Bukefalos 28 år!

Ang. det här med lösdrift

Koppen

Trådstartare
Hur gör ni med utfodringen när ni har era hästar på lösdrift?
Jag hade en tanke att pröva det i vinter men funderade då på hur det går med hösilaget; fryser inte det???
Eller räcker det att bara ha det under taket?
 
Sv: Ang. det här med lösdrift

vi har hösilaget inne i lösdriften. förut hade vi frostfri ligghall, men pga. massa strul har jag flyttat dom till en annan lösdrift vars ligghall inte är frostfri :crazy: får se hur det funkar, har iallafall uppvärmd vattenkopp nu, så det blir mindre släpande med vatten :angel: det funkar ju med hösilaget för flera av mina bekanta som har kallstall, borde ju vara samma sak med "kall" ligghall.
 
Sv: Ang. det här med lösdrift

Vi har förvaring av hösilaget och utfodringen utomhus. Inga problem. Även när det blir riktigt kallt så är hösilaget såpass torrt, att det är lätt att hantera.
Hästarna har inte heller några problem oavsett temperatur. Dom har fri tillgång och äter lite då och då.

LIA
 
Sv: Ang. det här med lösdrift

Du får se till att ha ett hösilage som inte är för blött. Ett år hade vi en ts på ca 40 %, det frös om det var mer än -5 grader och fungerade inte i lösdriften, vi fick då använda ett hösilage med ca 65% ts, det frös inte förrän det var mer än -10 i flera dagar, och här i Skåne är det inte det så ofta, så det var OK.
 
Sv: Ang. det här med lösdrift

Tack för era svar! :)
Får se till att kolla upp TS´en i hösilaget som jag köper då!
 
Sv: Ang. det här med lösdrift

Om hästarna får äta direkt av balen så fixar dom det där med "glassen" själva.
Vill man hålla mera koll på vad dom äter och ge dem en viss mängd vid varje tillfälle och får problem med djupfryst foder så kan jag rekomendera motorsåg.
 
Sv: Ang. det här med lösdrift

ha en liten tanke på att en bale inte håller hur länge som helst! beroende på TS%
 
Sv: Ang. det här med lösdrift

Vårt hösilage ligger på runt 50% och det är inga problem att linda av. Visserligen får man av "frusna lager", men det gör det snarare lättare.

LIA
 
Sv: Ang. det här med lösdrift

Apsolut. Så beror det oxå på om det är runda eller fyrkantiga balar.
De fyrkantiga kan man ställa på högkant och öppna utmed 3 sidor i änden så man får ett lock. Tar man sen kaka för kaka och stänger efter sig så håller det sig väldigt länge även om det är 75% ts bara det är minusgrader på nätterna.
Tar man av all plast på en rund bal så måste man fodra upp det på några dagar.
 
Sv: Ang. det här med lösdrift

Beställer man balar i förväg så kan man även beställa en viss storlek på balarna. Längd eller diameter. Önska TS osv. Vad gäller ts så är det inte så himla lätt att träffa rätt alla gånger men då vet leverantören iaf vad du helst skulle vilja ha.

/Linnea
 
Sv: Ang. det här med lösdrift

Tar man av all plast på en rund bal så måste man fodra upp det på några dagar.
Vad menar du med "några dagar"? Se f ö tidigare trådar i ämnet.
Något man kanske missar är att rundbalen står platt mot mark, lastpall el dyl, så undersidan är skyddad mot luftintrång.
Man rullar ju av silaget, så sidorna hålls också fräscha tack vare det.
Återstår ovansidan. Där kommer förvisso luften åt, men i praktiken hinner det ändå inte ställa till något problem på många dagar. En anledning kan vara, att ju längre in mot balens kärna man kommer, ju hårdare packad är balen (åtminstone dom vi köper).

LIA
 
Senast ändrad:
Sv: Ang. det här med lösdrift

En rundbal som är öppnad skall fodras upp inom några dagar,för på en gång du öppnar den så startar ett syreangrepp,men så länge den är stängd och tät håller den sig länge.
 
Sv: Ang. det här med lösdrift

Är en storbal för mycket för 4 hästar då, med tanke på att den bara håller nåra dagar?
Känns onödigt och dyrt när det bara håller 4 dar??
 
Sv: Ang. det här med lösdrift

Det beror väl egentligen på temperaturen. När min fick hösilage i hagen (de var runt 3-5 hästar) så höll sig en stor rundbal i 3-4 dar om det var plussgrader. Blev det minusgrader kunde balarna hålla sig en 5-6 dar innan de blev förstörda.

Malin
 
Sv: Ang. det här med lösdrift

Det beror ju helt på hur mkt mat dina hästar behöver...
 
Sv: Ang. det här med lösdrift

Inte alls! Vi har 4 hästar och gör av med en bal på 7-8 dagar.
Fodret håller sig alldeles utmärkt så länge även med plusgrader dygnet runt.

Den som har foder som blir förstört på bara 3-4 dagar ska vara lite mer noggrann under skördearbetet nästa gång! Alt byta leverantör.

LIA
 
Sv: Ang. det här med lösdrift

Men det låter som att det blir dyrare att fodra med hösilage då, om man inte har så många hästar?

Anledningen till att jag undrar är för att jag vill ha nåt bekvämt så man slipper åka hem på lunchen för att fodra.

Kanske skulle bygga ett "hötorg" till dem så de har hela dagen istället?
 
Sv: Ang. det här med lösdrift

Inte alls! Vi har 4 hästar och gör av med en bal på 7-8 dagar.
Fodret håller sig alldeles utmärkt så länge även med plusgrader dygnet runt.

Den som har foder som blir förstört på bara 3-4 dagar ska vara lite mer noggrann under skördearbetet nästa gång! Alt byta leverantör.

LIA

Upp till 5-10 grader kan du ha balen öppen i 7-8 dagar max men blir det varmare än det så håller sig inte balen fräsch så länge.

Sen är det också väldigt stor skillnad beroende på vilken ts hösilaget har, hur länge en bal kan vara öppen.

Camilla
 
Sv: Ang. det här med lösdrift

Vi har haft balar öppnade längre än så utan att fodret hunnit bli angripet.
Hållbarhet beror på ett antal olika faktorer.

LIA
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
717
Hästvård Hej! Min häst går ute på lösdrift dygnet runt och jag tycker att hon trivs och verkar avslappnad där. När jag tar in henne och ryktar...
Svar
3
· Visningar
797
Hästvård Hej! Jag har lite funderingar kring matstress hos häst. Vi var nämligen och kollade på en häst som förmodligen haft matstress i hela...
Svar
13
· Visningar
1 168
Senast: co-SMAD4
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 237
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp