Bukefalos 28 år!

Andreas Helgstrand (utbruten från Dressyrsnack 16)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tror inte detta handlar om en person eller om vissa svenskar är inblandade, utan att vi alla måste tänka om vad vi värdesätter och vilka förebilder vi har och vilka tävlingsformer vi ska ha.

Fråga dem som gör mest frihetsdressyr eller rider utan huvudlag vilka tävlingsformer de skulle kunna tänka sig att vara med på.

Ha tävlibngsformer som sätter ryttarens skicklighet i fokus

Hylla hästmänniskor som Emma C som verkligen sätter hästen först

Låt saker ta tid. Jag har till exempel 100% rehab på utdömda hästar, men inga kunder. Förklaringen till min success rate är samma som varför jag inte har några kunder, det tar ett år. Får köpa in hästen, finns inga andra alternativ. Jag är verkligen inte en duktig ryttare och bara lite över medel på marken och har medisar som är lite över nybörjare, så det är verkligen bara tålamodet det sitter i.

Köp de hästar som behöver hem istället för Helgstrands hästar. Det finns 250 varmblodstravare som akut söker hem på h-net.

Låt hästarna vara ute så mycket det bara är möjligt, hästar är utvecklade för 20 timmars rörelse.

Dett är bara en början, utopiskt ja, men det är liksom meningen
Det handlar dock om personer på samma sätt som det handlar om ett strukturellt problem inom dressyrsporten. Det går att träna hästar för tävling på ett bra sätt, det finns BRA exempel. Tex nämns både Carl Hester och Ingrid Klimke i tråden. Traditionell och fin ridning med hästarna i fokus.

Det intressanta med många frihetsryttare som hyllas ex Alizee Froment och Sonja Leitenstern visar också hästar som lägger öronen och öppnar munnen i arbete. Oavsett de har träns på eller inte. Jag tycker Alizee är absolut fantastisk och hon är definitivt en av de dressyrryttare som kan lyftas för sin hästträning.

För att komma åt dessa pissiga strukturer som är i sporten måste sliten upp till ytan och de stora namnen MÅSTE ta ett ansvar. De måste ta bladet ur mun och ta ställning mot den här sortens träning. De måste bli transparenta hur de tränar sina hästar på daglig basis tex.
 
Det handlar dock om personer på samma sätt som det handlar om ett strukturellt problem inom dressyrsporten. Det går att träna hästar för tävling på ett bra sätt, det finns BRA exempel. Tex nämns både Carl Hester och Ingrid Klimke i tråden. Traditionell och fin ridning med hästarna i fokus.

Det intressanta med många frihetsryttare som hyllas ex Alizee Froment och Sonja Leitenstern visar också hästar som lägger öronen och öppnar munnen i arbete. Oavsett de har träns på eller inte. Jag tycker Alizee är absolut fantastisk och hon är definitivt en av de dressyrryttare som kan lyftas för sin hästträning.

För att komma åt dessa pissiga strukturer som är i sporten måste sliten upp till ytan och de stora namnen MÅSTE ta ett ansvar. De måste ta bladet ur mun och ta ställning mot den här sortens träning. De måste bli transparenta hur de tränar sina hästar på daglig basis tex.
Bara för att det går att rida och träna bra betyder inte att systemet gynnar dem. Jag gillar faktiskt inte att se Klimke rida GP idag och jag är dessutom övertygad om att hon inte skulle få så höga poäng idag om hon inte var den hon är.

Naturligtvis har alla hästar ett minspel, men det är bevisat att dressyren inte handlar om ögonblicksbilder

Jag är inte emot dressyr per se, men det är något fel när två ryttare som ridit svår dressyr blir imponerade av att jag kan göra halt på hellång tygel, men snälla, de har gjort byten i serier och kan inte be hästen stanna

Dressyr utan huvudsak skulle verkligen vara ngt.
 
  • Gilla
Reactions: via
Varför rider man sådär ens? :confused: Han säger i texten att hon själv går in i sån form men då måste hon ju blivit "utbildad" att göra så. Eller?
Plus att ryggen är sänkt, så ska det väl inte se ut, speciellt på denna nivån.
Kontroll, hästen ser inte att bralla av hen
 
Jag tror en sak hade varit om även folk började ta avstånd från ryttare som använder dessa metoder. Många bäckar små. Sluta boka träningar för sådana människor, åka på clinics etc. Jag tycker ju att Jeanna Högberg borde vara bojkottat med, hon kanske inte är lika illa som AH, men hon har mer än gärna stödjer honom, rider med sånt extremt spänd nosband etc. Jag tycker man inte endast kan gå efter bara "en" utan man får faktiskt ta avstånd från alla som använder såna fula metoder.
 
Jag tror en sak hade varit om även folk började ta avstånd från ryttare som använder dessa metoder. Många bäckar små. Sluta boka träningar för sådana människor, åka på clinics etc. Jag tycker ju att Jeanna Högberg borde vara bojkottat med, hon kanske inte är lika illa som AH, men hon har mer än gärna stödjer honom, rider med sånt extremt spänd nosband etc. Jag tycker man inte endast kan gå efter bara "en" utan man får faktiskt ta avstånd från alla som använder såna fula metoder.

Ja håller med, det är ju ingen ide att klaga på dem som inte tar avstånd från AH om man själv inte tar avstånd från ryttare hemmavis som fulrider, och då menar jag inte bara ett spänt nosband.
 
Jag tror en sak hade varit om även folk började ta avstånd från ryttare som använder dessa metoder. Många bäckar små. Sluta boka träningar för sådana människor, åka på clinics etc. Jag tycker ju att Jeanna Högberg borde vara bojkottat med, hon kanske inte är lika illa som AH, men hon har mer än gärna stödjer honom, rider med sånt extremt spänd nosband etc. Jag tycker man inte endast kan gå efter bara "en" utan man får faktiskt ta avstånd från alla som använder såna fula metoder.
Jag har tränat ganska mycket för Jeanna. Det har verkligen a l d r i g varit hård ridning på de träningarna. Hon har även markerat mot ryttare som inte varit snäll mot sin häst. Med det sagt kommer jag inte fortsätta träna för henne-OM jag inte ser en förändring i vad hon står för. Väldigt synd, för hon är duktig. Men jag kan inte försvara det moraliskt.
 
Jag har tränat ganska mycket för Jeanna. Det har verkligen a l d r i g varit hård ridning på de träningarna. Hon har även markerat mot ryttare som inte varit snäll mot sin häst. Med det sagt kommer jag inte fortsätta träna för henne-OM jag inte ser en förändring i vad hon står för. Väldigt synd, för hon är duktig. Men jag kan inte försvara det moraliskt.

Jag vill dock att mina tränare ska leva som de lär.
Åker man och jobbar hos Helgestrand och stannar i två år samt använder utrustning på det sättet hon gör så är man ingen vidare hästmänniska 😅

För mig skulle en ursäkt från henne vara lila mycket värd som den från Andreas.
Det är lite sent.
 
Jag vill dock att mina tränare ska leva som de lär.
Åker man och jobbar hos Helgestrand och stannar i två år samt använder utrustning på det sättet hon gör så är man ingen vidare hästmänniska 😅

För mig skulle en ursäkt från henne vara lila mycket värd som den från Andreas.
Det är lite sent.
Inte en ursäkt som hade gjort skillnad utan visa upp hästar med lösa nosgrimmor osv.
 
Jag har tränat ganska mycket för Jeanna. Det har verkligen a l d r i g varit hård ridning på de träningarna. Hon har även markerat mot ryttare som inte varit snäll mot sin häst. Med det sagt kommer jag inte fortsätta träna för henne-OM jag inte ser en förändring i vad hon står för. Väldigt synd, för hon är duktig. Men jag kan inte försvara det moraliskt.
Jag förstår verkligen hur du tänker och det är inte för att klanka ner på dom som tränat för henne, men det hon har visat senast på Falsterbo gör att jag verkligen tycker man bör ta avstånd från en sån person, även om hon är en duktig tränare. Den ridningen som jag sett i klippen på AH gör mig spyfärdig och att hon kunna stanna där i två år säger ändå tyvärr en del om en person enligt mig. Jag har vetat om hur illa AH är i över 10 år, sett massor med klipp, även när man sett honom rida i bakgrunden på till salu videos från hans anläggning, ena videon som cirkulerade i Danmark så red han runt med en graman och hästen hade nosan i bringan, den fick SPÖ av honom och flåsade som fasiken, den såg helt livrädd ut i blicken och han körde på tills den gav sig, detta alltså i bakgrunden på en video som låg uppe på hemsidan. Man undrar hur fan det ser ut när inte kameran är på. I min värld så är Jeanna "guilty by omission", hon har mer än gärna tagit emot AH's hjälp för att kunna vinna på stora tävlingar och nosbandet i år på Falsterbo är ett spik i hennes kista för mig.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Försäkring
  • Ny valp med katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp