Akutmottagning och vad den är till för (Utbruten från Akut eller inte?)

Att du inte ställer klockan i tid för att ringa vårdcentralen är verkligen inte en anledning till att uppsöka akuten med icke-akuta symtom.
Vad är det du inte förstår?

Om man just somnat efter en i stort sett sömnlös natt, är det långt ifrån säkert att man ens reagerar på att en väckarklocka ringer.
Har du aldrig varit med om den situationen, så har du nog aldrig varit ordentligt sjuk.

Alla har dessutom inte jobb som kräver att man går upp tidigt på morgonen. Man kan ha ett eftermiddags- kvällsjobb, och då sover man antagligen kl 7.30.

Det är orimligt, att det ska vara omöjligt att nå primärvården i en kommun, efter kl 07.30.

Det måste vara möjligt, att inse att man är sjuk, eller skadad, efter den tidpunkten och nå kontakt med vården, för att boka en tid eller få rådgivning via telefon.

Tiden behöver inte vara samma dag i många fall.

Hur denna vårdcentral fungerar, med telefontider, är ett exempel på usel fungerande primärvård, som i sig ökar belastningen i onödan på akuten.
 
Att du inte ställer klockan i tid för att ringa vårdcentralen är verkligen inte en anledning till att uppsöka akuten med icke-akuta symtom.
Men det har väl ingen påstått heller? Jag läste det som ett exempel på problem med tillgänglighet i primärvården.

Det råder en enorm redighet i tråden just nu kring att inte åka till akuten. (Har själv bara gjort det som medföljande till hjärtflimmer, är väl bäst att tillägga)
 
Ja det är lite märkligt vad folk åker till akuten för. Jag själv har åkt till akuten många ggr, jag har en otrevlig ovana att landa på huvudet när jag åker av när jag rider. Och fall på huvudet ska ju gärna kollas upp av läkare. Några ggr har det varit lätta hjärnskakningar, några ggr lite värre sorter, och så några krossade ryggkotor där jag verkligen försökte undvika ambulans, men det gick verkligen inte. Annars har jag alltid kunnat åka bil åtminstone.
 
Vad är det du inte förstår?

Om man just somnat efter en i stort sett sömnlös natt, är det långt ifrån säkert att man ens reagerar på att en väckarklocka ringer.
Har du aldrig varit med om den situationen, så har du nog aldrig varit ordentligt sjuk.

Alla har dessutom inte jobb som kräver att man går upp tidigt på morgonen. Man kan ha ett eftermiddags- kvällsjobb, och då sover man antagligen kl 7.30.

Det är orimligt, att det ska vara omöjligt att nå primärvården i en kommun, efter kl 07.30.

Det måste vara möjligt, att inse att man är sjuk, eller skadad, efter den tidpunkten och nå kontakt med vården, för att boka en tid eller få rådgivning via telefon.

Tiden behöver inte vara samma dag i många fall.

Hur denna vårdcentral fungerar, med telefontider, är ett exempel på usel fungerande primärvård, som i sig ökar belastningen i onödan på akuten.

Jag håller helt och hållet med dig om att primärvården måste göra något åt sina usla telefontider och möjligheter att komma fram för att få råd eller boka en tid.
 
Jag håller helt och hållet med dig om att primärvården måste göra något åt sina usla telefontider och möjligheter att komma fram för att få råd eller boka en tid.
Jag kan inte påminna mig om att jag har haft problem med att nå primärvården. Sedan teleQ infördes för många herran år sedan handlar ju min vårdcentrals tillgänglighet på MIN tid när jag kan ta samtalet från dem? Jag använder 1177.se, loggar in och ber vårdcentralen att kontakta mig. Har aldrig felat. Nu har jag en helsa-vårdcentral med dropin alla dagar i veckan men vill jag bara ha telefonkontakt så har jag aldrig haft problem med teleQn.
 
Jag kan inte påminna mig om att jag har haft problem med att nå primärvården. Sedan teleQ infördes för många herran år sedan handlar ju min vårdcentrals tillgänglighet på MIN tid när jag kan ta samtalet från dem? Jag använder 1177.se, loggar in och ber vårdcentralen att kontakta mig. Har aldrig felat. Nu har jag en helsa-vårdcentral med dropin alla dagar i veckan men vill jag bara ha telefonkontakt så har jag aldrig haft problem med teleQn.
Här funkar inte ring upp-systemet önskvärt. Senast förra veckan ringde jag min HC eftersom jag ramlat illa dagen innan och tog mig knappt upp ur sängen. Skulle bli uppringd 09.10. Fick vänta till 10.15 innan de ringde upp.
Sen lämnar bemötandet en del att önska också, dom ville inte ta emot mig den dagen. Valde då att byta hälsocentral och besöka deras lättakut för att få hjälp. Kommer dit, en läkare tittar på mig och skickar mig omgående till akuten för vidare undersökning.
 
Jag håller helt och hållet med dig om att primärvården måste göra något åt sina usla telefontider och möjligheter att komma fram för att få råd eller boka en tid.
Regionerna, inte primärvården, måste göra något åt den underfinansierade och underbemannade primärvården.
Det är inte de anställdas fel att exempelvis läkarbemanningen på många håll är ca 40% av "rekommenderad" nivå (och med rekommenderad nivå syftar jag på ett riksdagsbeslut från år 2000, som inte är i närheten av uppfylld nu heller).
Det är inte "primärvården" som kan påverka tillgängligheten så enkelt när "primärvården" i större delar av Sverige inte får finansiering som räcker till bemanning.
 
Här funkar inte ring upp-systemet önskvärt. Senast förra veckan ringde jag min HC eftersom jag ramlat illa dagen innan och tog mig knappt upp ur sängen. Skulle bli uppringd 09.10. Fick vänta till 10.15 innan de ringde upp.
Sen lämnar bemötandet en del att önska också, dom ville inte ta emot mig den dagen. Valde då att byta hälsocentral och besöka deras lättakut för att få hjälp. Kommer dit, en läkare tittar på mig och skickar mig omgående till akuten för vidare undersökning.
Om jag hade varit dig, hade jag kanske ringt 1177 istället.
 
Jag förstår att man söker sig till akuten när det är hopplöst att få tid på vc, här är flera veckor minst i kötid och det är om man ens kan boka en tid och om det ens går att komma fram. Jag har ringt precis när dom öppnat och ändå så är det omöjligt att komma fram oftast.

Och det spelar ingen roll huruvida man byter vc eller inte, det är lika illa på alla här.
 
Jag förstår att man söker sig till akuten när det är hopplöst att få tid på vc, här är flera veckor minst i kötid och det är om man ens kan boka en tid och om det ens går att komma fram. Jag har ringt precis när dom öppnat och ändå så är det omöjligt att komma fram oftast.

Och det spelar ingen roll huruvida man byter vc eller inte, det är lika illa på alla här.
Det är just detta som är problematiskt. Eftersom du inte kommer fram när du ringer på telefontid, eftersom det spelar ingen roll om du byter vårdcentral eller inte, eftersom det tar veckor att få tid - så är din slutsats som du börjar hela resonemanget med - att det skulle vara skäligt att söka sig till akuten.
Det är det oftast inte. Jag tror fasen skolan bör införa grundläggande självvård och grundläggande hälsokunskap redan på grundskolan.
Och - att lära sig vägarna till kontakt med vården. Idag har vi förutom vårdcentralerna, även 1177, och på privata sidan en uppsjö av telefondoktorer.
 
Jag tycker nog att det finns en risk med att vara FÖR försiktig med att åka till akuten. Pappas symptom på hjärtinfarkt var t ex inte stark smärta i bröstet utan illamående, kallsvettningar och en akut svaghetskänsla. Att han valde att åka in var för att bussen som passerade sjukhuset kom först till hållplatsen. Annars hade han nog åkt hem och möjligen hade det kunnat gå riktigt illa.

Jag har varit inne flera gånger, onödigast var nog när jag åkte på kristallsjukan. Men när man vaknar mitt i natten och hela världen är upp och ner, och ögonen spattar runt (nystagmus), då är man inte så himla kaxig längre. Jag har inte en enda gång fått höra att det har varit onödigt, utan de verkar ha tyckt att besöken var rimliga även om jag inte varit nära döden.
 
Om jag hade varit dig, hade jag kanske ringt 1177 istället.
Det gjorde jag också, samma dag som jag ramlade. Fick råd om medicinering för att klara natten, sen kontakt med HC dagen efter.
Jag har bra erfarenheter av både 1177 och HC, men inte på den här orten.
Kvaliteten varierar väldigt, är mina erfarenheter...
 
Jag har bara varit till akuten 3 ggr allt har varit hästrelaterat med benbrott och "krossad" fot, så inte superakut egentligen men där jag kommer ifrån har/hade de inte röntgen någon annanstans.
Jag har ringt 1177 innan och dem har rekommenderat att åka in till akuten de två ggr jag blivit rejält trampad/hoppad på foten av en häst.

Men om akuten inte tycker det är akut säger dem väl åt en att söka vård någon annanstans ? Eller ?
 
Regionerna, inte primärvården, måste göra något åt den underfinansierade och underbemannade primärvården.
Det är inte de anställdas fel att exempelvis läkarbemanningen på många håll är ca 40% av "rekommenderad" nivå (och med rekommenderad nivå syftar jag på ett riksdagsbeslut från år 2000, som inte är i närheten av uppfylld nu heller).
Det är inte "primärvården" som kan påverka tillgängligheten så enkelt när "primärvården" i större delar av Sverige inte får finansiering som räcker till bemanning.
Jo iofs. Men det finns ju för få allmänläkare! 40 % av de som idag påbörjar läkarutb. hoppar av. Av de kvarvarande stackare så är det få som vill skriva intyg till fk, ta hand om psykpatienter som inte psykiatrin inte tar hand om för ooops, de har inte heller någon personal. Så självklart resurser att göra alla vårdarbeten attraktiva, ffa mindre psykosocialt belastande.
 
Det är just detta som är problematiskt. Eftersom du inte kommer fram när du ringer på telefontid, eftersom det spelar ingen roll om du byter vårdcentral eller inte, eftersom det tar veckor att få tid - så är din slutsats som du börjar hela resonemanget med - att det skulle vara skäligt att söka sig till akuten.
Det är det oftast inte. Jag tror fasen skolan bör införa grundläggande självvård och grundläggande hälsokunskap redan på grundskolan.
Och - att lära sig vägarna till kontakt med vården. Idag har vi förutom vårdcentralerna, även 1177, och på privata sidan en uppsjö av telefondoktorer.
Vadå skäligt att åka till akuten för? Däremot så tror jag folk behöver vänta med saker och ting så länge så det tillslut blir ett fall för akuten oavsett. Vet en hel del som gått med stora problem som blivit allvarliga pga att vc inte går att få tag på eller att väntetiden är orimligt lång.

Har man ett problem som hindrar ens vardag väldigt och vc är omöjlig att ha att göra med så är akuten där man hamnar. Att ringa 1177 är ju som ett skämt, dom kan inte råda något annat än att söka till akuten eller till vc där man nästan inte kan få någon tid.

Man måste inte dumförklara folk för att dom inte får tag på vården, det handlar inte om att man inte vet hur man gör, det handlar om att vården är otroligt svår att få tag på.
 
Jo iofs. Men det finns ju för få allmänläkare! 40 % av de som idag påbörjar läkarutb. hoppar av. Av de kvarvarande stackare så är det få som vill skriva intyg till fk, ta hand om psykpatienter som inte psykiatrin inte tar hand om för ooops, de har inte heller någon personal. Så självklart resurser att göra alla vårdarbeten attraktiva, ffa mindre psykosocialt belastande.
Att det är ökande avhopp från läkarlinjen har jag också läst. Men 40% låter som en orimligt hög siffra.
 
Vadå skäligt att åka till akuten för? Däremot så tror jag folk behöver vänta med saker och ting så länge så det tillslut blir ett fall för akuten oavsett. Vet en hel del som gått med stora problem som blivit allvarliga pga att vc inte går att få tag på eller att väntetiden är orimligt lång.

Har man ett problem som hindrar ens vardag väldigt och vc är omöjlig att ha att göra med så är akuten där man hamnar. Att ringa 1177 är ju som ett skämt, dom kan inte råda något annat än att söka till akuten eller till vc där man nästan inte kan få någon tid.

Man måste inte dumförklara folk för att dom inte får tag på vården, det handlar inte om att man inte vet hur man gör, det handlar om att vården är otroligt svår att få tag på.
Skäligt att åka till akuten är när man har ett problem som måste åtgärdas NU. Man åker inte till akuten för att bli remitterad till annan doktor, man åker inte till akuten för något som kan åtgärdas i morgon. Svårare än så är det ju inte.

Man åker inte till akuten för att "vården är otroligt svår att få tag på" eller för att man "nästan inte kan få någon tid på vårdcentralen".

Jag håller inte med om att de legitimerade sjuksköterskorna på 1177 med läkarkompetens på armlängds avstånd är inkompetenta, och jag vet att man via bankid och teleQ får kontakt med sin vårdgivare via 1177, jag vet att det finns telefondoktorer att konsultera om en är osäker på om en ska åka in akut eller inte till akuten.
 
Jo iofs. Men det finns ju för få allmänläkare! 40 % av de som idag påbörjar läkarutb. hoppar av. Av de kvarvarande stackare så är det få som vill skriva intyg till fk, ta hand om psykpatienter som inte psykiatrin inte tar hand om för ooops, de har inte heller någon personal. Så självklart resurser att göra alla vårdarbeten attraktiva, ffa mindre psykosocialt belastande.
Att det är ökande avhopp från läkarlinjen har jag också läst. Men 40% låter som en orimligt hög siffra.

Låter orimligt med 40% avhopp. Verkar som att dryga 80% är kvar på programmet vid termin 6 enligt UKÄ. De klassificerar personer som tar en paus och sedan återkommer som ett avhopp. Framkommer inte heller hur studenter som påbörjat utbildningen vid ett annat lärosäte och kunnat tillgodoräkna sig de tidiga terminerna hanteras i statistiken.

Jag vet att det finns lärosäten som har ökat sitt överintag för att hantera de ökade avhoppen. Helt anekdotiskt så vet jag att det funnits klasser med fler personer som tar examen än som börjar de kliniska terminerna pga att personer som varit föräldralediga, jobbat för att få råd, eller påbörjat utbildning utomlands som tillkommit. I min egen klass (till psykolog) så har vi dock haft närmare 33% bortfall, bilden är helt annorlunda året innan och efter.
 
Skäligt att åka till akuten är när man har ett problem som måste åtgärdas NU. Man åker inte till akuten för att bli remitterad till annan doktor, man åker inte till akuten för något som kan åtgärdas i morgon. Svårare än så är det ju inte.
Allting kan tekniskt sätt nästan "åtgärdas" imorgon oavsett hur mycket man lider, kanske blir fula ärr eller risk för infektioner och brutna ben kanske läker fel men allt som man inte är döende av kan ju åtgärdas senare. Akuten är ju inte till enbart för rent döende personer som dör inom ett par timmar utan vård.

Med det tankesättet att man inte ska söka om man inte är döende och klarar sig utan vård ett dygn så är det nästan ingen som kvalar in för akuten. Min erfarenhet av akuten är inte den att man måste vara så extremt dåligt och döende för att få hjälp.

Man ska inte vara för försiktig med att söka hjälp, det finns många allvarliga grejer som kan missas då. Eller grejer som senare blir ett stort problem.
Man åker inte till akuten för att "vården är otroligt svår att få tag på" eller för att man "nästan inte kan få någon tid på vårdcentralen".
Tillslut så blir det så, tillslut så blir det man kunde fått hjälp via vc såpass allvarligt att man måste söka akut.
Jag håller inte med om att de legitimerade sjuksköterskorna på 1177 med läkarkompetens på armlängds avstånd är inkompetenta, och jag vet att man via bankid och teleQ får kontakt med sin vårdgivare via 1177, jag vet att det finns telefondoktorer att konsultera om en är osäker på om en ska åka in akut eller inte till akuten.
Du behöver inte hålla med någonting men min erfarenhet och säkerligen många andras är att 1177 direkt sagt åt mig att söka akut. Jag har aldrig fått någon konkret hjälp via dom annat än att jag ska söka akut eller söka till vc.

Och jag har inte skrivit någonstans att dom är inkompetenta på något sätt, men någon hjälp har jag då inte fått genom att ringa dom, enbart vägledning om vart jag ska söka.
 
Min erfarenhet av 1177 är att de alltid ber en åka till akuten. Speciellt min sambo får alltid det rådet oavsett vad det än gäller, när de får veta att hen är typ 1 diabetiker.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
Svar
19
· Visningar
2 634
Senast: Saigon
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 603
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Hur gör man? Ja, det kan låta konstigt men jag förstår inte hur man liksom kommer in i snurren. Jag är på ett sätt lyckligt ovetandes då...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 447
Senast: Kirre
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 024
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp