Bukefalos 28 år!

Alternativmedicin, healing, etc

Norrbotten.

Jag har lite av en livskris och behöver återfå min tro. Känner mig fast i min (inre) utveckling.

Kort och kryptisk beskrivning. :D

Jag har varit väldigt sökande själv förut när jag mått dåligt och har bla provat healing, kraniosakral terapi, homeopati och kinesiologi. Klart man kan prova om man är nyfiken och tycker det är intressant, men ja, det kostar väldigt mycket för väldigt lite enligt mig.
 
Med den korta beskrivningen kan vad som helst hjälpa. Eftersom det inte är ett specifikt medicinskt tillstånd du vill ha hjälp med är inte riktigt sågningen av effekterna för alternativmedicinen intressant. Det här är mer "jag vill ha livsinspiration" och då är knappast de traditionella modellerna för att utvärdera behandlingsmetoder särskilt intressanta. Tyvärr finns det väldigt lite möjligheter att bedriva någon effektforskning alls på den typen av "problem".

Det stämmer att det handlar om behov av inspiration. Och hitta tillbaka till vad som gett mig stor mening (åt det andliga ovetenskapliga oförklarliga metafysiska hållet). Tanken är väl att få ta reda på hur och om vissa saker funkar, på mig personligen. Vad jag är mest nyfiken på är reiki och kristallhealing utförd av annan. Är väl även en längtan att få kontakt med alternativa människor. Är väldigt sugen på att testa intiutiv vägledning också, vill veta hur det går till.

Massage är kanske inte alternativt? Men en massagemetod som löser upp emotionellt skulle jag vilja testa. Nu när jag vågar gråta inför andra.

:)
 
Jag har varit väldigt sökande själv förut när jag mått dåligt och har bla provat healing, kraniosakral terapi, homeopati och kinesiologi. Klart man kan prova om man är nyfiken och tycker det är intressant, men ja, det kostar väldigt mycket för väldigt lite enligt mig.

Så här i efterhand, vilken behandling tänker du är mest mumbo jumbo?
 
Det stämmer att det handlar om behov av inspiration. Och hitta tillbaka till vad som gett mig stor mening (åt det andliga ovetenskapliga oförklarliga metafysiska hållet). Tanken är väl att få ta reda på hur och om vissa saker funkar, på mig personligen. Vad jag är mest nyfiken på är reiki och kristallhealing utförd av annan. Är väl även en längtan att få kontakt med alternativa människor. Är väldigt sugen på att testa intiutiv vägledning också, vill veta hur det går till.

Massage är kanske inte alternativt? Men en massagemetod som löser upp emotionellt skulle jag vilja testa. Nu när jag vågar gråta inför andra.

:)

Efter ha läst detta kan jag rekommendera KST, har testat det några gånger.
Första gångerna var på mässan i Göteborg där man fick testa på det och nu mera har jag gått några gånger på elev behandlingar, tycker det är stor skillnad på vem som behandlar.
 
Det stämmer att det handlar om behov av inspiration. Och hitta tillbaka till vad som gett mig stor mening (åt det andliga ovetenskapliga oförklarliga metafysiska hållet). Tanken är väl att få ta reda på hur och om vissa saker funkar, på mig personligen. Vad jag är mest nyfiken på är reiki och kristallhealing utförd av annan. Är väl även en längtan att få kontakt med alternativa människor. Är väldigt sugen på att testa intiutiv vägledning också, vill veta hur det går till.

Massage är kanske inte alternativt? Men en massagemetod som löser upp emotionellt skulle jag vilja testa. Nu när jag vågar gråta inför andra.

:)

Jag gillar att testa lite olika alternativgrejer och har tidigare fått stor hjälp av kinesologi inkl akupunktur (som i sin tur ledde till att jag lade om min kost och tog bort gluten = jättestor skillnad i mitt mående :up:)

om du är nyfiken på Reiki, prova vettja! Jag befann mig i en liknande situation som du och tog en session med reiki av en slump när jag befann mig på ett ställe utomlands.
Jag vet inte hur det brukar gå till men hon gjorde sin behandling och sedan pratade vi om det efteråt, var hon upplevt spänningar et c.
I samband med detta provade jag även EFT (tapping), och det var väl de två i kombination som hjälpte mig isolera vari mitt problem satt.
Det jag gillade med det var att det gav mig en lite annorlunda insikt i min situation, vilket ledde till att jag kunde ta kontakt med en terapeut och konstruktivt bearbeta det som behövdes.

Sådant gillar jag (vissa) alternativbehandlingar för, det är liksom ett lite mysigt sätt att vrida och vända på saker ibland så att det sedan finns en tydligare väg att konstruktivt ta itu med vad det nu kan vara som lyfts fram. Kost, beteende, stress whatever.
 
Det stämmer att det handlar om behov av inspiration. Och hitta tillbaka till vad som gett mig stor mening (åt det andliga ovetenskapliga oförklarliga metafysiska hållet). Tanken är väl att få ta reda på hur och om vissa saker funkar, på mig personligen. Vad jag är mest nyfiken på är reiki och kristallhealing utförd av annan. Är väl även en längtan att få kontakt med alternativa människor. Är väldigt sugen på att testa intiutiv vägledning också, vill veta hur det går till.

Massage är kanske inte alternativt? Men en massagemetod som löser upp emotionellt skulle jag vilja testa. Nu när jag vågar gråta inför andra.

:)

Det är svårt att kalla något alternativt när det inte finns ett specifikt problem. Jag menar en livskris, eller behov av inspiration, kan lösas genom att börja promenera i skogen, gå en matlagningskurs, prata med en präst, prata med en gammal släkting, inleda en ny relation, börja fiska, spela basket, odla grönsaker. Liksom allehanda träffar med människor som har "metoder" som innebär att man träffas och de utför olika ritualer och saker. Det senare är ganska dyrt, men det kan vara ganska dyrt med allt det föregående också, beroende på vad man gör det till.

Det man ska vara medveten om är att nästan all alternativmedicin har noll effekt utöver placebo och det de facto oftast är mumbo-jumbo, alltså tokiga förklaringar på hur människokroppen fungerar, som man i många fall vet är helt tokiga. Det finns några undantag, där det finns viss effekt på vissa tillstånd för vissa metoder. Bland annat akupunktur och kiropraktik. Däremot vet man att den bakomliggande förklaringen till VARFÖR det funkar är helsnurrig och felaktig. Det spelar egentligen ingen roll, utom att man kan bli lite besviken på att man framhärdar i dem. Är man medveten om den begränsade effekten och informerar om den är man som "alternativare" seriös. Påstår man något utöver det är man oseriös.

Kraniosakral terapi, homeopati och frekvensmedicin är rent mumbo-jumbo. Ändå kan själva kontakten med en behandlare vara positiv för vissa. Inom dessa områden finns det dock inga "seriösa", eftersom det skulle vara för svårt att erkänna för dem.
 
Energi finns överallt och vi kan inte komma undan att det påverkar oss på olika sätt. Vi har solens strålar, månen som skapar ebb och flod, ljud som skapar vibrationer, atomer som kan bli elektriskt laddade. Auran kan ju också fotograferas men vad är aura?

Ja, all massa är energi. Fotoner saknar massa men har ändå energi. Månens massa orsakar ebb och flod, men så gör även solen, venus, mars etc etc. Månen gör det bara så det märks för oss. Du drar ju faktiskt allt runt om dig lite mot dig, du har din egen gravitationskraft. Den är dock så gott som obefintlig.
Ljud ÄR vibrationer.
Det är väl lika coolt med oladdade atomer? Det är ju dessutom något du kan märka i form av statisk elektricitet.

Är du intresserad kan du söka efter exempelvis gammastrålning på wikipedia, och därefter klicka dig vidare. Det är bokstavligt talat en hel vetenskap!

Jag hinner inte sätta mig in i vad aura är, jag avfärdar det snabbare än snabbast efter en snabb googling som hittepå.
 
Som några redan nämnt: det finns de som försöker lura folk på pengar och så finns det såna som kan saker. Så alltså viktigt att hitta en seriös alternativare! Man kan ju vara väldigt utsatt när man söker och oseriösa människor kan man gott bespara sig då!

En reflektion över en del svar i denna tråd:
så länge det handlar om vuxna människor som kan göra aktiva och medvetna val så tycker jag att det är upp till var och en att om man vill använda sig av alternativa metoder. Utan att bli idiotförklarad. Det finns ju folk som lägger ner tusentals kronor i månaden på att äga ett fyrbent djur, stort som en älg... Det ÄR ok att göra olika val! : )
 
Pratade med min healer om det här igår...och, tro det eller ej, men även de är styrda av regler, som t.ex. att de INTE får ställa diagnoser eller påstå sig ha botat (tänkte på den som sagt att den botat någons cancer) de får INTE ta oskäligt betalt (men självklart ska de ha betalt för jobbet de gör) och "normen" är ca 3-400:-/behandling. Självklart får de inte lura folk på pengar heller.
En bra healer är naturligtvis rädd om sitt rykte och sina kunder.
Om en healer känner att den faktiskt inte kan hjälpa en person så nekar de flesta, och rekommenderar någon som jobbar på ett annat sätt.
Tyvärr hör man ju bara om de dåliga, och de som faktiskt bluffar.
Men det är inte alltid "skolmedicinen" hjälper eller botar heller, och förmodligen finns det procentuellt lika många oseriösa, okunniga och inkompetenta läkare (jag har träffat oändligt många...) så vad spelar det för roll om man väljer att ge det en chans?
Det värsta som kan hända är liksom...ingenting...det är ofarligt och utan några som helst farliga biverkningar.
När jag haft som ondast har jag haft 1300 mg alvedon, 250-500 mg naproxen och 250-500 mg paraflex upp mot åtta gånger per dygn. Vilket möjligtvis tar bort topparna.
Då brukar jag ta till healing som komplement, det hjälper faktiskt betydligt mer än denna cocktail.
Så JAG är oändligt glad över att jag har hittat något som FUNGERAR för mig, när inte vanlig medicin gör det.

Därmed har jag sagt mitt i den här diskussionen bland alla negativa och tråkiga dömanden :)

Dock är det rätt intressant att så många tror på mirakelkurer för viktnedgång när just forskningen säger att det är bluff :D
 
Senast ändrad:
Kraniosakral terapi, homeopati och frekvensmedicin är rent mumbo-jumbo. Ändå kan själva kontakten med en behandlare vara positiv för vissa. Inom dessa områden finns det dock inga "seriösa", eftersom det skulle vara för svårt att erkänna för dem.

Det är ändå intressant att en person kan ha försökt med ett flertal olika terapier, och verkligen försökt bli bättre, men inte förrän denne gripit halmstrået med kraniosakral terapi, upplevt en förbättring. Denna person utbildade sig senare till kraniosakral terapeut och gav mig en elevbehandling under sin utbildning (gratis förstås). Behandlingen var onekligen en cool upplevelse, men om det hade någon effekt på något vet jag inte. Jag hade ju inte några specifika problem.
 
Det är svårt att kalla något alternativt när det inte finns ett specifikt problem. Jag menar en livskris, eller behov av inspiration, kan lösas genom att börja promenera i skogen, gå en matlagningskurs, prata med en präst, prata med en gammal släkting, inleda en ny relation, börja fiska, spela basket, odla grönsaker. Liksom allehanda träffar med människor som har "metoder" som innebär att man träffas och de utför olika ritualer och saker. Det senare är ganska dyrt, men det kan vara ganska dyrt med allt det föregående också, beroende på vad man gör det till.

Det man ska vara medveten om är att nästan all alternativmedicin har noll effekt utöver placebo och det de facto oftast är mumbo-jumbo, alltså tokiga förklaringar på hur människokroppen fungerar, som man i många fall vet är helt tokiga. Det finns några undantag, där det finns viss effekt på vissa tillstånd för vissa metoder. Bland annat akupunktur och kiropraktik. Däremot vet man att den bakomliggande förklaringen till VARFÖR det funkar är helsnurrig och felaktig. Det spelar egentligen ingen roll, utom att man kan bli lite besviken på att man framhärdar i dem. Är man medveten om den begränsade effekten och informerar om den är man som "alternativare" seriös. Påstår man något utöver det är man oseriös.

Kraniosakral terapi, homeopati och frekvensmedicin är rent mumbo-jumbo. Ändå kan själva kontakten med en behandlare vara positiv för vissa. Inom dessa områden finns det dock inga "seriösa", eftersom det skulle vara för svårt att erkänna för dem.

Jag grunnar kring mina alternativa tankar. Jag har aldrig tänkt på botemedel, lösning på problem, att det kan göra mig frisk osv utan det är mer att jag vill uppleva hur/vad det är... Hur just jag reagerar... Och att det kan leda till inspiration när det kommer till min personliga utveckling osv.

Typ som att gå till psykolog utan att ha problem, men att man är nyfiken på psykologi.

Äsch vad svårt att förklara.

Mina neurologiska sjukdomar kan varken traditionell eller alternativ medicin bota :)
 
Pratade med min healer om det här igår...och, tro det eller ej, men även de är styrda av regler, som t.ex. att de INTE får ställa diagnoser eller påstå sig ha botat (tänkte på den som sagt att den botat någons cancer) de får INTE ta oskäligt betalt (men självklart ska de ha betalt för jobbet de gör) och "normen" är ca 3-400:-/behandling. Självklart får de inte lura folk på pengar heller.
En bra healer är naturligtvis rädd om sitt rykte och sina kunder.
Om en healer känner att den faktiskt inte kan hjälpa en person så nekar de flesta, och rekommenderar någon som jobbar på ett annat sätt.
Tyvärr hör man ju bara om de dåliga, och de som faktiskt bluffar.
Men det är inte alltid "skolmedicinen" hjälper eller botar heller, och förmodligen finns det procentuellt lika många oseriösa, okunniga och inkompetenta läkare (jag har träffat oändligt många...) så vad spelar det för roll om man väljer att ge det en chans?
Det värsta som kan hända är liksom...ingenting...det är ofarligt och utan några som helst farliga biverkningar.
När jag haft som ondast har jag haft 1300 mg alvedon, 250-500 mg naproxen och 250-500 mg paraflex upp mot åtta gånger per dygn. Vilket möjligtvis tar bort topparna.
Då brukar jag ta till healing som komplement, det hjälper faktiskt betydligt mer än denna cocktail.
Så JAG är oändligt glad över att jag har hittat något som FUNGERAR för mig, när inte vanlig medicin gör det.

Därmed har jag sagt mitt i den här diskussionen bland alla negativa och tråkiga dömanden :)

Dock är det rätt intressant att så många tror på mirakelkurer för viktnedgång när just forskningen säger att det är bluff :D

Nja. Alternativare som påstår sig ha effektiva behandlingar mot olika tillstånd är ju inte seriösa - eftersom det visats i studier att deras behandlingar inte är bättre än placebo.

Läkare SKA inte rekommendera behandlingar som inte är bevisat effektiva, annat än i de fall då inga effektiva behandlingar finns och då med den brasklappen tydligt medskickat. De rekommenderar dessutom aldrig behandlingar som är bevisade med noll effekt utöver placebo. Läkare är en yrkeslegitimerad grupp med tydliga förhållningsregler till kunskap och beprövad erfarenhet. Att vara läkare och samtidigt erbjuda alternativa behandlingar är snårigt; då gäller det att hålla tungan rätt i mun annars faller legitimationen.

Dvs i princip alla som sysslar med alternativmedicin (eller 90%) är oseriösa - eftersom de påstår saker om sina metoder som inte är vederhäftiga. Det finns ett fåtal som sysslar med metoder som faktiskt har vissa effekter och som inte överdriver dessa; men det är ett fåtal procent.

Påståendet att andelen oseriösa läkare är lika stort som andelen oseriösa alternativare faller på sin egen orimlighet, tycker jag.
 
Jag grunnar kring mina alternativa tankar. Jag har aldrig tänkt på botemedel, lösning på problem, att det kan göra mig frisk osv utan det är mer att jag vill uppleva hur/vad det är... Hur just jag reagerar... Och att det kan leda till inspiration när det kommer till min personliga utveckling osv.

Typ som att gå till psykolog utan att ha problem, men att man är nyfiken på psykologi.

Äsch vad svårt att förklara.

Mina neurologiska sjukdomar kan varken traditionell eller alternativ medicin bota :)

Och då kan ju det vara något att testa, likväl som helt andra saker man aldrig gjort tidigare i livet.
 
@GotAsecret skrev:
"Pratade med min healer om det här igår...och, tro det eller ej, men även de är styrda av regler"

Frånsett en ganska tandlös lagstiftning om ålder på patienter och vilka sjukdomstillstånd som inte får behandlas, vem sätter upp regler och framför allt, ser till att de efterlevs? Om en alternativare tar hutlöst betalt, exempelvis, var vänder du dig för att få rätt?


"Men det är inte alltid "skolmedicinen" hjälper eller botar heller, och förmodligen finns det procentuellt lika många oseriösa, okunniga och inkompetenta läkare (jag har träffat oändligt många...) så vad spelar det för roll om man väljer att ge det en chans?"


Jag pratar inte om utövarna utan om metoderna. Vilken metod fungerar bäst på sjukdom A eller syndrom B? Visst finns det brister inom skolmedicinen, men de flesta klagomål handlar inte om metoderna utan bemötanden.


"Men om nu inget annat än "avancerad skolmedicin" hjälper, HUR överlever de i länder som inte har den sjukvård vi har??"


De flesta sjukdomar leder inte till döden. Men det är ett tragiskt faktum att många miljoner dör i brist på sjukvård. Ingenstans finns det bevis på att "traditionella metoder" är jämförbara i effekt. Inte heller att de traditionella metoder som används är lika de vi använder i västerlandet. Annars hade det ju varit bra, om kineserna själva hade använt akupunktur i stället för malda tigertassar och noshörningshorn.
 
Taktil stimulering. Någon som har erfarenhet?

Jag ska kolla upp möjligheten att gå privat hos en beteendevetare som använder kbt och nvc. Det möter nog mitt behov av andlig vägledning i samma veva.
 
Taktil stimulering. Någon som har erfarenhet?

Jag ska kolla upp möjligheten att gå privat hos en beteendevetare som använder kbt och nvc. Det möter nog mitt behov av andlig vägledning i samma veva.

Min son fick det under en period och det fungerade mycket bra. Ungefär som massage kan jag tänka. Man får en stund med total stillhet, med en annan människa som tar hand om en. Det är mycket värt.

En sjoberga som gärna går på massage ganska ofta och även har provat akupunktur och kiropraktik, och ser klara fördelar, om man samtidigt är medveten om begränsningarna.

Sucker för aromamassage som verkligen ger något som laddar batterierna.
 
Just Yoga är ju i grunden varken hokus pokus eller "magi", min erfarenhet är att ett riktigt genomfört yogapass med andningsövningar, "kroppslås" och ljud gör en väldig skillnad i min kropp och mitt mående. Det är mer en form av gymnastik som också går på inälvor och cirkulation kanske man kan säga.

Genom de tusentals år som yoga utövats har man kommit på både det ena och det andra som faktiskt fungerar, i betydelsen det påverkar kroppen på olika vis. Exempelvis avspänning och fokus. Sedan om man vill anamma resten med chakran och energier osv. så är det valfritt. Jag har utövat en hel del Kundaliniyoga genom åren (I den typen av Yoga är det mycket fokus på andningen) och min helt ovetenskapliga iakttagelse är att ett slarvigt Yogapass utan att andas riktigt, eller "tona in och ut" med ljud ger inte samma känsla i kroppen.

Det handlar inte om att "Jag kommer i kontakt med det stora världsalltet" men min kropp och mitt inre blir aktiverat och stimulerat. Det kan i sina ytterligheter bli en "lek med sinnesintrycken" och bli rätt häftiga kroppsliga upplevelser, värme, känsla av att man håller något segt/ elastiskt mellan handflatorna fast det inte är något där för att ta ett par exempel. Det stimulerar sinnet och ibland fantasin. Jämför med känslan av att armarna flyger upp när man stått och pressat dem utåt i en dörrpost, eller om man sätter ifrån sig en tung ryggsäck efter en lång vandring. En verklig fysisk upplevelse som ger illusionen av att något häftigt och "overkligt" händer.

In och uttoning innebär att man genom att tex säga utdragna "ooooommm" och annat som vid första anblick är tokflummigt skapar vibrationer i kroppen, effekten blir särskilt stor om man är många i samma rum. Håll handen mot bröstbenet och säg ooooooommm så känner du vad jag menar. Det blir en inre uppvärming för inälvorna och en psykisk hjälp att komma i stämning och släpa tankar på annat sonm stör ditt fokus. ;) Det verkar ju sinnessjukt flummigt för en utomstående som betraktar det hela.

Likaså ljudliga andningsövningar av olika slag. Det ser och låter ganska knäppt ut. Men genom att styra andningen och vilka muskler du andas med så påverkar du ju din kropp.

Jag får absolut inte samma effekt av ett poweryogapass eller någon annan "förenklad, avflummad" Yoga som av flumvarianterna med tillhörande ljud, lås och andning.

Nog om detta, men tvivlare skulle nog också ha gott av att testa på, det kan vara en upplevelse, man måste bara våga ge lite faan i hur man ser ut, låter och att det verkar flummigt. Läser man om Kundaliniyoga på wikipedia kan man ju bli helt avskräckt eftersom det låter som flum, men de instruktörer jag yogat med har varit noga med att påpeka att det är upp till var och en om man vill ta till sig den andliga biten av kundaliniyoga eller bara se det som något som är välgörande för kroppen. Det har bara varit helt vanliga människor som gör övningarna tillsammans. En bra beskrivning finns här.

Det finns en mängd olika "pass" som skall vara bra för olika saker, och vare sig det är placeboeffekten eller gymnastiken som gör det så fungerar det ofta för mig. Det handlar om pass för bättre sömn, mot negativa tankar och liknande. Grunden i kundalinyogan är om jag inte missminner mig att hitta balans i livet och inre frid.

Skall också tillägga att när jag varit stressad och ofokuserad under ett pass och slarvat med övningarna så får jag inte heller samma effekt som när jag verkligen går in för det och verkligen rensar ut andra tankar ur huvudet och bara fokuserar på yogan. Att gå på ett yogapass och halvhjärtat göra övningarna för att man är skeptisk eller tycker att det ser töntigt/ konstigt ut ger antagligen väldigt liten effekt.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Som en person med flera hälsoproblem genom livet som vården inte har kunnat hjälpa, så har jag kommit att fundera en hel del över just...
2
Svar
30
· Visningar
4 574
Senast: TinyWiny
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har verkligen snöat in på att lära mig mer om hormoner och hälsa nu, och jag älskar verkligen känslan av att vara driven av ett...
Svar
0
· Visningar
1 547
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
28 128
Senast: EmmaW
·
Hundavel & Ras Jag har ingen hund men funderar på att skaffa en de närmsta åren. Som jag uppfattat det så verkar många gilla den här typen av tråd så...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 283
Senast: machafuko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp