Anledning till förskola, enbart jobb?

bananabambi

Trådstartare
Ni som har barn på förskola, har ni dom där enbart när ni jobbar? (inte 15-timmarsbarn nu då)

Och ni som jobbar oregelbundna tider, hur tätt inpå arbetspassen lämnar/hämtar ni era barn? Om ni jobbar delade turer, får ni hämta hem barnen mellan arbetspassen?

Jag tycker att mina barn har en bra förskola, jag kan lämna en bra bit innan jag börjar jobba t.ex, för att de ska hinna vara med på aktiviteter eller hinna äta t.ex.

Jag jobbar oregelbundna tider, och många delade turer, då jag är ledig mellan 12-16. Min sambo har arbetstid till 16.30, så varje gång jag jobbar delat får han ta ut flex/komp för att hinna möta upp mig hemma innan jag ska iväg. Ja, så jag vi gjort tidigare, i alla fall.

Men i våras blev det tjaffs på dagis, och jag vill ha era reflektioner över om jag gjorde helt fel.

När jag jobbar mellan 8-12 + möte 14-16 går jag på gymmet tiden mellan arbeten (mötet är arbetstid). Detta var hel fel enligt personalen, då jag på min fritid skulle ha mina barn och inte träna. När jag ifrågasatte om jag verkligen skulle hämta dom 12.30 och sedan lämna dom igen strax innan 14 sa de: "Men bananbambi, det är ju inte första gången du går på gymmet och har barnen på dagis". Nej, det var det inte. Jag går på gymmet om jag t.ex. börjar 13, för då får jag lämna 10.45. Gott om tid för gymmet.

Jag tror det sticker i ögonen på andra, jag har mött både personal och andra föräldrar på gymmet och i simhallen när mina barn varit på dagis.

Men, två gånger under våren blev mina arbetspass inställda när jag kom dit, (är ledsagare och ibland passar inte det vi bestämt, och då är det bara att boka ny tid, men det är ju arbetspass. Jag vet om att det förekommer, jag får ju inget betalt om jag inte är där, men jag tycker ändå det är okey. Det händer så sällan att det ställs in). I alla fall, två gånger den våren ställdes det in, och jag åkte då inte och hämtade barnen bums vilket jag fick en grym utskällning för. Jag hade ena gången rastat min hund (vilket personal på förskolan hade sett) och andra gången hjälpte jag min mormor med något. Jag förstår i efterhand att jag skulle ha ringt dagis och sagt som det var, och sedan kollat om det var okey att barnen stannade. Men gudars vilket utbrott föreståndarinnan fick på mig. "Dagis skulle vara en tillgång för föräldrarna, men för barnens bästa och lika för alla!"

Jag ifrågasatte hur det kunde vara en tillgång för oss att min sambo får flexa varje dag för att kunna möta upp hemma? Eller hur det kan vara för barnens bästa att hämta hem dom en dryg timme/ ett par timmar och sedan lämna dom igen när jag har möten / jobbar delat? Hur det kan krävas att det ska vara lika för alla när alla inte jobbar samma arbetstider?

(alla missnöjespunkter framfördes i ett brev som satt på barnens väska när jag hämtade dom en gång. Det gjorde mig så j*vla arg att de inte hade ringt på en gång, för detta hade de "uppmärksammat en längre tid".

Denna ledsagning som ibland ställs in, om jag tar den på lediga dagar så har mina föräldrar ställt upp fyra timmar varje vecka, men om den infaller då jag redan jobbar, innan eller efter ett arbetspass, har jag förlängt dagsitiden den dagen.

Nu till hösten känner jag mig lite villrådig inför vad man egentligen får utnyttja förskolan till. Är det enbart jobb? Alla andra gånger, läkarbesök, tandläkaren, etc, har jag ordnat barnvakt på annat håll, även om det infaller i samband med arbetspass.

Men hur gör ni vid följande:
Läkarbesök.
Tandläkaren.
Gyn.
Hjälpa anhörig till sjukhus.
Frisörbesök.

Ofta sker ju att jag rör mig utan mina brukare, jag har ju arbetsställena spridda över stan och utför dessutom ärenden där mina brukare inte är med. Men jag är ärligt talat skitnojjig över att röra mig över stan själv, nu när jag vet att jag har "ögonen på mig". Vad tror folk som inte vet vad jag jobbar med :confused:

Till hösten är det i alla fall bestämt att jag ska få ha barnen på dagis heldagar de dagarna jag jobbar delat, dvs de ska få vara på dagis även mellan 12-16.40 trots att jag är ledig 12-16. Och jag har bestämt mig för att använda mig av dagis även på mina schemalagda lediga dagar, då jag har ledsagningen. Och inte använda mormor/morfar. Gör jag fel?
 
Sv: Anledning till förskola, enbart jobb?

Jag tycker inte att du gör fel.

Vi ser det lite så här att dagis är till för barnet, då vi inte kan ta hand om det. Och barnet har det mycket bättre på dagis en kvart extra än att måsta följa med sina föräldrar in till affären för att handla. Eller sitta och vänta när mamma skall till tandläkaren. Det känns fel att "rycka" barnet från sin lek med kompisar bara för att ta med det hem och sedan åka tillbaka och lämna bort igen. Det är ofta jobbigt för barnen att bli lämnade. Då är det ju bättre att det bara sker en gång om dagen.

Trist att du känner att du har ögonen på dig hela tiden. Och jag resonerar lika som dig.
 
Sv: Anledning till förskola, enbart jobb?

Hur räknas er avgift ut? Är den baserad på 20-30-mer än 30 timmar/v?
En dag med delad tur skulle jag aldrig tveka, det är ju bara stressande och förvirrande för ungarna.
Jag går på gymmet om jag t.ex. börjar 13, för då får jag lämna 10.45.
Där vill antagligen personalen att dina barn ska komma för att det ska passa bättre för verksamheten;), då gör det inget att det blir längre?
Beroende på hur er taxa är konstruerad kan jag se lite olika varianter på svar.
 
Sv: Anledning till förskola, enbart jobb?

Jobbar jag 14:30 - 23 så lämnar jag klockan 11 för de passar dagmamman bäst, då kommer han lagom till lunch och går sen och lägger sig.

Jag har nog världens bästa dagmamma, för det är helt okey för henne att lämna Rasmus för att åka till stallet (rida, hovslagare, veterinärbesök), frisören, gyn osv osv. Jag säger ju alltid att det är inga problem för mig att ta med honom men han är så mysig och go att hon vill ha honom ;)
 
Sv: Anledning till förskola, enbart jobb?

Jobbar jag 14:30 - 23 så lämnar jag klockan 11 för de passar dagmamman bäst, då kommer han lagom till lunch och går sen och lägger sig.

Jag har nog världens bästa dagmamma, för det är helt okey för henne att lämna Rasmus för att åka till stallet (rida, hovslagare, veterinärbesök), frisören, gyn osv osv. Jag säger ju alltid att det är inga problem för mig att ta med honom men han är så mysig och go att hon vill ha honom ;)

Varför har du honom hos dagmamma om du ska vara hos hästen?
 
Sv: Anledning till förskola, enbart jobb?

För det vid det tillfället inte är lämpligt att ha med honom.
 
Sv: Anledning till förskola, enbart jobb?

Det är jag helt på det klara med. Men vet du om att du inte får göra så egentligen?
 
Sv: Anledning till förskola, enbart jobb?

Absolut, dagmamman är väldigt nära kollega med min svärmor, och svärmor är dagisfröken och jobbar med dagbarnen de dagar som de är nere på lokalen.
Inte alla barn som får åka till farmors jobb några timmar i veckan ;)
 
Sv: Anledning till förskola, enbart jobb?

Oj, dessa problem har jag aldrig upplevt faktiskt. Just nu går sonen 15 timmar, men innan studier på annan ort (då var han hemma med pappa o gick full tid, betalar högsta belopp) så tim jobbade jag inom vården under 1,5 år o det var aldrig problem med dagiset. De vill att man lämnar senast kl 9 för samling osv. Jobbade jag kvällar lämnade jag då, började jag 6.45 lämnade pappan o jag hämtade när jag slutat. Hade jag en ledig dag var det okej för dem att jag lämnade då också.

Dock bytte vi under 4 mån förra våren till ett dagis 5 min bort från lgh, även det montessori o där var det helt annorlunda regler. Tex ; jobbade jag ti-on o sonen gick fulla dagar då fick jag inte ha nå mer den veckan. För att då hade jag nyttjat timmarna. Så vi bytte tbx till hösten , dels pga av det o för att sonen absolut vägrade gå för på nya dagis fanns "dumma barn".

Byter aldrig dagis igen :love: Alla är verkligen underbara där! Nu under separationen har de varit toppen, när det varit jobbigt har jag/vi fått lämna extra dag för att alla ska få kunna "andas".

Så nej, som jag ser det o vant mig vid, är det inget fel i det du gör?
 
Sv: Anledning till förskola, enbart jobb?

Men var det inte din svärmor som var dagmamma åt Rasmus? Kan alla andra på det dagiset göra samma sak, lämna sina barn och de skulle vilja åka och rida eller åka till frisören? Annars har du nog lite familjefördelar.
 
Sv: Anledning till förskola, enbart jobb?

Vad bra, det känns skönt att se det med andra ögon.

Men när bråket uppstod ville jag verkligen byta dagis, men bestämde mig för att härda ut och se om det gav sig. Barnen trivs jättebra, och även om jag inte går ihop med personalen så ser jag att de är helt underbara mot mina barn, och då ger jag mig lite.
 
Sv: Anledning till förskola, enbart jobb?

Det är jag helt på det klara med. Men vet du om att du inte får göra så egentligen?

nu hänger inte jag med

om jag betalar en avgift för att mitt barn ska vara på dagis/dagmamma så ska väll personalen fullständigt skita i vad jag hittar på under den tiden mina barn är där, personalen får ju lön för sitt jobb :confused::confused:

// vickis
 
Sv: Anledning till förskola, enbart jobb?

Alltså, det här hittade jag på Uppsala Kommuns hemsida :


"Förskoleverksamhet och skolbarnsomsorg ska tillhandahållas i den omfattning det behövs med hänsyn till föräldrarnas förvärvsarbete eller studier eller barnets eget behov" (Skollagen Kap 2a § 6).

Detta betyder att barnet har rätt att vara på förskolan, familjedaghemmet, flerfamiljssystemet och fritidshemmet den tid vårdnadshavarna arbetar eller studerar och skälig restid. Vid vårdnadshavares kortvariga sjukdom kvarstår rätten att vara på förskolan. Om en vårdnadshavare, eller båda, har semester från förvärvsarbete/studier har barnet inte rätt att vistas i förskolan, familjedaghemmet, flerfamiljssystemet eller fritidshemmet.

Uppgifter om arbete eller studier ska styrkas på begäran av Barnomsorgsadministrationen.



Jag tolkar det som att jag inte får ha barnet på dagis om jag tar semester, flexar, eller av annan anledning är ledig.

Däremot som TS har det, att jobba förmiddag + eftermiddag, är väl en annan sak, då är det liksom inte logiskt att ta hem barnen för några timmar. Fast rent regelmässigt kanske man måste göra det? Lagarna är ju inte jätteflexibla :)

Generellt ser jag inte att TS gör fel, även om kanske det är lite mot 'reglerna'.
 
Senast ändrad:
Sv: Anledning till förskola, enbart jobb?

shitttttttttttttt pommfritt det var ord och inga visor,

men sedan kan man ju fråga sig VARFÖR, denna regler har uppkommit för jag manar du drar väll inte på en utlandssemetsr och lämnar ungarna en vecka på dagis.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Anledning till förskola, enbart jobb?

Hittade faktiskt en tråd på f*miljeliv om några föräldrar som gjorde just så ;) De åkte på semester och farmor var barnvakt, men barnen gick ju på dagis dagtid.

Jag kan väl tycka att det är ok att svänga förbi och handla på vägen till dagishämtningen någon gång, eller att åka en timme tidigare för att hinna till tandläkaren eller något. Men EGENTLIGEN får du faktiskt inte göra så.
 
Sv: Anledning till förskola, enbart jobb?

kl

Tycker det är stor skillnad på ts situation och pmm.s (vilka är de som dominerar tråden), jag tycker att pmm gör direkt fel, dagis är inte till för att hästägare ska få det enklare, barnpassningstid medan man rider och stökar i stallet, passar veteriär osv, det är ju en hobby och ska således skötas på fritiden (liksom frisörbesök till exempel), fritiden ska barnen inte vara på dagis. Jag kan tycka att då kanske man ska tänka en extra gång innan man "utnyttjar systemet", det är ju direkt emot reglena och snarast som bananabambi skriver, familjeförelar. Kommer det fram kan det säkert försvåra för andra i t.ex. ts situation framöver, och det vore ju tråkigt.

Samtidigt tycker jag att läkarbesök, gyn, tandläkare och dylikt som kan räknas som "medicinskt befogat" självklart ska och behöver tas när man får tid, och då borde man få ha barnen på dagis även om reglerna är lite luddiga. Där kan jag hellre se att det kan sliras lite på reglerna.

Däremot tycker jag att det vore direkt vansinne att hämta/lämna mellan två jobbpass, det blir ju två separationer varje dag för barnen, det tycker jag helt enkelt inte vore rätt mot barnen - vilkas behov jag anser ska komma först (även om vissa tycks glömma det). Att använda dagis som barnpassning för att utöva hobbies ger ju barnen längre dagar i onödan, vilket också i mina ögon är fel. Själv kommer jag sträva efter att ge min dotter så korta dagar på dagis det går nu när hon börjar i höst.
 
Sv: Anledning till förskola, enbart jobb?

Nej hon är inte hans dagmamma, men när de är nere på lokalen så går hon in från sin dagisgrupp och arbetar med dagmamma-barnen.

Passar det inte för dagmamman att lämna Rasmus får jag ju göra något annat med hästen istället eller boka om tiden.
 
Sv: Anledning till förskola, enbart jobb?

shitttttttttttttt pommfritt det var ord och inga visor,

men sedan kan man ju fråga sig VARFÖR, denna regler har uppkommit för jag manar du drar väll inte på en utlandssemetsr och lämnar ungarna en vecka på dagis.

Jo otroligt nog är det flera föräldrar som anser att de egentligen borde få ha sina barn på dagis hela sommaren för det är ju inte semester när man måste ha barnen hemma... Vi har även bekanta som har åkt på chartersemester ett par gånger utan barnen, "för de har ju ändå inget utbyte av det" och låtit barnen gått på dagis och far och mor föräldrar har delat på att hämta och lämna.

I vissa fall är det även beviljat av kommunen att barn får vara på förskolan trots att föräldrar är hemma/semester för barnens skull.

Jag har den som är kvar på dagis 20 timmar i veckan, men har ett ganska fritt jobb som gör att jag ibland gör andra saker medans han är på dagis för att sedan jobba på kvällen när barnen har gått och lagt sig. Och jag har ett underbart dagis så de vet om det, och jag har även haft kvar längre vid sjukhus besök eller liknande utan problem.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
14 015
Senast: MiaMia
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 885
Senast: jemeni
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 196
Övr. Hund Lite bakgrund: Jag och min sambo har beslutat oss efter 2års funderande och diskuterande, att nu är perfekt tid för oss att adoptera en...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 778
Senast: Elektron
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Vildkattungar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp