Anledning till förskola, enbart jobb?

Sv: Anledning till förskola, enbart jobb?

*spånar vidare*

Någon som vill försöka leva på att vara "barnpassare" lär ju också sätta priset för denna barnpassning bra mycket högre än vad det kostar med vanlig barnomsorg. Vi kommer betala maxtaxa för vår son och i vår kommun är det 1260 kr i månaden. Säg att man skulle ha 5 barn * 1260= 6300 kr in i företaget före skatt och arbetsgivaravgifter. :crazy: Det kan ingen leva på.


Nej, det är nog därför barnpassning är en bisyssla för yngre som är sugna på pengar.


En av våra sommarjobbare berättade att hon barnpassat i flera år för att finansiera sina studier.
Kvällar och större delen av helgerna.
Hon har aldrig haft problem att hitta sina kunder, de sköter marknadsföringen.
Hon tar 100kr per timme och barn med villkoret att hon ska ha rätten att plugga om det passar.

En ivrig barnpassare gör ju att man kan lösa de flesta av ens situationer.
Alla yngre seriösa som älskar barn borde kanske gå ihop och nätverka?


Fast jag efterlyser ändå att den offentliga barnomsorgen lite mer anammar det moderna samhällets arbetstider.
 
Sv: Anledning till förskola, enbart jobb?

I större städer och industristäder finns det "dygnet runt" dagis, i Göteborg vet jag att det finns dagis för flera dagar när föräldrarna tex är ute och jobbar på en båt, det är ju en sjöstad med folk som kanske arbetar tre dygn ute osv. Så det finns på de ställen där behovet är tillräckligt stort. Att en dagmamma inte kan fortsätta dygnet runt är ju pga arbetstidslagar. Så det måste vara i dagis form där personalen kan bytas av och få sina raster.
 
Sv: Anledning till förskola, enbart jobb?

Alternativt en dagmamma som enbart jobbar ob tid som kväll och natt.
 
Sv: Anledning till förskola, enbart jobb?

Fast du, jag tror nog att de kan skrapa ihop tillräckligt med barn för att fylla en dagmamma med tillräckligt timmar att arbeta. En OBdagmamma med andra ord. Varför inte börja med det och se hur det går?

Tja, det vet ju inte jag något om.

Du måste väl helt enkelt övertyga politikerna om att det är värt att satsa på? (och då tänker jag att det är lättare att övertyga om man är fler som frågar efter samma sak..)
 
Sv: Anledning till förskola, enbart jobb?

Tja, det vet ju inte jag något om.

Du måste väl helt enkelt övertyga politikerna om att det är värt att satsa på? (och då tänker jag att det är lättare att övertyga om man är fler som frågar efter samma sak..)

Hur ska jag nå dem då?

Annons i skånskan? :D
 
Sv: Anledning till förskola, enbart jobb?

"Någon" vill inte tag i det, kommunen vill inte, det tar stopp liksom. Jag kan inget göra! :cry:

Just därför kanske det kan vara bra att överbevisa politikerna om att det behövs! Ett bevis skulle kanske kunna vara ett medborgarförslag eller en namnlista från de föräldrar som har behovet?
 
Sv: Anledning till förskola, enbart jobb?

Hur ska jag nå dem då?

Annons i skånskan? :D

Ja, det vet nog du bättre än jag! Det är ju du som bor där du bor! ;)

Annonsering eller ta kontakt via arbetsgivare där du vet att folk jobbar oregelbundna tider? Lappar i butikerna?

Om behovet FINNS så kommer de ju att nappa. Om de inte nappar så har de inget behov.
 
Sv: Anledning till förskola, enbart jobb?

Det är väl därför det är många som anser att pmm:s dagmamma gör fel när hon tar hand om hennes son "extra". Den reella kostnaden för dagmammans lön (förutsatt att hon nu är kommunal) är faktiskt alla med och betalar. Om alla skulle göra som pmm så skulle hela systemet kollapsa (och förmodligen dagmamman först, pga arbetsbördan med x antal barn som hon ska ha hand om när deras föräldrar vill/behöver göra något annat viktigt; åka med djur till veterinär, handla, spela golf, baka, städa eller vad det nu kan vara).


Dessutom handlar det inte bara om vad barnets föräldrar och dagmamman/förskolepersonalen tycker och kommer överrens om. Barngrupperna inom barnomsorgen är redan stora och personaltätheten låg, och vid full barngrupp är det nog ganska svårt att ge alla barn tillräckligt med tid och uppmärksamhet. Om alla föräldrar skulle lämna barnen längre tid än vad som är nödvändigt är det negativt för alla barn där och innebär sämre kvalité och stökigare miljö längre tid på dagen. Något att tänka på kanske om man höjer blicken lite och inte bara ser saken från sitt perspektiv...

(Sen, lite OT, tycker jag det är lite trist att personalen alltid benämns som barnpassare även om det används med citattecken. Jag vet inte hur det är med dagmammor men på förskolorna är oftast majoriteten av personalen utbildade pedagoger med flera års högskoleutbildning. Då är det nog inte så kul att benämnas "barnpassare". Och nej, jag är faktiskt inte förskollärare själv ;))
 
Sv: Anledning till förskola, enbart jobb?

Men du får ju fortfarande problem med raster för den som jobbar, nattjobb är komplicerat... :D

mjo, men även en dagmamma som jobbar dagtid har inga egentliga raster under sitt arbetspass. Vår dagmamma arbetar ju hela dagen så länge barnen är där.

(och nu lyfte du en intressant fråga för mig; jag jobbar ju som personalare och i alla andra kategorier anställda så har man ju rätt till (eller snarare SKA ha) 30 min rast under en arbetsdag om minst 6 timmar. Förmodligen har man något speciellt avtal om undantag för just dagmammorna)
 
Sv: Anledning till förskola, enbart jobb?

(Sen, lite OT, tycker jag det är lite trist att personalen alltid benämns som barnpassare även om det används med citattecken. Jag vet inte hur det är med dagmammor men på förskolorna är oftast majoriteten av personalen utbildade pedagoger med flera års högskoleutbildning. Då är det nog inte så kul att benämnas "barnpassare". Och nej, jag är faktiskt inte förskollärare själv ;))

Själv skilde jag på orden just för att jag anser att barnomsorg = det som personal ägnar sig åt när de just tar hand om andras barn i en etablerad verksamhet med pedagogisk grund när föräldrarna arbetar.
Medan jag använde barnpassning i de fall som handlar om att man helt enkelt passar barnen åt föräldrarna för att de vill ägna sig åt annat än arbete.

När farmor passar vårt barn så är det inte barnomsorg det handlar om. Ej heller om en lejd 18åring skulle ha hand om honom en tisdagskväll. (alldeles oavsett om farmor skulle ha en förskollärarutbildning i bagaget eller inte).

När förskolan eller dagmamman har hand om honom på dagtid när vi arbetar så ägnar hon sig åt omsorg om barnet (med vissa specifika uppstälda krav på hur verksamheten ska bedrivas).

Alldeles oavsett om dagmamman eller förskolepersonalen har förskollärarutbildning, barnskötarutbildning eller "bara" lång erfarenhet av yrket som sådant (där vår dagmamma hör till den sista kategorin).
 
Senast ändrad:
Sv: Anledning till förskola, enbart jobb?

Om alla föräldrar skulle lämna barnen längre tid än vad som är nödvändigt är det negativt för alla barn där och innebär sämre kvalité och stökigare miljö längre tid på dagen.

Precis! (som jag också berörde i ett tidigare inlägg).
 
Sv: Anledning till förskola, enbart jobb?

I större städer och industristäder finns det "dygnet runt" dagis, i Göteborg vet jag att det finns dagis för flera dagar när föräldrarna tex är ute och jobbar på en båt, det är ju en sjöstad med folk som kanske arbetar tre dygn ute osv. Så det finns på de ställen där behovet är tillräckligt stort. Att en dagmamma inte kan fortsätta dygnet runt är ju pga arbetstidslagar. Så det måste vara i dagis form där personalen kan bytas av och få sina raster.

Det vet jag och även att vissa arbetsplatser har egen barnpassning/omsorg.
Fast har de helger även?

Mer flexibel barnomsorg är iaf önskvärd.
Det kan vara nog svårt för dem som är två, tänker på Enyas situation.
 
Sv: Anledning till förskola, enbart jobb?

En kompis till mig spånade på att om de hade infört vårdnadsbidrag här passa några barn för vårdnadsbidraget. 4 barn = 12.000kr (+ sin egen, 15.000kr)
 
Sv: Anledning till förskola, enbart jobb?

Om alla föräldrar skulle lämna barnen längre tid än vad som är nödvändigt är det negativt för alla barn där och innebär sämre kvalité och stökigare miljö längre tid på dagen. Något att tänka på kanske om man höjer blicken lite och inte bara ser saken från sitt perspektiv...

Därför jag valt dagmamma, lugn hemma miljö, de är ute mycket mycket mer än dagisbarnen, badar 1 dag/vecka och lagar mat, bakar och när något barn fyller år blåser de ballonger, ritar grattisteckningar, smyckar hela huset med serpentiner och bakar tårta.


Jag är otroligt glad över att vi flyttade hit, av största anledning barnomsorgen.
 
Sv: Anledning till förskola, enbart jobb?

Dessutom handlar det inte bara om vad barnets föräldrar och dagmamman/förskolepersonalen tycker och kommer överrens om. Barngrupperna inom barnomsorgen är redan stora och personaltätheten låg, och vid full barngrupp är det nog ganska svårt att ge alla barn tillräckligt med tid och uppmärksamhet. Om alla föräldrar skulle lämna barnen längre tid än vad som är nödvändigt är det negativt för alla barn där och innebär sämre kvalité och stökigare miljö längre tid på dagen. Något att tänka på kanske om man höjer blicken lite och inte bara ser saken från sitt perspektiv...

Tack för det inlägget!

Ofta "gnälls" det bland föräldrar om stora barngrupper - men samtidigt är det många som lämnar sina barn på förskolan även då det egentligen inte är tillåtet.
 
Sv: Anledning till förskola, enbart jobb?

Saken är att det finns sånna som tänker som du, och lämnar sitt barn på förskola för att ta hästen till klinik och således försämrar , inte bara för sig själv utan för de andra barnen där med. :) För övrigt håller jag med Aroma helt. :)
 
Sv: Anledning till förskola, enbart jobb?

Saken är att det finns sånna som tänker som du, och lämnar sitt barn på förskola för att ta hästen till klinik och således försämrar , inte bara för sig själv utan för de andra barnen där med. :) För övrigt håller jag med Aroma helt. :)

Hon hr dagmamma till sin son och jag tror att hon tror ( jag kan ha fel) att det är skillnad då. Men då skulle hon suttit i "vår" situation i våras med en dagmamma med upp emot 10 barn själv eftersom ena dagmamma gått in i väggen och en annan var sjuk titt som tätt.I en sådan situation är ett barn extra en enorm påfrestning för barnen och dagmamman.
 
Sv: Anledning till förskola, enbart jobb?

En kompis till mig spånade på att om de hade infört vårdnadsbidrag här passa några barn för vårdnadsbidraget. 4 barn = 12.000kr (+ sin egen, 15.000kr)

Fast då krävs det ju att de andra betalar en svart antar jag...
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
14 013
Senast: MiaMia
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 881
Senast: jemeni
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 191
Övr. Hund Lite bakgrund: Jag och min sambo har beslutat oss efter 2års funderande och diskuterande, att nu är perfekt tid för oss att adoptera en...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 769
Senast: Elektron
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp