Alt till handskakning

Bukefalos 30 år!

Det fanns ju ingen bacillskräck att arbeta med, sa ni ju? Naturligtvis får du och andra låta bli att ta i andras händer om ni vill. Jag tycker inte heller att ett handslag är ett måste, men för någon som torkar både det ena och det andra dagligen (läs: snor, bajs, mm) så känns det lite galet att tycka att någons hand skulle vara äcklig.
Skillnaden är väl att man normalt sett brukar tvätta händerna efter att torka "det ena och det andra", medan du inte har den blekaste om huruvida andra gör det. Händerna är ju en vanlig smittväg och det är ju tyvärr väldigt vanligt att människor slarvar med handhygienen. Som jag förstår det här är det ju inte någon här och där det handlar om utan ganska många.

Jag själv gillar inte närkontakt med människor (bortsett från några få) så ju färre som tar i mig desto bättre. Det har inget med baciller att göra utan att jag vill välja vilka jag tar i. Covid-tiden var perfekt för mig. Man slapp både kramar och handskakningar.

Räcker det inte med att säga att handskakandet är ett problem pga den brutna handleden? 🙈
Jag vet inte riktigt, det blir omständligt.

Scenario
Gubbe 1 langar fram handen
Jag - jag-har -brutit-handen-för-ett-tag-sen-och-den-är-inte-helt-återställd-så-jag-vill-inte-skaka-hand-tack-för-förståelsen!
Samtidigt som sagda gubbe står med handen i luften och känner sig dum.

Upprepa för varje ny gubbe :p

Att bara säga jag vill inte skaka hand är tyvärr uteslutet och leder till massa drama.

Många av mina kollegor är 50-60+ och är det något de älskar är det skaka hand och presentationer. Jag stör mig på båda företeelserna så när jag är ansvarig för grejer är presentationer förbjudna. För folk kan stå och orera 5+ minuter och det funkar inte när 40 personer ska presentera sig. Var på en konferens för några månader sen där 3 timmar var avsatt för presentationer 😂

Jag tycker också det är obehagligt. Har tack och lov ändå märkt en positiv förbättring sen pandemin.

Vi hade till och med en gubbe (så klart var det en gubbe, varför är jag inte ens förvånad) som i början av pandemin, när folk fortfarande var litegrann på kontoret, som var på toan. Min kollega stod vid skrivaren som är placerad precis utanför toaletten så hon hörde att personen där inne inte tvättade sig om händerna. När han kom ut sa hon nått i stil med ”hörrudu, glömde du inte att tvätta händerna nu?” varpå människan svarar ”men jag kissade ju bara?” :banghead:

Scenario
Jag - jag-har -brutit-handen-för-ett-tag-sen-och-den-är-inte-helt-återställd-så-jag-vill-inte-skaka-hand-tack-för-förståelsen!

Att bara säga jag vill inte skaka hand är tyvärr uteslutet och leder till massa drama.

Många av mina kollegor är 50-60+ och är det något de älskar är det skaka hand och presentationer. Jag stör mig på båda företeelserna så när jag är ansvarig för grejer är presentationer förbjudna. För folk kan stå och orera 5+ minuter och det funkar inte när 40 personer ska presentera sig. Var på en konferens för några månader sen där 3 timmar var avsatt för presentationer 😂
Jag är i den åldersgruppen som du pratar om. Skaka hand har jag inget emot, men presentationer är jag inte speciellt glad för. Har svårt för att tro att det är något som just den åldersgruppen gillar?

Jag tycker också det är obehagligt. Har tack och lov ändå märkt en positiv förbättring sen pandemin.

Vi hade till och med en gubbe (så klart var det en gubbe, varför är jag inte ens förvånad) som i början av pandemin, när folk fortfarande var litegrann på kontoret, som var på toan. Min kollega stod vid skrivaren som är placerad precis utanför toaletten så hon hörde att personen där inne inte tvättade sig om händerna. När han kom ut sa hon nått i stil med ”hörrudu, glömde du inte att tvätta händerna nu?” varpå människan svarar ”men jag kissade ju bara?” :banghead:
Ewwwwwww.

Har en handskakningsrunda framför mig imorgon men börjar bli sjuk känner jag så kan köra krasslig-kortet. Ont i halsen och snorig. Stanna hemma tänker väl alla då - det får jag inte 🙃

Det fanns ju ingen bacillskräck att arbeta med, sa ni ju? Naturligtvis får du och andra låta bli att ta i andras händer om ni vill. Jag tycker inte heller att ett handslag är ett måste, men för någon som torkar både det ena och det andra dagligen (läs: snor, bajs, mm) så känns det lite galet att tycka att någons hand skulle vara äcklig.
Det var du som skrev att man får arbeta med sin bacillskräck för att man inte vill ta i hand. Det var du som anser att man har bacillskräck av den anledningen, inte jag. Därav min fråga, bara för att man är av en annan uppfattning än du har man bacillskräck och ska då arbeta med den?

Ewwwwwww.

Har en handskakningsrunda framför mig imorgon men börjar bli sjuk känner jag så kan köra krasslig-kortet. Ont i halsen och snorig. Stanna hemma tänker väl alla då - det får jag inte 🙃
Jag hade lätt kunnat köra på förkylningskortet. Men tror tack och lov att jag kan räkna på ena handens fingrar hur många jag behövt skaka hand med efter pandemin.

En person som jag redan träffat tidigare skulle jag helt enkelt bara säga hej till. Ser inte ens en anledning att behöva skaka hand med någon man redan träffat.

Scenario

Så hög igenkänningsfaktor på detta med presentationer 🤣. Bröt också handen för några år sen och hade kvar en ortos några veckor efter gipset, likt förbaskat klämde en gubbe till så jag hoppade högt (han är dessutom läkare..). I vården tror jag vi som regel helt slutat skaka hand, jag presenterar mig med hej jag heter x och jobbar som x, så kan du följa med här, efter pandemin.

Så hög igenkänningsfaktor på detta med presentationer 🤣. Bröt också handen för några år sen och hade kvar en ortos några veckor efter gipset, likt förbaskat klämde en gubbe till så jag hoppade högt (han är dessutom läkare..). I vården tror jag vi som regel helt slutat skaka hand, jag presenterar mig med hej jag heter x och jobbar som x, så kan du följa med här, efter pandemin.
Haha ja men jag avskyr det. Det vanliga är att folk drar sin karriär från sent 80/tidigt 90 fram till idag. Och pratar och pratar och pratar. På en förvisso ganska liten tillställning blev vi tillsagda MAX 1 slide pp och 60 sekunder presentation. En dam kommer med 14 slides till sin presentation av sig själv. FJORTON!! Jag tycker det är respektlöst mot alla andra plus hon följde inte alls instruktionerna som var tydliga och det stör mig också 😂

Jag är sjukt förkyld idag så jag tror jag slipper handskakningar denna vecka 🤪

Haha ja men jag avskyr det. Det vanliga är att folk drar sin karriär från sent 80/tidigt 90 fram till idag. Och pratar och pratar och pratar. På en förvisso ganska liten tillställning blev vi tillsagda MAX 1 slide pp och 60 sekunder presentation. En dam kommer med 14 slides till sin presentation av sig själv. FJORTON!! Jag tycker det är respektlöst mot alla andra plus hon följde inte alls instruktionerna som var tydliga och det stör mig också 😂

Vi hade nått sånt möte på jobbet där alla cheferna skulle presentera sig, det var väl typ åtta stycken. De i början pratade så förbannat länge om sig själva att vår chef som var sist hann upp, säga sitt namn och sen tog mötet slut....

På mitt jobb skulle det betraktas som väldigt ohyfsat att undvika att skaka hand när folk går sin handskakningsrunda. Jag försöker undvika att initiera det, men kan inte se att jag kan låta bli på ett sätt som inte ställer till det heller.

Bättre med så stora möten att folk bara sätter sig och inväntar presentationsrundan. (Som väl är brukar den vara rätt hårt modererad :angel: . Blir helt vansinnig på när folk ska prata längre och längre för att det är viktigt att inte ta mindre plats än någon annan.)

Ja den är helt fascinerande, att behöva presentera sitt yrkesliv från start liksom. Jag har numera ett ganska långt yrkesliv men drar sällan mer än mina kompetenser, var jag har inhämtat dem är ju liksom oväsentligt 😄

På mitt jobb skulle det betraktas som väldigt ohyfsat att undvika att skaka hand när folk går sin handskakningsrunda. Jag försöker undvika att initiera det, men kan inte se att jag kan låta bli på ett sätt som inte ställer till det heller.

Bättre med så stora möten att folk bara sätter sig och inväntar presentationsrundan. (Som väl är brukar den vara rätt hårt modererad :angel: . Blir helt vansinnig på när folk ska prata längre och längre för att det är viktigt att inte ta mindre plats än någon annan.)
Ja den är helt fascinerande, att behöva presentera sitt yrkesliv från start liksom. Jag har numera ett ganska långt yrkesliv men drar sällan mer än mina kompetenser, var jag har inhämtat dem är ju liksom oväsentligt 😄
Det bästa jag varit med om på det här ämnet var när en person vid sin tur (efter många rabblanden om erfarenheter) helt enkelt sa: "NN, *yrke*. Och jag har också en massa erfarenhet av allt det där ni andra pratat om men det behöver vi inte lägga tid på nu"

Tycker det är jätteobehagligt. Jag brukar göra muslimsk hälsning, lägga min hand på hjärtat och nicka, har aldrig stött på någon som inte vet vad det betyder och respekterar det. Men det är också konstigt, de respekterar det när jag gör det, medans min muslimska man, som egentligen inte vill skaka hand på grund av hygienen framförallt, inte för att han är muslim, blir idiotförklarad.

Kanske inte helt seriös tråd haha, mest reflektion efter en grej på jobbet nyligen.

Jag träffar mycket folk i jobbet och det ska skakas händer febrilt. Senaste typ året har jag börjat känna att det är så himla äckligt. Jag vill inte skaka hand med folk. Jag är extreeeemt noga med handhygien och jag vet ju att många inte är det. Jag är okej med skaka hand om jag får tvätta händerna efteråt 😂

Kan man på något snyggt sätt undvika att skaka hand eller är det bara bita ihop och fortsätta (och sen tvätta händerna!!).

Har inte bacillskräck men när folk kommer uppenbart snoriga och krassliga och ska gnida händerna med en så blir jag bara så äcklad. Eller när de precis innan stått och pissat i skogen och hållt i ballen och så ska det skakas hand. Vi är nämligen ute en del.

Ah just det, det skakas inte bara hand när man träffar nytt folk. Utan när man träffar folk man redan träffat, när nån tycker något är bra och när man ska säga hejdå. Ett eeeeevigt skakande 🤪😂
Hållt i ballen :rofl: Skrattade högt på tåget.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka