Bukefalos 28 år!

Akut! Måste jag flytta? Vad gäller?

Sv: Akut! Måste jag flytta? Vad gäller?

Jag skrev fram tills det bygget var betalt.
Alltså skulle han bygga och han skulle få materialet från ägaren av marken som jag förövrigt också hyr min bostad av. Sen skulle jag betala bonden för det arbete han lagt ner med 1500 kr tills det var avbetalt, inget annat. Ett arbete som aldrig gjordes.
Jag hyrde stället på premisserna att det skulle byggas. Innan hade jag hästarna på annan plats.
 
Sv: Akut! Måste jag flytta? Vad gäller?

I den lösdrift som skulle byggas skulle det finnas två ingångar, el för belysning och plats för foder och redskap. Materialet skulle inte han utan ägaren av all mark som både han och jag arrenderar våra gårdar av stå för. Alltså ingen kostnad för honom.
Sen skulle jag betala av för det arbete han skulle hjälpa mig med. Även ladan ägs av det stora företaget och används i nuläget inte till någonting. Lösdriften och ladan ligger på min gård. Han bor ett par km härifrån.

Vet inte hur jag ska bli tydligare. Jag ska betala 18000 för att han gjort ett hål i väggen på en lada på min gård som ägs av en annan markägare. Och sen fortsätta betala 1500 i månaden för att jag nyttjar den. Utan att jag fått ett kontrakt förrän efter ett år.

Jag hade gladeligen betalat om jag fått ett kontrakt och att han gjort vad vi kom överens om. Då är inte 1500 mycket men nu är det inte så.
 
Sv: Akut! Måste jag flytta? Vad gäller?

Marken och ladan ingår alltså i den mark du redan betalar för genom din hyra av gården?
 
Sv: Akut! Måste jag flytta? Vad gäller?

Marken tillhör den "stora" ägaren. Ingen har haft något kontrakt på den men eftersom bonden har sin verkstad intill så har han hållt efter den när den växt igen alltför mycket. Nu säger han att han skrivit kontrakt på den i dagarna men han vill ändå ha betalt retroaktivt, att han inte har haft kontrakt är en av anledningarna till att han inte fakturerat mig tidigare säger han. Jag har inte fått se det kontrakt han påstår sig ha skrivit nu. Annars är marken varken hans eller min.
 
Sv: Akut! Måste jag flytta? Vad gäller?

Men eftersom du vet om att läget är så oklart, så tycker jag tyvärr att det är ett fall av "skylla sig själv" med detta.

Man bör alltid ha kontrakt på saker, vare sig det är satllplats, arrende elelr en lägenhet, och varför hyrde du itne ladan och marken från 'storägaren' själv istället då när du redan har en relation med dom och det är på din gård? Eller varöfr inte skriva ett kontrakt med 'gubben' du hyr av nu?

Ang. din jämförelse med att hyra 2:a hand lägenhet så ja, det hade varit ganksa normalt att få tjafsa om att få betala samma hyra även om spisen fattades, om hyra är lägre.
Inte alltid vad man vill eller ens helt rätt kanske, men det är därför man alltid alltid ska ha specifika kontrakt, och inte hyra 2;a hand om det inte är godkänt av orginal värden, jsut för annars kan det bli sånna här problem, vare det sig är lägenhet elelr stall.
 
Sv: Akut! Måste jag flytta? Vad gäller?

Jag tycker faktiskt att bonden gör fel. det fanns inget kontrakt och han har inte varit intresserad av att ta emot pengar innan när du frågat. Jag tycker iaf att det är fel och komma efter ett år och säga att man är skyldig ett års hyra då han inte sagt till dej innan vad som gällde
 
Sv: Akut! Måste jag flytta? Vad gäller?

Men jösses, vad är det som gör att det inte går fram vad jag skriver?? Jag har jagat ett kontrakt i ett år! Jag satte i system att ringa varje fredag, hela hösten för att få ett kontrakt men fick inget. Hästarna var jag ju tvungen att flytta hit ändå för jag själv flyttade hit. Hade varit jävligt krångligt att åka flera mil till gamla stallet då när det fanns plats. Den största anledningen till flytten var ju dessutom att jag kunde ta hem hästarna.

Jag skrev inte något kontrakt med storägaren för de hänvisade till bonden eftersom han skulle hjälpa mig att bygga. Sen skulle de stå för material. Hyra för marken brydde sig inte de om eftersom det var mark som bara stod.

Om ni skriver bara för att idiotförklara mig så är jag tacksam om ni lägger ner det. Jag undrade mest för att jag ville veta vad som gäller när någon skriver ett kontrakt såhär långt på efterhand och själv ändrar villkoren. Jobbigt tycker jag att det är ändå så att ta skit klarar jag mig bra utan.
 
Sv: Akut! Måste jag flytta? Vad gäller?

Om ni skriver bara för att idiotförklara mig så är jag tacksam om ni lägger ner det. Jag undrade mest för att jag ville veta vad som gäller när någon skriver ett kontrakt såhär långt på efterhand och själv ändrar villkoren. Jobbigt tycker jag att det är ändå så att ta skit klarar jag mig bra utan.

Ingen idiotförklarar dig men du beskriver situation så otydligt att det är svårt att få grepp om det, det tillkommer nya detaljer hela tiden.

Har du pratat med storägaren om denna saftiga räkning?
 
Sv: Akut! Måste jag flytta? Vad gäller?

Men fråga den stora markägaren vart matrealet till lösdriften tog vägen.Eftersom det aldrig blev något bygge.
 
Sv: Akut! Måste jag flytta? Vad gäller?

Nej jag idiotförklarar dig inte, men du kunde ju ha struntat i att flytta in förrän du fått ett kontrakt, så hade detta undvikits. Det är vad jag säger om att man ska se till att man har kontrakt, dvs. att man ska se till att ha det helt enkelt.

Jag har inte flyttat in i stall utan att först ha skrivit kontrakt, precis som med bostad, då skriver man ju inte i eferhand och om man gör det så får man ju tyvärr skylla sig själv om man flyttade in utan att ha skrivit innan, det är ju därför det är så viktigt att ha kontrakt liskom.
Om du hade haft ett från början kunde inte gubben ändrat villkoren.

Vad som gäller är ju att om ni hade ett muntligt avtal så är det det som gäller, men sen att bevisa vad det avtalet var om kan vara väldigt svårt tyvärr.

Tyvärr håller jag med om att du skrivit ltie otydligt, stämmer det nu alltså att gubben eller storägaren skulle ha låtit dig använda marken gratis och du sedan bara skulle betala för byggnaden som aldrig blev byggd?

Har du betalat mark/lada hyra hela året PLUS att han nu skickar räkning för samma period?

Oavsett så är ju ändå läget att du flyttade in hästar utan att ha ett ordentligt skriftligt kontrakt, jag förstår att det är jättejobbigt, och trist, och att det hade varit svårt att åka flera mil till gamla stallet, men om största anledningen till att du flyttade till bostaden var att kunna ha hästarna hemma så skulle jag om jag varit i din stis inte vågat satsa på det utan att först ha ett kontrakt, just för att annars kan det lätt bli såhär som läget nu är.

Det handlar inte om att kasta nån skit, eller idiotförklara dig, vilket jag inte göra, utan om att läget är som det är och det hade gått att förhindra, plus att det är svårt att förstå exakt vad ni hade kommit överens om eftersom som skogstrollet säger, nya saker tillkomemr hela tiden.

Plus, när det väl kommer ner till det, tycker du alltså att du ska betala mindre än 500kr/häst i månaden?
Det tycker jag är väldigt rimligt även om det bara är ett halvt hektar och en lada utan el etc. för nåt måste han ju få betalt, alternativt att storägaren får samma pengar men nån måste ju få betalt för at du använder deras lada och mark, och mindre än 500kr per häst/månad blir ju abra löjligt billigt, det kostar ju liksom att ha häst och att räkna på mindre än det är ju inte så realistiskt.

Om du var osäker på vad han skulle ta i månadshyra kunde du ju sparat en summa varje månad av det du inte betalde till honom under det året, och då hade du haft att betala räkningen nu.

Eller tyckte du det var rimligt att få ha 3 hästar i en lada och på mark helt gratis i ett år?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Akut! Måste jag flytta? Vad gäller?

Vem är det som är ansvarig för maken du nyttjar? Är det storbonden eller den bonde som skulle byggt åt dej?

Jag tycker att det här verkar som en enda stor soppa:crazy:

Om jag har förstått det rätt så äger en person marken och ladan och det hus du hyr? Vi kallar den här personen A
En annan person har tidigare hållt efter marken och det är samma som skulle byggt din ligghall med material som A skulle stå för? Vi kallar den här personen B.
Har A fixat material eller skulle du eller B göra det och skicka räkning till A?
Har material tagits hem och om det har det vem har betalat det?
Du skulle betala B för att bygga och betala av detta med 1500 kr/månad tills det var betalt? Hur lång tid räknade B att det skulle ta att bygga detta? Det är ju ganska relevant om du ska betala för 100 timmar eller 1000 timmar a´ säg 250 kr.
När du flyttar vems skulle ligghalllen vara då?

Jag tycker verkligen synd om dej att du har hamnat i det här och jag tycker verkligen att du har gjort vad du har kunnat för att få ett vettigt svar.

Mitt råd är att förklara för A hur det ligger till och att de får avgöra vem som nu har rätt att nyttja marken och ladan för det är ju ändå deras mark och de måste ju ha klara papper.
Beroende på vem de säger har nyttjande rätt så ber du antingen dem att skriva kontrakt direkt med dej eller så får du gå till B med ett färdigt kontrakt och väntar där tills han skriver under, vad som är skäligt att betala i arrende kan man få veta hos LRF skulle jag tro, annars kollar du med A.

Sedan frågar du B hur lång tid det tog att göra hålet i ladan och betalar honom den timpeng som är normalt för en byggarbetare (timpengen borde gå att få reda på hos byggfacket vad det nu kan heta.)


Jag vet att många inte vill skriva kontrakt och särskilt när det handlar om "så har det alltid varit" så är det jättesvårt att komma utifrån och kräva papper på saker och ting.
Jag har inga papper på mitt sommarbete utan jag gör dem en tjänst som ser till att deras hagar blir betade (de hyrde får tidigare med följd att de tillbringade eftermiddagar och semesterdagar med att jaga får som rymde trots bra staket, de kom och frågade om jag var intresserad och givetvis var jag det, jag blev ju jätteglad!) så att de får behålla EU bidragen och de gör mej en tjänst genom att jag får sommarbete.
Men skulle de flytta så har jag inga papper eller annat som säger att jag har ett arrende.

Du kan betala in summan han begär till kronofogden medans du överklagar hans krav, då kan du aldrig riskera att du hamnar hos kronofogden.

Lycka till nu och jag skickar ett gäng tröstkramar
 
Sv: Akut! Måste jag flytta? Vad gäller?

Så himla trist. Typiskat att han ska bråka nu när det är som svårast för dig att snabbt göra ngt. Men mitt råd är att bita i det sura äpplet och inse att du får göra som ni sagt. Sedan går du över och frågar vad han vill ha i fortsättningan...

Kolla om det verkar vara vettigt annars får du btala hyran fram tills du kan flytta.
Tjuriga bönder är inget att bråka historia med.
 
Sv: Akut! Måste jag flytta? Vad gäller?

Tack! och tack även till er andra som kommit med konstruktiva råd!

Jag ska på måndag morgon prata med "Storbonden". Vill inte ringa dem på helgen. Jag fick ju kontraktet i lådan idag (lördag). Visst är det struligt och det är så mycket vändor att det varit svårt att redogöra för allt på en gång.

Jag har alltid varit noga med kontrakt och jag har aldrig slarvat med betalningar. Det är ju inte det som är problemet.

om man tar ditt förslag med bonde A, den som äger marken och bonde B den som vill ha betalt nu så är det följande.

Bonde B som inte ens var säker på om han hade den marken sa att han kunde hjälpa mig att bygga en lösdrift.

Denna lösdrift skulle innebära minst 30 kvm, med plats för redskap, foder och med belysning.

Jag tog kontakt med A som sa att det var ok och att de kunde stå för material, allt fanns där bara att hämta om någon byggde.

Bonde B skulle bygga fast jag sa att vi kunde göra det själva, tiden gick och till sist behövde jag verkligen flytta hästarna. Han sa då att han inte hade tid med det bygget utan öppnade ett hål i väggen och byggde ett staket så hästarna kunde gå in.

Jag fick därför hyra en box i stallet bredvid för att kunna förvara saker och kunna ta in nån häst vid behov. Detta skulle jag inte behöva vid det första avtalet.

Jag pratade med bonde B vid upprepade tillfällen och ville ha ett avtal redan innan jag tog dit hästarna men fick inget. Samma sak efter flytten. Avtalet gällde byggnaden han skulle bygga. Marken tillhör ju bonde A.
Jag fick inget besked. Till sist gav jag upp och tänkte att bonde A ändå äger marken och hålet i väggen som han tog upp kanske han struntade i.

Bonde A är ju bara glada att få det avbetat så de säger ju inget om det där. De har så mycket mark och de vill inte sälja marken så de är mest glada om andra håller efter den.

1500 i månaden är inte mycket, jag har betalat mycket mer tidigare både vid uppstallning och lösdrift. Men, vem ska jag betala till, hur mycket och varför?

Men jag pratar med bonde A på måndag. Kanske blir klarare då. Tills dess så får mina hästar klara sig i sommarhagen med halmat mellan träden. Som tur är så är det inte så kallt här än. Inom en vecka måste det vara klart.
 
Sv: Akut! Måste jag flytta? Vad gäller?

Hmmm... Å ena sidan verkar det ganska oklart vad som gäller - vem som har ansvar och rättigheter till vad, plus att den muntliga överenskommelsen inte överensstämmer med fakturan du fått. Å andra sidan är summan på fakturan inte på något sätt orimlig i förhållande till vad du fått.

Svårt läge egentligen men samtidigt är ju en överenskommelse - muntlig eller skriftlig - lika gällande och i det här fallet har du ju bevisligen inte fått det som överenskommits från början. Får väl se vad som blir sagt på måndag men om det ändå hamnar vid att du ska betala ska du nog inte känna dig lurad eftersom priset ändå ligger på en nivå man som hästägare borde räkna med.

För visst måste du ändå räknat med att du inte skulle stå där gratis oavsett vem pengarna skulle gå till?
 
Sv: Akut! Måste jag flytta? Vad gäller?

Vilken soppa.
Men jag tycker att det verkar som om Bonde B vill ta betalt föt något som han inte levererat.
Så bäst för dig är nog att nysta från grunden i det hela.
B skulle ha utfört ett arbete och få betalt för det, men jobbet är inte gjort.
 
Sv: Akut! Måste jag flytta? Vad gäller?

För visst måste du ändå räknat med att du inte skulle stå där gratis oavsett vem pengarna skulle gå till?

Men ett arrende på den ytan mark kostar runt 1500:-/år.
Så summan är oskälig.

Det där kan man dra genom arrendenämnden och så.
Bonden B försöker ta betalt för något som bonden B inte förfogar över.

Rent juridiskt så förfarandet fel även om summan kan anses rimlig för en riktig lösdrift.
 
Sv: Akut! Måste jag flytta? Vad gäller?

Marken och ladan ingår alltså i den mark du redan betalar för genom din hyra av gården?

Jag tolkar det så att hon sedan skall få arrendera den plätten mark av ägaren.
När det hela är färdigbyggt då.
Så bonden B försöker ta betalt för något som han inte förfogar över.

Som om en granne skulle ta betalt för att jag har fått låna mark av en annan granne.
 
Sv: Akut! Måste jag flytta? Vad gäller?

Jag förstår om du är besviken för jag kan inte tycka att bonde B har skött detta på ett snyggt sätt med att nu komma efter ett år med en faktura om du gått på om att ni ska skriva kontrakt .

Han skulle kommit med sin fodran och kontrakt när ni kom överens om hur det skulle kosta och vad som gäller ,så du hade kunnat tagit diskussionen då direkt om du då ansåg det var oskäligt .

Anser själv att 1500 kr är oskäligt året runt när det inte ens ingår mer mark än 1/2 hektar och lösdriften skillnad vore om det även ingick bete till pållarna eftersom det är en åretruntsumma ..

Och ja jag tycker bonden är lurig ....

Mia
 
Sv: Akut! Måste jag flytta? Vad gäller?

Ja, just så är det.

Självklart skulle jag betala för mig, jag hade inte räknat med att stå gratis. Och jag hade betalt 1500 också redan från 1 nov förra året om han byggt det vi sa och han sagt vad han skulle ha betalt. Nu byggde han inte och vägrade säga vad jag skulle betala fast jag ringde massor av gånger.

Anledningen till min jämförelse med andra häromkring var att jag också tycker att 18000 om året är oskäligt när andra som arrenderar mark av samma ägare betalar 6000 för 7 hektar. Jag skulle alltså betala 36 000 per hektar/år mot deras 857 kr per hektar/år. Detta på samma typ av mark och i samma område. Är inte det ganska orimligt.

Lösdriften hade jag kunnat bygga själv för betydligt mindre men han envisades ju med att han skulle göra den. Sen blev det då detta hål i väggen på en lada som storbonden äger och som inte använts på flera år. Hela det arbetet tog ett par timmar och materialet kom från storbonden.

Eftersom jag har så lite mark så flyttar jag hästarna hela sommarhalvåret till annat bete.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 141
Senast: lizzie
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 424
Senast: Cattis_E
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
25 865
Senast: Crossline
·
Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
15 876

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp