Alternativ?

• Dagbok
  • Trådstartare Trådstartare Wille
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 159
  • Visningar Visningar 10 050

Bukefalos 30 år!

Min boendestödjare S tycker att jag borde sjukskrivas helt. Idag orkade jag inte ens upp ur sängen när hon kom och vi fick inget gjort idag. Men jag tror inte det är någon ide att försöka bli sjukskriven. Lär bli nej. Vet inte vad jag har för alternativ kvar.

Är i alla fall inskriven i spot-teamet. Ett psykiatriskt team som också gör hembesök. För jag kände för några dagar sedan att jag är på väg att krascha. Och jag blev beviljad insatsen på mindre än en halvtimme.

Jämför dig inte med grannarna.
Du skrev för många år sedan om din kaos-trädgård. Sen la ut en film. Vissa partier var riktigt fina.
Allt måste inte vara tipp topp. Min trädgård är långt ifrån perfekt och det gäller många andras också.
Skippa att fixa stolarna nu. Lägg till nån extra om det behövs fler stolar. Du kan byta ut de den eftersom. Allt måste inte göras NU!

Fokus på att hålla de allmänna ytorna ok. Diskbänk och golv. Och jättebra du har boendestöd!
Boendestödet funkar ju inte. Jag har kaos överallt ändå. Jag är jättestressad för tiden går så fort. Det måste vara klart här till 1 april. Och nu händer precis exakt ingenting.

Grannarna har fem stjärnor av fem möjliga på airbnb. Får man för låga omdömen blir man utkastad och får då ingen inkomst alls.

Den stolen är det inget fel på!
Trädgården kan du beskriva som en naturträdgård. Att det är vildvuxet är väl bra för insekter och fåglar, finns säkert folk som uppskattar sånt också.
Den stolen är en av tre hela stolar. Jag behöver 6 stolar.

Nu vet jag inte hur sånt här går till, men när man lägger ut sitt hus som tillgängligt via AirBNB (?) så lämnar man väl en beskrivning av huset, med foton rentav? För skillnaden mellan husen är ju milsvid - jag vet en som hyrde ut sitt magnifika stora hus i Stockholm - och en i min närhet som hyr ut vad som mest liknar friggebod. Dvs man betalar för det man förväntar sig och det måste inte vara lyxigt eller ens medelmåttigt. Jag har själv hyrt husvagn med hål i golvet, blottade elledningar och inga stolar alls intill vad som mest liknade en bänk att äta frukost vid. Den kostade över en tusenlapp dygnet..... Stod intill ett flygfält.

Så, jag tänker att är man öppen med den standard etc man erbjuder, så är det inga problem. Många, tyskar inte minst, vill mest ha en upplevelse av skog och tystnad och naturligt. Vill man ha lyxigare får man hitta det - eller ta in på hotell. Och då mister man naturupplevelsen.
Det är inte tyst här. Riksvägen går en bit ifrån och bruset därifrån är jobbigt. Det är väl det enda jag själv har svårt att acceptera.

Måste du hyra ut via airbnb då? Om omdömet är så viktigt.
Förut kunde man hitta semesterboenden att hyra i tidningar som t.ex. Land.

Nu vet jag inte hur sånt här går till, men när man lägger ut sitt hus som tillgängligt via AirBNB (?) så lämnar man väl en beskrivning av huset, med foton rentav? För skillnaden mellan husen är ju milsvid - jag vet en som hyrde ut sitt magnifika stora hus i Stockholm - och en i min närhet som hyr ut vad som mest liknar friggebod. Dvs man betalar för det man förväntar sig och det måste inte vara lyxigt eller ens medelmåttigt. Jag har själv hyrt husvagn med hål i golvet, blottade elledningar och inga stolar alls intill vad som mest liknade en bänk att äta frukost vid. Den kostade över en tusenlapp dygnet..... Stod intill ett flygfält.

Så, jag tänker att är man öppen med den standard etc man erbjuder, så är det inga problem. Många, tyskar inte minst, vill mest ha en upplevelse av skog och tystnad och naturligt. Vill man ha lyxigare får man hitta det - eller ta in på hotell. Och då mister man naturupplevelsen.
Det står inte mellan hotell/lyx och naturupplevelse. Konkurrensen är olika hård på olika platser i Sverige, ofta finns jättefräscha stugor/tinyhouses. När jag valt har priset fått avgöra, två av de tre ställen jag bott på i min prisklass har varit pedantskötta och modernt renoverade, det tredje luktade lite mögel.

Du får titta på airbnb så förstår du. Självklart är där bilder, detaljerade beskrivningar och recensioner från tidigare gäster.

Jag lever också i kaos trots boendestöd. Har gjort sen jag först fick boendestöd ca 2009.
Orkar man inte hålla efter så är det så.

• Gilla
Reactions: Sel
Måste du hyra ut via airbnb då? Om omdömet är så viktigt.
Förut kunde man hitta semesterboenden att hyra i tidningar som t.ex. Land.
Jag behöver få huset fullbokat. I dagsläget hyr jag ut rum via airbnb och booking. Andra plattformar har jag inte provat så jag vet inget om dem.

Det är skitviktigt att jag får in så mycket pengar som möjligt under sommaren, så kanske jag har råd att bo själv i huset nästa vinter. Om det inte kommer in tillräckligt med pengar så måste jag försöka hitta någon som vill hyra permanent.

Men det handlar ju om hur väl ditt hus levde upp till gästernas förväntan, inte hur lyxigt det var. Beskriv huset ärligt (med bilder inne och ute) och sätt ett rimligt pris som speglar standarden så har du ju gjort det du kan.
Exakt så är det. Man vet precis vad man får. När jag recenserar brukar jag ta upp om min upplevelse stämde med bilderna och jag har sett andra göra så också. Det enda man inte kan få en uppfattning om är lukter och ljud.

Exakt så är det. Man vet precis vad man får. När jag recenserar brukar jag ta upp om min upplevelse stämde med bilderna och jag har sett andra göra så också. Det enda man inte kan få en uppfattning om är lukter och ljud.
Jag tänker själv att jag ska försöka beskriva stället på ett sånt sätt att förväntningarna sätts rätt. Men jag är rädd för att jag inte kommer få några bokningar om stället ser för slummigt ut.

Jag tänker själv att jag ska försöka beskriva stället på ett sånt sätt att förväntningarna sätts rätt. Men jag är rädd för att jag inte kommer få några bokningar om stället ser för slummigt ut.
Rättvisande bilder är viktigast, och att priset sätts efter standarden.

Jag behöver få huset fullbokat. I dagsläget hyr jag ut rum via airbnb och booking. Andra plattformar har jag inte provat så jag vet inget om dem.

Det är skitviktigt att jag får in så mycket pengar som möjligt under sommaren, så kanske jag har råd att bo själv i huset nästa vinter. Om det inte kommer in tillräckligt med pengar så måste jag försöka hitta någon som vill hyra permanent.
Får jag lite oartigt fråga hur mycket du behöver få in? För att kunna andas ut tillfälligt i alla fall. ❤️

Kan du inte hyra in städhjälp och be dem lägga sakerna i kartonger som du sen kan sortera i ladan sedan? Kanske märka upp lådor med tex krukor, frön etc?
Så kan du få bort sopor och få det rent och fräscht.
FB Marketplace kan man ibland hitta himla billiga möbler på. Det kanske finns närmre de större samhällena runt dig. Verkar finnas några annonser med 6 st stolar för några hundra totalt för alla 6.

Visst kostar det att hyra in städhjälp. Men om det står mellan att öht få det uthyrt eller inte kanske det är värt det. Vi hann inte med allt i en flyttstäd och lyckades få hjälp av veteranpoolen när ingen annan kunde med så kort varsel. Jag tror de kan vara lite billigare och de var himla rara och effektiva.

Just nu är det ju rätt mycket att lösa på kort tid. Och jag fattar att det känns övermäktigt och gör att du inte orkar ta dig för ens mindre saker i det läget. Det blir overload. Om du kunde ta hjälp med någon av de tyngre sakerna kanske det kunde göra så att du känner att det kan vara genomförbart med resten.

Kan du inte hyra in städhjälp och be dem lägga sakerna i kartonger som du sen kan sortera i ladan sedan? Kanske märka upp lådor med tex krukor, frön etc?
FB Marketplace kan man ibland hitta himla billiga möbler på. Det kanske finns närmre de större samhällena runt dig. Verkar finnas några annonser med 6 st stolar för några hundra totalt för alla 6.

Visst kostar det att hyra in städhjälp. Men om det står mellan att öht få det uthyrt eller inte kanske det är värt det. Vi hann inte med allt i en flyttstäd och lyckades få hjälp av veteranpoolen när ingen annan kunde med så kort varsel. Jag tror de kan vara lite billigare och de var himla rara och effektiva.

Just nu är det ju rätt mycket att lösa på kort tid. Och jag fattar att det känns övermäktigt och gör att du inte orkar ta dig för ens mindre saker i det läget. Det blir overload. Om du kunde ta hjälp med någon av de tyngre sakerna kanske det kunde göra så att du känner att det kan vara genomförbart med resten.
Som jag förstår så är städhjälp inte ett alternativ. Jag kan förstå lite: om städhjälp skulle gå in i mitt hus och börja röja och slänga och omplacera, skulle det bli katastrof. Jag behöver utföra sånt själv. I nuläget är även jag ställd och vet knappt var jag ska börja (jag jobbar hemifrån och talar om min "atelje´"..... Vågar inte visa bilder därifrån....). Men jag kan inte tänka mig en utomstående greja i mina saker och besluta vad som ska vart eller bort. Jag tror @Wille är lite i den situationen med sitt hus.

Du får vara lite smart i din beskrivning; inte beskriva den som "slummigt" utan använd andra ord. Enkelt? Basic? osv osv. Jag ska se om jag hittar fler ord som kan fungera; uppriktiga men inte negativa!

Som jag förstår så är städhjälp inte ett alternativ. Jag kan förstå lite: om städhjälp skulle gå in i mitt hus och börja röja och slänga och omplacera, skulle det bli katastrof. Jag behöver utföra sånt själv. I nuläget är även jag ställd och vet knappt var jag ska börja (jag jobbar hemifrån och talar om min "atelje´"..... Vågar inte visa bilder därifrån....). Men jag kan inte tänka mig en utomstående greja i mina saker och besluta vad som ska vart eller bort. Jag tror @Wille är lite i den situationen med sitt hus.
Jag kan absolut förstå att man har en enorm ovilja till det! Att det känns omöjligt.
Men i nöd kan ju vissa saker man tyckt varit huggna i sten ev gå att rucka på iom att alternativet är för hemskt. Som nu när Wille upplever skräck över att inte ha råd att bo kvar tex.

@Wille Vi har just tagit oss igenom de sjukt tyngsta månaderna på året, du är dessutom i en knepig situation just nu och mår extra dåligt. När man mår dåligt så lurar hjärnan en med att att visa upp allt som dåligt som på en liten parad. I detta jobbiga som är nu tänker jag att du kanske måste ge dig själv lite andrum på något sätt, skjuta lite på problemlösande och bara försöka överleva en liten stund. Det du beskriver i din TS är ju ett ganska akut dåligt mående och det är ju inte det bästa tillfället för problemlösning och långsiktig planering. Jag vet att det känns som att du måste ha allt på plats med för att må bra, men så är det inte.

Försök låta hjärnan vila en stund från det långsiktiga lösandet även om det känns oöverstigligt svårt för jag tror att med det mående du har just precis nu är det inte möjligt för dig att hantera detta. Du fastnar liksom i en spiral av destruktiva tankar som drar dig längre och längre ned.

Får jag lite oartigt fråga hur mycket du behöver få in? För att kunna andas ut tillfälligt i alla fall. ❤️
Minimum 84 tusen. Och när jag ser det på pränt så där, så känns det ju omöjligt.

Just nu är jag bara 10 000 kronor bort för att bli tvungen att omplacera en katt. Det är inte en höjdare.

Några direkta sopor finns det inte så mycket av. Men jag behöver kunna lagra mitt biodlingsmaterial, mina hobbyprylar, tyger, garner, symaskin, kattmat, färger, linolja, verktyg, glödlampor, batterier, snören, kattleksaker, spackel, verktyg, skruvar, kuvert, papper, frimärken, broderier och en miljard andra saker som gästerna inte ska ha tillgång till. Mycket av det här är också saker jag behöver för att vardagen ska fungera.

Det finns väl ingen hyresvärd i hela världen som skulle beskriva sitt boende som slummigt? 😅
Nä, givetvis skulle inte jag heller beskriva det så, även om jag i mitt eget huvud kan tycka det är en passande beskrivning.

Men det blir en utmaning att beskriva det både korrekt och med positiva ordalag.

Liknande trådar

• Vad gjorde jag för fel
  • R
    Hej dagboken
  • Ett år äldre...
  • Att leta inåt

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Arbetsintervju
  • Svensk politik 9