Allmänna "Hjälp, jag har för mycket prylar!" - tråden del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har rensat två köksskåp och slängde en hel massa torrvaror som gått ut i datum för flera år sedan. Har jag inte lagt kikärtor i blöt över natten på fem år kommer jag mest troligt inte göra det närmsta åren heller liksom 🙄

Äntligen fick olika ändamål egna hyllor att stå på. Och det blev riktigt luftigt i skåpen, så skönt! :love:
 
Har rensat två köksskåp och slängde en hel massa torrvaror som gått ut i datum för flera år sedan. Har jag inte lagt kikärtor i blöt över natten på fem år kommer jag mest troligt inte göra det närmsta åren heller liksom 🙄

Äntligen fick olika ändamål egna hyllor att stå på. Och det blev riktigt luftigt i skåpen, så skönt! :love:
Känner igen det där 😂



Här har fyra par leggings, två par strumpbyxor och en tröja flyttat :bump: En tröja ska skickas med posten idag också.
 
Tröjan är skickad och nu ska jag packa en jacka, en tröja och fem skärp som ska skickas imorgon :banana:

Fast är besviken på mig själv för jag har redan shoppat upp pengarna 😫 Visserligen behövde jag nya trosor och strumpor och jeansen jag beställt har jag redan beställt och fått sälja innan för de var för små, så dessa större gick nästan på ett ut med dem jag fick sälja, men en kjol behövde jag inte! Mitt köpstopp går inte bra 😞 Det har blivit bättre för det är massor av grejer som jag har tagit bort och inte köpt dem och även avbeställt direkt om jag hunnit köpa så köpet hävts, men det måste bli ännu bättre! Jag får ta ännu rejälare tag 1/1 när mitt (nästan) köpstopp officiellt startar!
 
Alltså, det här med barn och deras kläder..
Det tar ju aldrig slut på rensandet, kläderna bara växs ur på löpande band O_o

Men jag blir iallafall allt bättre på att göra mig av med urväxta kläder, i början ville jag spara allt som minnen eller "tänk OM" vi får en sladdis... 🙄

Igår blev det en påse kläder direkt till klädinsamlingen och en till brorsdottern. Inget spar alls 😄
 
Nu finns det en påse till second hand igen.
En knappt använd klassisk pennkjol och en Busnelkofta som jag inte har haft på länge och inte lär använda igen.
En duk, och ett par gåvor som bara stått i skåpet finns också i påsen.
Påsen är rätt stor så jag ska försöka hitta några saker till att fylla den med.
 
Hoppas på att bli av med en hylla, gardiner med tillbehör, två par skor, två koppel och resten av hundböckerna i helgen men ingen har betalat eller bestämt tid att hämta ännu så det hänger lite i luften. De sista kläderna ska ut ännu en gång innan de åker till second hand för nu är jag trött på dem!

Och nu vid årsskiftet börjar mitt försök till köpstopp! Jag får köpa fotoramar och förstoringar på hundarna för jag har foton på alla de gamla hundarna men inga alls på väggen på nuvarande hundar och det känns tråkigt. Jag får också eventuellt köpa canvastavlor på dem att sätta i vardagsrummet men måste invänta en annan beställd tavla först för att se vad som ”behövs”. De gamla tavlorna ska säljas är tanken. Jag hade behövt en ny sängstomme för den jag har är i dåligt skick men i så fall måste jag köpa nytt nattduksbord och byrå också eftersom det kommer att se dumt ut med vit slät säng och bruna utformade andra möbler bredvid varandra och det blir för dyrt så sängen får stå ut ett tag till om jag inte hittar något begagnat till bra pris.

Jag lär inte kunna låta bli att köpa kläder men ska försöka hålla det till ett minimum och försöka köra på en sak in = en sak ut och även hålla det till second hand för att hålla nere kostnaderna.

Så önska mig lycka till och hoppas att jag inte misslyckas direkt 1/1 😂
 
Hoppas på att bli av med en hylla, gardiner med tillbehör, två par skor, två koppel och resten av hundböckerna i helgen men ingen har betalat eller bestämt tid att hämta ännu så det hänger lite i luften. De sista kläderna ska ut ännu en gång innan de åker till second hand för nu är jag trött på dem!

Och nu vid årsskiftet börjar mitt försök till köpstopp! Jag får köpa fotoramar och förstoringar på hundarna för jag har foton på alla de gamla hundarna men inga alls på väggen på nuvarande hundar och det känns tråkigt. Jag får också eventuellt köpa canvastavlor på dem att sätta i vardagsrummet men måste invänta en annan beställd tavla först för att se vad som ”behövs”. De gamla tavlorna ska säljas är tanken. Jag hade behövt en ny sängstomme för den jag har är i dåligt skick men i så fall måste jag köpa nytt nattduksbord och byrå också eftersom det kommer att se dumt ut med vit slät säng och bruna utformade andra möbler bredvid varandra och det blir för dyrt så sängen får stå ut ett tag till om jag inte hittar något begagnat till bra pris.

Jag lär inte kunna låta bli att köpa kläder men ska försöka hålla det till ett minimum och försöka köra på en sak in = en sak ut och även hålla det till second hand för att hålla nere kostnaderna.

Så önska mig lycka till och hoppas att jag inte misslyckas direkt 1/1 😂
Du verkar ha ett väldigt generöst "köpstopp" :confused:
 
Du verkar ha ett väldigt generöst "köpstopp" :confused:
För att jag vet att jag kommer att misslyckas med ett totalt köpstopp, därför skrev jag försök till köpstopp. Men tavlor som jag har funderat över länge och en säng om jag hittar en billig för den jag har håller på att ramla i bitar tycker jag inte är så generöst om jag jämför med vad jag hade köpt utan köpstoppsförsök. Och kläder ett plagg in = ett plagg ut som helst ska dra in lika mycket pengar som det nya kostat blir lika mycket saker som innan. För jag har en superbillig second hand runt hörnan och jag vet att jag i min impulsivitet inte kommer kunna låta bli att gå dit ibland. Så detta kommer nog att bli ett projekt på mig själv och att lära mig kontrollera min impulsivitet mer än ett totalt köpstopp
 
Jag har sålt ännu ett halsband till chihuahua (eller annan liten hund). Men mycket är kvar. Uppdaterade annonserna och fick några svar. Vi får se vad som händer.

Borde man ha en deadline? ”Det som inte är sålt innan 5 januari slängs?”
 
Vi har äntligen fått ett ordentligt sovrum, och då lär man ha en vettig garderob!

Så igår köpte vi en garderob och idag rensade jag ur underkläderna så att det bara blev sköna och välsittande kläder kvar.
Hittade en hel del osköna kläder som legat längst bak i lådorna, fyllde en hel systemetkasse som nu får lämna huset :banana:

Nu är bara resten av kläderna kvar 😅
 
Nu äntligen händer det grejer!

Sorterade bort en hel pappkasse full med sköna "att-ha - hemma-tjocktröjor" och några byxor.
Har även fått ihop en Ikeakasse med filtar som ska tvättas innan jag lämnar in dem till secondhand.

Lite barnprylar till skänkes och flera större förvaringslådor som inte används längre.

Det är inte klokt hur skönt det är att rensa, känner hur jag lättar hela jag.
Synd bara att jag har så enormt mycket kvar.
 
Sorterade bort en hel pappkasse full med sköna "att-ha - hemma-tjocktröjor" och några byxor.
Har även fått ihop en Ikeakasse med filtar som ska tvättas innan jag lämnar in dem till secondhand.
Jag har ett helt skåp fullt med stickade tröjor och "bra att ha" tjocka tröjor. Ingen av dessa tröjor har jag använt de senaste 5 åren :o men jag har ett stort problem... de stickade tröjorna har jag stickat själv eller så har mamma gjort det, och att göra sig av med det - hur gör jag? Hur ska jag få bort den mentala spärren??!!

Likandant med filtar, jag är lite av en filthamster (och då är det med tanke på nöd/kris/bra att ha). En stor del av yllefiltarna har jag kvar sen jag hade hästar, men dom är aldrig använda till hästarna - det var också bara med tanke på nöd/kris/bra att ha...

Hur lär jag mig att ha rimliga mängder i skåpen?
Den här tråden har varit till jättestor hjälp att påbörja utrensning av saker öht :up:

Men hur tar jag mig till nästa steg?

Nåja, en halv kasse med kläder ska till syrran idag. Så det rör på sig i myrsteg iallafall ;)
 
Jag har ett helt skåp fullt med stickade tröjor och "bra att ha" tjocka tröjor. Ingen av dessa tröjor har jag använt de senaste 5 åren :o men jag har ett stort problem... de stickade tröjorna har jag stickat själv eller så har mamma gjort det, och att göra sig av med det - hur gör jag? Hur ska jag få bort den mentala spärren??!!

Likandant med filtar, jag är lite av en filthamster (och då är det med tanke på nöd/kris/bra att ha). En stor del av yllefiltarna har jag kvar sen jag hade hästar, men dom är aldrig använda till hästarna - det var också bara med tanke på nöd/kris/bra att ha...

Hur lär jag mig att ha rimliga mängder i skåpen?
Den här tråden har varit till jättestor hjälp att påbörja utrensning av saker öht :up:

Men hur tar jag mig till nästa steg?

Nåja, en halv kasse med kläder ska till syrran idag. Så det rör på sig i myrsteg iallafall ;)

Vissa saker är verkligen svåra att göra sig av med.

Men som sagt, myrsteg är framåt det med!
Kan du välja EN tröja och EN filt som får flytta och värma någon annan? Sen låter du det vara tills du får rensa - feeling igen, då kanske du är redo för en till tröja?

Jag fungerar iallafall som så att hjärnan behöver vänja sig vid att göra sig av med grejer, den har liksom stått inställd på "spara", "bra att ha", och "hamstra" i så många år.
Det har tagit lång tid för den att ställa om sig till att göra sig av med saker är OK.
 
Jag har ett helt skåp fullt med stickade tröjor och "bra att ha" tjocka tröjor. Ingen av dessa tröjor har jag använt de senaste 5 åren :o men jag har ett stort problem... de stickade tröjorna har jag stickat själv eller så har mamma gjort det, och att göra sig av med det - hur gör jag? Hur ska jag få bort den mentala spärren??!!

Likandant med filtar, jag är lite av en filthamster (och då är det med tanke på nöd/kris/bra att ha). En stor del av yllefiltarna har jag kvar sen jag hade hästar, men dom är aldrig använda till hästarna - det var också bara med tanke på nöd/kris/bra att ha...

Hur lär jag mig att ha rimliga mängder i skåpen?
Den här tråden har varit till jättestor hjälp att påbörja utrensning av saker öht :up:

Men hur tar jag mig till nästa steg?

Nåja, en halv kasse med kläder ska till syrran idag. Så det rör på sig i myrsteg iallafall ;)
Jag har förresten också sparat filtar att ha till nödfall, du är inte ensam om det 😄
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 856
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 368
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
10 11 12
Svar
234
· Visningar
16 140
Fritid Är i behov av en egen tråd om discgolf, så här är den. Här kan vi diskutera och dela med oss om allt som har med plast, kast och träd...
2
Svar
21
· Visningar
1 074
Senast: Glimra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp