byggt, men i tätbebyggd stad så blir det knepigt ibland om ytor saknas för en bra lösning (har för mig att TS bor i Stockholmsområdet). Jag har själv haft parkering så vid ett tidigare boende, att bilarna står bredvid varandra och så backar/kör man över en cykelbana för att komma ut på gatan. Och det ÄR läskigt, oavsett hur sakta man backar. Cyklar kan komma väldigt fort, och förutom cyklarna ska man också hålla koll på trafiken på gatan.
Huruvida man backar in eller ut, så håller jag med om att det underlättar betydligt att köra ut (när man backat in alltså). Men samtidigt så underlättar det att köra in på parkeringen när det är mycket trafik på gatan, istället för att vända upp bilen och backa in. Så i praktiken berodde det oftast på vilken tid jag kom hem, hur bilen stod i rutan.
Man prata om trafikregler hur mycket man vill. Men i ett barntätt område är det hängslen och livrem som gäller. Plus 110% uppmärksamhet och försiktighet. Är det ett barnvänligt område så går arn ut leker själva tidigt. Kanske springer/cyklar till kompisen som bor några enstaka hus bort. Kör man i såna områden så gäller det att vara på sin vakt hela tiden. Barn är oberäkneliga.
Personligen föredrar jag när man byggt bostadsområden som är bilfria och man samlat parkeringsplatserna i utkanten. Så har vi det här i många områden både hyres och brf. De enda fordon som kör in bland husen är hantverkare och folk som flyttar in eller ut.