Bukefalos 28 år!

Anledning till förskola, enbart jobb?

Sv: Anledning till förskola, enbart jobb?

shitttttttttttttt pommfritt det var ord och inga visor,

men sedan kan man ju fråga sig VARFÖR, denna regler har uppkommit för jag manar du drar väll inte på en utlandssemetsr och lämnar ungarna en vecka på dagis.

Så är det här med, nu har man tom bestämt att resetiden får vara max en halvtimma... :-/
 
Sv: Anledning till förskola, enbart jobb?

Vi har policy att vid läkarbesök, om det ligger på dagtid då sas, så är barnen välkomna. Annars är det väldigt strikt, dock skulle vi aldrig ha problem med flextiderna. Självklart är barnen välkomna då och inte ska de "hatta runt". Dock är det väl så att det svider i ögonen om de ser att du gymmar elelr så. Vi frisörbesök, till hästen, handling överlag, hjälpa anhörig etc får man ordna barnvakt. så har det varit här iaf. :)
 
Sv: Anledning till förskola, enbart jobb?

Men hur gör ni vid följande:
Läkarbesök.
Tandläkaren.
Gyn.
Hjälpa anhörig till sjukhus.
Frisörbesök.

Nu har vår son varit på sin första inskolningsdag just idag (hos dagmamma) så ännu så länge är vi inte inne i rutinerna.

MEN; jag skriver under på allt som pixietail skrev.

Läkarbesök, tandläkare, gyn och hjälpa anhörig till sjukvård: nej, det är inte förskolan som ska ta hand om barnen då, MEN jag skulle själv tycka att det är gränsfall till okej. Jag kan väl säga som så att jag, som jobbar vanliga kontorstider, när/om jag får en egen läkartid klockan 10 så kommer jag ju inte åka och HÄMTA barnet för att ta med honom till läkaren och sen lämna honom när vi åkt därifrån för att sen gå till jobbet. Om jag däremot får en läkartid kl 17 och brukar sluta kl 16.30 så får jag självklart ordna någon annan som tar hand om barnet då.

Frisörbesök, handla mat, pyssla med hästen, städa osv; att använda barnomsorgen till sina barn när man gör sånt, det tycker jag är helt fel! Barnen ska vara på förskolan/dagmamma för att mamma och pappa måste JOBBA. Inget annat. (utom i sällsynta fall när barnen har särskilda skäl att behöva vara där även om mamma/pappa är lediga).

I ditt fall med delade turer så måste ni ju kunna ta en diskussion med förskolan om vad som ska gälla. Det verkar (som sagts tidigare) orimligt att hämta dem för 2 timmar med mamma och sen gå tillbaka igen. När det gäller gymbesök före arbetstid så undrar jag varför du inte istället lämnar barnen senare? Jag kan förstå att du behöver och vill gå på gym, men då nyttjar du ju förskolan till barnpassning för en ren fritidsaktivitet..?

Om jag börjar jobba kl 13 och ville gymma före så skulle jag fixa någon annan barnpassning än dagmamma/förskola den tiden.
 
Sv: Anledning till förskola, enbart jobb?

Läkarbesök, tandläkare, gyn och hjälpa anhörig till sjukvård: nej, det är inte förskolan som ska ta hand om barnen då, MEN jag skulle själv tycka att det är gränsfall till okej.

Jag har aldrig heller använt förskolan till sådant, utom då vid två tillfällen när mina arbetspass blev inställda medsamma jag kom dit. Men det är absolut ingenting jag medvetet planerar in, att lämna barnen tidigare så att jag ska hinna mina saker. Jag bara trodde att eftersom barnen just lämnats kunde jag fixa de sakerna innan jag hämtade barnen (tidigare förstås, men ändå inte direkt).

Frisörbesök, handla mat, pyssla med hästen, städa osv; att använda barnomsorgen till sina barn när man gör sånt, det tycker jag är helt fel! Barnen ska vara på förskolan/dagmamma för att mamma och pappa måste JOBBA. Inget annat. (utom i sällsynta fall när barnen har särskilda skäl att behöva vara där även om mamma/pappa är lediga).

Ovanstående har jag aldrig använt förskolan till heller. Men jag frågade faktiskt idag om de fick stanna en timme extra nästa vecka så jag hann till tandläkaren. Men i de fallen är det ju förskolan själv som sagt att det var okey, jag skulle aldrig ta det för givet.

I ditt fall med delade turer så måste ni ju kunna ta en diskussion med förskolan om vad som ska gälla. Det verkar (som sagts tidigare) orimligt att hämta dem för 2 timmar med mamma och sen gå tillbaka igen.

Den diskussionen är redan tagen, i våras. Och personalen där sa själva att det inte var meningen att min sambo skulle behöva flexa för att hinna möta upp mig innan jag jobbar. Det har fungerat tidigare, men han hinner inte jobba ihop flexen vartefter den behöver tas ut.

När det gäller gymbesök före arbetstid så undrar jag varför du inte istället lämnar barnen senare?
Jag kan förstå att du behöver och vill gå på gym, men då nyttjar du ju förskolan till barnpassning för en ren fritidsaktivitet..? Om jag börjar jobba kl 13 och ville gymma före så skulle jag fixa någon annan barnpassning än dagmamma/förskola den tiden.


Det där med gymmet började jag med i våras, hela hösten satt jag på jobbet och VÄNTADE från 10.45 till 13.00. Det var personalen själva som ville att jag skulle lämna barnen 10.45 för att killarna skulle hinna äta lunch, annars blev det tokigt hemma då de hann äta men sedan skulle lämnas stax innan ett, alltid hann någon av pojkarna somna innan vi kunde åka. Så det är absolut ingenting jag utnyttjar för att själv hinna gymma! Jag ville mest hitta något vettigt att fördriva tiden med innan jag började jobba.

De här timmarna mellan 12-16 då, när jag jobbar delade turer? Ska jag alltså sitta inne då, och inte "synas"? För jag har banne mig tänk hinna både handla och gymma då.
 
Sv: Anledning till förskola, enbart jobb?

Jag kan verkligen inte förstå hur man kan vilja semestra utan barnen. Och hur man dessutom då kan ha barnen på förskoleverksamhet under tiden..?

Jag tycker det känns hemskt att lämna barnen 7.15, sedan jobba hela dagen till 20, vara hemma 20.30 och då sover barnen :(. Det bästa jag vet är om killarna är vakna när jag kommer hem efter ett sådant pass :love: Så jag i alla fall hinner vara med och natta dom. Jag ser inte alls fram emot att vara utam dom 12-16 flera dagar i veckan, men när man arbetar såhär kanske det är det enda alternativet. De har det ju inte dåligt på dagis, den som mår dåligt av det där är ju jag.

I höstas jobbade jag enbart 50%, och dessutom hade jag massa semester att ta ut. Vilket gjorde att jag, veckorna innan jul, fick ta om två inskolningsveckor med barnen. För de var bara på dagis 1-2 HALVdagar i veckan, vilket gjorde att de helt kom utanför kompisgänget, och inte alls ville gå dit.

I våras, när jag gått upp till ca 85% funkade allt perfekt, för då blev dagisvistelsen regelbunden och de fick tillbaka bra vanor igen.
 
Sv: Anledning till förskola, enbart jobb?

Ja, jag möter (mötte, efter det där slutade jag gymma) ofta föreståndarinnan (gud vad gammaldags det lät) i simhallen med sina barn, hon var ju också ledig i veckorna. Och då visste hon ju så klart att mina barn var på dagis medan jag gymmade. Men det var ju hon som sagt vilka tider som hon önskade pojkarna skulle gå. Hon vet mina arbetstider. Dessutom gymmade jag ofta på min lunch, mellan 12-13. Då får man vara riktigt snabb, och klart jag mötte henne då också. Men det borde väl vara min fulla rätt att göra så?
 
Sv: Anledning till förskola, enbart jobb?

Jag kan verkligen inte förstå hur man kan vilja semestra utan barnen. Och hur man dessutom då kan ha barnen på förskoleverksamhet under tiden..?

.

Säg det, jag har inte förstått de valen, jag älskar de veckor vi har kunnat åkt iväg tillsammans med barnen, speciellt på charter när man inte har någon "vardag" utan kan ägna all tid åt att prata, lyssna och umgås med barnen. Bada, titta på saker, lära sig något nytt och äta ute osv

Sen kan jag i och för sig ibland vilja åka iväg en helg utan barnen tillsammans med maken, men då handlar det om en eller två nätter borta 1 gång per år... Och då är det barnvakt som gäller, inge dagis där heller utan bortskämda av mormor eller faster med familj.:D
 
Sv: Anledning till förskola, enbart jobb?

Ja, jag möter (mötte, efter det där slutade jag gymma) ofta föreståndarinnan (gud vad gammaldags det lät) i simhallen med sina barn, hon var ju också ledig i veckorna. Och då visste hon ju så klart att mina barn var på dagis medan jag gymmade. Men det var ju hon som sagt vilka tider som hon önskade pojkarna skulle gå. Hon vet mina arbetstider. Dessutom gymmade jag ofta på min lunch, mellan 12-13. Då får man vara riktigt snabb, och klart jag mötte henne då också. Men det borde väl vara min fulla rätt att göra så?

Det där tyckerj ag är rent löjligt! Vill dagis att du lämnar 10:45 och du börjar kl 13 på jobbet och de vet om det och själv valt så nog tusan borde du ha rätt att göra vad du vill under den tiden fram till ditt jobb? Det tycker jag!

Läkarbesök och tandis besök går jag på och lämnar barnen hos dagmamma och kommer fortsätta med. För det första kommer jag aldrig kunna ha med dem till tandis eftersom jag är alldeles för rädd och jag skulle troligtvis skrämma alla tre..... och för det andra så är jag ensam med barnen och kan inte vara hos läkare med tre barn att ha koll på samtidigt som han ska undersöka mig eller prata med mig, det skulle inte funka. Det är en annan sak om det är ett av barnen som ska dit.


Jag och mamma pratade om detta i dag. Det är ju inte ok att handla när barnen är på dagis/dagmamma/fritids, men är det ok att smita in på lunchen? Är det ok att handla i väntan på tåget? Är det ok att handla lunch till sig i en affär?
 
Sv: Anledning till förskola, enbart jobb?

De här timmarna mellan 12-16 då, när jag jobbar delade turer? Ska jag alltså sitta inne då, och inte "synas"? För jag har banne mig tänk hinna både handla och gymma då.

Nej...? Sa jag det? :confused:

Om det är överenskommet att du får ha barnen kvar då (vilket ju är rimligast) så måste du ju kunna göra precis vad som helst under dessa timmar. Samma med gymmet; har ni överenskommit att det är bättre att barnen kommer 10.45 så är det ju så det är. Då finns ju ingen anledning att du ska sitta och vara osynlig under tiden fram tills ditt arbete startar.
 
Sv: Anledning till förskola, enbart jobb?

Nej...? Sa jag det? :confused:

Om det är överenskommet att du får ha barnen kvar då (vilket ju är rimligast) så måste du ju kunna göra precis vad som helst under dessa timmar. Samma med gymmet; har ni överenskommit att det är bättre att barnen kommer 10.45 så är det ju så det är. Då finns ju ingen anledning att du ska sitta och vara osynlig under tiden fram tills ditt arbete startar.

Nej, nej! Det blev felciterat från min sida. Det var mer en allmän fråga om vad man får och inte får göra när man är "ledig" från barnen.

Jag trodde faktiskt att folk inte var så snackiga, men enligt chefen där så var det "fler föräldrar som reagerat", och jag vet ju inte när sjutton de mött mig.

I min värld litar man på att andra gör rätt för sig, och misstänker man något så tar man det direkt med personen i fråga. Inte väntar ett par månader, samlar alla fel som görs och sätter sig och skriver ett brev man sedan lämnar.

Hade det varit jag hade jag i förbifarten vid någon lämning frågat: "du, det är några föräldrar som sett dig på stan/gymmet/simhallen när barnen är här, vi vet ju att du jobbar som du gör men vi vill ändå kolla så du själv vet hur reglerna ser ut". När jag fick det där brevet hade det ju gått så lång tid mellan tillfällena att jag faktiskt inte hade en aning om varför jag varit på gymmet eller vem som haft barnen. Suck.
 
Sv: Anledning till förskola, enbart jobb?

Jag tycker att det blir en konstig diskussion, det som glöms av är att förhoppningsvis så har dagis en pedagogisk verksamhet som blir väldigt splittrad om barnen kommer och går litet hipp som happ.
 
Sv: Anledning till förskola, enbart jobb?

nu hänger inte jag med

om jag betalar en avgift för att mitt barn ska vara på dagis/dagmamma så ska väll personalen fullständigt skita i vad jag hittar på under den tiden mina barn är där, personalen får ju lön för sitt jobb :confused::confused:

// vickis

Det är jobb/studier + restid som avgör barnens behov av barnomsorg. Taxan är ju också rejält subventionerad, så jag tycker nog att man kan ställa krav och sätta regler för vad barnomsorgen ska gälla för. Reglerna sätts ju inte heller av personalen, men de har delvis ansvar för att se till att dessa följs.
 
Sv: Anledning till förskola, enbart jobb?

När jag är ledig är mina barn med mig.
De har fått lära sig med åren att ska jag till tandläkaren el likn så får man följa med. (ensamstående)

Skulle aldrig lämna mina barn på dagis för att åka till stallet!!!! Vad är det för föräldrar som hellre är i stallet än med sina barn?

Nu har jag inga dagisbarn längre utan skolbarn men inte blir det kvar på fritids för att jag ska göra nått personligt utanför arbetet, då är det mormor eller en kompis som får ställa upp som barnvakt.

Dock kan jag förstå att barnen är kvar på dagis vid delad tur, helst om de är små så blir det jobbigt att lämna två gånger per dag.
 
Sv: Anledning till förskola, enbart jobb?

Skulle aldrig lämna mina barn på dagis för att åka till stallet!!!! Vad är det för föräldrar som hellre är i stallet än med sina barn?

Antar att du syftar på mig, min son älskar sina kompisar hos sin dagmamma och har garanterat roligare där än att sitta i vagnen i flera timmar när jag är i stallet.
Han är med mig dit varje dag, älskar att mocka, sopa, borsta osv. Men ridningen blir begränsad till ridhuset eller ridbanan.
Sen vet inte jag hur du mår. Men när jag mådde som sämst och fick hjälp vägde jag 38 kg till mina 165 cm (sen kasta jag ut vågen) och jag behöver få någon timme ibland då jag slipper vakta och tänka. Bara kunna skritta ut i 15 minuter och hoppa några hinder.
 
Senast ändrad:
Sv: Anledning till förskola, enbart jobb?

Va?

Vilket konstigt dagis, men så kanske det är i den verkliga världen?
Saga går på dagis mellan 9 och 16 VARJE dag.
Jag börjar antingen kl 6, eller kl 11.
Börjar jag 6 så börjar min sambo senare.
Vårt dagis tycker det är viktigt att Saga är där varje dag, och vi betalar full taxa för det.
Sen har vi eget företag vilket gör att vi jobbar även om vi är hemma.

Börjar jag kl 6 så är jag hemma till 14.30.
Då har jag 1½ timme på mig att jobba bort det jag har hemma, det kan vara några beställningar, eller så har jag inget att göra och då passar jag på att städa undan eller ngt annat..

Jag måste säga att det dagiset Saga går på är helt underbart.
Personalen är helt tipp topp och dom har mycket aktiviteter för barnen.
Nu är Saga sjukskriven pga sin mage, men blir den en längre tid så är jag och Saga välkomna dit trots det för att hon inte skall tappa dagis helt och komma in i en jobbig period sen när hon skall tillbaka. Vi har nog haft väldans tur med vårt dagis..
 
Sv: Anledning till förskola, enbart jobb?

Men ridningen blir begränsad till ridhuset eller ridbanan.
Sen vet inte jag hur du mår. Men när jag mådde som sämst och fick hjälp vägde jag 38 kg till mina 165 cm (sen kasta jag ut vågen) och jag behöver få någon timme ibland då jag slipper vakta och tänka. Bara kunna skritta ut i 15 minuter och hoppa några hinder.

Visst är det så. Jag tror att de flesta som behöver en timme då och då, jag själv inkluderad - och det är ingen som missunnar dig detta - dock är det inte dagis (okej, i ditt fall dagmamma) din son ska vara på under tiden, det är inte det som den resursen är till för. Tror det är själva poängen med kritiken. Din sons pappa, eller en släkting/random barnvakt borde ta det lasset och ge dig egentiden, inte dagmamman - även om hon "tycker det är så kul" gör det inte saken mer rätt.
 
Sv: Anledning till förskola, enbart jobb?

Och jag tycker också att poängen är missad.

Dagis/dagmamma har ju en pedagogisk verksamhet ! Det är inte bara en "resurs" eller ett lass. Det kan vara så att det passar bättre i deras verksamhet att barnet går där den extra timmen istället för att man hämtar mitt i något som de pysslar med.
 
Sv: Anledning till förskola, enbart jobb?

Men att lämna in barnet extratimmar (för jag tolkar det som att det inte gäller dendär timmen för att passa in lunchen) för att åka till stallet kan väl inte vara okej på något vis? Personligen tycker jag det låter som ett :devil: slöseri med skattepengar, den tillsynen borde gå till barn till någon som jobbar eller är sjukskriven.
 
Sv: Anledning till förskola, enbart jobb?

Antar att du syftar på mig, min son älskar sina kompisar hos sin dagmamma och har garanterat roligare där än att sitta i vagnen i flera timmar när jag är i stallet.
Han är med mig dit varje dag, älskar att mocka, sopa, borsta osv. Men ridningen blir begränsad till ridhuset eller ridbanan.
Sen vet inte jag hur du mår. Men när jag mådde som sämst och fick hjälp vägde jag 38 kg till mina 165 cm (sen kasta jag ut vågen) och jag behöver få någon timme ibland då jag slipper vakta och tänka. Bara kunna skritta ut i 15 minuter och hoppa några hinder.

Bara för att du mår dåligt och är underviktig har du inte rätt att utnyttja systemet utan att ha fått tillstånd för det av kommunen. I sånna fall skulle jag ha mina barn på fritids/dagmamma långt mer än vad jag har eftersom jag är ensamstående till tre barn, jobbar kväll och har det rätt kärvt ibland stress/tidsmässigt......

du är till och med gift, kan inte han ge dig den där timmen du tydligen behöver? Det är ju så man ska göra liksom.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
14 308
Senast: MiaMia
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 281
Senast: jemeni
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 608
Övr. Hund Lite bakgrund: Jag och min sambo har beslutat oss efter 2års funderande och diskuterande, att nu är perfekt tid för oss att adoptera en...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 937
Senast: Elektron
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp