Alla män är potentiella våldtäktsmän

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fins det någon statistik på om de som begår våldtäkt även begår andra brott i större utsträckning än gemene man sas?
Funderar på om det finns någon generell gränslöshet eller om man gör just denna typ av vidrighet.

Detta undrar jag med, man tänker ju att personer som saknar sådana gränser gör det på flera plan, men samtidigt känns det som att det är många våldtäktsmän som verkar fungera hur bra som helst i andra sammanhang, så att ingen i deras närhet tror att de kan göra något sånt?
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Detta undrar jag med, man tänker ju att personer som saknar sådana gränser gör det på flera plan, men samtidigt känns det som att det är många våldtäktsmän som verkar fungera hur bra som helst i andra sammanhang, så att ingen i deras närhet tror att de kan göra något sånt?

Ja, jag vet för lite. Så jag blev nyfiken.
Jag tänker lite som du där.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Hur? Om du tar kvinna mot man så skiljer sig muskelmängden procentuellt. Män har ungefär 40% och kvinnor ungefär 30%. Utöver detta så är mäns muskler av olika anledningar ungefär 10% starkare och män väger mer.

Så en 80kg man har ett utgångsläge på 32kg+"3.2kg" muskler = ungefär 35. Jämför du detta med 60kg kvinna så blir det 18kg muskler, dvs mannen börjar på nästan dubbla.

Man har styrka och muskler även om man inte tränar eller äter korrekt. Män har så mycket mer muskler i utgångsläget att det är väldigt svårt för kvinnor att kompensera för detta med tränning (men möjligt).

Är det fortfarande oklart?
Ja det är oklart. Vad jag läst runt om nu så krävs det mycket mera forskning på huruvida starka män är per automatik gentemot kvinnor. Det är enligt många sidor jag läst på grovt överskattat och dessutom är kvinnor starka på ett annat sätt än män.

Så det du skriver här stämmer inte mycket med vad jag läst mig till. Men du har tydligen mycket forskning på detta? Mer än andra? Eller varför står det på många ställen att mäns styrka är överskattad och att det krävs mycket mera forskning om ämnet?

Alltså pratat om otränade människor nu då. Det är en hel del olika faktorer inblandat som spelar roll. Men det vet du väl allt om. Som jag skrev innan så räcker det inte alltid med förutsättningar att bli stark, man måste agera också.
 
Senast ändrad:
Ja det är oklart. Vad jag läst runt om nu så krävs det mycket mera forskning på huruvida starka män är per automatik gentemot kvinnor. Det är enligt många sidor jag läst på grovt överskattad och kvinnor är starka på ett annat sätt än män.

Så det du skriver här stämmer inte mycket med vad jag läst mig till. Men du har tydligen mycket forskning på detta? Mer än andra? Eller varför står det på många ställen att mäns styrka är överskattad och att det krävs mycket mera forskning om ämnet?

Alltså pratat om otränade människor nu då. Det är en hel del olika faktorer inblandat som spelar roll. Men det vet du väl allt om. Som jag skrev innan så räcker det inte alltid med förutsättningar att bli stark, man måste agera också.
Starka på ett annat sätt?
 
Detta undrar jag med, man tänker ju att personer som saknar sådana gränser gör det på flera plan, men samtidigt känns det som att det är många våldtäktsmän som verkar fungera hur bra som helst i andra sammanhang, så att ingen i deras närhet tror att de kan göra något sånt?


Blev också nyfiken och började googla just den frågan. Snubblade genast på en lättläst och väldigt (tycker jag) informativ sida.
Den besvarar visserligen inte frågan jag sökte på, men var tydlig i bemötandet av andra.

Kort utdrag:
x Misconception
All men want to commit sexual assault.
✔ Truth

This misconception results from a simplistic and ultimately inaccurate understanding of gender. At the root of this argument is the belief that men are biologically predisposed to sexual violence because of their hormones, sex drive, etc. But sexual assault isn’t about sexual desire; it is about power and control. While it is true that the majority of perpetrators are men, this has more to do with how men are socialized, and how our society has constructed gender and masculinity, than biology. Rooting the issue of rape in biology is counterproductive, because the actual issue is behavior and culture—things that are well within our power to change."
https://sapac.umich.edu/article/52
 
Senast ändrad:
Lägg ned med att påstå att jag sagt saker jag inte har. Läs mitt inlägg och svara utifrån vad jag skrivit. Inte dina fantasier.

Det gjorde jag ju :confused:. Du sa att tafsande alltid har förekommit, right?
Jag sa då att sk. dansringar inte har det.
Vad är oklart?
 
Har läst nånstans att kvinnor till exempel kan lyfta sin maxvikt längre än män kan lyfta sin maxvikt ska kolla om jag hittar det fast samtidigt är det här inte alls ämnet så vi kanske ska fortsätta på sexualbrott i stället?
Kvinnor har större andel långsamma muskelfibrer så det kan nog stämma.
 
Starka på ett annat sätt?
Som ett exempel som jag läste på en sida nu då mest som en fundering men om mannen kan bänka 125kg så länge det bara handlar om ett par sekunder, medan tjejen kan hålla 100kg på raka armar i femton minuter, vem är starkast då? Uthålligheten i styrkan läste jag var längre hos kvinnor än hos män tex.

Det är mycket olika styrkor och faktorer som räknas. Sen är det tydligen en allmän grej som bara många tar för givet detta med att män per automatik är starkare än kvinnor och något många fortsätter att tro trots lite forskning om ämnet som faktiskt stödjer det.

Det är uppenbarligen inte så enkelt du vill få det till att det är. Har du inte den faktan/forskningen eller vad du nu har så är det ingen idé att diskutera detta. Uppenbart så är det ingen självklarhet att män är starkare per automatik bara för att dom har förutsättningarna. Det är mer komplext än du vill få det till så vi lär inte komma någonstans i detta ämne.
 
Senast ändrad:
Som ett exempel som jag läste på en sida nu då mest som en fundering men om mannen kan bänka 125kg så länge det bara handlar om ett par sekunder, medan tjejen kan hålla 100kg på raka armar i femton minuter, vem är starkast då? Uthålligheten i styrkan läste jag var längre hos kvinnor än hos män tex.

Det är mycket olika styrkor och faktorer som räknas. Sen är det tydligen en allmän grej som bara många tar för givet detta med att män per automatik är starkare än kvinnor och något många fortsätter att tro trots lite forskning om ämnet.

Men du får gärna leta fram den faktan du har om ämnet för det är inte så enkelt du vill få det till att det är.
Att kvinnor har större andel långsamma fibrer är de där10% jag pratade om (dvs att mäns muskelmassa är starkare). Att kvinnor är relativt uthålligare är känt. Dock är styrka och uthållighet två skiljda saker för mig men de saker du säger stämmer. Sen även om kvinnan kan hålla sitt max längre så är det inte omöjligt att mannen genom större styrka kan hålla kvinnans max ännu längre
 
Känns ledsamt att se hur naiva en del tjejer/kvinnor är som skriver här. Verkligheten är att det finns män som våldtar och det finns ingen "quickfix" för att åtgärda detta annat än långsiktigt påverka attityder och normer med början i skolan. Ni kan vara strutsar och gömma huvudet i sanden och önska att världen såg annorlunda ut men det löser inga problem. Lär er självförsvar och vad som utmärker riskfyllda situationer. Det går tyvärr inte att se på män om de är våldtäktsmän men träffar en tjej en kille som är kriminell så kan man dra sig ur. Man kan lära sig vissa saker om s.k farliga män i relationer. Däremot är det ju svårt om någon poppar upp bakom en buske en mörk natt. Då är självförsvar och vetskapen om hur man bör agera det enda kvinnan har. Kvinnan behöver inte vara speciellt stark. Det räcker med att veta hur man överraskar och slår på rätta ställen. Har inget att göra med muskelmassa. När det gäller utändska medborgare som kommer till Sverige för att begå brott så minns jag en Estländare för några år som knivhögg en äldre man just för att han ville hamna i svenskt fängelse. Tre mål mat om dagen, något denna man inte sett ens på vykort.
 
Att kvinnor har större andel långsamma fibrer är de där10% jag pratade om (dvs att mäns muskelmassa är starkare). Att kvinnor är relativt uthålligare är känt. Dock är styrka och uthållighet två skiljda saker för mig men de saker du säger stämmer. Sen även om kvinnan kan hålla sitt max längre så är det inte omöjligt att mannen genom större styrka kan hålla kvinnans max ännu längre
Som skrivet innan, det är mycket myter och mycket folk tar för givet om det som inte stämmer med verkligheten uppenbarligen.

Sen varför du så envist gärna vill få det till att kvinnor är så hopplöst mycket svagare oavsett förstår jag inte, framförallt när det inte ens stöds av någon direkt forskning. Varför inte istället vara öppen för att det faktiskt inte är så enkelt att mäta och jämföra styrka på det sättet hos kvinnor och män.
 
Som skrivet innan, det är mycket myter och mycket folk tar för givet om det som inte stämmer med verkligheten uppenbarligen.

Sen varför du så envist gärna vill få det till att kvinnor är så hopplöst mycket svagare oavsett förstår jag inte. Varför inte istället vara öppen för att det faktiskt inte är så enkelt att mäta och jämföra styrka på det sättet hos kvinnor och män.
Inte om man använder olika definitioner av styrka nej. Förmåga att utveckla explosiv kraft är kvinnor chanslösa. Uthållighet är kvinnor relativt bra men absolut sett sämre.
 
Känns ledsamt att se hur naiva en del tjejer/kvinnor är som skriver här. Verkligheten är att det finns män som våldtar och det finns ingen "quickfix" för att åtgärda detta annat än långsiktigt påverka attityder och normer med början i skolan. Ni kan vara strutsar och gömma huvudet i sanden och önska att världen såg annorlunda ut men det löser inga problem. Lär er självförsvar och vad som utmärker riskfyllda situationer. Det går tyvärr inte att se på män om de är våldtäktsmän men träffar en tjej en kille som är kriminell så kan man dra sig ur. Man kan lära sig vissa saker om s.k farliga män i relationer. Däremot är det ju svårt om någon poppar upp bakom en buske en mörk natt. Då är självförsvar och vetskapen om hur man bör agera det enda kvinnan har. Kvinnan behöver inte vara speciellt stark. Det räcker med att veta hur man överraskar och slår på rätta ställen. Har inget att göra med muskelmassa. När det gäller utändska medborgare som kommer till Sverige för att begå brott så minns jag en Estländare för några år som knivhögg en äldre man just för att han ville hamna i svenskt fängelse. Tre mål mat om dagen, något denna man inte sett ens på vykort.

Vad säger att vi inte kan försvara oss bara för att vi inte tycker det ska behövas?

Jag är tränad både i att ta stryk utan att bli rädd(för att inte skada mig i jobb med problemhästar) och har tränat närstrid med militärer och kampsportare.

Jag tycker ändå inte att det ska behövas. Det är skandal att vissa män inte kan uppföra sig normalt. Och det pratar vi om i tråden.

Invandrarinläggen kräks jag på.
 
Inte om man använder olika definitioner av styrka nej. Förmåga att utveckla explosiv kraft är kvinnor chanslösa. Uthållighet är kvinnor relativt bra men absolut sett sämre.
Men nu pratar vi inte om människor under hårdträning. Vi pratar om "vanliga" människor. Att inte kvinnor når upp till mäns styrka på högre nivåer är ingen som ifrågasätter.

Om inte den otränade mannen är intresserad av att utveckla muskulaturen trots förutsättningar så är han heller inte per automatik alltid starkare än den gymmande kvinnan.
 
”Den utländska härkomsten är en faktor som inte kan förbigås vid våldtäktsdomar.” Anne-Christine Hjelm, forskare vid Karlstad universitet, 2006.
”Tendensen i resultaten är att ju grövre brott desto större andel av de anmälda brotten har begåtts av invandrare. De största andelarna återfinns för våldtäkter och mord/dråp…” Jan Ahlberg, utredare vid Brottsförebyggande rådet, 1996.
”The highest proportion of foreign offenders is found for crimes of assault (serious and petty) and especially rape” Per-Olof H. Wikström, forskare vid kriminologiska institutionen vid Stockholms universitet, 1991.
Aftonbladet
Av 100 anmälda brott står invandrarna för 16 trots att de bara utgör 10 procent av befolkningen.

För våldtäkt under perioden 1985–1989 är överrepresentationen störst för medborgare från Algeriet, Libyen, Marocko och Tunisen. Följt av Italien och Irak.
 
Men nu pratar vi inte om människor under hårdträning. Vi pratar om "vanliga" människor. Att inte kvinnor når upp till mäns styrka på högre nivåer är ingen som ifrågasätter.
En otränad mäns explosiva styrka är större än en gymmande kvinnas. Relativt till vikt eller uthållighet i förhållande till max kan gymmande kvinnan vinna. Jag syftar på absolut explosiv styrka.
 
”Den utländska härkomsten är en faktor som inte kan förbigås vid våldtäktsdomar.” Anne-Christine Hjelm, forskare vid Karlstad universitet, 2006.
”Tendensen i resultaten är att ju grövre brott desto större andel av de anmälda brotten har begåtts av invandrare. De största andelarna återfinns för våldtäkter och mord/dråp…” Jan Ahlberg, utredare vid Brottsförebyggande rådet, 1996.
”The highest proportion of foreign offenders is found for crimes of assault (serious and petty) and especially rape” Per-Olof H. Wikström, forskare vid kriminologiska institutionen vid Stockholms universitet, 1991.
Aftonbladet
Av 100 anmälda brott står invandrarna för 16 trots att de bara utgör 10 procent av befolkningen.
För våldtäkt under perioden 1985–1989 är överrepresentationen störst för medborgare från Algeriet, Libyen, Marocko och Tunisen. Följt av Italien och Irak.

Jag tycker det är tydligt vilken riktning du vill att den här tråden tar. Har för första gången rapporterat ett inlägg.

Hoppas vi kan låta bli att spinna vidare på just den här grenen.
 
En otränad mäns explosiva styrka är större än en gymmande kvinnas. Relativt till vikt eller uthållighet i förhållande till max kan gymmande kvinnan vinna. Jag syftar på absolut explosiv styrka.
Kom tillbaka och prata om det när du kan visa forskning om ämnet. När du kan visa någonting som stödjer det du påstår. Att inte kvinnor kan träna upp sin explosivitet tex.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 115
Senast: Pratsch
·
Relationer Hej, jag skriver under anonymt nick på grund av ett mycket personligt problem. Jag skulle verkligen behöva era råd kring hur jag och min...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
12 165
Senast: Anonym_85
·
Äldre Tråden om hundträningen (eller vad det nu var) spårade ur men jag tycker det kan ha sin poäng att seriöst fortsätta diskussionen på de...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
7 861
Senast: monster1
·
Kropp & Själ Någon i samma sits? Någon som varit där? Hur fan slutar man? Vet att man inte kan sluta förrän man verkligen vill. Jag vill ju, men...
2
Svar
39
· Visningar
6 323
Senast: Mela99
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vinterföräldrar 23/24
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp