Åka utomlands alldeles själv?

Jag har rest själv några gånger. Det värsta har varit när jag vid frukosten gått iväg för att hämta påfyllning och fått allt undandukat när jag varit och hämtat påfyllning.

Har hänt i Southhampton, Linköping och Bath bl a. Har testat med att säga till frukostpersonalen utan att det hjälpt. Kanske någon har något tips om hur man ska slippa få sin frukost och tidning bortdukad när man hämtar nytt te?
Jag har haft samma problem. Numera brukar jag lämna något, t ex en kofta och en bok väl synligt på bordet. Funkade senast.
 
Jag har rest själv och tycker det är skönt med egentid på kvällen. Däremot så kolla"aktiviteter" du kan gå om du skulle vilja? Typ hyr bil och åk en runda en dag, muséer o.s.v.
Sen går solen sällan ner 19, utan typ 22, så tänker att hitta ett trevligt kvarter/ eller en stammisrestaurang ett par dagar du kan gå till.
Tycker inte det är det minsta konstigt att ta med mig en bok och sitta sig på en uteservering och dricka vin.
Åh, vilken dröm!!! Sitta ensam, kanske på en uteservering vid havet en sen, ljum kväll, med en bok och ett glas vin..... Jisses. För 4 år sedan reste jag med min dotter och hennes kompis till Florida; de var tonåringar och ville inte umgås med mig om kvällarna, utan for runt själva inom hotellområdet (det var avgränsat och helt säkert). Själv tillbringade jag alla kvällarna ensam, i en solstol vid vattnet, med en underbar bok och (minst) ett glas vin samt kvällsmat. Det var sammetsmörkt och varmt och jag kunde se stjärnorna ovanför palmkronorna. Helt, helt, helt underbart.

Jag tror jag måste göra om det! Resa ensam!
 
Hjälpte inte i Southampton när jag fick min Horse & Hound bortstädad ihop med en halv macka. Hade också vickat stolen som hade en tröja över stolsryggen. Budskapet gick inte fram.

Låter ju mer som ouppmärksam personal, man kan väl knappast göra mer.
 
Låter ju mer som ouppmärksam personal, man kan väl knappast göra mer.

På hotellet i Linköping sa jag t o m till en i personalen men hon hade ändå börjat städa av bordet medan jag hämtade påfyllning. Och hade en uppslagen tidning på bordet. Och hade en jacka över stolsryggen som jag lutat mot bordet.
 
Har hänt i Southhampton, Linköping och Bath bl a. Har testat med att säga till frukostpersonalen utan att det hjälpt. Kanske någon har något tips om hur man ska slippa få sin frukost och tidning bortdukad när man hämtar nytt te?

Skumt, det har hänt mig kanske en handfull gånger totalt och jag har ändå hunnit tugga 14 resdagar i år hittills. (:crazy:) Lämnar kavajen och det jag läser, och budskapet brukar gå fram.
 
Skumt, det har hänt mig kanske en handfull gånger totalt och jag har ändå hunnit tugga 14 resdagar i år hittills. (:crazy:) Lämnar kavajen och det jag läser, och budskapet brukar gå fram.

En gång i Lund var det några andra gäster som inte förstod. När jag kom tillbaka med påfyllning hade min uppslagna DN makats ihop och jackan över stolsryggen ignorerats och familjen hade slagit sig ner på de andra stolarna. De verkade väldigt förvånade när jag kom tillbaka.
Någonting gör jag uppenbarligen fel:mad:
 
Jag har rest ensam, men bara till storstad för att gå på konserter och det var UNDERBART! :love: Bland det bästa jag gjort i mitt liv!
Inom sverige har jag åkt en del ensam också och jag tycker det är skönt att vara själv på kvällarna och göra precis som jag vill. Eller ingenting om jag vill det :) Men det är nog olika från person till person om det är skönt eller ensamt.
 
Jag har rest ganska mycket själv och till lite blandade ställen: London, Rom, flera olika destinationer i Egypten, New York mm. Jag brukar aldrig ha några problem att sysselsätta mig, men jag trivs också ganska bra i mitt eget sällskap och kan gärna ägna kvällar åt att läsa, skriva eller bara sitta och tänka (gärna på puben i London:p). Nu, när det finns wifi överallt så går det ju också att ha en del kontakt med vänner därhemma om det finns behov av att prata med någon.

Min senaste resa utan sällskap gick till Hurghada, dit jag åkte en vecka för att dyka. Jag har varit aktiv i en Facebook-grupp med anknytning dit, så ett några tillfällen träffade jag folk därifrån och vi gick ut och käkade, fikade eller snorklade. Jag hade valt ett hotell som ligger centralt så att jag hade bekvämt promenadavstånd till en massa restauranger och shopping. Det måste väl finnas på andra ställen också?

En ärlig fråga: varför är det problematiskt att gå ut och äta själv? Det gör ju massor av människor varje dag på alla möjliga ställen.

Ett ärligt svar: Jag har haft ätstörningar. Tillsammans med en släng av social fobi så tycker jag det är SKITjobbigt att äta ute överhuvudtaget bland människor jag inte känner. Tom med människor jag känner. Hade jag fått välja så hade jag alltid ätit helt ifred. Men så funkar ju tyvärr inte livet, jag äter ute med vänner och brukar bjuda hem på middag då och då, men kan inte påstå att jag är avslappnad och njuter av det direkt.

Men att gå ut och sätta sig och äta ensam blir liksom lite för mycket på en och samma gång för mig. Dömmer självklart ingen annan och tänker själv aldrig några konstiga tankar eller reflekterar ens om andra sitter ensamma eller inte, men ja...

Usch, låter som jag är en jättekonstig och komplicerad människa! :oO_o Men jag fungerar faktist helt normalt om jag anstränger mig! :p:up: :rofl:Därför jag tror att en ensamresa också skulle ge mig en rejäl egoboost!
 
@Fibusen Det där är inte konstigt alls, jag känner jättemånga som haft ätstörningsproblematik och social oro som därför tycker att det är jobbigt att äta bland folk eller ensam ute. Jag har varit likadan!

Åk på din resa, jag tror det vore en jättebra grej för dig! Ligg och sola på dagarna och köp med dig hem på kvällen vad du vill och så tittar på du på Netflix och bara chillar. Någon kväll kanske du går ut och går en sväng och törs sätta dig någonstans och ta ett glas vin, eller så skippar du det helt och håller dig på hotellet. Du sätter själv de gränser du vill och ska bara göra sånt du känner dig bekväm med :).

Jag tycker som sagt att det vore jättebra om du kom iväg själv, bara det är ett ju ett stort steg att ta! Med tiden och fler resor kommer du långsamt märka att wow, vad mycket jag törs göra nu :) :heart.
 
När jag var själv i Dubai bokade jag executive room. Då ingår en "mindre" buffe i Executive lounge på kvällen med snittar och dricka(vin och drinkar). Det klarade jag mig mer än väl på då det brukar vara rätt matigt men ändå inte en stor måltid. Har man tur finns det erbjudande på det när man bokar så det inte blir så mycket dyrare än ett vanligt rum, tror jag betalade 100kr mer per natt och då ingick hämtning och lämning på flygplatsen utöver afternoon tea och kvällssnittarna, och fruktskål på rummet :D
 
Du tror inte att din kompis kan passa vovven då? Så kan du åka med din mamma.

Hon har katter så det passar sig inte riktigt eftersom hunden tycker det är livets melodi att jaga katter, och jag tror ärligt talat att hon skulle bita om hon skulle få tag på dom! :o:crazy:

Det ultimata hade varit om någon bodde hos mig, men är inte så lätt att hitta någon som dels vill flytta för en vecka, OCH passa hund. Hunden är en omplacering och det tog nästan ett halvår innan hon var ”okej” att vara hemma hos min mamma dom dagar jag jobbar. Hon bara vankade fram och tillbaka hela tiden och flåsade första månaden, sen har hon slappnat av mer och mer och nu går det ok. Därav jag aldrig skulle ha hjärta att sätta henne på ett pensionat eller liknande.

Sen är det ju så att jag har inte så jättemånga vänner (eftersom jag är åt det introverta) och dom 3,4 st jag verkligen litar på i allt har antingen katter, barn, eller sjukdom som gör att jag inte kan vara säker på att hunden får det hon behöver varje dag då den människan ibland är i princip sängliggandes då och då.

Sen alla bekanta är ju bara bekanta som sagt, och hunden är ju som mitt barn så skulle inte känna mig tillräckligt trygg att nån av dom skulle ha henne.
 
Senast ändrad:
En gång i Lund var det några andra gäster som inte förstod. När jag kom tillbaka med påfyllning hade min uppslagna DN makats ihop och jackan över stolsryggen ignorerats och familjen hade slagit sig ner på de andra stolarna. De verkade väldigt förvånade när jag kom tillbaka.
Någonting gör jag uppenbarligen fel:mad:
Det verkar ju som du gör allt rätt och mest haft otur. Även om man är två eller fler händer det ju att man är iväg och fixar påfyllning samtidigt. För mig har det hänt någon enstaka gång att personalen börjar plocka bort, men de har varit snabba att ursäkta sig och plocka fram nya bestick osv. Men aldrig att det hänt om jag lämnat kvar typ en tröja eller så. På vissa ställen är de lite väl snabba dock, men det oavsett om man sitter kvar vid bordet eller inte. Själv är jag väldigt försiktig när jag jobbat som servis just för att inte sno någons påbörjade tallrik som de tänkt fortsätta med..
 
Men att gå ut och sätta sig och äta ensam blir liksom lite för mycket på en och samma gång för mig. Dömmer självklart ingen annan och tänker själv aldrig några konstiga tankar eller reflekterar ens om andra sitter ensamma eller inte, men ja...

Om det är enklare för dig att ta take away och sitta på din egen balkong låter det också som en superskön semester (och affärer kan vara roligt det med, lättare att hitta det man vill ha när man kan gå runt och kolla).

Sen är det ju så att jag har inte så jättemånga vänner (eftersom jag är åt det introverta) och dom 3,4 st jag verkligen litar på i allt har antingen katter, barn, eller sjukdom som gör att jag inte kan vara säker på att hunden får det hon behöver varje dag då den människan ibland är i princip sängliggandes då och då.

Jag har hittat djurvakter på forum. (Med sidoeffekten att några av dem tillhör mina bästa vänner idag. Så introverta som vi är hade vi aldrig hittat varandra annars.) Nu vet jag ju inte var du bor, men det borde inte vara omöjligt om det inte är en väldigt komplicerad hund som du inte vågar släppa till någon du inte känner väl.
 
Jag har rest själv några gånger. Det värsta har varit när jag vid frukosten gått iväg för att hämta påfyllning och fått allt undandukat när jag varit och hämtat påfyllning.

Har hänt i Southhampton, Linköping och Bath bl a. Har testat med att säga till frukostpersonalen utan att det hjälpt. Kanske någon har något tips om hur man ska slippa få sin frukost och tidning bortdukad när man hämtar nytt te?
Typ händer mig varje gång jag varit på hotell ensam.
 
Tyvärr så har mitt vanliga resesällskap andra planer för sommar/höst, och nu velar jag på att stanna hemma eller resa ensam.

Jag vill enbart ha sol och bad, och på ett sätt så känner jag att det dels skulle vara lite ”egoboost” att åka iväg och fixa allt själv, plus att komma bort och bara kunna göra precis exakt vad jag vill, när jag vill, men sen tänker jag all den här dötiden på kvällen när solen gått ner.

Kommer det kännas som ett fängelse att hänga ensam inne på hotellrummet från kanske 19-07, och törs jag ge mig ut ensam på kvällarna för att få i mig mat? :o

Jag har verkligen INGEN att resa med, hade lätt kunnat dra med morsan men då har vi ingen hundvakt, och min hund skulle ALDRIG fixa ett tex pensionat...

Andra bästa vännen hatar sol och värme och håller sig inne på dagarna här i Sverige framför ac:n och går utanför dörren först på kvällen så hon skulle aldrig åka frivilligt till värmen. Sen är det mer bekanta som jag inte skulle känna mig bekväm att bo med tillsammans en hel vecka.

Så, ni som rest ensamma, var det skönt? Skittråkigt? Överlevde ni? :p Det är alltså enbart sol och bad jag vill åt, ligga på stranden och dricka nån kall och inte fundera på annat än just där och då.
Jag ser att andra redan föreslagit all inclusive. Jag hade nog kollat upp läget bra och tex tagit ett ställe som ligger i en mindre charterort vid en strandpromenad. Jag tänker att det då inte känns lika jobbigt/läskigt om det inte är så långt att Gå. Strandpromenader tycker jag ofta känns okej i charterorter att gå själv på, i alla fall hyfsat tidigt på kvällen.
 
Ett ärligt svar: Jag har haft ätstörningar. Tillsammans med en släng av social fobi så tycker jag det är SKITjobbigt att äta ute överhuvudtaget bland människor jag inte känner. Tom med människor jag känner. Hade jag fått välja så hade jag alltid ätit helt ifred. Men så funkar ju tyvärr inte livet, jag äter ute med vänner och brukar bjuda hem på middag då och då, men kan inte påstå att jag är avslappnad och njuter av det direkt.

Men att gå ut och sätta sig och äta ensam blir liksom lite för mycket på en och samma gång för mig. Dömmer självklart ingen annan och tänker själv aldrig några konstiga tankar eller reflekterar ens om andra sitter ensamma eller inte, men ja...

Usch, låter som jag är en jättekonstig och komplicerad människa! :oO_o Men jag fungerar faktist helt normalt om jag anstränger mig! :p:up::rofl:Därför jag tror att en ensamresa också skulle ge mig en rejäl egoboost!

Ett tips är att boka lägenhet isåfall eller hitta något via airbnb. Då kan du köpa hem matvaror och laga egen mat efter tycke och smak och de dagar man man inte orkar eller har lust så går det ju att hitta andra alternativ. Med lägenhet kan man också fixa sin egen frukost. Själv tycker jag det är både bra och praktiskt med lägenhet och vi har ofta det när vi reser. Det gör också att man kan ha frukt, bröd, pålägg m.m. hemma och även stora vattenflaskor som vi häller över på mindre flaskor och tar med ut när det är varmt. Det är också kul att gå i matvarubutiker utomlands och botanisera bland råvaror som man inte har stött på innan.
 

Liknande trådar

Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 573
Senast: TinyWiny
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag måste skriva av mig lite, och kanske kunna få lite goda råd. Varning för långt och troligtvis rörigt inlägg. Det har varit jävligt...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 728
Senast: Hyacinth
·
Äldre Nu behöver jag hjälp med tips! Sitter och kollar charterbolagens utbud men hittar ingenting som känns riktigt spot on. Är ledig en ynka...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 087
Senast: mamman
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I april ställde jag ut en regnmätare i min trädgård. Fram till och med Valborgsmässoafton regnade det en del, men från första maj blev...
Svar
4
· Visningar
1 566
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp