Anledning till förskola, enbart jobb?

Sv: Anledning till förskola, enbart jobb?

Fast då krävs det ju att de andra betalar en svart antar jag...

Ja, istället för föräldrarna tar vårdnadsbidraget för barnet inte går på dagis så ger de pengarna till "barnvakten".


Kollade snabbt på grannkommunens hemsida (vår kommun har ju inte mkt att erbjuda...) och där fanns det massor av olika alternativ till barnomsorg. Nu minns jag inte vad de hette men ett var att man var flera familjer tillsammans. Ena veckan lämnades alla barn hos familj nr.1 och nästa hos familj nr.2 och så snurrar de på och man betalar matersättning till den familj som har alla barn och när de är ens egna vecka får man ersättning och ansvarar för att handla å laga mat åt alla barn.

På ett sånt ställe kanske man kan lämna barnen på natten? Om de är ok med de andra familjerna dvs.
 
Sv: Anledning till förskola, enbart jobb?

Som sagt, det finns en anledning till att sonen hamna i kö hos henne innan vi ens hittat bostad på orten ;)

Inte av någon anledning att "hon är lätt att untyttja" om någon vill få för sig de. Utan för hur hennes barngrupp såg ut då och även nu. Det är 4 barn som går 15 timmar (de har ena föräldern arbetslös eller föräldraledig med småsyskon) och så är de Rasmus som är där mest med sina 19 timmar.

Visst händer de att de är sjuka eller lediga. Då är de hos någon av de andra 3 dagmammorna. Blir det mkt barn går de ner till sin lokal bredvid ena dagiset. Där är de även 2 dagar i veckan och då får de hjälp av personalen på dagis så inte jobbar för mkt. Och det är 1 av de från dagis som är Rasmus farmor!


Tycker alla dagis här verkar vara väldigt justa. En bekant ringde samma dag å frågade om hon kunde lämna sin grabb fast de inte stod på schemat och de var inga problem t.ex.
 
Sv: Anledning till förskola, enbart jobb?

Tycker alla dagis här verkar vara väldigt justa. En bekant ringde samma dag å frågade om hon kunde lämna sin grabb fast de inte stod på schemat och de var inga problem t.ex.

Det är väl aldrig några problem, så länge extratiden har med arbete att göra?

Till alla: Vad är det egentligen som gör att en förskola är en bra förskola? Det kan väl inte bara ha med schematider, och hur strikta/ej strikta förskolan är med att lämna "extra"?
 
Sv: Anledning till förskola, enbart jobb?

Det är väl aldrig några problem, så länge extratiden har med arbete att göra?

Till alla: Vad är det egentligen som gör att en förskola är en bra förskola? Det kan väl inte bara ha med schematider, och hur strikta/ej strikta förskolan är med att lämna "extra"?

Bra fungerande personalgrupp som tycker om att arbeta med barn och som kan prata med föräldrarna! Sen brukar det mesta lösa sig, men det jag skulle önska är små grupper, bra lokaler, mycket ute och att barnen verkligen ses och lyssnas på. Just nu är det lite inkörningsperiod på sonens avdelning, två nya personal, 4 ny barn och en jättegrupp (känns det som) på 24 barn, så just nu är det lite rörigt, vilket jag faktiskt kan förstå, men det känns att personalen gör sitt bästa för att allt ska flyta och att alla ska bli sedda och hörda.
 
Sv: Anledning till förskola, enbart jobb?

Till alla: Vad är det egentligen som gör att en förskola är en bra förskola? Det kan väl inte bara ha med schematider, och hur strikta/ej strikta förskolan är med att lämna "extra"?

Svarar fast vi har valt dagmamma.

Bra personal, vi ville mera ha en "extra farmor" än en fröken till sonen då han började så tidigt.
Mycket varierande aktiviteter och roliga upptäcksgrejjer. Inte så de är nytt hela tiden men så de får upptäcka massa saker ute i skogen och sånt oxå.
 
Sv: Anledning till förskola, enbart jobb?

Till alla: Vad är det egentligen som gör att en förskola är en bra förskola? Det kan väl inte bara ha med schematider, och hur strikta/ej strikta förskolan är med att lämna "extra"?

Nej så klart inte, jag kopierar en del av Snurrfians svar för det tycker jag med och så är det på "mitt" dagis...
Bra fungerande personalgrupp som tycker om att arbeta med barn och som kan prata med föräldrarna! Sen brukar det mesta lösa sig, men det jag skulle önska är små grupper, bra lokaler, mycket ute och att barnen verkligen ses och lyssnas på. (Mitt tillägg: att barnen både ses som individer och ändå kan sammarbeta som individ i gruppen.)

Bra och aktiv utemiljö (gärna skog inpå knuten), att barnen både har aktiviteter och fri lek, att det finns enkla men tydliga regler, att personal/föräldrar/barn bryr sig om varandra och den miljö som dom ska vistas i hela dagarna (mao att även föräldrarna hjälper till/kommer med ideér, att inte bara se dagis som "förvaring" :crazy:)

Det finns alltid saker att önska, som t.ex mer personal :angel:, även om vi har 2,5 personal/10 barn just nu.
En egen kock som lagar mer husmanskost :d, även om vi har en "mat-tant" som gör all sallad till lunchen, all frukost och alla mellisar åt barnen :bow:.

Men jag inser att jag har ett super-dagis (vilket jag brukar tjata om - sorry :angel:), så till mitt dagis :bow::bow::bow:
 
Sv: Anledning till förskola, enbart jobb?

En egen kock som lagar mer husmanskost :d, även om vi har en "mat-tant" som gör all sallad till lunchen, all frukost och alla mellisar åt barnen :bow:.

Vad underbart, här får barnen färdiglagad mat som frys direkt sen värms upp i värmeskåp. Som tur är får sonen bara de dom gånger han är nere på lokalen. Och jag tror att till årsskiftet öppnar kommunens egna kök igen *yes yes yes*

Förra veckan fick dom potatisbullar, lingonsylt och keso :confused: Jättebra mat för barn som växer och ska lära sig :confused:
 
Sv: Anledning till förskola, enbart jobb?

Jag hör till dem som är så supernöjd med vårt dagis!

- De har en kock som lagar mat som Elina älskar, som smakar mycket men ändå passar de små!
- Underbar pesonal som tar sig tid
- De är ute mycket
- Trevliga luftiga lokaler, hela bra leksaker och rent och fint
- Lagom åldersspann på avdelningarna
- Flexibelt och trevlig attityd mot föräldrarna

De ordnar 'vernissage' när vi får komma och titta på barnens konst, informerar bra, ja jag vet inte vad jag skulle önska mig mer av ett dagis faktiskt :).
 
Sv: Anledning till förskola, enbart jobb?

Vad underbart, här får barnen färdiglagad mat som frys direkt sen värms upp i värmeskåp. Som tur är får sonen bara de dom gånger han är nere på lokalen. Och jag tror att till årsskiftet öppnar kommunens egna kök igen *yes yes yes*

Förra veckan fick dom potatisbullar, lingonsylt och keso :confused: Jättebra mat för barn som växer och ska lära sig :confused:

Får dagmamman alltså hem mat från centralkök?
*förvånad*
Här lagar dagmamman mat själv i sitt kök och ger barnen. :)
 
Sv: Anledning till förskola, enbart jobb?

Jag orkar inte läsa alla svar, men... I vår kommun får du inte lämna på dagis om du är ledig från jobbet. Det händer att jag gör det ändå, nån fm då och då,för att det inte ska gå så många dagar mellan för Nils skull. De har dock aldrig ifrågasatt och jag har heller inte tagit upp det. Att kunna lämna för att man ska till sjukhuset el dylikt har jag också gjort, det har de inte sagt något om.Vi betalar för full tid, men tror inte han går så mycket.
Hur de kan tycka att du ska hämta hem dem för ett par timmar fattar jag inte, och jag tror absolut inte att det går nån nöd på dina ungar. Men helt enligt regelboken är det nog inte egentligen:)
 
Senast ändrad:
Sv: Anledning till förskola, enbart jobb?

nu hänger inte jag med

om jag betalar en avgift för att mitt barn ska vara på dagis/dagmamma så ska väll personalen fullständigt skita i vad jag hittar på under den tiden mina barn är där, personalen får ju lön för sitt jobb :confused::confused:

// vickis

Vad lustigt hur många som resonerar såhär. Vill man inte vara med sina barn så mycket som möjligt?
 
Sv: Anledning till förskola, enbart jobb?

Förra veckan fick dom potatisbullar, lingonsylt och keso :confused: Jättebra mat för barn som växer och ska lära sig :confused:

Vad var det för fel på det? Visserligen saknar man ju grönsakerna, men för övrigt? Jag brukar kolla på dagis matsedel och vet jag att det är något som sonen gillar mindre så ser jag till att göra nåt ordentligare till middagen.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
14 013
Senast: MiaMia
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 883
Senast: jemeni
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 193
Övr. Hund Lite bakgrund: Jag och min sambo har beslutat oss efter 2års funderande och diskuterande, att nu är perfekt tid för oss att adoptera en...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 770
Senast: Elektron
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp