Bukefalos 28 år!

Andreas Helgstrand (utbruten från Dressyrsnack 16)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tittar på danska tvåan nu och redan på nyheterna har de visat intervju med Andreas, en veterinär och en tidigare groom. Om jag fattade Andreas rätt så skyllde Han typ helt på personalen-min danska är inte helt super dock. Men han stod med uppspärrade ögon och sa att det var förskräcklig ridning🙄. Jag hoppas att personalen bara slutar och lämnar allt vad hästar och Helgstrand Dressage heter. Stora nyheter i Danmark är det iaf.
 
Körde en bit genom Google translate när Andreas Helgstrand blir filmad och frågade av den som är undercover:

"Jag tycker bara att det inte ser så bekvämt ut.

HELGSTRAND:– Nej, nej, och återigen, hur är läget, och nej, det ser inte bra ut, men det ser inte bra ut heller, bara man tittar där – när hon kliver dit ser det också bedrövligt ut. En häst behöver tillrättavisas lite (...), för om man bara rider runt med långa tyglar och är snäll mot det så förstår de inte det.

Men det är där som jag ser några hålla tillbaka dem och tvinga ner huvudena länge i taget. Jag vill bara veta om du är medveten om att detta händer?

HELGSTRAND: -Ja det är vi."
 
Nu har åtminstone några av det yngre gardet tagit avstånd via insta. Johanna Due Boje, Emelie Brolin och Lina Dolk. Hoppas fler följer. Blir intressant vad/om Carl Hedin uttalar sig. Mycket hans verksamhet idag grundar sig i att han sålde Fortuny till Helgstrand.
 
Vidare:
"Så accepterar du det också?

HELGSTRAND: - Nej det gör jag inte. Det är inte samma sak som att säga att man accepterar det, för jag accepterar inte alls. Men jag vet inte vad som händer här på platsen.

Men är det inte ditt ansvar att veta?

HELGSTRAND: - Så klart det är. Spelar du in det vi pratar om nu? Får jag se din ficka? Jag blir lite nervös, för jag vill inte vara i media om något, säger Andreas Helgstrand."

Trots flera erbjudanden ville Andreas Helgstrand inte bli intervjuad i 'Operation X'-dokumentären.

Han erbjöds att se de dolda inspelningarna, som experterna också hade sett och bedömt. Han avslog detta, och krävde istället att få se alla inspelningar mullvaden gjort under sin anställning, vilket TV 2 avvisade.
 
Några klipp till utöver Ridsports sammanställning + poddavsnitt där den wallraffande hästskötaren intervjuas:
https://nyheder.tv2.dk/samfund/2023...Fgemmn0FGED44DDcdQMLAOO8xzX3VXnTrwd2C7KINV4b4

Jag klarar inte av att se mer nu… Hade så fruktansvärt dåligt samvete när min häst fått skav (ej sår/blödande) av sadelgjorden efter en långtur och så ser man såna där sporrmärken och ryttare som skänklar hästarna som om de är fullständiga nybörjare. Fy fan. :cry:
 
Jag klarar inte av att se mer nu… Hade så fruktansvärt dåligt samvete när min häst fått skav (ej sår/blödande) av sadelgjorden efter en långtur och så ser man såna där sporrmärken och ryttare som skänklar hästarna som om de är fullständiga nybörjare. Fy fan. :cry:

Problemet är att det förekommer sådana grova skänklar även på tävling i Sverige och på ridskolor, ridskolor utan sporre vad jag sett men på tävling....
 
Nu har åtminstone några av det yngre gardet tagit avstånd via insta. Johanna Due Boje, Emelie Brolin och Lina Dolk. Hoppas fler följer. Blir intressant vad/om Carl Hedin uttalar sig. Mycket hans verksamhet idag grundar sig i att han sålde Fortuny till Helgstrand.
Det är väldigt lätt att med några fina ord ta ”avstånd” från en verksamhet man inte samarbetar med. Är det beredda att agera också? Inte välja hans hingstar, inte handla med hans märken, inte samarbeta med personer som fortsätter jobba med honom?
 
Att AHs ridning är tämligen tveksam tror jagade flesta känner till. Denna granskning visar dock ingenting om hans ridning (rider han så mkt fortfarande?), utan ett gäng av hans anställda beridares ridning. Det är en utbredd kultur i företaget och inte isolerat till en eller ett par personer.
 
Sett programmet nu och i dagens avsnitt var det fokus på sporr och spömärken. Och det är rejäla märken milt sagt. Personalen vittnar om hemsk arbetsmiljö, extrema arbetstider, aldrig ledigt-ni vet det vanliga "hästskötare motiveras inte av pengar utan av käääärleken till hästarna". En tidigare hovslagare säger att han aldrig sett så många vuxna människor gråta på samma ställe.

I en sekvens ser det ut som om mullvaden pratar med Mikka (Andreas groom) och att det är Revolution som har sporrmärken. Men det är översatt till "Devolution".

Mullvaden påtalar sporrmärken på en häst och visar stallchefen. Hon frågar om hästen inte har ont vilket stallchefen nekar till (?!) så det är inga problem att fortsätta rida hästen med sporrar.

I nästa avsnitt är det fokus på ridningen.
 
Nu skrev Patrik Kittel detta.

Screenshot_20231122_205515_Instagram.jpg
 
Sett programmet nu och i dagens avsnitt var det fokus på sporr och spömärken. Och det är rejäla märken milt sagt. Personalen vittnar om hemsk arbetsmiljö, extrema arbetstider, aldrig ledigt-ni vet det vanliga "hästskötare motiveras inte av pengar utan av käääärleken till hästarna". En tidigare hovslagare säger att han aldrig sett så många vuxna människor gråta på samma ställe.

I en sekvens ser det ut som om mullvaden pratar med Mikka (Andreas groom) och att det är Revolution som har sporrmärken. Men det är översatt till "Devolution".

Mullvaden påtalar sporrmärken på en häst och visar stallchefen. Hon frågar om hästen inte har ont vilket stallchefen nekar till (?!) så det är inga problem att fortsätta rida hästen med sporrar.

I nästa avsnitt är det fokus på ridningen.
Jag tyckte det var jättebra att mullvaden frågade anställda och chefer om de vet om det och vad man tänker göra åt det. För då kan Helgstrand inte säga att det var engångsgrejer eller något som missats heller.
 
Nu skrev Patrik Kittel detta.

Visa bifogad fil 132562

Ska han bli politiker i nästa liv eller? Det är inte ens ett bekräftande av ATT det som visats upp på filmsekvenserna hittills innebär "otillåtna träningsmetoder" eller våld mot hästar, eller var han anser att de gränserna går. För en som själv fått ett antal besvärande frågor på temat rollkur kunde man förvänta sig att han numera skulle klara att vara lite tydligare i sin syn på detta.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp