Bukefalos 28 år!

Akut! Måste jag flytta? Vad gäller?

Sv: Akut! Måste jag flytta? Vad gäller?

Men,när du pratar med med "storbonden", fråga om inte du kan hyra mark direkt av honom (och en större yta på en gång). Det är alltid dyrare med mellanhänder. Förklara hur det ligger till. Det kanske blir en bättre lösning, eller så vill han kanske inte lägga sig i+. Jobbigt läge.:crazy:
 
Sv: Akut! Måste jag flytta? Vad gäller?

KL

Ännu inget svar på det jag skrivit som faktiskt varit snällt... Och konstruktivt.
 
Sv: Akut! Måste jag flytta? Vad gäller?

Cutty

Jag måste prata med storbonden först, det ska jag göra imorgon bitti. Sen vet jag att de där gubbarna är vänner sedan länge så man vet ju inte hur mycket de håller varann om ryggen. Men jag kommer inte att betala som det ser ut nu, utan kräver ett nytt avtal, det mest naturliga hade ju varit att jag fick arrendet direkt från storbonden.
Men det var jättesnällt att du svarade, det kändes som att tonen var rätt hård där en stund.
 
Sv: Akut! Måste jag flytta? Vad gäller?

Det verkar som om markägaren vill ha det avbetat, men den andra bonden vill ha pengar för nåt som denne inte uppfyllt.. Hyran skulle ju vara när lösdriften var klar, och den är ju inte det på långa vägar.

Hör med markägaren, det gör du rätt i, denne behöver ha reda på hur detta har gått till.. Uppdatera gärna när du pratat med markägaren.:)
 
Sv: Akut! Måste jag flytta? Vad gäller?

Nu har jag pratat med storbonden som först var väldigt avvaktande och tyckte att vi kunde göra upp det där själva. Sen fick han höra vad jag skulle betala. Då började han skratta och sa att i så fall så var det bäst att han skrev ett nytt kontrakt med bonden för han betalar ingenting till storbonden för den marken utan bara för ladan och det är en struntsumma.

Han förstod mitt dilemma och skulle ringa upp bonden och höra vad det var frågan om. Jag håller mina tummar så de blir blå nu på att han kan hjälpa mig!
 
Sv: Akut! Måste jag flytta? Vad gäller?

Åh vad skönt att han reagerade så:)
Jag håller tummarna för att allt ordnar sig!
 
Sv: Akut! Måste jag flytta? Vad gäller?

Jag hoppas också att det löser sig för dig! Det är ju ganska uppenbart att bonde B har kört en liten fuling här.

Samtidigt kom det nu fram att bonde B faktiskt är den som förfogar över ladan och i och med det har rätt att ta betalt av dig även om det han i sin tur betalar till bonde A bara är en struntsumma. Deras överenskommelse har inte med dig att göra.

Det som inte är okej är att du inte har fått det som var överenskommet och du har varit tvungen att hyra en boxplats på annat ställe för att få tillgång till samma möjligheter som du skulle haft om den nya byggnaden uppförts. Avdrag för dom hyreskostnaderna vore i alla fall rimligt tycker jag.

Ska bli spännande att höra fortsättningen... ;)
 
Sv: Akut! Måste jag flytta? Vad gäller?

Det är ju bättre att du hyr den delen av lösdriften + marken och lite till och betalar direkt till bonde A, så kan bonde B utnyttja resten av ladan. Du fick väl ändå material av bonde A, så då kan du bygga din egen lösdrift utan inblandning av bonde B.

Väntar spännande på fortsättningen...:laugh:
 
Sv: Akut! Måste jag flytta? Vad gäller?

Och så kommer fröken tvärtemot som anser att 500:-/månad per häst för en HALV hektar mark är hutlöst. En halv hektar blir snabbt upptrampad och hur är det med stolp, tråd el till hagen. Fixar han det eller du?

Jag betalade 1200:-/häst för lösdrigt men fri tillgång på hösilage, mineralbalja, halm osv och naturligtvis sköttes vattenpåfyllning osv utav ägaren.

Kollar man vad Ts får betala så anser iaf jag att det är dyrt för en liten plätt liksom.

EDIT: Läste resten utav tråden och det ser ju ut att lösa sig till slut. Håller tummarna
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Akut! Måste jag flytta? Vad gäller?

Även om det kanske löser sig kan jag inte låta bli att kommentera ditt inlägg. Det hon betalar för är ju inte bara en halv hektar mark utan även plats i ligghall. HUR kan 500 kr per häst vara hutlöst för det?

Lika sorgligt varje gång man ser någon som har haft ett orimligt billigt pris i stallhyra/lösdrift och sen använder det som en måttstock till vad det borde kosta. Var gärna glad över att du haft turen att få ha det så billigt och bra men ge åtminstone ägaren så pass mycket respekt att du inser att det inte är standard.

Här kostar bara hösilaget över 800 kr per häst och månad. Och det är varken till några stora eller högpresterande hästar...
 
Sv: Akut! Måste jag flytta? Vad gäller?

Nu har jag pratat med storbonden som först var väldigt avvaktande och tyckte att vi kunde göra upp det där själva. Sen fick han höra vad jag skulle betala. Då började han skratta och sa att i så fall så var det bäst att han skrev ett nytt kontrakt med bonden för han betalar ingenting till storbonden för den marken utan bara för ladan och det är en struntsumma.

Han förstod mitt dilemma och skulle ringa upp bonden och höra vad det var frågan om. Jag håller mina tummar så de blir blå nu på att han kan hjälpa mig!

Håller tummarna hårt att det löser sig!! För den summa du fått av bonden var verkligen i överkant..
 
Sv: Akut! Måste jag flytta? Vad gäller?

Problemet är ju att hon skall betala det för att INTE ha haft en ligghall.
 
Sv: Akut! Måste jag flytta? Vad gäller?

Problemet är att hon skall betala för tiden INNAN hon fick tillgång till ladan som ligghall.
 
Sv: Akut! Måste jag flytta? Vad gäller?

Och när var det då?
Utan att ha nagelfarit alla inlägg, så verkar det saknas uppgifter om när ladan öppnades upp. Eftersom jag tvivlar på att TS haft sina hästar där någon längre tid utan tillgång till ladan, så torde det ha gjorts ganska snart efter TS tillträde.

Så måste jag tillstå att jag inte fixar hur TS menar betr ekonomin. Hon skulle betala 1500:-/månad, vilket uteslutande skulle gå till en "avbetalning" på husbygget. Menas det därmed att hon skulle ha resten, mark stängsel etc, fritt och gratis? Skulle huset efter fullgjord avbetalning varit hennes? Skulle hon därefter ha disponerat hela anläggningen gratis?

Du är kanske insatt?

LIA
 
Sv: Akut! Måste jag flytta? Vad gäller?

Och när var det då?

Jag fick uppfattningen från inläggen i tråden att det var helt nyligen och att TS därför inte kunnat ha hästarna där alls utan varit tvungen att hyra en box på annat ställe.

Menas det därmed att hon skulle ha resten, mark stängsel etc, fritt och gratis? Skulle huset efter fullgjord avbetalning varit hennes?
Fortfarande från inläggen i tråden.
Jag förstod det som att byggnaden sedan skulle vara hennes då hon skulle få materialet från markägaren, bonde A, och betala bonde B för arbetet med att bygga.
Och att hon sedan skulle betala arrende på den mark där byggnaden skulle stå.
 
Sv: Akut! Måste jag flytta? Vad gäller?

Då har vi nog fattat det lite olika. Jag förstod det som att hon har haft tillgång till lösdriften i ladan (förutom precis i början) men också hyrt en box i ett stall bredvid för att förvara saker och kunna ställa in nån häst på box vid behov.

Hur som helst så har hon inte fått det som var sagt till det överenskomna priset, vilket inte är okej men det jag menar är att själva priset på 500 kr per häst och månad inte är orimligt för en lösdriftsplats i en gammal lada.
 
Sv: Akut! Måste jag flytta? Vad gäller?

Både du och jag vet att ett sådant upplägg strider mot allt förnuft. Jag undrar om TS har alla omständigheter och konsekvenser klart för sig.

Boxen var inte för hästarna. 3 hästar i en box??
Vad gäller tider så är det för mig en röra.

LIA
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 122
Senast: lizzie
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 424
Senast: Cattis_E
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
25 864
Senast: Crossline
·
Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
15 876

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp