Alternativmedicin, healing, etc

10600397-10154678837710080-1520724461455005233-n.jpg


574599-564082736951242-1582767581-n-1.jpg
 
... Jag blir nyfiken på om min hälsa skulle förbättras om jag började rena/filtrera kranvattnet... :)
Nej det skall inte filtreras, det skall rinna relativt fritt från lite olika bassänger där det tillåts rinna ner i andra bassänger lite som minivattanfall där vattnet roterar i enlighet med jordens dragningskraft.
Sen måste man naturligtvis gräva ner en död sill vid fullmåne under sommarsolståndet, annars blir allt verkningslöst!

Att en hoper barn i Järna fick polio berodde naturligtvis på att något i ritualen missades o inte pga att de var ovaccinerade.
 
Nej det skall inte filtreras, det skall rinna relativt fritt från lite olika bassänger där det tillåts rinna ner i andra bassänger lite som minivattanfall där vattnet roterar i enlighet med jordens dragningskraft.
Sen måste man naturligtvis gräva ner en död sill vid fullmåne under sommarsolståndet, annars blir allt verkningslöst!

Att en hoper barn i Järna fick polio berodde naturligtvis på att något i ritualen missades o inte pga att de var ovaccinerade.

Hahaha :D

Fortsätter dricka det goda kommunala vattnet.

Nu börjar jag fundera på vätskor.

Té och dess olika effekter... Det är 'örtmedicin' väl? Jag vet då en sak, lakritsté ger laxerande effekt å det är då inte placebo :D:D:D
 
Hahaha :D

Fortsätter dricka det goda kommunala vattnet.

Nu börjar jag fundera på vätskor.

Té och dess olika effekter... Det är 'örtmedicin' väl? Jag vet då en sak, lakritsté ger laxerande effekt å det är då inte placebo :D:D:D

Örtmedicin kan vara olika teer men även tinkturer, tabletter och pulver. Johannesört t ex är ju ett välkänt preparat mot depressioner och det är baserat på örten johannesört. Örtmediciner är ofta verksamma men de är svåra att dosera exakt eftersom sol, regn, värme och kyla under tillväxttiden spelar in för hur starkt preparatet av örten blir. Många av dagens läkemedel är ifrån början utvunna ur örter men man har kunnat forska fram vilken substans som är verksam i örten och för att få samma effekt i varje dos framställs ämnet numera kemiskt.
 
Örtmedicin kan vara olika teer men även tinkturer, tabletter och pulver. Johannesört t ex är ju ett välkänt preparat mot depressioner och det är baserat på örten johannesört. Örtmediciner är ofta verksamma men de är svåra att dosera exakt eftersom sol, regn, värme och kyla under tillväxttiden spelar in för hur starkt preparatet av örten blir. Många av dagens läkemedel är ifrån början utvunna ur örter men man har kunnat forska fram vilken substans som är verksam i örten och för att få samma effekt i varje dos framställs ämnet numera kemiskt.
Många verkar leva i villfarelsen att naturligt är ofarligt.
Belladonna, stormhatt, digitalis, botulism, malört, strontium, pilbark, flugsvamp, meskalin, opium osv vet vi ju alla är totalt ofarliga, eller hur var det nu? Sen får vi inte glömma alla naturliga ämnen som återfinns i ormar o fiskar världen över. Vi är bara i början av att kartlägga deras toxicitet o deras förmåga att bota/lindra diverse åkommor.
 
Örtmedicin kan vara olika teer men även tinkturer, tabletter och pulver. Johannesört t ex är ju ett välkänt preparat mot depressioner och det är baserat på örten johannesört. Örtmediciner är ofta verksamma men de är svåra att dosera exakt eftersom sol, regn, värme och kyla under tillväxttiden spelar in för hur starkt preparatet av örten blir. Många av dagens läkemedel är ifrån början utvunna ur örter men man har kunnat forska fram vilken substans som är verksam i örten och för att få samma effekt i varje dos framställs ämnet numera kemiskt.

Jag undrar hur min läkare skulle reagera om jag kom och påstod att jag köpt johannesört, rosenrot, valeriana... :angel:

Tror det kan bli korsreaktion med mina mediciner...

(jag avstår till och med från grapefrukt för det kan störa medicinerna)
 
Många verkar leva i villfarelsen att naturligt är ofarligt.
Belladonna, stormhatt, digitalis, botulism, malört, strontium, pilbark, flugsvamp, meskalin, opium osv vet vi ju alla är totalt ofarliga, eller hur var det nu? Sen får vi inte glömma alla naturliga ämnen som återfinns i ormar o fiskar världen över. Vi är bara i början av att kartlägga deras toxicitet o deras förmåga att bota/lindra diverse åkommor.

Kommer att tänka på en bekant med vänner som plockade massa konstiga svampar för att ja öka medvetandet...
 
Jag undrar hur min läkare skulle reagera om jag kom och påstod att jag köpt johannesört, rosenrot, valeriana... :angel:

Tror det kan bli korsreaktion med mina mediciner...

(jag avstår till och med från grapefrukt för det kan störa medicinerna)

Ja risken finns att det blir väldigt dumt!

Jag avstår också grapefrukt. Det står till och med i fass att man inte ska äta grapefrukt ihop med den ena medicinen jag tar vilket är enormt synd för jag älskar grapefrukt men skulle aldrig våga testa.
 
Ja risken finns att det blir väldigt dumt!

Jag avstår också grapefrukt. Det står till och med i fass att man inte ska äta grapefrukt ihop med den ena medicinen jag tar vilket är enormt synd för jag älskar grapefrukt men skulle aldrig våga testa.
Jag blev ordentligt tillrättavisad av min gynekolog när jag berättade att mina klimakteriebesvär lindrades av ett preparat som hette Remifenim eller något liknande.
Jag hade nyligen fått livmoder o äggstockar bortopererade pga tumörer. Tydligen var preparatet väldigt väldigt nära besläktat med kroppsegna hormoner o skulle kunna trigga fortsatt tumörväxt.
 
Så här i efterhand, vilken behandling tänker du är mest mumbo jumbo?

Ja alltså Homeopati är ju bara på låtsas. Man kan säkert inbilla sig att det fungerar, men för mig gjorde det då ingenting på något plan. Kinesiologi också, han jag gick till sa att jag hade vitaminbrist, vilket stämde, men hans sätt att rekomendera tillskott till mig var att han höll runt min handled samtidigt som han la olika tillskottsburkar på mig tills han kände att kombinationen var rätt. Hm. Ja.

Kraniosakral terapi och healing är väl avslappnande, men det är ju vanlig massage eller meditation också så ja, jag lägger hellre mina pengar på vanlig massage för avslappning, och meditations/yogaklasser för att jorda mig om man vill uttrycka sig så, det är något jag har nytta av hela tiden.
 
Många verkar leva i villfarelsen att naturligt är ofarligt.
Belladonna, stormhatt, digitalis, botulism, malört, strontium, pilbark, flugsvamp, meskalin, opium osv vet vi ju alla är totalt ofarliga, eller hur var det nu? Sen får vi inte glömma alla naturliga ämnen som återfinns i ormar o fiskar världen över. Vi är bara i början av att kartlägga deras toxicitet o deras förmåga att bota/lindra diverse åkommor.

Ja det är konstigt! Många som aldrig skulle ta vanliga sömnmedel tar gärna naturläkemedel istället som om de var mindre farliga :confused:

Det är enormt spännande hur mycket olika medel det finns i växter och djur som faktiskt kan hjälpa mot olika sjukdomar. Men jag föredrar standardiserade doseringar istället för en nypa här och en nypa där och man vet inte vilken effekt det blir från gång till gång :crazy:
 
Jag blev ordentligt tillrättavisad av min gynekolog när jag berättade att mina klimakteriebesvär lindrades av ett preparat som hette Remifenim eller något liknande.
Jag hade nyligen fått livmoder o äggstockar bortopererade pga tumörer. Tydligen var preparatet väldigt väldigt nära besläktat med kroppsegna hormoner o skulle kunna trigga fortsatt tumörväxt.

Vilken tur att du berättade för läkaren vad du tog! Tänk vad dumt det kan bli :crazy:
 
Vilken tur att du berättade för läkaren vad du tog! Tänk vad dumt det kan bli :crazy:
Ja det är skrämmande, det är oxå skrämmande att jag via telefon fick reda på att jag hade cancer o gick på efterkontroller i 5års tid innan jag blev friskförklarad.
Det är först på buke som jag insett att jag inte hade cancer utan bara ofarliga tumörer som föranledde två akuta operationer.

Men vad vet jag?
 
Du kanske ska prova ren kundalini yoga- där är det mycket stretch :) Du kan då köra de mantran du står för om det stör dig att du inte vet vad du säger typ Sat Nam "sanning är min identitet" Ong Namo, Guru Dev Namo"Jag hälsar den obegränsade kreativa kraften och den inre visdomen" det kommer du långt på inom kundalini yoga !

Min man vägrar att säga något alls- men han mår bra av kundalini yoga ändå- vi kör främst rygg och axel pass...

Jag tror jag håller mig till de helt sekulära stretchövningar jag har och avstår både från hinduiska mantran och svenska kyrkans trosbekännelse. För mig är båda på samma plan och fullständigt irrelevanta.

När det gäller alternativa metoder handlar det om två saker här i tråden. Dels sjukdomsbot, och där hävdar jag att skolmedicinen är överlägsen. Trots ett och annat stolpskott till läkare, och trots politiska sparbeting som riskerar patientsäkerheten. Det finns mycket som är snett i dagens sjukvård, men det betyder inte att vetenskap och beprövad erfarenhet inte fungerar.

Skolmedicinen utvärderar sig själv hela tiden, och det är därför de kan ta in de alternativ som fungerar, även om man inte vet hur ännu.

En helt annan sak är om man söker någon form av själslig upplevelse. Där har inte skolmedicinen något att komma med. Meningen med livet är inte dess sak att komma fram till. Det finns olika psykologiska metoder men de är inte riktigt vad som krävs. Olika alternativa metoder är inte ett alternativ till skolmedicin, men för många är de ett alternativ till "vanlig" religion. Här finns en hel del människor kan ha nytta av, men också stora risker. Psykologer, kuratorer, präster och diakoner har utbildning i att ta hand om sköra människor och om de gör fel finns det ett regelverk. Bland alternativbehandlare finns det bara omdömen och rykten....
 
Ja det är skrämmande, det är oxå skrämmande att jag via telefon fick reda på att jag hade cancer o gick på efterkontroller i 5års tid innan jag blev friskförklarad.
Det är först på buke som jag insett att jag inte hade cancer utan bara ofarliga tumörer som föranledde två akuta operationer.

Men vad vet jag?
Men fy vad hemskt! Det är ju helt sjukt att få veta något sådant via telefon!
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Som en person med flera hälsoproblem genom livet som vården inte har kunnat hjälpa, så har jag kommit att fundera en hel del över just...
2
Svar
30
· Visningar
4 515
Senast: TinyWiny
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har verkligen snöat in på att lära mig mer om hormoner och hälsa nu, och jag älskar verkligen känslan av att vara driven av ett...
Svar
0
· Visningar
1 542
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
27 913
Senast: EmmaW
·
Hundavel & Ras Jag har ingen hund men funderar på att skaffa en de närmsta åren. Som jag uppfattat det så verkar många gilla den här typen av tråd så...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 206
Senast: machafuko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp