Bukefalos 28 år!

Akutmottagning och vad den är till för (Utbruten från Akut eller inte?)

Nej, men jag hade för mig att vården var till för folket och inte tvärt om. Det är ett kreativt sätt att lösa vårdköerna att ha en överdimensionerad vårdcentral i mitt i landet och de som inte får tid hemmavid kan vända sig dit. Det är ju inte vårdens problem att de inte har möjligheter att ta sig dit.
Och hur tycker du att detta ska lösas då så att ALLA har gångavstånd till en vårdgivare? Är du engagerad politiskt, är du aktiv och lämnar in motioner, deltar du i politiska debatter som politiker har regelbundet, röstar du i kommun och landstingsval utöver riksdagsval?
Hur i hela friden tycker du att vårt samhälle ska se ut och är du beredd att betala för det du förväntar dig?
 
Jag har varit till akuten en gång (för egen räkning), hade svåra bröstsmärtor och var rädd att det var hjärtat. Fick ett minst sagt kyligt bemötande i "disken" och fick vänta många timmar men läkaren jag fick träffa sedan var mycket trevlig och förstående. Det visade sig att det var panikångest och det var inget fysiskt fel på mig men läkaren tyckte ändå att det var bra att jag kom in. Han sa att det ofta är det som behövs, man får prata med en läkare, se EKG osv att allt är okej så att man kan bli lugn. Det kändes bättre redan efter ett par timmar och när liknande situationer uppstår nu så vet jag vad det är och kan hantera det på ett annat sätt.

Vad det gäller 1177 så har jag ringt dit många gånger, både åt mig själv och andra, kan seriöst inte minnas ett enda samtal där jag/vi inte blivit rådda att åka in till akuten "för säkerhets skull" eller "om vi är oroliga för att det är något allvarligt". Just det senare tycker jag, även om jag förstår det, är en så problematisk formulering. Jag menar man ringer ju utbildad sjukvårdspersonal (som 1177 ändå är) för att man är otrolig och osäker, så när de då vill att man ska söka akut om man är orolig förstärker ju bara den oron. Jag inser att det måste vara snudd på omöjligt att ställa en diagnos över telefon men det skulle faktiskt inte alls förvåna mig om 1177 bidrar en hel del till att fler söker akut för sådant som kan vänta.
 
Om många söker vård på akuten kanske man ska utvärdera varför och åtgärda istället för att klaga på de som söker akuten. En åtgärd kan vara att ordna en tid på vc och skicka hem personen, en annan att se till att det finns vård att få inom rimlig tid. Prissättningen kan också vara ett incitament.

Folk söker knappast vård för att jävlas. Och alla har inte en underbar vårdcentral.

Precis! Med var forsakring i Oregon betalar vi mer for Akuten an for nagon annan vardform. Pa "Urgent Care" (aven pa akuten, sa klart) ar det en lakare eller lakar assistent som bedommer om hur besvarligt det ar och vem som kommer in i vilken ordning. Men de ar inte heller underbemannade utan kan ta emot patienter med nagon timmas vantan som mest.

Jag vet. 😊
Denna akut är uppdelad på ortoped och medicin med olika väntrum mm så de som hamnade i "vårt väntrum" var alla ortopedpatienter i någon mån.

Vi var först uppe på barn men skickades ner eftersom barn här enbart är medicinsk.

Har en vän som jobbar på just denna akut (ssk) och enligt henne brukar de ta emot dubbelt så många patienter per dygn som de har kapacitet för. Det går liksom inte ihop. Hon menar även på att vissa läkare är betydligt mer effektiva/ samordnade än andra och det märks väldigt tydligt på flödet.

Vi har lika långt till en annan akut och i höstas när dottern luxuerade armen provade vi där istället. Där bedöms man av läkare direkt istället för ssk ( tror det var 3 eller 4 mottagningsrum) och blir därefter antingen behandlad direkt (Första gången kunde denne dra rätt armen) eller slussad vidare/ hem.

Det upplevdes som betydligt mer effektivt eftersom de som inte ska vara där då är hemskickade efter 5 min och snabba, enkla men akuta saker kan fixas direkt.

Sa gar det till pa de flesta platser har, en lakare som gor en forsta bedomnining.
 
Och hur tycker du att detta ska lösas då så att ALLA har gångavstånd till en vårdgivare? Är du engagerad politiskt, är du aktiv och lämnar in motioner, deltar du i politiska debatter som politiker har regelbundet, röstar du i kommun och landstingsval utöver riksdagsval?
Hur i hela friden tycker du att vårt samhälle ska se ut och är du beredd att betala för det du förväntar dig?
Det var överhuvudtaget inte frågan här. Det handlade om ett råd att byta vårdcentral om man inte är nöjd med sin nuvarande.
 
Det var överhuvudtaget inte frågan här. Det handlade om ett råd att byta vårdcentral om man inte är nöjd med sin nuvarande.
Men om en har åsikter som bland annat du uttrycker här i tråden om förändring så finns det ju sätt att göra det på. Det är det som är det finfina i vårt samhälle.
 
Men när du ställer dig på den här nivån i den här diskussionen, finns anledning att fråga dig vad DU gör åt det problem du luftar.
Vill du redovisa vad du gör i frågor utanför forumet är du välkommen att göra det men mig veterligen finns inga regler kring det på forumet.

Sen undrar jag vad någon ska kunna göra åt att folk har åsikten att folk ska byta vårdcentral om man inte lyckas boka tider i nuvarande, mer än att upplysa dem om att det kan vara ogörligt i glesbygden.

Det är sjukvårdens ansvar att få vårdcentralerna att fungera så folk har en chans att få en tid. Lösningen är inte alltid att byta vårdcentral.
 
Senast ändrad:
Bara en reflektion, om folk inte jobbar övertid eller slarvar i sitt jobb pga stress så verkar antalet patienter man kan ta emot felaktigt satt om man regelmässigt lyckas dubbla antalet.
Akuten lär underdimensionerad och kommer byggas om men det kan ta ett par år. Den är gjord efter det underlag som fanns när den byggdes.

Jobbar som entreprenadupphandlare inom regionen så därav att jag har lite insikt
 
Och då väljer många akuten trots att vc är den rätta instansen. Är man sjuk och har ont kanske feber vill man ha vård. Och lyckas man inte få tid på vårdcentralen så söker man hjälp där det går.
Feber är i de flesta fall inte farlig. Man behöver inte söka första dagen utan helst vänta några dagar det går oftast över. Förutsatt att man inte har mycket hög feber. Det är där många söker helt i onödan. Folk söker för sådant de kan kurera sig hemma för.
 
Det är inte långa väntetider för att sjukvården vill jävla med en. Det är inte heller svårt att få en tid hos vårdcentrale för att de vill jävlas med en. Det är långa väntetider för att resurserna inte räcker till. Då måste de som behöver vården mest gå först. Att man får vänta i 3 månader för att träffa en specialist är för att köerna är så långa. Det går inte låta mindre allvarliga ärenden gå före för att man själv inte vill vänta.
 
Senast ändrad:
Det är inte långa väntetider för att sjukvården vill jävla med en. Det är inte heller svårt att få en tid hos vårdcentrale för att de vill jävlas med en. Det är långa väntetider för att resurserna inte räcker till. Då måste de som behöver vården mest gå först. Att man får vänta i 3 månader för att träffa en specialist är för att köerna är så långa. Det går inte låta mindre allvarliga ärenden gå före för att man själv inte vill vänta.
I många fall, så handlar det om tre månader, för att få träffa en vanlig AT-läkare, på vårdcentralen.

Om det vore så väl att man fick träffa en specialist, på en specialistmottagning, inom/efter tre månader, efter upplevt och av läkare konstaterat behov, så vore det gott och väl.

Som det fungerar på vissa håll, så kan det ta tre månader, att få träffa en läkare i primärvården, som skriver remissen, till specialisten.

Min man väntar på tid för vidare hantering efter en snarkutredning. Han fick nyss brev om att de inte kommer att kunna ge någon tid inom tre månader, och han därför själv ska söka efter tider någon annanstans i Sverige...
Han gjorde mätningar under sömnen före jul...
 
Jag använder normalt inte smilies, men tror jag ska göra ett litet undantag...
:banghead:

Tänker man efter lite, och använder t.ex. statiska underlag, så kan man schemalägga hur många tider, av olika slag, som t.ex. akuttider, eller för besvär som kan vänta (olika länge), som är rimligt att avsätta per tidsenhet. Alltså per dag, per vecka, och/eller per månad.

Det här är vanlig optimeringslära, och ingår normalt i all resursplanering.

Självklart kan man inte hantera alla telefonförfrågningar, på samma sätt.

Alla tider under en tidsperiod kan inte vara avsatta som akuttider för besök samma dag, liksom man inte kan låta behovet av akuttider styra om så att det helt saknas tider för icke-akuta besök, där den vårdsökande bör inse att det kan dröja några dagar, eller någon/några veckor innan det finns tid tillgängligt.
Men det är ju just så vården fungerar. Tror du på fullt allvar att vårdtiderna inte planeras.
 
I många fall, så handlar det om tre månader, för att få träffa en vanlig AT-läkare, på vårdcentralen.

Om det vore så väl att man fick träffa en specialist, på en specialistmottagning, inom/efter tre månader, efter upplevt och av läkare konstaterat behov, så vore det gott och väl.

Som det fungerar på vissa håll, så kan det ta tre månader, att få träffa en läkare i primärvården, som skriver remissen, till specialisten.

Min man väntar på tid för vidare hantering efter en snarkutredning. Han fick nyss brev om att de inte kommer att kunna ge någon tid inom tre månader, och han därför själv ska söka efter tider någon annanstans i Sverige...
Han gjorde mätningar under sömnen före jul...
Ja det är så vårdgarantin fungerar. Finns det inga tider innom tre månader så finns det inga tider innom tre månader. tack vare vårdgarantin så kan man söka vård någon annan stans om de kan erbjuda tider. Då ökar man tillgången till vården
 
Men det är ju just så vården fungerar. Tror du på fullt allvar att vårdtiderna inte planeras.
Jag ifrågasätter vilka statistiska modeller och underlag, man använder för att fatta politiska beslut som ligger till grund för planering, och vilka underlag och premisser, man sedan använder vid programmeraring av sina resursplaneringssystem.
 
Ja det är så vårdgarantin fungerar. Finns det inga tider innom tre månader så finns det inga tider innom tre månader.
Jag hoppas verkligen att ditt sätt att tänka, inte är gängse bland dem som har ansvar för att planera och resursoptimera, på något högre nivå än enhetsnivå.
 
Jag hoppas verkligen att ditt sätt att tänka, inte är gängse bland dem som har ansvar för att planera och resursoptimera, på något högre nivå än enhetsnivå.
Nej jag styr inte jag tar emot patienter. Jag förklarar hur det ser ut i verkligheten. Målet är att vården ska bli mer tillgänglig men saknar vi läkare så saknar vi läkare. Vi saknar mycket personal. Det går inte att ta emot hur många patienter som helst. Annonser ligger ute men det ska ju finnas någon vi kan anställa också det räcker inte med att vi får anställa fler. Det är så det ser ut i verkligheten. Sedan är det ytterligare ett problem att ledningen inte riktigt förstår och lyssnar på oss.
Men finns det inga tider att ge innom 3 månader så finns det inte varför är det så svårt att förstå.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
Svar
19
· Visningar
2 698
Senast: Saigon
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 854
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Hur gör man? Ja, det kan låta konstigt men jag förstår inte hur man liksom kommer in i snurren. Jag är på ett sätt lyckligt ovetandes då...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 481
Senast: Kirre
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 132
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp