Bukefalos 28 år!

Akut! Måste jag flytta? Vad gäller?

Sv: Akut! Måste jag flytta? Vad gäller?

Alltihopa verkar mest rörigt.
Men det blir nog lätt det när alla försöker att göra konstiga "bra" affärer.
TS försöker att få sin hästhållning så billig som möjligt.
Bonden B ser hästägare som guldkalvar som skall mjölkas.
Och bonden A hålls utanför och ovetande av bonden B.

Någonting är skumt på något vis.
 
Sv: Akut! Måste jag flytta? Vad gäller?

Japp, mycket är det som är konstigt.
Som varför B brytt sig om ladan ö h t?

LIA
 
Sv: Akut! Måste jag flytta? Vad gäller?

Nu har det hänt lite nytt.

Efter två dagar med påtryckningar på Bonde A om att ta kontakt med bonde B så gjorde han det. Bonde A som har ett annat kontrakt med bonde B tyckte själv att det var hutlöst av bonde B att ta betalt för mark som han själv inte ägde, inte betalade något för och inte hade något jobb med. Men bonde B har ett kontrakt som säger att han får uttnyttja den marken, alltså kan han ta betalt för den.

Efter deras samtal ringde bonde A upp mig och sa att bonde B kunde tänka sig att ta 10 000 för förra året och sen 1500 i månaden från nu. Men helst vill han att jag ska flytta för han vill ha husvagnar där. Så det var kanske där skon klämde.

Jag kollade upp med en jurist och man får inte lov att ta betalt mer än 5% över sin egen hyreskostnad när man hyr ut i andra hand. Då är förstås inte det jobb han gjorde med hål i väggen och staket inräknat.

Boxen har jag fått hyra bredvid för att kunna ta in häst vid behov, hämta vatten, kunna ha något ljus för att göra i ordning häst och ha som reserv om någon häst skulle bli sjuk. Ladan som lösdriften är i är 30 kvm med staket runt, inget mer. Sen står ca 200 kvm till av ladan tom så det är gott om plats för både husvagnar och annat.

Bonde A har ju skrivit ett avtal med bonde B så det var inte så enkelt att skriva över på mig. Bonde A beskrev också att bonde B hatar hästar. Han släpper inte ens bete till sin egen dotters hästar för att han inte vill ha dem på gården som han har.

Så, nu ska vi boka en tid med bonden för att komma överens. Mitt bud kommer att vara max 500 kr i månaden. Det är lite mer än vad mina granngårdar får betala per år. Sen ska han självklart ha betalt för jobbet med hålet och staket, det får ligga utanför.

Om inte det går så kommer jag få flytta mina hästar över vintern, skitjobbigt men det får bli så. Sen har jag förhoppningsvis tillgång till stallplatserna som finns här på gården från åtminstone nästa höst. De kostar 500 kr per häst i kallhyra och då ingår både stall och 12 hektar hagar. Dvs samma kostnad som jag har nu för min lösdrift.

Jag vet att 1500 inte låter mycket för uppstallning av hästar. Men det här är ingen riktig uppstallning och det är framför allt ett avtal som vi inte kommit överens om utan som hittades på efter ett år. Han hade lika gärna kunnat sagt en krona eller 100 000. Jag hade ju ingen aning om vad han ville ha så jag kunde ju inte betala någonting. Med ett kontrakt hade jag ju vetat om jag ville ha det eller inte och också kunnat se vad som ingick.
 
Sv: Akut! Måste jag flytta? Vad gäller?

Nu är den här krångliga frågan färdigutredd.

Det visade sig att bonden fått ett bud om att ställa in veteranbilar i lösdriften. Detta intresserade honom mycket mer än att ha mig kvar men det vågade han visst inte säga. Men nu kröp det ju fram att det var därför han gett mig en sådan räkning för då trodde han väl att jag skulle betala och sticka direkt.

Nu blir det iofs så i alla fall.

Efter att han sagt som det var så gick han med på att jag kunde betala 500 kr i månaden för den tiden som varit. Det var ju mer rimligt. Några materialkostnader hade han ju inte haft. Men sen vill han ha avtal med veteranbilskillarna istället. Och efter allt tjafs så tänker inte jag strida mot det.

Så nu får jag dela upp hästarna. En box hyr jag ju redan så där får en häst komma in. En häst får jag skicka till en lösdrift 5 mil härifrån och hoppas att de kan behålla henne till sommaren. Sista hästen får åka tillbaka till sin ägare.
Sen har jag en till utlämnad på foder och det är väl bara att hålla tummarna att det kommer att fungera i fortsättningen också.

Och, som avslutning. Bonden bad om ursäkt över hur han gått till väga och sa att han skött det där illa. Lite plåster på såren i alla fall.
 
Sv: Akut! Måste jag flytta? Vad gäller?

Men går det inte att bygga den lösdrift som det var tal om från början?

Så kan det vara bilar i ladan och hästar i lösdriften.
 
Sv: Akut! Måste jag flytta? Vad gäller?

skont att saker har lost sig. men trakigt att du far dela pa dina pallar.

undrar bara, dar du har en box hyrd just nu, finns det mer plats dar? alltsa ar det ett stall med flera boxar? och ar det dar du hoppas kunna ha alla 3 (2) nasta host for 500 per hast i kallhyra? det finns ingen chans att det blir ngt ledigt dar forranns nasta ar? det hade ju varit ideal situation...

jag onskar inte ngn illa, men den lilla :devil: sitter och hoppas att nu nar du ar borta, och bonde B skall ha sina bilar dar, tja de kanske angrar sig:angel:....
 
Sv: Akut! Måste jag flytta? Vad gäller?

Skönt att det verkar ordna sig och att han bad om ursäkt, även om det inte blev som du hade hoppats på.

Jag tycker visserligen att det låter märkligt att ställa in veteranbilar i en lada.
Min sambo hade asgarvat och frågat om personen inte var klok om någon hade föreslagit något sådant till hans bilar.
Det är ju massor av pengar i dem, alltså inget man ställer där risk för möss eller fukt finns för jag antar att det inte finns el indraget eftersom du inte hade något ljus?!
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 126
Senast: lizzie
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 424
Senast: Cattis_E
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
25 865
Senast: Crossline
·
Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
15 876

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Dra hästsläp med Tesla Y
  • Föl 2020
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp