Alt till handskakning

Bukefalos 30 år!

Covid bevisade ju att vi inte måste ha så mycket smittsamma sjukdomar som går runt, som calicivirus och influensa. Tänk om folk hade kunnat fortsätta sköta handhygienen och inte jobba/gå runt bland folk fast de är sjuka. Att faktiskt stanna hemma från jobbet när man är sjuk gör ju att kanske 5 kollegor inte blir smittade och måste stanna hemma sen.
Det har ju dock pratats om en immunitetsskuld efter pandemin + att immunförsvaret mår bra av att arbeta med.
Så det är ju inte enbart positivt att man försöker undvika allt.

Att vi är så renliga är väl dessutom en anledning till att allergier ökar.

Det har ju dock pratats om en immunitetsskuld efter pandemin + att immunförsvaret mår bra av att arbeta med.

Fast jag menade inte att vi skulle gå tillbaka till alla restriktioner, utan normal handhygienen (vilket ju förvånansvärt många inte verkar klara av) och inte vara nära inpå massa människor när man är sjuk. Jag tror inte allergier ökar för att folk tvättar händerna normalt?

Mjo visst. Men jag har VÄLDIGT svårt att se det positiva med att vara sjuk varannan månad.

Att gå till jobbet/gymmet/affären när man är sjuk ser jag som helt onödigt.

Fast jag menade inte att vi skulle gå tillbaka till alla restriktioner, utan normal handhygienen (vilket ju förvånansvärt många inte verkar klara av) och inte vara nära inpå massa människor när man är sjuk. Jag tror inte allergier ökar för att folk tvättar händerna normalt?
Nej men att sprita sig efter att man tagit någon i hand eller varit i affären är inte "normalt". Normalt skulle jag säga är när man varit på toaletten och inför att man ska äta/laga mat. Det är normalt handtvättsfrekevens för en friskperson.

Jag tycker också det låter som bacillskräck, hur som helst så hade jag sagt. Ursäkta om jag inte tar i hand jag blir så lätt sjuk eller Ursäkta om jag inte tar i hand jag har en ont i en handled, gärna innan den andra har dragit fram näven.

Jag har kommit på att om jag börjar med att hälsa, så sätter jag ribban för hur. Ibland vinkar jag töntigt med båda händerna (långt ner, inte vid öronen), eller så har jag händerna bakom ryggen på ett lite avslappnat sätt eller en arm hängades och den andra över kroppen så den liksom håller min hängande arm i armveckshöjd). Då slipper jag neka framslängda nävar men är fortfarande artig.

Nej men att sprita sig efter att man tagit någon i hand eller varit i affären är inte "normalt". Normalt skulle jag säga är när man varit på toaletten och inför att man ska äta/laga mat. Det är normalt handtvättsfrekevens för en friskperson.
Jag håller med. Spritade otroligt mycket under pandemin, och spritar såklart på jobbet mellan patienterna. Men när jag är ledig spritsr jag faktiskt inte ens när jag varit på toaletten, jag tvättar med tvål och vatten.

Problemet är ju att många andra inte tvättar händerna efter de varit på toaletten eller ens innan de lagar mat.

Vården tycker det är rimligt med handsprit efter man varit i affären i alla fall (alltså psykolog jag gått i KBT hos pga emetofobi). Efter att ha skakat hand har jag aldrig diskuterat, men jag tar i hand när det krävs och jag drar inte upp handspriten medan människan jag handskakat tittar på, så jag tycker det är ok och inte nåt som begränsar mig.

Oavsett vad du tycker är normalt föredrar jag att inte vara sjuk varje månad.

Jag håller med. Spritade otroligt mycket under pandemin, och spritar såklart på jobbet mellan patienterna. Men när jag är ledig spritsr jag faktiskt inte ens när jag varit på toaletten, jag tvättar med tvål och vatten.
Faktiskt inte? Jag tror väldigt få människor spritar händer efter toalettbesök när de tvättat med tvål och vatten 😅.

Jag spritar aldrig händerna i mitt hem utan som "bättre än inget" när jag inte har tillgång till vatten.

Faktiskt inte? Jag tror väldigt få människor spritar händer efter toalettbesök när de tvättat med tvål och vatten 😅.

Jag spritar aldrig händerna i mitt hem utan som "bättre än inget" när jag inte har tillgång till vatten.
Precis, det är ju så handsprit används.
Jag ställde fram en pumpflaska intill vår inklockningsmaskin på jobbet (platta som läser av handavtryck) för att jag tycker den är så läbbig, men någon snodde den. :cautious: Pumpflaskan alltså.

Jag tycker också det låter som bacillskräck, hur som helst så hade jag sagt. Ursäkta om jag inte tar i hand jag blir så lätt sjuk eller Ursäkta om jag inte tar i hand jag har en ont i en handled, gärna innan den andra har dragit fram näven.

Jag håller med.
Tvättar händerna efter toa-besök och om jag är skitig. Inte annars och använder aldrig handsprit. Minns inte ens när jag var sjuk senast.

Tycker dock inte om att skaka hand men det är för att jag inte gillar fysisk kontakt med andra människor.

Jag träffade ju som sagt asmkt folk med tillhörande handskakningar förra veckan och gissa vem som är apsjuk nu 🙃 började känna mig sjuk i söndags men försökte förtränga det pga en jobbgrej jag inte fick missa. Men nu missade jag den iaf eftersom jag är pissdålig.

Så jag känner att jag fått vatten på min kvarn att folk har dålig handhygien och jag kommer vägra skaka hand framöver 😂😂

Förstår verkligen att du är less på att skaka hand när det sker 40 gånger på några dagar!
Så många skakar jag nog inte ens hand med på ett år.
Vissa får en kram direkt. Men det beror ju helt på sammanhang. Skulle ju kännas märkligt krama sin revisor liksom 😅

Gillar inte heller kundvagnar men mest inuti dem. Många är äckliga med kladd.
Har alltid en liten handsprit i väskan. Och en större i bilen.
Spritar alltid efter handling.
Tvättar händerna innan och ofta efter mat.
Tvättar alltid det första jag gör när jag kommer hem.
Vid byte av blöja. Spritar av telefonen några gånger i veckan. Den är ju överallt.
Har ingen bacillskräck alls men vill gärna undvika bli sjuk.

Jag håller med.
Tvättar händerna efter toa-besök och om jag är skitig. Inte annars och använder aldrig handsprit. Minns inte ens när jag var sjuk senast.

Tycker dock inte om att skaka hand men det är för att jag inte gillar fysisk kontakt med andra människor.

Om inte jag hade haft möjlighet att jobba hemifrån skulle jag ha haft sjukdagar varje månad. Under kollektivtrafiksäsong förmodligen mer än en gång per månad, det är lite bättre under cykelsäsong.

Tvättar händerna efter toalettbesök, när jag kommer hem efter att ha varit ute och innan jag lagar mat/äter. Har jag inte tillgång till handtvätt när jag äter använder jag handsprit. Blir ytterst sällan magsjuk, men har mer än 10 förkylningar om året, och då och då blir det lunginflammation som följd av det.

Har varit sånhär i 45 år nu, så det verkar rätt orimligt att mitt dåliga immunförsvar skulle bero på överförsiktighet. Tycker snarare att det är rätt rimligt att människor med dåligt immunförsvar och högt smittryck tänker annorlunda än människor med bra immunförsvar och lågt smittryck?

Om inte jag hade haft möjlighet att jobba hemifrån skulle jag ha haft sjukdagar varje månad. Under kollektivtrafiksäsong förmodligen mer än en gång per månad, det är lite bättre under cykelsäsong.

Tvättar händerna efter toalettbesök, när jag kommer hem efter att ha varit ute och innan jag lagar mat/äter. Har jag inte tillgång till handtvätt när jag äter använder jag handsprit. Blir ytterst sällan magsjuk, men har mer än 10 förkylningar om året, och då och då blir det lunginflammation som följd av det.

Har varit sånhär i 45 år nu, så det verkar rätt orimligt att mitt dåliga immunförsvar skulle bero på överförsiktighet. Tycker snarare att det är rätt rimligt att människor med dåligt immunförsvar och högt smittryck tänker annorlunda än människor med bra immunförsvar och lågt smittryck?

Så kan det säkert vara.
Jag har alltid haft bra immunförsvar, hade aldrig covid, aldrig haft influensa, kräksjukan osv när sånt går.
Blir antagligen naturligt att inte vara så brydd.
Delar glatt dricka med folk som är sjuka osv.

Jag har dåligt immunförsvar (har en autoimmun sjukdom och är lite immunsänkt av medicin) och högt smittryck 🤣. Och är inte så noga, kanske är lite korkad helt enkelt.

Jag har dåligt immunförsvar (har en autoimmun sjukdom och är lite immunsänkt av medicin) och högt smittryck 🤣. Och är inte så noga, kanske är lite korkad helt enkelt.

Hade det inte varit enklare att inte vara sjuk så ofta? :confused: Själv har jag liksom inte råd med flera karensdagar varje månad.

Hade det inte varit enklare att inte vara sjuk så ofta? :confused: Själv har jag liksom inte råd med flera karensdagar varje månad.
Jo kanske, men jag vet inte om det hade hjälpt sådär väldans mycket. Jag kan oftast jobba hemma så slipper karensdagar. Har haft (större nu så inte lika illa) en smittohärd hemma så hygien hade liksom inte hjälpt de senaste åren ändå. Upplevt att jag varje gång jag börjat ha patienter igen blivit otroligt mycket sjuk, och då är jag ju noga med handhygien (tvål, vatten, sen sprit) så jag vet inte om det är så effektfullt på droppsmitta.

Jag tror att jag är väldigt genomsnittlig när det gäller hur ofta jag blir sjuk. Vilket alltså rätt sällan. (Magsjuka får jag i princip aldrig, men där verkar det ju vara någon genetisk skillnad mellan folk.)

Om vi bortser från pandemins alla regler, så tänker jag aldrig någonsin att vanliga handhälsningar skulle göra mig sjuk.

Nu är inte mitt liv och mitt yrke sådant att jag skakar hand med särskilt många människor särskilt ofta, men jag har aldrig ens övervägt att låta bli för att jag skulle bli sjuk av att ta till synes friska människor i hand ett par sekunder.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka