Åka utomlands alldeles själv?

Tyvärr så har mitt vanliga resesällskap andra planer för sommar/höst, och nu velar jag på att stanna hemma eller resa ensam.

Jag vill enbart ha sol och bad, och på ett sätt så känner jag att det dels skulle vara lite ”egoboost” att åka iväg och fixa allt själv, plus att komma bort och bara kunna göra precis exakt vad jag vill, när jag vill, men sen tänker jag all den här dötiden på kvällen när solen gått ner.

Kommer det kännas som ett fängelse att hänga ensam inne på hotellrummet från kanske 19-07, och törs jag ge mig ut ensam på kvällarna för att få i mig mat? :o

Jag har verkligen INGEN att resa med, hade lätt kunnat dra med morsan men då har vi ingen hundvakt, och min hund skulle ALDRIG fixa ett tex pensionat...

Andra bästa vännen hatar sol och värme och håller sig inne på dagarna här i Sverige framför ac:n och går utanför dörren först på kvällen så hon skulle aldrig åka frivilligt till värmen. Sen är det mer bekanta som jag inte skulle känna mig bekväm att bo med tillsammans en hel vecka.

Så, ni som rest ensamma, var det skönt? Skittråkigt? Överlevde ni? :p Det är alltså enbart sol och bad jag vill åt, ligga på stranden och dricka nån kall och inte fundera på annat än just där och då.

Jag har rest mycket ensam och det är hur nice somhelst.

Angående att gå ut och äta middag på kvällen så har jag varit mer eller mindre försiktig beroende på var jag är. På Bali åt jag tidig middag första kvällen och köpte med mig snacks tillbaka till rummet innan det blev mörkt. Träffade människor på samma hostel nästa dag och gick med dem för middag på kvällen.

I Japan var det enklare och kändes mer tryggt att gå ensam på kvällen både i Niseko och Tokyo men träffade även folk där som jag hängde med och sightseeing osv

Jag har bott på både hostel och hotell. På hostel är det lättare att träffa människor men även på hotell går det bra, typ vid frukost eller poolhäng.

:)
 
Ett ärligt svar: Jag har haft ätstörningar. Tillsammans med en släng av social fobi så tycker jag det är SKITjobbigt att äta ute överhuvudtaget bland människor jag inte känner. Tom med människor jag känner. Hade jag fått välja så hade jag alltid ätit helt ifred. Men så funkar ju tyvärr inte livet, jag äter ute med vänner och brukar bjuda hem på middag då och då, men kan inte påstå att jag är avslappnad och njuter av det direkt.

Men att gå ut och sätta sig och äta ensam blir liksom lite för mycket på en och samma gång för mig. Dömmer självklart ingen annan och tänker själv aldrig några konstiga tankar eller reflekterar ens om andra sitter ensamma eller inte, men ja...

Usch, låter som jag är en jättekonstig och komplicerad människa! :oO_o Men jag fungerar faktist helt normalt om jag anstränger mig! :p:up::rofl:Därför jag tror att en ensamresa också skulle ge mig en rejäl egoboost!
Ok, jag hajar!

Som ensamresenär kan du ju faktiskt äta helt ifred. Du kan handla hämtmat eller ta något från room service och käka på balkongen. Eller, om det finns kyl på rummet, proviantera i närmaste affär. Packa ner kniv, gaffel, och en skål som kan användas som tallrik så kommer du långt.

Själv reser jag ibland med tight budget och numera brukar jag ta med min resevattenkokare, kniv- och gaffelkit, ett campingset med tallrik, mugg mm som jag har. Det finns många sätt att fixa mat utan ett enda restaurangbesök när man är på semester.
 
Om det är enklare för dig att ta take away och sitta på din egen balkong låter det också som en superskön semester (och affärer kan vara roligt det med, lättare att hitta det man vill ha när man kan gå runt och kolla).



Jag har hittat djurvakter på forum. (Med sidoeffekten att några av dem tillhör mina bästa vänner idag. Så introverta som vi är hade vi aldrig hittat varandra annars.) Nu vet jag ju inte var du bor, men det borde inte vara omöjligt om det inte är en väldigt komplicerad hund som du inte vågar släppa till någon du inte känner väl.

Njae, hon har separationsångest, men är hon hemma här så märks den inte av. Är hon hos mamma så sitter hon och ylar och skäller vid dörren tills hon kommer hem igen. Sen är hon väldigt beroende sv mig, men det märks ju inte av när jag är borta, utan det är ju också att hon följer mig vart jag än går om vi är utanför hemmet, och är vi ute och åker och jag springer in på affären så gråter hon ihjäl sig så fort jag stänger dörren trots att det är fler kvar i bilen. Men finns jag inte i närheten så är hon ju okej med det. Jag bor i hus med inhängnad tomt så det är i princip bara att ha dörren öppen så kan hon gå in och ut som hon vill.

Det enda som är egentligen mest jobbigt med henne är ju det att hon gör utfall mot vissa andra hundar ute, piper, skäller och drar så det måste ju vara en som orkar hålla i, och som har lite hundvett. Så det är väll mest det jag är nervös för egentligen, vill ju inte att hon sliter sig! Vi tränar och tränar och vissa hundar går bättre än andra, och dom få som vågat släppa fram henne så har hon aldrig bitit eller sånt när hon väl kommit fram.

Hon är helt enkelt så sjukt osäker, och jag förstår henne! Mamma bodde granne med förra ägaren till henne förut så jag har själv sett och hört hur det har gått till där inne. Minns speciellt ett tillfälle när hon ligger ute i solen och sover, sen kommer an annan hund ur flocken ut och smyger sig på henne, och bara attackerar så hon biter hål i både kinden och i örat. Hon var hackkycklingen där och hon rymde ofta in till mamma och hennes hund för att komma ifrån sitt. Ägaren kunde åka kl 6 på morgonen för att sen komma hem vid 23-00 på natten och dom hade setat där inne hela tiden, hundarna hade tuggat hål i både väggar och golv...

Så jag vet ju vart allt grundar i, men både separationsångesten, och just dessa ”utfall” hon gör, och hon skulle som sagt gå sönder helt igen om jag lämnade henne hos nån okänd på nytt ställe. Så då känns det tryggare att hon får vara med mamma som hon känner till. Alternativet om någon bor här i huset så hon iallafall får vara hemma, men jag törs ju inte sätta vem som helst på det som sagt. Då reser jag hellre inte alls eller ensam helt enkelt. Skulle inte kunna slappna av om jag inte var helt säker på att hon mådde bra här hemma. Förra året reste jag och mamma, men då var ju min dåvarande sambo hemma så det var då inga bekymmer då. Han bodde ju här då och var en i familjen liksom.

Vi har hundarna sån kort stund här i våra liv, och jag skulle aldrig kunna tumma på hennes omsorg och vård. Jag visste ju vad jag gav mig in i när jag tog hem henne, så som sagt, då reser jag hellre ensam och kunna veta att hon mår bra, eller så stannar jag hemma. Jag och mamma hinner säkerligen ut på resor sen i framtiden endå. :heart
 
Tyvärr så har mitt vanliga resesällskap andra planer för sommar/höst, och nu velar jag på att stanna hemma eller resa ensam.

Jag vill enbart ha sol och bad, och på ett sätt så känner jag att det dels skulle vara lite ”egoboost” att åka iväg och fixa allt själv, plus att komma bort och bara kunna göra precis exakt vad jag vill, när jag vill, men sen tänker jag all den här dötiden på kvällen när solen gått ner.

Kommer det kännas som ett fängelse att hänga ensam inne på hotellrummet från kanske 19-07, och törs jag ge mig ut ensam på kvällarna för att få i mig mat? :o

Jag har verkligen INGEN att resa med, hade lätt kunnat dra med morsan men då har vi ingen hundvakt, och min hund skulle ALDRIG fixa ett tex pensionat...

Andra bästa vännen hatar sol och värme och håller sig inne på dagarna här i Sverige framför ac:n och går utanför dörren först på kvällen så hon skulle aldrig åka frivilligt till värmen. Sen är det mer bekanta som jag inte skulle känna mig bekväm att bo med tillsammans en hel vecka.

Så, ni som rest ensamma, var det skönt? Skittråkigt? Överlevde ni? :p Det är alltså enbart sol och bad jag vill åt, ligga på stranden och dricka nån kall och inte fundera på annat än just där och då.
I augusti förra året gjorde jag det -reste ensam. Något jag aldrig vågat göra innan, men jag har alltid beundrat de som vågar!
Jag ville komma iväg till avkoppling - bara ligga i en solstol och vara med mig själv!
Hittade en billig resa till Korfu, packade världens minsta väska, och reste.

Jag är, precis som du beskriver dig själv, ganska introvert. Men utmanade mig själv iom denna resa.
Tog med en bok på kvällen, satte mig på en taverna, åt gott, drack gott, läste och tittade på folk. Superhärligt!
Några kvällar köpte jag med middag till rummet och åt på balkongen med en film som sällskap.
Efter några dagar började jag prata med en tant, som oxå reste själv. Sen blev det lunch med henne. Och de sista 3 kvällarna gick vi ut och åt tillsammans.

Jag hade med mig böcker, tidningar och en ipad med lite film nedladdad.
Blev ganska tidiga kvällar - så skönt!

Våga! Res! Det är superutvecklande :)
 
Sen går solen sällan ner 19, utan typ 22, så tänker att hitta ett trevligt kvarter/ eller en stammisrestaurang ett par dagar du kan gå till.
Det beror på vad du befinner dig och vilken tidpunkt på året när solen går ned. Det finns badvänliga platser/tider på året med både långa kvällar och tidig solnedgång.
 
Det går säkert finfint att åka själv. Tror du att du kommer känna dig ensam så boka charterresa och delta i några utflykter alternativt åk på en gruppresa.

Vad du beskriver om dig själv så tror jag inte du trivs på en gruppresa för singlar, du får förmodligen inte tillräckligt egentid för din smak. Jag var med på en och det blev mycket lite ensamtid samtidigt som det var mycket lite umgänge på kvällarna bortsett från eventuell rumskamrat. Folk åt middag, slackade på rummet någon timme innan det var dags att sova. Ett alternativ som nämnts är ridresa och andra intresseresor, där man kan umgås med de andra som deltar om man önskar, det finns alternativ som går att kombinera med sol och bad.
 
Och tv visar avrättningar i direktsändning där?

Det var ngn arabisk kanal som visade en hängning med infälld kommentator när jag slog på tvn. Kan ju inte arabiska så svårt att se exakt vad de kommenterade. Hittade ingen annan kanal och slog av. Ville inte undersöka saken närmare.

Kan inte klaga på servicen på hotellet i övrigt. Välskött och mkt fint. Fantastisk takterrass. Men en hel del regler som sagt
 
Det var ngn arabisk kanal som visade en hängning med infälld kommentator när jag slog på tvn. Kan ju inte arabiska så svårt att se exakt vad de kommenterade. Hittade ingen annan kanal och slog av. Ville inte undersöka saken närmare.
I hela Mellan Ostern visas avrattningar pa TV mitt pa dagen pa Fredagar :cautious: Det visas pa en lokal kanal som bara talar Arabiska sa det ar ganska latt att undvika det om man har tillgang till satelit TV. Nufortiden. Tack och lov!

Det låter som att det borde vara rätt lätt för ett hotell med utländska turister att inte ha den kanalen :confused:
 
I hela Mellan Ostern visas avrattningar pa TV mitt pa dagen pa Fredagar :cautious: Det visas pa en lokal kanal som bara talar Arabiska sa det ar ganska latt att undvika det om man har tillgang till satelit TV. Nufortiden. Tack och lov!

Vi försökte hitta något vettigt att titta på på TV i Petra (Jordanien) det blev ett val mellan någon form av kristet böneprogram och muslimskt dito. Tyckte vi hade tråkigt utbud men tydligen var vi lyckligt lottade. Ingen avrättning åtminstone
 
SJALVKLART ska du aka. Om du tanker positivt och forvantar dig att det ska bli en kul och larorik resa blir det sa. Missar, som vardelos mat nagon dag kan man da fnissa at, eller nar man gjorde nagot dumt for att man inte forstod, kan bli en superkul grej.

En kompis till mig som ar introvert och lite osaker gjorde en resa och borjade da skriva dagbok for att komma ihag allt roligt hon hade ... det mesta blev dock om "konstigheter" som uppstod pa grund av att hon inte var sa van att resa och aldrig behovt halla reda pa allt sjalv.
Det var helt underbart att lyssna pa henne nar hon kom hem igen och hon har rest sjalv manga ganger sedan dess.
 
Det låter som att det borde vara rätt lätt för ett hotell med utländska turister att inte ha den kanalen :confused:

Det ar det ... om de vill. Om hotellet riktar sig mot religiosa muslimer som kommer for att besoka de heliga platserna i Jerusalem kan det dock vara sa att de valjer att ha det pa grund av att det var Ramadan och rakade vara Fredag med avrattningar nagonstans och kanske visade hur allvarliga de var?

Vi försökte hitta något vettigt att titta på på TV i Petra (Jordanien) det blev ett val mellan någon form av kristet böneprogram och muslimskt dito. Tyckte vi hade tråkigt utbud men tydligen var vi lyckligt lottade. Ingen avrättning åtminstone

Nar vi forst kom till Saudi Arabien hade de tva kanaler. En pa Arabiska och en pa Engelska. Bada mycket strikt hallna av religiosa krafter. En film vi tittade pa var ungefar 20 minuter lang ... alla bar scener och alla scener dar man kvinna holl om varandra var bortklippta, och sjalvklart :cautious: fanns inga bad scener med.
Vi hade ganska kul medan det var allt vi hade, det var minst sagt roligt att forestalla sig vad som blev bortklippt. Sonerna brukade komma upp med de vildaste forslagen pa vad som foranledde det mycket ovantade som foljde efter klippen.😂
 
Det ar det ... om de vill. Om hotellet riktar sig mot religiosa muslimer som kommer for att besoka de heliga platserna i Jerusalem kan det dock vara sa att de valjer att ha det pa grund av att det var Ramadan och rakade vara Fredag med avrattningar nagonstans och kanske visade hur allvarliga de var?



Nar vi forst kom till Saudi Arabien hade de tva kanaler. En pa Arabiska och en pa Engelska. Bada mycket strikt hallna av religiosa krafter. En film vi tittade pa var ungefar 20 minuter lang ... alla bar scener och alla scener dar man kvinna holl om varandra var bortklippta, och sjalvklart :cautious: fanns inga bad scener med.
Vi hade ganska kul medan det var allt vi hade, det var minst sagt roligt att forestalla sig vad som blev bortklippt. Sonerna brukade komma upp med de vildaste forslagen pa vad som foranledde det mycket ovantade som foljde efter klippen.😂

Yes det var ramadan och jag tror faktiskt att det kan ha varit fredag. Jag hade lite oflyt helt enkelt ;) Det var bara jag och ett äldre franskt par som verkade vara västerländska turister. De hade problem med sitt rum eftersom de bokat ett dubbelrum men hade olika efternamn. Det löste sig så att de fick varsitt enkelrum, men till andra natten hittade de ett annat hotell. Dock var hotellägarna väldigt trevliga.

Senast jag bodde på hotell i Jerusalem bodde jag på New Imperial Hotel där Selma Lagerlöf skrev "Jerusalem". Låg i de kristna/judiska kvareren vid Jaffa gate. På "Holy Bar/Café" kunde man ta en AW invid synagogan.

Slut på OT ;)
 
Det ar det ... om de vill. Om hotellet riktar sig mot religiosa muslimer som kommer for att besoka de heliga platserna i Jerusalem kan det dock vara sa att de valjer att ha det pa grund av att det var Ramadan och rakade vara Fredag med avrattningar nagonstans och kanske visade hur allvarliga de var?



Nar vi forst kom till Saudi Arabien hade de tva kanaler. En pa Arabiska och en pa Engelska. Bada mycket strikt hallna av religiosa krafter. En film vi tittade pa var ungefar 20 minuter lang ... alla bar scener och alla scener dar man kvinna holl om varandra var bortklippta, och sjalvklart :cautious: fanns inga bad scener med.
Vi hade ganska kul medan det var allt vi hade, det var minst sagt roligt att forestalla sig vad som blev bortklippt. Sonerna brukade komma upp med de vildaste forslagen pa vad som foranledde det mycket ovantade som foljde efter klippen.😂
Jag var i Egypten och en kväll var det Baywatch på tv. Alla scener fanns med, men det roligaste av allt var att det var samma snubbe på dubbade alla skådisar, så Pamela Anderson hade otroligt mörk röst...och precis samma röst som alla andra i den serien..
 
Jag har rest mycket ensam till olika länder, allt från södra europa till nordafrika till Balkan. Jag är också introvert och det är otroligt roligt att resa ensam. Man kan göra precis vad man vill, när man vill. När det gäller middagar tog jag med en bok och läste eller så tittade jag på folk. Nångång köpte jag yoghurt osv o åt på rummet.
På kvällarna efter middagen tyckte jag det var skönt att antingen gå en runda eller vara på rummet o bara göra ingenting. Jag är ingen sån som måste göra nåt på kvällarna utan vilar gärna eftersom jag är aktiv på dagarna (dvs jag är ingen som ligger o solar så mycket).

Folk träffade jag oftast på bussar och det hände ofta att man slog följe den dagen.
 

Liknande trådar

Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 572
Senast: TinyWiny
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag måste skriva av mig lite, och kanske kunna få lite goda råd. Varning för långt och troligtvis rörigt inlägg. Det har varit jävligt...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 727
Senast: Hyacinth
·
Äldre Nu behöver jag hjälp med tips! Sitter och kollar charterbolagens utbud men hittar ingenting som känns riktigt spot on. Är ledig en ynka...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 087
Senast: mamman
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I april ställde jag ut en regnmätare i min trädgård. Fram till och med Valborgsmässoafton regnade det en del, men från första maj blev...
Svar
4
· Visningar
1 566
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp