Allmänna fodertråden

Ja, det kanske är dyrt? Jag har inte gett torrfoder på 5 år, så jag har lite dålig koll.. :D

Tycker Pure Lamm ser helt ok ut, med 25% råprotein och 16% råfett. Det blir ju rätt mycket mer kolhydrater än med Nordics som de äter på heltid nu, men å andra sidan ligger det högre i protein också.

Innehållsförteckning:
Lamm, potatis, ärtor, bondbönor, rapsolja, fisk, linfrö, betfiber, morötter, cikoriarot, foderjäst, ägg, mineralämnen, örtblandning (alger, nypon, äpple, rabarber, nässla, pepparmynta, lakritsrot, snärjmåra, lucern, pepparrot, maskrosblomma och -rot, kamomill, hagtorn och anis)
Rabarber? Det är giftigt för hundar. Nu är det väl inga större mängder, men varför?
 
Nja, eftersom det ingår i en örtblandning som ligger sist är jag inte orolig för att de ska bli förgiftade av det, men som du säger känns det överflödigt.

Jag har svårt för alla foder som inkluderar saker som är giftiga för hundar. Typ vitlök och vindruvor, det är ju såklart inte tillräckligt för att de ska bli förgiftade, men som foderproducent borde man ha lite mer koll än att stoppa in sådant skit i fodret. :meh:
 
Jag har precis stött på påståendet att hundraser med risk för dåliga höfter/armbågar bör (som valpar) äta ett foder med max 22% protein och 11% fett. Har bett om referens och hoppas få det. Snabb sökning på Pubmed gav inget.
Någon som kan (med referens) bekräfta eller motbevisa detta.

Håller på att byta foder på min goldenvalp till ett som har högre procent och blev såklart lite oroad.
 
Jag har precis stött på påståendet att hundraser med risk för dåliga höfter/armbågar bör (som valpar) äta ett foder med max 22% protein och 11% fett. Har bett om referens och hoppas få det. Snabb sökning på Pubmed gav inget.
Någon som kan (med referens) bekräfta eller motbevisa detta.

Håller på att byta foder på min goldenvalp till ett som har högre procent och blev såklart lite oroad.
Fel. Det är gammalt. Så trodde man förr. Hög proteinnivå i sig ökar inte risken för skelettsjukdomar. Det är högt energiintag som gör det. Fett ger drygt dubbelt så mycket energi jämfört med protein och kolhydrater. Hög andel fett ska man se upp med. Hunden kan inte äta så mycket av ett mycket fett foder och kan riskera att få i sig för lite protein, eftersom den totala mängden foder blir så liten. Hög andel kalcium ska man se upp med och likaså om förhållandet kalcium/fosfor är fel.
Ska se om jag hittar någon artikel om det här.
 
Fel. Det är gammalt. Så trodde man förr. Hög proteinnivå i sig ökar inte risken för skelettsjukdomar. Det är högt energiintag som gör det. Fett ger drygt dubbelt så mycket energi jämfört med protein och kolhydrater. Hög andel fett ska man se upp med. Hunden kan inte äta så mycket av ett mycket fett foder och kan riskera att få i sig för lite protein, eftersom den totala mängden foder blir så liten. Hög andel kalcium ska man se upp med och likaså om förhållandet kalcium/fosfor är fel.
Ska se om jag hittar någon artikel om det här.

Håller tummarna att du hittar någon :)
 
Håller tummarna att du hittar någon :)
"Three groups of Great Dane puppies were fed three levels of protein (31.6%, 23.1%, and 14.6% on a dry matter basis) in an isoenergetic dry dog food from 7 weeks through 18 weeks of age. No demonstrable effects were noted on calcium metabolism or skeletal development. These levels of dietary protein are unlikely to cause a disturbing role in canine endochondral ossification."
https://msu.edu/~silvar/hips.htm
..........................
"In studies thus far, the differences in protein intake have not been shown to affect the occurrence of disturbed skeletal development in young Great Danes.."
http://veterinarynews.dvm360.com/developmental-orthopedic-disease-large-breed-puppies
...........................
"Most nutritionists recommend that large, fast growing puppies eat diets containing at least 30% protein and 9% fat (dry matter basis). The calcium content should be around 1.5% (or 3 grams/1,000 kcal)."
http://ivcjournal.com/feeding-large-breed-puppies/
........................

Från Marie Sallanders hemsida om protein:

"Kan höga proteinhalter bidra till uppkomsten av skelettproblem?"
..."Det finns inga belägg för att höga proteinhalter i sig har något att göra med skelettproblem.."

http://www.sallanderconsulting.com/text1_30.html
 
Fel. Det är gammalt. Så trodde man förr. Hög proteinnivå i sig ökar inte risken för skelettsjukdomar. Det är högt energiintag som gör det. Fett ger drygt dubbelt så mycket energi jämfört med protein och kolhydrater. Hög andel fett ska man se upp med. Hunden kan inte äta så mycket av ett mycket fett foder och kan riskera att få i sig för lite protein, eftersom den totala mängden foder blir så liten. Hög andel kalcium ska man se upp med och likaså om förhållandet kalcium/fosfor är fel.
Ska se om jag hittar någon artikel om det här.

Fick just en artikel från min uppfödare, skriven av Emma Floberg å SLU. Tar upp faran med för hög kalkhalt, men menar att det ärdet totala energiintaget som är viktigt och inte så mycket om det kommer från fett, protein eller kolhydrater. Vet dock inte hur jag ska kunna lägga in den här...
 
Okej, behöver tips. Har en kastrerad tik som behöver ett fettsnålt foder, hon är dessutom känslig i magen. Hon får just nu Four friends derma coat, men hennes bajs är lite för hårt och vikten är inte lätt att hålla... Har ni några tips? Endast torrfoder, helst utan spannmål.
 
Okej, behöver tips. Har en kastrerad tik som behöver ett fettsnålt foder, hon är dessutom känslig i magen. Hon får just nu Four friends derma coat, men hennes bajs är lite för hårt och vikten är inte lätt att hålla... Har ni några tips? Endast torrfoder, helst utan spannmål.
Blir hon lätt tjock? Min får Acana grasslands nu och har blivit jättefin i hullet = hon har gått ner ett kilo sen vi bytte i aug/sep. Fint bajs och fin päls så vi är supernöjda.
 
Okej, behöver tips. Har en kastrerad tik som behöver ett fettsnålt foder, hon är dessutom känslig i magen. Hon får just nu Four friends derma coat, men hennes bajs är lite för hårt och vikten är inte lätt att hålla... Har ni några tips? Endast torrfoder, helst utan spannmål.[/QUOT
Magnussons Meat & Biscuit Grain-free: 12 % fett, 3,5 % fibrer och 24 % protein. Bra för känslig mage.
Ännu effektivare Acana Light & Fit: 11 % fett, 8,5 % fibrer och 35 % protein. Känslig mage osäker.
Simpsons Premium med lamm är för känslig mage. 14 % fett, 25 % protein och 3,5 % fibrer. Kanske för fett, men det beror på vad hunden ätit tidigare.

Låg procent fett, hög procent fibrer och hög procent protein är bra och därför är Acanas Light & Fit bäst av de här för viktminskning.
 
Senast ändrad:
Blir hon lätt tjock? Min får Acana grasslands nu och har blivit jättefin i hullet = hon har gått ner ett kilo sen vi bytte i aug/sep. Fint bajs och fin päls så vi är supernöjda.

Åh, vad bra! Jag beställde faktiskt Acana igår, fast Lamb & Okanagan Apple. Läste recensioner om att den varit bra för vikten också.
 

@nilie Tack för svar!! Sneglade faktiskt på Light & fit men beställde hem Lamb & Okanagan Apple, får se om den funkar annars blir det light & fit. Fiber i nuvarande foder är endast 2,5%, 15% fett. Hoppas magen klarar fiberökningen bara.
 
Olja i hundens mat? Använder ni det och vad för någon?
Vi ger en skvätt linfröolja varje dag. (ekologisk, kallpressad) Betydligt billigare än alla fiskoljor och lätt att få tag på i mataffären eller att beställa på nätet. 25 - 28 kr för Biofood kallpressad, ekologisk linfröolja. Linfröoljan ger finare päls än fiskoljor, tycker jag. Det innehåller både omega- 6 och omega- 3. Det innehåller drygt dubbelt så mycket omega-3 som laxolja. Visserligen är vegetabiliska omega-3 inte lika lättupptagligt, men när det finns mer än dubbelt så mycket så... Linfröolja innehåller inte miljögifter som fiskoljor kan ha och det är bättre för miljön. Det är lätt att odla och det finns också svenskodlad (dyrare). Haven riskerar inte att bli utfiskade.

I fästingtider brukar jag dock ge laxolja eftersom det funkar med B-vitamin som skydd. Grizzly Vildlaxolja är lätt att dosera med pump.
 
Tack för era svar!
Jag hade önskat lite hjälp åt min hunds tassar, de är lite "riviga", utsätts för rätt stor påfrestning. Han verkar må väldigt bra på sitt foder, så det hade varit gött med lite extra hjälp inifrån bara.

Har tidigare gett fiskolja av olika slag, men vet i tusan om jag märkt skillnad egentligen.
 
Bytte över båda hundarna på orijen adult då jag fick tips om det till den äldre av dom då han hade svårt att lägga på sig i vikt på fodret de fick innan.
Men det funkar inte bra på den yngre, får tvätta honom i baken var och varannan dag känns det som. Bajset är i korvform men det är kladdigt så det fastnar i pälsen.
Det gör det inte på den äldre.

Tror ni att det går till sig? Behöver jag byta foder? Vad kan det bero på att han har kladdigt bajs? Liksom vilket foder ska jag titta efter..
 
Bytte över båda hundarna på orijen adult då jag fick tips om det till den äldre av dom då han hade svårt att lägga på sig i vikt på fodret de fick innan.
Men det funkar inte bra på den yngre, får tvätta honom i baken var och varannan dag känns det som. Bajset är i korvform men det är kladdigt så det fastnar i pälsen.
Det gör det inte på den äldre.

Tror ni att det går till sig? Behöver jag byta foder? Vad kan det bero på att han har kladdigt bajs? Liksom vilket foder ska jag titta efter..
Vet förresten inte om det spelar någon roll att den yngre är mer pälsad där bak än den äldre.
 

Liknande trådar

L
Tjatter Istället för att disskutera om det i Mello tråden så tänkte jag göra en tråd om allmän bildning! Så tillexempel vad det är och vad man...
26 27 28
Svar
542
· Visningar
18 418
Senast: hastflicka
·
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 721
Senast: Åsa A
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2
Svar
31
· Visningar
1 836
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 809
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp