Allmänna "Hjälp, jag har för mycket prylar!" - tråden del 3

Min gamla cykel är av ett idag ganska okänt märke, tänk typ sådana som säljs på Team Sportia, eller XXL eller liknande så den är inte tillräckligt gammal eller känt märke för att vara retro tyvärr. Hade däcken varit ok hade jag nog kunnat få runt 200:- av en student eller liknande men om jag måste byta däcken för att få sålt den så blir det inte många kronors vinst liksom.
Jag har sålt riktigt risiga cyklar för typ 400 så du får nog enkelt 200.
 
Är det någon som vet om det finns ett skrotvärde på en cykel? Den har stått i några år sedan jag köpte en ny och jag tänkte den kunde vara ”bra att ha” om den nya blir stulen men den har bara samlat damm. Det är en ”skrotcykel” men den rullande ok när den ställdes av. Men nu är däcken dåliga och den behöver lite kärlek för att rulla igen och jag vill inte lägg pengar på den för att sedan få skambud på den på Marketplace. Då skrotar jag den hellre.
Jag köpte "ny" begagnad cykel i somras. Fick en liten chock för dom är ändå rätt dyra. Så med det i tankarna skulle jag tro att en hundralapp lr två kan du få sålt den för ändå :)
 
Jag håller på att tömma ett dödsbo och har ordnat en swishloppis i carporten. Kan varmt rekommendera! Ingen av prylarna är värdefulla, så jag förlorar inget på om någon skulle stjäla något. Det trillar in några hundralappar om dagen och det är faktiskt inte någon dålig ordning när jag kommer och plockar fram nya grejer varannan/var tredje vecka. 😊 Jag har prismärkt väldigt få grejer och satt upp en lapp om att det som inte är prismärkt kostar 50 kr/st och så har jag en avdelning med billigare grejer där det står "Swisha vad du tycker att det är värt". 😊
 
Haft en "tröttpåprylardag" idag.
Så med sonens hjälp har vi rensat i hans rum, det blev mycket slängt, en del utsorterat till kattloppisen och några grejer ut på Vinted.
Samt några egna plagg ut på Vinted också.

Har fått en del grejer sålda så imorgon blir det att skeppa iväg till posten :)
 
Lite OT men hur gör ni med deklarationen och Vinted?
Funderade också på det nyss men läste lite på skatteverket och den domen (?) som fanns var ju någon som sålt för 200 papp på Tradera. Jag är inte riktigt i närheten av de summorna 😅 kan inte påstå att jag gör vinst eller att det ersätter ett arbete.
 
Funderade också på det nyss men läste lite på skatteverket och den domen (?) som fanns var ju någon som sålt för 200 papp på Tradera. Jag är inte riktigt i närheten av de summorna 😅 kan inte påstå att jag gör vinst eller att det ersätter ett arbete.
Oj 😅 Nä, jag har sålt för ca 5500kr sammanlagt, men jag har ju köpt saker för de mesta av pengarna utan att plocka ut dem från Vinted så då borde det ju inte räknas som vinst tycker jag 🤔
 
Oj 😅 Nä, jag har sålt för ca 5500kr sammanlagt, men jag har ju köpt saker för de mesta av pengarna utan att plocka ut dem från Vinted så då borde det ju inte räknas som vinst tycker jag 🤔
Nej jag har svårt att se att det skulle vara något att deklarera men någon annan får gärna säga emot!

Men de som gör det som business är ju en annan sak såklart.
 
Det är som @DarkInNight säger, att det gäller från 50 000 i vinst som jag förstått det som! :) så man behöver inte göra nått om man inte kommit upp i dom summorna. En bekant var i kontakt med SKV idag om det faktiskt, då hens deklaration inte kom "ifylld" som det brukar, och då var det tydligen för att Sellpy meddelat SKV att hem sålt saker via dem, men enligt kundtjänst så var det bara att signera digitalt utan Att göra nått om man visste att det bara var småsummor det handlade om.
 
När jag planerade barn missade jag att ha med i planeringen hur mycket grejer det skulle innebära.. ändå har vi ändå försökt hålla nere antalet presenter..

Här är barnens utsorterade grejer vi bara hivat ut i ett förråd i brist på ork 🫠

Tog in en kasse mjukisdjur som jag tänkte tvätta och sen blir det Vinted eller skänkes till loppisen.
 

Bifogade filer

  • 20240326_131851.jpg
    20240326_131851.jpg
    346,9 KB · Visningar: 55
Rensat undan i stallet. Så skönt med ytor. Fått sålt sadelbock för 700,- samt lite benskydd mm

Ska snart ta tag i mitt "stall" hemma och ställa iordning. Varit en vända på återvinningen med skrot.

Rensat som tusan hemma. Får ju mycket skräp från PD och jag är grymt tacksam för att de tar med sig det varannan veckan (brukar bli x antal kartonger och 3 fulla sopsäckar) men det bli ren del skräp extra ändå.

Så idag vart jag och köpt en eldningstunna från en kompis för 100,- så nu kan jag rensa vidare i lugn och ro :)
 
När jag planerade barn missade jag att ha med i planeringen hur mycket grejer det skulle innebära.. ändå har vi ändå försökt hålla nere antalet presenter..

Här är barnens utsorterade grejer vi bara hivat ut i ett förråd i brist på ork 🫠

Tog in en kasse mjukisdjur som jag tänkte tvätta och sen blir det Vinted eller skänkes till loppisen.
Åh herregud, är det var som väntar? :eek:
 
Beror på hur väl ni lyckas påverka omgivningen ..
Kläder är ännu värre.. Ett vinterset till skolan, ett till fritids, ett hemmapågårdenfult... Och så ombyten till det, och skor. Och alla dessa vantar...
Samt likadant med vår/höstkläder.

Kläderna har jag dock lyckats göra mig av dem så fort de blivit urvuxna ✌️
Apropå det här. Sverige är ett dåligt land rent prylmässigt. Det behövs så mycket olika kläder beroende på säsong, och så alla säsongsrelaterade uteleksaker.

Lägg till en mamma som älskar pyssel, kreativitet, djur och sport och därmed sprider de generna vidare OCH dessutom uppmuntrar barnen att utforska alla dessa sidor så kan det bli lätt kaotisk.

Ja herregud.. Det är nog inte så konstigt att jag ibland blir överväldigad av alla prylar 😄
 
Beror på hur väl ni lyckas påverka omgivningen ..
Kläder är ännu värre.. Ett vinterset till skolan, ett till fritids, ett hemmapågårdenfult... Och så ombyten till det, och skor. Och alla dessa vantar...
Samt likadant med vår/höstkläder.

Kläderna har jag dock lyckats göra mig av dem så fort de blivit urvuxna ✌️
Vi har inte så många utekläder som används men dubbelt set är skönt när man kan @sthu :)
 

Liknande trådar

Tjatter Efter att ha läst tråden "Hjälp, jag har för mycket prylar" som femtioelva köpare/spekulanter har de mest konstiga frågor och klagomål...
Svar
1
· Visningar
831
Senast: Happimess
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
6 013
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 361
Fritid Är i behov av en egen tråd om discgolf, så här är den. Här kan vi diskutera och dela med oss om allt som har med plast, kast och träd...
2
Svar
21
· Visningar
1 066
Senast: Glimra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp