Akvarietråden V

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag har jag rensat växter i 125an och 200L. Såhär blev 200L efter. Fortfarande väldigt mycket växter :p Verksr som att fiskarna är glada åt lite mer simyta. Det var verkligen galet innan rensning.
1000086740.webp

Hittade en rolig räka i 112an:
01.43011.webp

Det är red galaxy pinto tiger och PRL crystal red mix i detta karet från början så det blir lite roliga mönster på avkommorna ibland. Oftast blir det mycket vitt, mycket prickar/ränder och en klarröd färg. Så det var kul att se en som blev såpass annorlunda!

Nu har jag tömt mitt ena 54L, gjort rent och börjat fylla igen. I med ny sand och växter som dels fanns i samma 54L tidigare, dels är lite utrensat från 200L. Bara två fiskar var kvar sen tidigare, de har fått flytta till 125an. Räkorna var typ skräpräkor, så de bor nu i 200L med mina andra skräpisar. Kanske får framtida skräpräkor lite mer och roligare färg pga detta? (De få som flyttade dit var röda, men hade dåligt med färg, någon såg ut som en märklig rili-variant nästan)

Enda nackdelen nu är att jag hade i rådasand. Jag gillar rådasanden när den väl är på plats och allt är i ordning, men herrejävlar vad den dammar och skitar ner vattnet. Och nej, det hjälper inte ett dugg att skölja den heller. Ingen annan sand jag någonsin hanterat kommer ens nästan i närheten av den här. Så just nu är akvariet lagom fint... Det kommer lösa sig, antingen med ett nytt vattenbyte eller med bra filtrering, eller både och... Mer troligt både och.
Untitled.webp
När det väl är klart, då ska min guldfärgade kamphane få flytta dit. Troligen sätter jag i lite alkottar och löv också för lite tanniner. Jag gissar att han kommer se ännu guldigare ut då. När det sedan är en rejäl djungel, då får mina gula räkor flytta dit också (vill inte flytta dem för tidigt och låta dem bli dyr fiskmat...)

Kvar då på översta hyllan är ett 30L med kamphane i, men då har jag plats att även på den hyllan ha 54L + 20L. Kamphanen får då bo i 54an och så har jag några finräkor i 20L. Eller yngel. Jag är sugen på att försöka få fler luminatusyngel. Kanske ska ordna med det senare idag, rensa bort lite mossa så att fiskarna får plats att simma, fånga upp två honor och en hane, sätta ner dem hos räkorna och sedan låta dem gå där till slutet på veckan. Det fungerade uppenbarligen förut. Mina yngel nu är jättestora och välmående :D

Snart dags för ännu fler guppys här hemma :p Hon bor med Molnet (kampfisk) och jag trodde att han skulle hjälpa till så att det inte blir allt för många överlevande yngel. Men, titta till vänster i bild... Han är tämligen ointresserad av dem.
VI5seCCE.webp

Min första black galaxy räkling! Tjoho!
VideoCapture_20250818-151913.webp

Trodde faktiskt föräldradjuren var för gamla vid det här laget. Tog ett tag men nu äntligen kanske jag fått ordning på detta karet så även dessa har möjlighet att föröka sig. Skitkul för de bär på väldigt roliga gener!

Gud vilken tjock och go mamma-mage! :D
Hon är som en simmande kloss :rofl: Gissar på att hon föder inatt, hon ser ansträngd ut nu.

Har även fått massor av överlevande svärdbärar-yngel efter att mina morrande guramis flyttade. Men det är så mycket mer harmoniskt i akvariet nu, så det var värt det.

Tänker sedan flytta över svärdbärarna till 200L och sälja 125an. Får se hur det blir med akvarierna när jag flyttar. Vill helst ha flera 54L (och har ett tomt i förrådet), men är såklart inte säkert att det får plats på ett bra sätt...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka