Bukefalos 28 år!

Åka utomlands alldeles själv?

Njae, men hemma så kan jag ju alltid zappa på tvn eller pyssla med något. Utomlands så kanske jag blir lite knäpp av att sitta ensam. Hade jag kunnat få med mig hunden så hade jag inte tvekat däremot! :rofl: Hon är ett alldeles lagomt sällskap!

Men zappa på TVn kan du väl göra utomlands också?

Eller så känner du att du måste träffa lite folk så drar du iväg nånstans och pratar med folk och slipper dåndimpen. Du kan ju helt bestämma själv
 
Men zappa på TVn kan du väl göra utomlands också?

Eller så känner du att du måste träffa lite folk så drar du iväg nånstans och pratar med folk och slipper dåndimpen. Du kan ju helt bestämma själv

Jo absolut, men brukar inte vara sånt bra utbud på tvn då direkt.... Men absolut så skulle jag ju överleva, det är ju inte det. Men jag vill ju inte åka på semester och sitta där efter 3 dagar och ha hemlängtan och ont i magen för att det är 3,4 dagar kvar jag ska ”stå ut”. Här hemma har jag inga problem att sitta hemma och glo en vecka liksom, men när man är utomlands så är det ju lite annorlunda mot att vara hemma. Det kan antingen bli världens succé eller världens flopp.
 
Jo absolut, men brukar inte vara sånt bra utbud på tvn då direkt.... Men absolut så skulle jag ju överleva, det är ju inte det. Men jag vill ju inte åka på semester och sitta där efter 3 dagar och ha hemlängtan och ont i magen för att det är 3,4 dagar kvar jag ska ”stå ut”. Här hemma har jag inga problem att sitta hemma och glo en vecka liksom, men när man är utomlands så är det ju lite annorlunda mot att vara hemma. Det kan antingen bli världens succé eller världens flopp.
Ta med en laptop och se Netflix? De flesta hotell har wifi nu!
 
Det brukar ju finnas WiFi. Med internet kan du ju lätt hänga på buke, prata med vänner och allt annat du brukar göra hemma via internet på kvällarna :)

Jag har rest mycket själv och med internet så känns det inte speciellt mycket ensammare än hemma.
 
Tyvärr så har mitt vanliga resesällskap andra planer för sommar/höst, och nu velar jag på att stanna hemma eller resa ensam.

Jag vill enbart ha sol och bad, och på ett sätt så känner jag att det dels skulle vara lite ”egoboost” att åka iväg och fixa allt själv, plus att komma bort och bara kunna göra precis exakt vad jag vill, när jag vill, men sen tänker jag all den här dötiden på kvällen när solen gått ner.

Kommer det kännas som ett fängelse att hänga ensam inne på hotellrummet från kanske 19-07, och törs jag ge mig ut ensam på kvällarna för att få i mig mat? :o

Jag har verkligen INGEN att resa med, hade lätt kunnat dra med morsan men då har vi ingen hundvakt, och min hund skulle ALDRIG fixa ett tex pensionat...

Andra bästa vännen hatar sol och värme och håller sig inne på dagarna här i Sverige framför ac:n och går utanför dörren först på kvällen så hon skulle aldrig åka frivilligt till värmen. Sen är det mer bekanta som jag inte skulle känna mig bekväm att bo med tillsammans en hel vecka.

Så, ni som rest ensamma, var det skönt? Skittråkigt? Överlevde ni? :p Det är alltså enbart sol och bad jag vill åt, ligga på stranden och dricka nån kall och inte fundera på annat än just där och då.

Jag har inte vågat mig iväg på ensamresa än men det är för att jag tycker att det roliga med att resa till stor del är att få dela nya upplevelser med nån annan, är väldigt extrovert.

Tycker all inclusive låter toppen för dig, då behöver du inte ut på kvällarna om du känner dig otrygg och det kommer säkert att vara en del aktiviteter på dagarna om du känner för sällskap.

Kolla om hotellet har så att du kan streama serier och filmer från mobilen förresten, i så fall kan man ju se en del på ”tv” iaf. När jag har bott på hotell här i Sverige har det varit lite olika om dom har erbjudit det så man får nog fråga.
 
Jag har rest ganska mycket själv och till lite blandade ställen: London, Rom, flera olika destinationer i Egypten, New York mm. Jag brukar aldrig ha några problem att sysselsätta mig, men jag trivs också ganska bra i mitt eget sällskap och kan gärna ägna kvällar åt att läsa, skriva eller bara sitta och tänka (gärna på puben i London:p). Nu, när det finns wifi överallt så går det ju också att ha en del kontakt med vänner därhemma om det finns behov av att prata med någon.

Min senaste resa utan sällskap gick till Hurghada, dit jag åkte en vecka för att dyka. Jag har varit aktiv i en Facebook-grupp med anknytning dit, så ett några tillfällen träffade jag folk därifrån och vi gick ut och käkade, fikade eller snorklade. Jag hade valt ett hotell som ligger centralt så att jag hade bekvämt promenadavstånd till en massa restauranger och shopping. Det måste väl finnas på andra ställen också?

En ärlig fråga: varför är det problematiskt att gå ut och äta själv? Det gör ju massor av människor varje dag på alla möjliga ställen.
 
Jag har rest en del själv. Jag är liksom dig rätt introvert av mig och dessutom lite blyg, men tycker ändå att man träffar folk om man vill. Det jag tycker är mest trist är att käka middag själv. I det fallet föredrar jag all inclusive så man slipper leta restaurang för det är faktiskt rätt trist att göra på egen hand. Att sitta på någon uteservering och dricka en drink är inte helt fel dock tycker jag. Fördel är ju också något hotell som har mycket aktiviteter och typ kvällsshower, då får man lite lättsam underhållning utan att anstränga sig. Kvällstid har jag annars roat mig med promenader genom stan eller på någon strandpromenad (jag har varit på ställen där det känns okej att gå som ensam tjej kvällstid), tagit någon drink på en uteservering och kollat på folk som passerat eller faktiskt då och då uppskattat en tidig kväll på hotellrummet. Jag bokar gärna in mig på någon utflykt på resemålet när jag reser själv.
 
En ärlig fråga: varför är det problematiskt att gå ut och äta själv? Det gör ju massor av människor varje dag på alla möjliga ställen.
Jag ser det inte som problematiskt, däremot väldigt tråkigt. Jag hade ångest första gången jag skulle beställa bord för en person, det kändes så konstigt - men det är en vanesak, numera tycker jag inte alls det känns jobbigt, men däremot är restaurangbesök för mig ganska socialt. Jag vill liksom dela min matupplevelse med någon. Käka på donken eller så bara för att jag ska få i mig mat har jag inga problem med. Men jag tror mycket att det handlar om vana.
 
Andra bästa vännen hatar sol och värme och håller sig inne på dagarna här i Sverige framför ac:n och går utanför dörren först på kvällen så hon skulle aldrig åka frivilligt till värmen. Sen är det mer bekanta som jag inte skulle känna mig bekväm att bo med tillsammans en hel vecka.
Haha, det skulle kunna varit mig du beskriver :D
 
Jag hade TVA ensamsemestrar forra aret (en mer planerad, en mer "jobbet tar doood pa mig jag maste bort NUUUUUU" situation..), och hade ungefar samma mal med min semester

Jag akte till Split i Kroatien - vilket var min "sol o bad" resa. Jag hyrde en lagenhet via airbnb dar jag bodde i en etta pa loftet med balkong. Det var drommigt. Jag gjorde precis vad jag ville hela dagarna utan att kompromissa med nagon annan. Eftersom jag hade kok hemma sa lagade jag middag "hemma" och at pa balkongen med ett glas vin, precis som du hade jag nagon "hangup" om att ga pa restaurang sjalv, aven om det saklart ar en dum ide!

Jag var borta Sondag-Torsdag, och framat onsdagskvallen var jag glad att det var min sista ensam-middag, sa en hel vecka alldeles sjalv ar nog for mycket for mig, men med ett par aktiviteter/events inplanerade, samt att faktiskt ga ut pa restaurang sjalv en eller tva ganger, sa tror jag det blir en toppensemester!
 
@Fibusen Gå med i The Solo Female Traveler Network på Facebook! Det är en helt enorm grupp med (personer som identifierar sig som) tjejer som alla diskuterar soloresande! Finns massvis med trådar om att resa ensam som introvert, att gå ut och äta ensam (något många tycker är jobbigt!) med mera med mera. Där kommer du garanterat kunna hitta inspiration!
 
Jag bokade en ensamresa till Berlin förra året då jag ville åka dit och springa ett lopp
Men jag har varit i Berlin innan och hade bokat på ett hotell jag bott på innan så jag var bekant med omgivningarna
Nu hängde en kompis med så vi träffades i Berlin då jag åkte tåg och hon flög då vi bor på varsin ort i Sverige
 
Jag reser utomlands själv flera gånger om året, och ser ytterst sällan ett problem med det (eftersom jag är tillräckligt introvert att inte tycka det är tråkigt att vara ensam).

Transporterar mig (ofta mha att peka på en adress i Google när jag inte pratar språket, men det är ju sällan ett problem på turistorter), äter ute varje kväll, tar långa kvällspromenader i främmande städer. Att sitta med en bok på ett café eller en pub är ofta ett fantastiskt uppleva en stad. :) Ett plus med att äta ensam är att man ofta får väldigt bra service!

Åk du bara! På de flesta resmål är det väldigt oproblematiskt. Mina erfarenheter är dock mest från "vanliga" storstäder (förutom den gången de la en jättekonferens vid Sunny beach O_o), men jag förmodar att du inte tänker bege dig till något typiskt tonårssuparresemål?
 
Senast ändrad:
Jag har rest själv några gånger. Det värsta har varit när jag vid frukosten gått iväg för att hämta påfyllning och fått allt undandukat när jag varit och hämtat påfyllning.

Har hänt i Southhampton, Linköping och Bath bl a. Har testat med att säga till frukostpersonalen utan att det hjälpt. Kanske någon har något tips om hur man ska slippa få sin frukost och tidning bortdukad när man hämtar nytt te?
 
Och om man VILL ha kontakt med folk verkar det vara lättare när man är själv.
Jag har haft flera intressanta möten med andra på tex flyget och på resmålet när jag rest på egen hand.
 
Jag har rest själv några gånger. Det värsta har varit när jag vid frukosten gått iväg för att hämta påfyllning och fått allt undandukat när jag varit och hämtat påfyllning.

Har hänt i Southhampton, Linköping och Bath bl a. Har testat med att säga till frukostpersonalen utan att det hjälpt. Kanske någon har något tips om hur man ska slippa få sin frukost och tidning bortdukad när man hämtar nytt te?
Lägg en uppslagen bok eller något på bordet så att det syns att du kommer tillbaka?
 
Lägg en uppslagen bok eller något på bordet så att det syns att du kommer tillbaka?

Hjälpte inte i Southampton när jag fick min Horse & Hound bortstädad ihop med en halv macka. Hade också vickat stolen som hade en tröja över stolsryggen. Budskapet gick inte fram.
 

Liknande trådar

Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 776
Senast: TinyWiny
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag måste skriva av mig lite, och kanske kunna få lite goda råd. Varning för långt och troligtvis rörigt inlägg. Det har varit jävligt...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 844
Senast: Hyacinth
·
Äldre Nu behöver jag hjälp med tips! Sitter och kollar charterbolagens utbud men hittar ingenting som känns riktigt spot on. Är ledig en ynka...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 109
Senast: mamman
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I april ställde jag ut en regnmätare i min trädgård. Fram till och med Valborgsmässoafton regnade det en del, men från första maj blev...
Svar
4
· Visningar
1 576
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp