Bukefalos 28 år!

Anledning till förskola, enbart jobb?

Sv: Anledning till förskola, enbart jobb?

Det här irriterar mig väldigt mycket!
Vi andra som måste ta med barnet till stallet varje dag av olika anledningar är ju också begränsade till att hålla sig inom gården.
Skulle det vara ett argument för att lämna pojken hos dagmamman?!
Skulle aldrig falla mig in att tycka att det är rätt och rättvist även om det hade varit skönt ibland.
Iom att barnomsorgen subventioneras av skattepengar och reglerna säger arbetstid+restid så är det minsann det som ska gälla för alla!
 
Sv: Anledning till förskola, enbart jobb?

KL (tog bara sista knappen).

Hur är det om man har t ex en tandläkartid under sin egen arbetstid (och alltså kompar eller tar ledigt e d) - borde man hämta barnet och placera hos någon barnvakt och sedan åka tillbaka till dagis igen när man är klar hos tandläkaren o går tilbaka till jobbet? Verkar ju sinnes i så fall!

Dock håller jag med om att inte barnomsorgen ska missutnyttjas!

En fråga till: Jag är ridlärare och jobbar mest kvällstid. Sambon jobbar dag. Får barnet gå skapligt vettiga tider på dagis ändå när det blir dax, eller ska jag lämna honom säg kl 14 och sambon hämtar 16? Det blir ju inget sammanhållet med lek, lunch etc alls, men strikt sett kan det komma at handla om de tiderna som vi båda verkligen jobbar. Vore ju kul och nyttigt för honom att, när han blir äldre (planerar dagisstart någon månad innan han fyller två), få vara med i barngruppen mer än 2-3 h 3ggr i veckan. Känns ju oxå märkligt att betala full taxa för så få timmar.
 
Sv: Anledning till förskola, enbart jobb?

Men att lämna in barnet extratimmar (för jag tolkar det som att det inte gäller dendär timmen för att passa in lunchen) för att åka till stallet kan väl inte vara okej på något vis? Personligen tycker jag det låter som ett :devil: slöseri med skattepengar, den tillsynen borde gå till barn till någon som jobbar eller är sjukskriven.

Min son går inte en minut extra.

När jag var arbetslös gick han 15 timmar. Dom 15 timmarna var jag för de mesta i stallet.

Nu jobbar jag heltid och sonen går 19 timmar. Han lämnas kl 11 för att äta lunch hos sin dagmamma och sen sova. Jag åker nämligen till jobbet mitt i hans sovtid. Jag har 2timmar då som jag kan snabbt åka och rida en sväng. (nu är ju hästen halt men ska förhoppningsvis ridas igång snart innan hon åker till sin fodervärd)
 
Sv: Anledning till förskola, enbart jobb?

Och jag tycker också att poängen är missad.

Dagis/dagmamma har ju en pedagogisk verksamhet ! Det är inte bara en "resurs" eller ett lass. Det kan vara så att det passar bättre i deras verksamhet att barnet går där den extra timmen istället för att man hämtar mitt i något som de pysslar med.

Onsdagar vintertid är sånna dagar för alla barn som går hos dagmamma här i byn, eftersom dom går ner till badet då. De går ner efter lunch när småttingarna sovit och sen är det bad, duscha, bastu och fika innan de är klara för att åka hem. Då hämtas alla barn samtidigt på simhallen sen.
 
Sv: Anledning till förskola, enbart jobb?

Jag tolkade ditt inlägg som att du typ jobbar din ordinarie tid och Rasmus är på dagis den tiden. Men sen får han stanna/komma nån timme tidigare bara för du ska till stallet? Hoppas jag missuppfattade dig angående det.

Menar du att du har det som jag hade det när jag jobbade kanske? Om jag började kl 14 tyckte dagis att han skulle vara där redan kl 11 för att hinna med lunch och vila. Sen vad jag gjorde mellan 11-13.45 vhade inget med jobbet att göra så jag kunde gå en runda med hunden, rida eller vad som. Vi sa ett par gånger att jag kunde lämna när jag körde till jobbet alltså vid 13.45 men det tyckte personalen var sämre för Emil. Kändes helkonstigt att ha honom där när jag var hemma och red/pysslade med annat.
 
Sv: Anledning till förskola, enbart jobb?

Då missuppfattade jag ditt första inlägg och ska inte låta så arg mer :)
 
Sv: Anledning till förskola, enbart jobb?

Jag får lämna honom extra om det behövs. Vilket det sällan gör då han gärna åker med och gör allt, men det är inte alltid det fungerar eller som jag får ha med honom.
Jag är otroligt tacksam över att hans dagmamma vill ställa upp på det. Det är ju inte direkt så att jag säger åt henne att Rasmus ska vara där. Hade hon sagt nej hade jag ju såklart accepterat det och försökt lösa det på något annat sätt.
 
Sv: Anledning till förskola, enbart jobb?

De säger att verksamheten ska verka utifrån barnet oss dess beov, MEN reglerna de har passar bara in på dem som jobbar 7-16 tyvärr...

Själv arbetade min man två-skift ett tag när jag läste. Vår son som då sov middag fortfarande fick då komma tidigare, alltså kl 11 istället för att lämnas kl 14 innan min man gick till sitt jobb.
Till saken hör att när sonen slutade sova middag fick han ju inte längre komma 11 utan skulle komma 14, och när jag läste så var det inte ovanligt att jag slutade 14, eller strax efter.
Enligt reglerna skulle vår son lämnas 14:00 och hämtas 14:30 vilket barn mår bra av detta???

Arg som jag blev så la jag "studietid" fram till kl 17, det kan man tydligen göra när man läser, men hade jag inte läst hade det blivit deras tider :devil:
 
Sv: Anledning till förskola, enbart jobb?

Här vill de att barnen går kring 5 timmar för att ha tid ätt äta/fika och leka. Följa med på utflykter osv. Oavsett om dom sover middag eller inte.
 
Sv: Anledning till förskola, enbart jobb?

Jag kan verkligen inte förstå hur man kan vilja semestra utan barnen. Och hur man dessutom då kan ha barnen på förskoleverksamhet under tiden..?
.

Off t

Tänk det gör jag! Kvalitativ vuxentid där man bara är man och kvinna :idea:

En arbetskamrat drar iväg nu med sin partner i två veckor. Deras tre barn (2-7år) får bo hos mormor och morfar. De har bullbak, camping, kojbygge, svamp/bärplockning och lite allt möjligt inplanerat så dem kommer det nog inte gå någon nöd på.

De gör två barnfria resor per år och säger att det räddar deras relation.

I mitt stilla sinne kan jag inte låta bli att undra om inte fler föräldrar borde prioritera in mer vuxentid?
 
Sv: Anledning till förskola, enbart jobb?

De säger att verksamheten ska verka utifrån barnet oss dess beov, MEN reglerna de har passar bara in på dem som jobbar 7-16 tyvärr...

:


Tider och brist på flexibilitet måste väl vara barnomsorgens akilleshäl?
I dagens samhälle är det relativt vanligt med arbete dygnet runt alla dagar i veckan + att man måste pendla till/från jobbet.
Att påverka sin arbetssituation ÄR svårt.
ALLA kan inte arbeta dagtid och det är svårt att styra att ens arbetstider matchar partnerns så det passar barnomsorgen.

Om jag får barn någon dag tror jag att jag kommer försöka samordna en grupp med familjer så vi kan gå ihop och anställa två flexibla nannys och kanske tom ha rullande schema för barnpassning på helgerna :D
 
Sv: Anledning till förskola, enbart jobb?

Då antar jag kallt att de åker på två semester resor med barnen varje år oxå? Eller läggs hela reskassan på enbart föräldrarna?

Och du missade en viss del av ponängen, barnen är då hos sin mormor/morfar inte på dagis fulla dagar.

Vi har varken tid eller råd att åka på charter mer än max en gång per år, och då är det självklart att barnen ingår i våran familj och vi gör det tillsammans med dem. I år blev det en sverigeresa istället, vi åkt drygt en vecka och hann göra massor tillsammans med våra barn. Föräldra tid, javisst en kväll eller möjligtvis en helg, 2 veckor skulle varken jag eller maken klara utan barnen om det inte var absolut tvång.

Varför behöver flera prioritera sin vuxen tid? Vi har rätt mycket vuxentid både maken och jag, men på varsitt håll, vilket jag tycker känns sunt, man måste inte ständigt umgås med sin partner för att få vuxentid.

Det jag ser på våran omgivning är många barn som skulle må bra av att föräldrarna prioriterade dem istället för sig själva...
 
Sv: Anledning till förskola, enbart jobb?

Och du missade en viss del av ponängen, barnen är då hos sin mormor/morfar inte på dagis fulla dagar.

Jo därför skrev jag att det var off t. Utgick enbart från BB´s uttalande om att hon inte förstod att föräldrar ville semestra utan barn.

Då antar jag kallt att de åker på två semester resor med barnen varje år oxå? Eller läggs hela reskassan på enbart föräldrarna?

De gör saker med barnen men som jag förstått det går den dyrare budgeten till dem själva.
När de gör saker med barnen handlar det om små pengar och jag kan personligen inte se problemet med det? Att roa och ge barn kvalitativa upplevelser tillsammans med föräldrarna behöver inte kosta stora pengar.

Däremot kan jag förstå att man som par och föräldrar verkligen kan behöva lyxa till tillvaron på egen hand. Att tälta i trädgården eller bygga en trädkoja ger antagligen inte samma stimuli.


Föräldra tid, javisst en kväll eller möjligtvis en helg, 2 veckor skulle varken jag eller maken klara utan barnen om det inte var absolut tvång.

Varför behöver flera prioritera sin vuxen tid? Vi har rätt mycket vuxentid både maken och jag, men på varsitt håll, vilket jag tycker känns sunt, man måste inte ständigt umgås med sin partner för att få vuxentid.

Fast det gäller ju dig och din mans behov.
Många andra föräldrar behöver fly bort tillsammans, fakto ta semester från barnen.



Det jag ser på våran omgivning är många barn som skulle må bra av att föräldrarna prioriterade dem istället för sig själva.

Min poäng är att barn tjänar på att föräldrar värnar om sin relation men jag förstår vad du menar.
 
Sv: Anledning till förskola, enbart jobb?

De gör saker med barnen men som jag förstått det går den dyrare budgeten till dem själva.
När de gör saker med barnen handlar det om små pengar och jag kan personligen inte se problemet med det? Att roa och ge barn kvalitativa upplevelser tillsammans med föräldrarna behöver inte kosta stora pengar.

Däremot kan jag förstå att man som par och föräldrar verkligen kan behöva lyxa till tillvaron på egen hand. Att tälta i trädgården eller bygga en trädkoja ger antagligen inte samma stimuli.


.

Jag tycker att har man råd så bör man ge sina barn chansen att uppleva så mycket som möjligt, att om man själv åker bort och lägger stora pengar på sig själv/själva som föräldrar och sedan låter barnen nöja sig med att bygga koja i trädgården. Det är en upplevelse för barn att vara på en flygplats, flyga med allt vad det innebär, vara utomlands, höra andra språk, möta en annan kultur osv.
Och att turista i sverige kostar oxå med barnen, men jag tycker ändå att man är skyldig att låta sina barn se lite mer än trädgården om man har råd till det. Jag vet att jag själv blev rätt chockad när jag insåg att jag hade klasskamrater i nian som aldrig hade varit i stockholm, då bode vi 1 timmes resväg därifrån, som aldrig någonsin hade bott på vare sig hotel eller vandrahem. Och deras föreställning om resturang var Mc Donalds, eller möjligtvis en pizzeria... Och då var inte det särskilt "fattiga" föräldrar, utan föräldrar som la sina pengar på sig själva för barnen var ju nöjda med att vara hemma.

Så nej jag kan inte förstå att man lägger den stora reskassan på sig själv och låter barnen nöja sig med att vara hemma i trädgården och tälta, sånt ingår i det allmäna livet, resa hör till guldkanten för hela familjen.

När vi hade det som tyngst när barnen var mindre och knappt sov på nätterna så åkte vi iväg några gånger över natten, men det vi var ute efter då var att få sitta ner och äta i lugn och ro och sedan få sova en hel natt, särskilt lyxigt var det inte, scandic fungerade utmärkt!
 
Sv: Anledning till förskola, enbart jobb?

Jag får nog hålla med dig här :)

Att åka utomlands utan barn är uteslutet här, jag vill ju att Ella också ska få se andra länder och möta andra kulturer..

Vuxentid kan vi iof också ta oss, men det blir något "enklare" = en helg på hotell och underbart god middag kanske :).
 
Senast ändrad:
Sv: Anledning till förskola, enbart jobb?

Jag får lämna honom extra om det behövs. Vilket det sällan gör då han gärna åker med och gör allt, men det är inte alltid det fungerar eller som jag får ha med honom.
Jag är otroligt tacksam över att hans dagmamma vill ställa upp på det. Det är ju inte direkt så att jag säger åt henne att Rasmus ska vara där. Hade hon sagt nej hade jag ju såklart accepterat det och försökt lösa det på något annat sätt.

Det spelar ingen roll att hon inte säger nej- det är lika fel ändå!

Jag vet allt om att barn inte kan vara med överallt, men det är ändå emot reglerna. Så vida du inte FÅR lämna tidigare, så som taccotad skrev.
 
Sv: Anledning till förskola, enbart jobb?

Det spelar ingen roll att hon inte säger nej- det är lika fel ändå!

Jag vet allt om att barn inte kan vara med överallt, men det är ändå emot reglerna. Så vida du inte FÅR lämna tidigare, så som taccotad skrev.


Och hade jag inte fått lämna honom tidigare hade hon ju sagt nej :grin:
 
Sv: Anledning till förskola, enbart jobb?

Så nej jag kan inte förstå att man lägger den stora reskassan på sig själv och låter barnen nöja sig med att vara hemma i trädgården och tälta, sånt ingår i det allmäna livet, resa hör till guldkanten för hela familjen.

Trädgårdsupplevelser var exempel för att markera de olika behoven vuxen kontra barn. Jag vet att de även varit i norrland och på gotland i år, så några dagars Sverigetripper har det blivit i husvagnen. Men det blir billigare historier.



När vi hade det som tyngst när barnen var mindre och knappt sov på nätterna så åkte vi iväg några gånger över natten, men det vi var ute efter då var att få sitta ner och äta i lugn och ro och sedan få sova en hel natt, särskilt lyxigt var det inte, scandic fungerade utmärkt

Det var ni, andra har andra behov :)
 
Sv: Anledning till förskola, enbart jobb?

Nja..

Jag tror Enya menar att sålänge du nyttjar barnomsorg för att vara hos hästen och inte för att dagmamman uttryckt att du helst ska lämna en viss tid för att det ska passa bra in i schemat, så är det fel.

Dvs att du lämnar Rasmus extra ut över dina timmar ibland för att rida är fel oavsett om dagmamman godkänner!

:)
 
Sv: Anledning till förskola, enbart jobb?

Jag får nog hålla med dig här :)

Att åka utomlands utan barn är uteslutet här, jag vill ju att Ella också ska få se andra länder och möta andra kulturer..

Vuxentid kan vi iof också ta oss, men det blir något "enklare" = en helg på hotell och underbart god middag kanske :).

Jag kan personligen prioritera som dig (from att barnet är så pass upp i åldern att hen har behållning och minnen) men jag har inga problem med att förstå andras resonemang och behov.

Jag kan känna att ett barn är pis of kaka att ta med sig.
Har man tre barn kan jag utifrån min personlighet tänka att man kan behöva ta semester från dem :D och att en semester med dem måste vara rätt kostsamt?
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
14 312
Senast: MiaMia
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 293
Senast: jemeni
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 637
Övr. Hund Lite bakgrund: Jag och min sambo har beslutat oss efter 2års funderande och diskuterande, att nu är perfekt tid för oss att adoptera en...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 951
Senast: Elektron
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp