Allemansrätt och hagar - utbruten ur Sophia hittade sin häst uppbunden – någon hade varit i stallet: "Obehagligt"

Vi har i Uppland markägare som stänger för precis där stigar går (dvs de stänger för 2-3 meter bara mellan några träd) för att hindra att man passerar. Har blivit av med två bra ridvägar pga det.
Men då måste ni ha ganska begränsat med natur då?
 
Vi har i Uppland markägare som stänger för precis där stigar går (dvs de stänger för 2-3 meter bara mellan några träd) för att hindra att man passerar. Har blivit av med två bra ridvägar pga det.
Tyvärr så har jag ju stött på ryttare som skiter i att det blir skador när de rider när det är blött i skogen. Stigarna som inte är några ridvägar trampas sönder av ett par ekipage, dvs 2, som rider där det är känsligt. Markägaren här gillar det inte och jag förstår honom. Jag vet inte vilket stall de tillhör men de förstör för andra ryttare genom att ge ryttare dåligt rykte.
 
Var i landet talar du om?
Här i mina trakter finns otroligt mycket skog och mark och jag kan inte komma på att jag nånsin behövt gå igenom en hage utan markägarna har gott om plats för hagar dom med :)
Det är nog ingen vits att förklara mer, du verkar inte har förmåga att förstå hur fantastiskt det är med allemansrätten, att vi kan röra oss i skog och mark. Och att vi alla bör vara aktsamma om förmånen. Snart kanske du verkligen behöver äga marken för att sticka näsan utanför tomten.
 
Tyvärr så har jag ju stött på ryttare som skiter i att det blir skador när de rider när det är blött i skogen. Stigarna som inte är några ridvägar trampas sönder av ett par ekipage, dvs 2, som rider där det är känsligt. Markägaren här gillar det inte och jag förstår honom. Jag vet inte vilket stall de tillhör men de förstör för andra ryttare genom att ge ryttare dåligt rykte.

Ja, det är så himla trist när få förstör för många. Här handlar det dock inte om att förstöra, utan om att de som äger marken inte vill att nån rider öht förbi (den senaste incidenten för några år sen hade markägaren egna hästar som inte fick ”störas”).
 
Vad har det med allemansrätten att göra? Vad föredrar våldtäktsmannen, mordbrännaren, veganen, polisen, brandmannen, hundägaren?
Precis allt. Att som människa kunna ta sig in i hage med rovdjursavvisande staket och därmed kunna utnyttja allemansrätten får ju inte innebära att vargen lättare kan ta sig in till djuren man försöker skydda med ett sådant staket. Jag vet inga alternativ för människa som inte också innebär att det blir lättare för vargen att ta sig in. Jag frågade eftersom jag fick uppfattningen om att du visste flera alternativ. Det finns ingen anledning att bli otrevlig för att jag frågade. Vet du inte så behöver du såklart inte svara.
 
Precis allt. Att som människa kunna ta sig in i hage med rovdjursavvisande staket och därmed kunna utnyttja allemansrätten får ju inte innebära att vargen lättare kan ta sig in till djuren man försöker skydda med ett sådant staket. Jag vet inga alternativ för människa som inte också innebär att det blir lättare för vargen att ta sig in. Jag frågade eftersom jag fick uppfattningen om att du visste flera alternativ. Det finns ingen anledning att bli otrevlig för att jag frågade. Vet du inte så behöver du såklart inte svara.
Det var inte mig du frågade men jag svarade iaf. Det är inte enligt allemansrätten ok att hindra andra att beträda skog och mark men det tar jag för givet att du redan vet.
 
De inskränkningar i allemansrätten som jag har hört talas om grundas alltid i att någon har missbrukat rätten från början. Till exempel, en jättefin ridväg som "ingen" får använda är avstängd då tidigare personer tokred så markägarens sto skenade runt tills hon kastade sitt föl. 🤷 jag förstår att markägaren tycker det är enklast att blockera tillgången till vägen efter det.
Jag har sett folk rida långt in på insådd mark, har hästar som skiter bland nyslaget hö osv. Jag har alltid varit extremt försiktig när jag rider på känslig mark, då jag inte vill förstöra möjligheten att fortsätta rida där. Jag skulle själv kunnat "blockera" tillgången till hage/väg om folk innan hade öppnat grindar utan att stänga efter sig till exempel. Men allemansrätten är stark och ska respekteras, det är dock inte jättekul när fyllon använder vår brygga som "plats att stanna och kissa på", så jag förstår att folk blir irriterade och vill begränsa tillgången till vissa platser.
 
De inskränkningar i allemansrätten som jag har hört talas om grundas alltid i att någon har missbrukat rätten från början.

Och jag har varit med om precis det motsatta. Där folk har försökt att skrämma oss att inte använda vägar. Satt upp olagliga skyltar och en massa annat. På vanliga grus- och asfaltsvägar.
Här finns inga förstörda vägar, konstigt hästfolk eller en jäkla massa bajs överallt.

På skogsvägar har det inte hänt än vilket borde vara mer sannolikt.

Jag vet att Värmdö, som saluför sig som en hästvänlig del, har haft tävling om vem som kan hitta flest olagligt uppsatta skyltar. Detta för att folk helt enkelt satt upp egna skyltar för att de är trötta på hästar trots att de flyttat ut i en enormt häst-tät kommun.
 
En undran angående hur tillgängliga man måste göra sina hästhagar för allmänheten: Jag bor på egen gård där jag flyttade in för drygt två år sedan. Har sedan dess ett projekt att "renovera" hagarna, dvs till stora delar stängsla om. Jag följer ju i stort sett de gamla stängslen och samtliga hagar har ju såklart grindar, men dessa sitter enbart i den änden av hagen som är närmast gården, inga grindar i "bortänden". Hagar som gränsar till varandra har grind mellan hagarna.

Jag har inga stigar, promenadstråk etc genom mina hagar. Jag promenerar själv över min mark för att komma till eller från skogen längre bort, men eftersom man bara kommer hem till mig är det ju ingen annan som går där.

Jag kommer att stängsla om hagarna närmast skogen antingen nu i höst eller till våren och där har jag tänkt att inte helt följa den gamla stängslingen, utan lämna en "korridor" mellan hagen och skogen så att man kan gå, rida etc där. Mycket för vår egen skull - att vi ska kunna rida hem den vägen från skogen istället för att rida runt vår egen mark på vägen, men det gör ju att andra också kan gå där om de skulle vilja. Räcker detta för att ha gjort sin mark "tillgänglig för allmänheten"? De kan ju då på ett enkelt sätt promenera runt mina hagar (eller egentligen mellan mina hagar och min skog), men har lite svårare att ta sig in i hagarna. Vad säger allemansrätt-experterna?
 
Precis allt. Att som människa kunna ta sig in i hage med rovdjursavvisande staket och därmed kunna utnyttja allemansrätten får ju inte innebära att vargen lättare kan ta sig in till djuren man försöker skydda med ett sådant staket. Jag vet inga alternativ för människa som inte också innebär att det blir lättare för vargen att ta sig in. Jag frågade eftersom jag fick uppfattningen om att du visste flera alternativ. Det finns ingen anledning att bli otrevlig för att jag frågade. Vet du inte så behöver du såklart inte svara.

Eftersom allemansrätten inte innebär att man ska kunna korsa betesmark var som helst fungerar det med den vanliga ingången plus ytterligare en där trådarna har isolatorhandtag. Naturligtvis är det alltid svaga punkter eftersom det kräver att folk stänger efter sig - det gäller båda. Om RAS går över en allmän gångväg måste den dock ha en oelektrifierad genomgång där.
 
En undran angående hur tillgängliga man måste göra sina hästhagar för allmänheten: Jag bor på egen gård där jag flyttade in för drygt två år sedan. Har sedan dess ett projekt att "renovera" hagarna, dvs till stora delar stängsla om. Jag följer ju i stort sett de gamla stängslen och samtliga hagar har ju såklart grindar, men dessa sitter enbart i den änden av hagen som är närmast gården, inga grindar i "bortänden". Hagar som gränsar till varandra har grind mellan hagarna.

Jag har inga stigar, promenadstråk etc genom mina hagar. Jag promenerar själv över min mark för att komma till eller från skogen längre bort, men eftersom man bara kommer hem till mig är det ju ingen annan som går där.

Jag kommer att stängsla om hagarna närmast skogen antingen nu i höst eller till våren och där har jag tänkt att inte helt följa den gamla stängslingen, utan lämna en "korridor" mellan hagen och skogen så att man kan gå, rida etc där. Mycket för vår egen skull - att vi ska kunna rida hem den vägen från skogen istället för att rida runt vår egen mark på vägen, men det gör ju att andra också kan gå där om de skulle vilja. Räcker detta för att ha gjort sin mark "tillgänglig för allmänheten"? De kan ju då på ett enkelt sätt promenera runt mina hagar (eller egentligen mellan mina hagar och min skog), men har lite svårare att ta sig in i hagarna. Vad säger allemansrätt-experterna?

Någon expert på allemansrätten är jag verkligen inte, men jag tycker spontant att det låter jättefint. Det beror förstås på hur stora hagarna är också och hur långt bort de sträcker sig. Men om det inte finns någon stig som man bryter med stängsel så är hela poängen att man inte ska hindra folk(även om de har rätt att korsa hagen ändå). Det gör du ju inte om de lätt kan ta en stig runt.
 
En undran angående hur tillgängliga man måste göra sina hästhagar för allmänheten: Jag bor på egen gård där jag flyttade in för drygt två år sedan. Har sedan dess ett projekt att "renovera" hagarna, dvs till stora delar stängsla om. Jag följer ju i stort sett de gamla stängslen och samtliga hagar har ju såklart grindar, men dessa sitter enbart i den änden av hagen som är närmast gården, inga grindar i "bortänden". Hagar som gränsar till varandra har grind mellan hagarna.

Jag har inga stigar, promenadstråk etc genom mina hagar. Jag promenerar själv över min mark för att komma till eller från skogen längre bort, men eftersom man bara kommer hem till mig är det ju ingen annan som går där.

Jag kommer att stängsla om hagarna närmast skogen antingen nu i höst eller till våren och där har jag tänkt att inte helt följa den gamla stängslingen, utan lämna en "korridor" mellan hagen och skogen så att man kan gå, rida etc där. Mycket för vår egen skull - att vi ska kunna rida hem den vägen från skogen istället för att rida runt vår egen mark på vägen, men det gör ju att andra också kan gå där om de skulle vilja. Räcker detta för att ha gjort sin mark "tillgänglig för allmänheten"? De kan ju då på ett enkelt sätt promenera runt mina hagar (eller egentligen mellan mina hagar och min skog), men har lite svårare att ta sig in i hagarna. Vad säger allemansrätt-experterna?

Jag tänker mycket så som du gör. Vår gård ligger på ett sådant sätt att det går att gå en fin runda om man går genom vår gård eller över fältet.
Nästa år ska vi stängsla in fältet och jag kommer att antingen göra gångar där det är lätt att gå genom och/eller grindar som gör det lättare att gå genom. Då tänkte jag typ "kissing gates" eller på något sätt självstängande.
Självstängande är ju inte så bra om det kommer mycket snö. Så det lutar mer åt gångar mellan.
Vi har hingstar också och även om de är snälla så är det oftast hundmänniskor som går genom gården och det är ju kanske inte den bästa lösningen att gå just genom hagen.

Vi har inställningen att det är jäkligt bra att folk kan gå genom vår mark, som inte är så stor. De ser vårat hus på avstånd eller går precis vid stallet beroende på var de går och vi kan se dem om de går på fältet. Det gör att de har stor koll på vår gård och våra djur och det har vi mycket hjälp av.
 
Jag tänker mycket så som du gör. Vår gård ligger på ett sådant sätt att det går att gå en fin runda om man går genom vår gård eller över fältet.
Nästa år ska vi stängsla in fältet och jag kommer att antingen göra gångar där det är lätt att gå genom och/eller grindar som gör det lättare att gå genom. Då tänkte jag typ "kissing gates" eller på något sätt självstängande.
Självstängande är ju inte så bra om det kommer mycket snö. Så det lutar mer åt gångar mellan.
Vi har hingstar också och även om de är snälla så är det oftast hundmänniskor som går genom gården och det är ju kanske inte den bästa lösningen att gå just genom hagen.

Vi har inställningen att det är jäkligt bra att folk kan gå genom vår mark, som inte är så stor. De ser vårat hus på avstånd eller går precis vid stallet beroende på var de går och vi kan se dem om de går på fältet. Det gör att de har stor koll på vår gård och våra djur och det har vi mycket hjälp av.
Hittills har jag faktiskt inte sett en människa röra sig på min mark, möjligtvis kan jag tänka mig att närmaste grannen, som har hund, skulle gå rundan runt våra hagar om den vore lite mer "ordnad" än den är nu. Och det får han ju gärna göra av samma skäl som du nämner! Grannen åt andra hållet är mest intresserad av att marken blir betad igen (där gick kor innan jag flyttade in, nu har marken inte betats på 2-3 år), eftersom han hoppas att det ska hålla parksliden längst bort på hans tomt lite mer i schack!
 
Vi har inställningen att det är jäkligt bra att folk kan gå genom vår mark, som inte är så stor. De ser vårat hus på avstånd eller går precis vid stallet beroende på var de går och vi kan se dem om de går på fältet. Det gör att de har stor koll på vår gård och våra djur och det har vi mycket hjälp av.

Jag blir jätteglad över den här inställningen! Ofta pratas det bara om hur dåligt det är att ha folk som rör sig i närheten men det finns ju faktiskt positiva saker också!
 
Eftersom allemansrätten inte innebär att man ska kunna korsa betesmark var som helst fungerar det med den vanliga ingången plus ytterligare en där trådarna har isolatorhandtag. Naturligtvis är det alltid svaga punkter eftersom det kräver att folk stänger efter sig - det gäller båda. Om RAS går över en allmän gångväg måste den dock ha en oelektrifierad genomgång där.
Men alltså - det fetade.... Om vi bortser från om det är RAS eller ej, så har jag ju inte den minsta lust att göra extra grindar i mina hagar för att folk lite random ska kunna ta sig in i dem. Och det har ju inte bönderna i sina kohagar runtomkring heller. Utan de grindar som finns är de grindar som behövs för att kunna få in och ut djur, fylla på vatten, driva djur mellan hagar osv. Den enda grind jag sett som förmodligen finns av allemansrätt-skäl är en som sitter på ett ställe där det på kartan faktiskt är en stig (i verkligheten så "slutar" stigen precis vid grinden men om man öppnar och går in i hagen så kan man fortsätta gå tills man kommer till ingången på andra sidan). Så jag tar mig friheten att ha helt "slutna" hagar där det faktiskt inte går några stigar genom hagarna.
 
Men alltså - det fetade.... Om vi bortser från om det är RAS eller ej, så har jag ju inte den minsta lust att göra extra grindar i mina hagar för att folk lite random ska kunna ta sig in i dem. Och det har ju inte bönderna i sina kohagar runtomkring heller. Utan de grindar som finns är de grindar som behövs för att kunna få in och ut djur, fylla på vatten, driva djur mellan hagar osv. Den enda grind jag sett som förmodligen finns av allemansrätt-skäl är en som sitter på ett ställe där det på kartan faktiskt är en stig (i verkligheten så "slutar" stigen precis vid grinden men om man öppnar och går in i hagen så kan man fortsätta gå tills man kommer till ingången på andra sidan). Så jag tar mig friheten att ha helt "slutna" hagar där det faktiskt inte går några stigar genom hagarna.

Det beror nog helt på hur stora hagarna är. Hagar av "vanlig" storlek lär knappast behöva någon extra ingång om det inte går någon stig genom och det går bra att gå runt dem.

Men jag är som sagt ingen expert.
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 013
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
9 280
Hundhälsa AAaaaahhhh denna beslutsångest. Jag har bokat den sista veterinärtiden. Två dygn kvar. Försökte få tiden redan förra veckan men veten...
Svar
10
· Visningar
2 443
Senast: Pancakes
·
Hästmänniskan Min andra tråd blev borttagen, liknande nog en annons för mycket.... Jag har kommit till en punkt där jag inte längre kan ha kvar min...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 003

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Avla utan fullständig stam?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp