Status
Stängd för vidare inlägg.
Huvudvärken har släppt :bow:
Är lite nervös idag. Ganska mycket faktiskt. Partner ska på arbetsintervju. Tror jag är mer på spänd än vad han är den coolingen 😂🙈
Skulle vara så roligt om han fick jobbet för det skulle betyda att hon skulle vara närmare mig även på vardagarna. Vi får se.
Kände att jag skulle behöva dricka egentligen för att få lite balans i tillvaron men det går ju inte. Dricker alldeles för mycket kaffe istället men hellre det än något som innehåller alkohol!

Aa mötet igår gick bra men jag sa inte så mycket. Kändes som jag hade så mycket tankar och känslor i mig så jag visste inte vart jag skulle börja så därför blev det inte många ord sagda.
Känns som att många har det lite extra kämpigt just nu inte bara jag. Även de som varit nyktra länge.
Du behöver inte dricka för att få balans i tillvaron, det är ditt beroende som talar. Bra att du kommer på andra tankar och ser igenom det.

För att få balans i tillvaron så behöver du komma underfund med varför du dricker, vad som triggar och hur du ska hantera det. Även om du inte säger mycket på mötena är det jättebra att du går, det ger dig mer verktyg än vad du tror. Kaoset lägger sig så småningom bara du kämpar på och är ihärdig.
 
Det känns nästan lättare att räkna upp det som inte triggar än det som triggar 😅
Kan vara allt möjligt har jag märkt.
Förutom det som redan kommit fram tidigare så är det om jag är ensam eller med någon annan. Båda triggar mig fast på olika sätt. Ensam som sällskap eller tröst. Tillsammans med någon annan som kul aktivitet och känner att jag mår bättre för stunden.

Dåligt väder.
Bra väder.
Ledig.
Belöning efter jobb/plugg. Även pluggat och druckit samtidigt bla latinska ord inte att rekommendera 🙈
 
Det känns nästan lättare att räkna upp det som inte triggar än det som triggar 😅
Kan vara allt möjligt har jag märkt.
Förutom det som redan kommit fram tidigare så är det om jag är ensam eller med någon annan. Båda triggar mig fast på olika sätt. Ensam som sällskap eller tröst. Tillsammans med någon annan som kul aktivitet och känner att jag mår bättre för stunden.

Dåligt väder.
Bra väder.
Ledig.
Belöning efter jobb/plugg. Även pluggat och druckit samtidigt bla latinska ord inte att rekommendera 🙈
Med andra ord har du hängt upp en väldigt stor del av din totala tillvaro på alkohol! Det mesta som händer lockar till vin eller sprit. Du har verkligen en resa att göra för att bli normal och nykter.

Peppdans för att du jobbar på det!
:banana::bump::banana::bump::banana:
 
Tack 🙏
Går ingen vidare här. Känns som alla bara vill att jag ska dricka. Eller det är det väl egentligen ingen som vill det bara känns så.
Vart jag än kollar så är det fest och alkohol. Instagram tex. Varför alla dessa reklamer om olika spritdrycker?!
Mitt bland hästklipp kommer dem. Går liksom inte att undvika. Så jag måste undvika det helt och hållet istället.
Undviker mamma också.
Känns som att den enda jag just nu inte undviker är partner. Sen när blev jag så här folkskygg 🙈
Skrev till honom tidigare idag om att han kunde ta med en flaska rött hit men att jag bara får dricka max två glas och han resten.
Men nej det tyckte han var en dum idé. Triggar min ångest och allt möjligt vad han skrev 😞
Suck.
 
Tack 🙏
Går ingen vidare här. Känns som alla bara vill att jag ska dricka. Eller det är det väl egentligen ingen som vill det bara känns så.
Vart jag än kollar så är det fest och alkohol. Instagram tex. Varför alla dessa reklamer om olika spritdrycker?!
Mitt bland hästklipp kommer dem. Går liksom inte att undvika. Så jag måste undvika det helt och hållet istället.
Undviker mamma också.
Känns som att den enda jag just nu inte undviker är partner. Sen när blev jag så här folkskygg 🙈
Skrev till honom tidigare idag om att han kunde ta med en flaska rött hit men att jag bara får dricka max två glas och han resten.
Men nej det tyckte han var en dum idé. Triggar min ångest och allt möjligt vad han skrev 😞
Suck.
Vilken TUR att han är klok nog att säga nej. Men du borde verkligen låta bli att sätta honom i den situationen!
 
Tack 🙏
Går ingen vidare här. Känns som alla bara vill att jag ska dricka. Eller det är det väl egentligen ingen som vill det bara känns så.
Vart jag än kollar så är det fest och alkohol. Instagram tex. Varför alla dessa reklamer om olika spritdrycker?!
Mitt bland hästklipp kommer dem. Går liksom inte att undvika. Så jag måste undvika det helt och hållet istället.
Undviker mamma också.
Känns som att den enda jag just nu inte undviker är partner. Sen när blev jag så här folkskygg 🙈
Skrev till honom tidigare idag om att han kunde ta med en flaska rött hit men att jag bara får dricka max två glas och han resten.
Men nej det tyckte han var en dum idé. Triggar min ångest och allt möjligt vad han skrev 😞
Suck.
Det var väl jättebra att han sa nej? Du vet ju att du inte stannar vid två glas och det är mycket begärt för honom att vara alkoholpolis med sådana luddiga gränser.
 
Tack 🙏
Går ingen vidare här. Känns som alla bara vill att jag ska dricka. Eller det är det väl egentligen ingen som vill det bara känns så.
Vart jag än kollar så är det fest och alkohol. Instagram tex. Varför alla dessa reklamer om olika spritdrycker?!
Mitt bland hästklipp kommer dem. Går liksom inte att undvika. Så jag måste undvika det helt och hållet istället.
Undviker mamma också.
Känns som att den enda jag just nu inte undviker är partner. Sen när blev jag så här folkskygg 🙈
Skrev till honom tidigare idag om att han kunde ta med en flaska rött hit men att jag bara får dricka max två glas och han resten.
Men nej det tyckte han var en dum idé. Triggar min ångest och allt möjligt vad han skrev 😞
Suck.
Han har ju helt rätt i att det vore jättedumt. :heart
 
Vilken TUR att han är klok nog att säga nej. Men du borde verkligen låta bli att sätta honom i den situationen!
Du har rätt jag skriver så mycket skit så hälften vore nog 😞
Men tänkte att han kanske eventuellt hade tyckt det var ok. Tänkte vi kunde fira ett eventuellt nytt jobb och så fast vet inte om det blir något än av det vi får se.
Mest är jag bara så sugen. Tänkte om jag dricker pyttelite idag och sen är nykter fortsättningsvis framöver.
 
Skrev till honom tidigare idag om att han kunde ta med en flaska rött hit men att jag bara får dricka max två glas och han resten.
Men nej det tyckte han var en dum idé. Triggar min ångest och allt möjligt vad han skrev 😞
Suck.

Du får dricka hur många glas du vill. Jag också. Men när man är alkoholist är det bäst att låta bli. Det kanske går utmärkt för dig att dricka två glas vin idag, imorgon och nästa torsdag. Problemet är dock att det förr eller senare kommer barka iväg helt åt fanders.

Tills du inser och erkänner för dig själv att du är alkoholist kommer du alltid kämpa dubbelt tänker jag. Dels mot ett ”varför inte” och också mot beroendet.
 
Du har rätt jag skriver så mycket skit så hälften vore nog 😞
Men tänkte att han kanske eventuellt hade tyckt det var ok. Tänkte vi kunde fira ett eventuellt nytt jobb och så fast vet inte om det blir något än av det vi får se.
Mest är jag bara så sugen. Tänkte om jag dricker pyttelite idag och sen är nykter fortsättningsvis framöver.
Det vet du nog inte är sant. Det går inte.

Tycker det är bra att du lyfter de här tankarna, sätter dem på pränt inför oss och dig själv, verkligen jättebra.

Kämpa på ❤️
 
Du har rätt jag skriver så mycket skit så hälften vore nog 😞
Men tänkte att han kanske eventuellt hade tyckt det var ok. Tänkte vi kunde fira ett eventuellt nytt jobb och så fast vet inte om det blir något än av det vi får se.
Mest är jag bara så sugen. Tänkte om jag dricker pyttelite idag och sen är nykter fortsättningsvis framöver.
Du kan hitta på en plan för alkoholfritt firande med partnern redan nu, så behöver du inte få några dumma idéer om "festligt vin" eller liknande när/om han får besked om jobbet.
 
Du har rätt jag skriver så mycket skit så hälften vore nog 😞
Men tänkte att han kanske eventuellt hade tyckt det var ok. Tänkte vi kunde fira ett eventuellt nytt jobb och så fast vet inte om det blir något än av det vi får se.
Mest är jag bara så sugen. Tänkte om jag dricker pyttelite idag och sen är nykter fortsättningsvis framöver.

Jag ville bara ge ett annat perspektiv. Jag har aldrig tänkt att jag ska fira med ett glas vin, dricka ett glas för att slappna av eller för att det är trevligt på kvällen eller så. Nu har jag visserligen inte mat/vin som intresse men för mig är det helt en icke fråga. "Vad ska vi dricka till maten?" är liksom ingen som tänker på alkohol, alls. Inte heller om vi ska fira påsk, äta julmat eller liknande. Jag är inte alls nykterist, dricker gärna på AW eller liknande men har exakt 0 tankar på att dricka annars. Försökte ett tag att faktiskt ha vin hemma men det glömdes bort. Hos mamma kan hon fråga om jag vill ha vin till maten och vi kan dricka snaps till högtider men det är liksom inte ens 2 glas eller motsvarande. På julen senast gjorde min bror en drink han lärt sig men tidigare jular drack vi julmust. Alkohol tar ingen mer plats än så i våra liv.

Jag hoppas inte detta låter nedslående eller hånfullt eller så utan jag ville bara ge ett perspektiv som kanske kunde ge lite hopp om att alkohol behöver inte ha någon plats för att livet ska vara "fullständigt".

 
Du har rätt jag skriver så mycket skit så hälften vore nog 😞
Men tänkte att han kanske eventuellt hade tyckt det var ok. Tänkte vi kunde fira ett eventuellt nytt jobb och så fast vet inte om det blir något än av det vi får se.
Mest är jag bara så sugen. Tänkte om jag dricker pyttelite idag och sen är nykter fortsättningsvis framöver.
VET du hur skön känslan var för mig då jag slutade röka och kunde säga "Inte ett bloss på 7 dagar" "Inte ett bloss på 3 månader" "Inte ett bloss på ett år" ...och nu kan jag säga "Inte ett bloss på 20 år en månad och 7 dagar" 😊 Säg för dig själv "Inte en droppe alkohol på XX dagar" och känn dig stolt som en tupp. Det SKA du vara - stolt alltså.

Kommer också ihåg att jag noterade alla som rökte då jag hade slutat. Om de så var någon random som körde förbi så såg jag det. Kände den uuuunderbara cigarettdoften utomhus på säkert 1 km avstånd. Så, nog är sinnena allt bra konstiga och luriga då man slutar med sådant man är beroende av.

Håll ut! Det blir bättre!
 
Du har rätt jag skriver så mycket skit så hälften vore nog 😞
Men tänkte att han kanske eventuellt hade tyckt det var ok. Tänkte vi kunde fira ett eventuellt nytt jobb och så fast vet inte om det blir något än av det vi får se.
Mest är jag bara så sugen. Tänkte om jag dricker pyttelite idag och sen är nykter fortsättningsvis framöver.

Och - det är inte andras ansvar att hålla dig nykter. Det är ditt val att inte dricka alkohol, det är ditt val att vara och förbli nykter, likaså som att det är ditt ansvar om du dricker alkohol. Lägg inte det på någon annan.

Ja, alkoholism är en sjukdom, en för jädra svår sådan. Men beroende går också att komma ifrån genom att inte inta sin substans. Och valet att dricka eller inte dricka är ditt, enbart ditt. Det är liksom ingen högre makt som säger åt dig att du inte får dricka. Du måste själv välja att inte göra det. Alternativet är annars sannolikt att du dricker dig själv till döds.
 
Du har rätt jag skriver så mycket skit så hälften vore nog 😞
Men tänkte att han kanske eventuellt hade tyckt det var ok. Tänkte vi kunde fira ett eventuellt nytt jobb och så fast vet inte om det blir något än av det vi får se.
Mest är jag bara så sugen. Tänkte om jag dricker pyttelite idag och sen är nykter fortsättningsvis framöver.
Läs listan som @Myrten skrev tidigare och fundera igen på om du tycker någon som har gjort allt det ska dricka en droppe till. Du behöver återigen påminna dig själv om den bistra verkligheten; du är alkoholist och kan inte dricka ens pyttelite(2 glas är inte pyttelite, för övrigt). För du kommer inte vara nykter efter det.
 
Och - det är inte andras ansvar att hålla dig nykter. Det är ditt val att inte dricka alkohol, det är ditt val att vara och förbli nykter, likaså som att det är ditt ansvar om du dricker alkohol. Lägg inte det på någon annan.

Ja, alkoholism är en sjukdom, en för jädra svår sådan. Men beroende går också att komma ifrån genom att inte inta sin substans. Och valet att dricka eller inte dricka är ditt, enbart ditt. Det är liksom ingen högre makt som säger åt dig att du inte får dricka. Du måste själv välja att inte göra det. Alternativet är annars sannolikt att du dricker dig själv till döds.
Det är just detta som är så svårt. Jag fattar och håller med om att det är mitt ansvar helt och fullt. Men jag vet inte om jag klarar det ansvaret länge till. Det är så mycket upp och ner hela tiden.
På ett aa möte var det en person som pratade om Gud. Att lägga ansvaret på Gud istället. Verkade funka för den personen.
Jag vet inte. Vet ingenting om nånting.
 
VET du hur skön känslan var för mig då jag slutade röka och kunde säga "Inte ett bloss på 7 dagar" "Inte ett bloss på 3 månader" "Inte ett bloss på ett år" ...och nu kan jag säga "Inte ett bloss på 20 år en månad och 7 dagar" 😊 Säg för dig själv "Inte en droppe alkohol på XX dagar" och känn dig stolt som en tupp. Det SKA du vara - stolt alltså.

Kommer också ihåg att jag noterade alla som rökte då jag hade slutat. Om de så var någon random som körde förbi så såg jag det. Kände den uuuunderbara cigarettdoften utomhus på säkert 1 km avstånd. Så, nog är sinnena allt bra konstiga och luriga då man slutar med sådant man är beroende av.

Håll ut! Det blir bättre!

Lyfter ut en liten del här bara: @karamelldrottningen du ska vara SVINSTOLT över dig själv att du varit nykter så länge redan! Hur många gånger du redan verkligen kämpat och lyckats bibehålla nykterheten. Jag tycker du varje dag, varje timme ska påminna sig själv om det. Fy fan vad bra att du inte druckit senaste timmen! Klappa dig själv på axeln och känn verkligen stoltheten! Öva på att ge de positiva känslorna mer och mer plats. Du är väldigt sträng mot dig själv trots att du faktiskt är sjuk, varje gång du lyckas välja nykterheten ge dig själv cred för det ❤
 
Det är just detta som är så svårt. Jag fattar och håller med om att det är mitt ansvar helt och fullt. Men jag vet inte om jag klarar det ansvaret länge till. Det är så mycket upp och ner hela tiden.
På ett aa möte var det en person som pratade om Gud. Att lägga ansvaret på Gud istället. Verkade funka för den personen.
Jag vet inte. Vet ingenting om nånting.
Klart du klarar det ansvaret! Tro på dig själv!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Min pappa har supit sen tonåren. Mamma har alltid städat efter honom. Han blev nykter för ca 15 år sen (han fyllde 80 idag) och det har...
Svar
8
· Visningar
1 193
Senast: fijja
·
Relationer Försöker att förklara kortfattat utan att ge för mycket info.. Min mamma är sjuk, och kommer inte att bli frisk igen. Vi i familjen...
Svar
8
· Visningar
1 495
Senast: Sleepy
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
17 330
Senast: MML
·
Kropp & Själ Sanningen är väl att de flesta människor verkligen inte kan dricka mer än halva flaskan utan att bli totalt plakata. Min egen gräns går...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 897
Senast: Trasten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp