Anledning till förskola, enbart jobb?

Sv: Anledning till förskola, enbart jobb?

Nej det skulle de aldrig kräva, men din inkomst räknas samt dina arbetstider.... i alla fall enligt de här två kommunerna jag pratar om. Tydligen också enligt den du pratade om?

Nej det skulle de inte kräva men om jag ansågs vara ansvarig för barnet de timmar jag inte jobbar så skulle jag bli tvungen att anpassa min fritid för att kunna hjälpa till med barnet. Ex sälja hästen, sluta träna eller vad jag nu pysslar med.
Mina intressen skulle enligt reglementet få stå åt sidan?

Jo som jag förstod gällde denna uppfattning även i stockholmsområdet men jag tycker iaf att det låter helt absurt.
 
Sv: Anledning till förskola, enbart jobb?

Nu tänker jag göra alla jätte upprörda :angel:


I morse ringde Rasmus dagmamma:
"- När kommer Rasmus idag? För visst var det idag du skulle till kliniken med hästen?"
"- Är det okey om han kommer vid 9 tiden, så har jag tid att lasta i lugn och ro."
"- Han kan komma nu om ni vill, när hämtar du honom?"
"- Vet inte hur lång tid det tar, men jag siktar på någon gång vid 15-16 tiden"
"- Jättebra, då ses vi snart....."
 
Sv: Anledning till förskola, enbart jobb?

Inte mig ! Jag tycker att det är toppen !

Det är så jag tycker att det borde vara.

Att helt stelbent säga att du måste ta hand om barnet så fort du inte jobbar tycker jag är paragrafrytteri så länge som det handlar om att 1. inte utnyttja systemet 2. man skall göra saker som inte alls funkar att ha barn med sig på.
 
Sv: Anledning till förskola, enbart jobb?

Lånar lite av tråden, hoppas det är ok.

Jag har eget företag där jag ska kör och tränar hästar och all skötsel kring detta. Detta innebär ju dessutom att jag måste träna på gym (mest rygg) för att orka med att köra så pass länge som det kan bli.

Gör jag då fel i att lämna på dagis och sedan åka till stallet eller gymmet? Det hör ju till mitt företag. Har lite kluvna tankar kring detta och får lite dåligt samvete för det men det är ju ett sätt för mig att få in pengar.

Om det ingår i arbetstiden att gymma (som det exempelvis gör för brandmän) så är det klart att du kan ha barnen på dagis när du gör det. Och om du jobbar i stallet så är det klart att barnen får vara på dagis då.

Det handlar ju inte om att andra anser det vara deras fritidssyssla. För dig är det ju ditt jobb.
 
Sv: Anledning till förskola, enbart jobb?

Nu tänker jag göra alla jätte upprörda :angel:


I morse ringde Rasmus dagmamma:
"- När kommer Rasmus idag? För visst var det idag du skulle till kliniken med hästen?"
"- Är det okey om han kommer vid 9 tiden, så har jag tid att lasta i lugn och ro."
"- Han kan komma nu om ni vill, när hämtar du honom?"
"- Vet inte hur lång tid det tar, men jag siktar på någon gång vid 15-16 tiden"
"- Jättebra, då ses vi snart....."

Bra för dig. "Jätteupprörd" blir jag inte.
Men jag undrar vad chefen till dagmamman skulle säga om hon visste....
 
Sv: Anledning till förskola, enbart jobb?

Inte mig ! Jag tycker att det är toppen !

Det är så jag tycker att det borde vara.

Att helt stelbent säga att du måste ta hand om barnet så fort du inte jobbar tycker jag är paragrafrytteri så länge som det handlar om att 1. inte utnyttja systemet 2. man skall göra saker som inte alls funkar att ha barn med sig på.


Jag håller med du.

Anser emellertid att man ska betala för vad man nyttjar.
Det hade ju varit kalas om man kunde "köpa till" tid vid behov.
Samt att möjligheten skulle finnas dygnet runt alla dagar i veckan så även skiftarbetare kan få ha ett normalt liv.
Möjligheten att slippa curla/be släkt och vänner som ändå inte är sugna på barnpassning tilltalar mig enormt.
Jag betalar hellre någon annan fena på trygg barnpassning.
Tänk, barnvaktsproblem vore ett minne blott :idea:
 
Sv: Anledning till förskola, enbart jobb?

Jag trodde de flesta dagmammor var egna företagare?

Förr var det nog ganska vanligt att vara privat dagmamma, men numera är det väl vanligast med kommunal dagmamma?

Här på orten finns inga privata, bara kommunala dagmammor (och de är inte många nuförtiden).

Det innebär ju att vår dagmamma har en anställning hos kommunen med en stadig inkommande månadslön, oavsett om barn blir sjuka eller så.

Jag kan hålla med om att det skulle vara bra om man kan/kunde "köpa till" barnpassning när/om man vill från just sin vanliga dagmamma. Och det borde väl egentligen inte vara något som hindrar att en dagmamma även sköter sina dagbarn på sin fritid om hon så vill. Däremot skulle jag som förälder bli lite smått irriterad om "min" dagmamma hade full grupp (säg 5 barn) och sen tar hem ytterligare 5 barn "på sidan av" åt bekanta eller andra. Då "tar" ju dessa barn tiden från de barn hon faktiskt är anställd för att sköta om under dagarna.
 
Senast ändrad:
Sv: Anledning till förskola, enbart jobb?

*spånar vidare*

Någon som vill försöka leva på att vara "barnpassare" lär ju också sätta priset för denna barnpassning bra mycket högre än vad det kostar med vanlig barnomsorg. Vi kommer betala maxtaxa för vår son och i vår kommun är det 1260 kr i månaden. Säg att man skulle ha 5 barn * 1260= 6300 kr in i företaget före skatt och arbetsgivaravgifter. :crazy: Det kan ingen leva på.

Jag tycker knappast att staten/kommunerna ska subventionera barnpassning på samma sätt som man subventionerar barnomsorg. (Då menar jag att barnpassning = passa barn när föräldrar vill ägna sig åt rena fritidssysselsättningar och barnomsorg = ta hand om barn när föräldrarna jobbar.) Det vore ju helt befängt!

Det är väl därför det är många som anser att pmm:s dagmamma gör fel när hon tar hand om hennes son "extra". Den reella kostnaden för dagmammans lön (förutsatt att hon nu är kommunal) är faktiskt alla med och betalar. Om alla skulle göra som pmm så skulle hela systemet kollapsa (och förmodligen dagmamman först, pga arbetsbördan med x antal barn som hon ska ha hand om när deras föräldrar vill/behöver göra något annat viktigt; åka med djur till veterinär, handla, spela golf, baka, städa eller vad det nu kan vara).
 
Sv: Anledning till förskola, enbart jobb?

Jag betalar hellre någon annan fena på trygg barnpassning.
Tänk, barnvaktsproblem vore ett minne blott :idea:

Tror du inte man kan finna det då? Om man letar lite så kan man säkert få den hjälpen. Men då får man ju betala vad det kostar. Barnflicka, nanny, aupair eller någon som privat ägnar sig åt barnpassning mot betalning.

Kan 180 - 200 kr per timme före skatt vara ett ganska lågt pris; som ändå går att leva på? Går man ut och erbjuder den betalningen så tycker jag inte man borde ha några större problem att få tag i arbetskraft!
 
Sv: Anledning till förskola, enbart jobb?

Men herregud...ja du glider fram med hjälp av din dagmamma. Skönt för dig! Hoppas du nån gång kommer till verkligheten där man tvingas ta hand om sitt barn även vid obekväma tillfällen. Låter faktiskt som du vill göra folk avundsjuka...tänk på att det finns ensamstående föräldrar, utan släkt och övriga barnvakter. TÄnk på hur dom kämpar för att få allt att gå runt. Tycker du är ganska barnslig som ens måste skriva ett sånt inlägg.
 
Sv: Anledning till förskola, enbart jobb?

Städfirman vi anlitar har också barnpassning. Tror det kostar 400-500 kr timmen, mer för akuttider. Och jag har ingen aning om det är folk med någon erfarenhet/utbildning på barn.
 
Sv: Anledning till förskola, enbart jobb?

Städfirman vi anlitar har också barnpassning. Tror det kostar 400-500 kr timmen, mer för akuttider. Och jag har ingen aning om det är folk med någon erfarenhet/utbildning på barn.

Oj, det var dyrt! Men kanske ändå rimligt när x antal kronor fallit bort på skatt, arbetsgivaravgifter mm?
 
Sv: Anledning till förskola, enbart jobb?

Jag håller med du.

Anser emellertid att man ska betala för vad man nyttjar.
Det hade ju varit kalas om man kunde "köpa till" tid vid behov.
Samt att möjligheten skulle finnas dygnet runt alla dagar i veckan så även skiftarbetare kan få ha ett normalt liv.
Möjligheten att slippa curla/be släkt och vänner som ändå inte är sugna på barnpassning tilltalar mig enormt.
Jag betalar hellre någon annan fena på trygg barnpassning.
Tänk, barnvaktsproblem vore ett minne blott :idea:

Jag jobbar varje vardagskväll. Varenda en. I somras slutade min syster att passa barnen när jag jobbade eftersom någon störde sig på att hon gjorde det och ändå fick bidrag från försäkringskassan eftersom hon är handikappad. Det hon gjorde var att laga mat, bada och lägga, tog ca 2 timmar varje kväll, resten av tiden satt hon och kollade på TV.

Sedan jag började på mitt jobb november 2005 har jag tjatat på kommunen om barnomsorg när jag jobbar, men icke. En politiker gick ut med förra året att det finns inget behov av barnomsorg utöver de "vanliga" tiderna som i dag erbjuds ( 6:30-18). Tack så jävla mycket liksom, det finns inget behov, jag ingår bara i kommunen när jag ska betala skatt!!!!!!! :mad:

Under somrarna går jag upp till heltid och dagtid och nyttjar då heltid dagtid i barnomsorg, men nu är det dags för kväll igen och jag har ingen som tar hand om barnen. Mamma stressar igenom sitt jobb för att gå 16:30 ( slutar kl 17 egentligen) och det hon inte hinner med får jag ta hand om, sedan kör hon och hämtar barnen på fritids och hos dagmamman och passar dem på kvällen tills jag kommer hem till henne och så kör vi hem till mig. Då är klockan ungefär 21:15 på kvällen. Dagmamman har dispens för ett annat barn till kl 17 så dottern kan vara där till dess även om jag egentligen inte kan få mer tid än till kl 16:30. Så vi kan inte förlänga tiden där.

Min mamma börjar känna sig gammal och trött nu och vill egentligen inte ha barnen så varje kväll. Tre övertrötta barn blir rätt jobbigt.
Jag är fast anställd på halvtidstjänst och vill inte säga upp jobbet. Men jag har funderat på att gå till kommunen och säga att jag säger upp mitt jobb på stående fot, kräver socialbidrag eller så får de ordna barnomsorg på kvällen så att jag kan jobba.

dagtid pluggar jag men barnen är inte på fritids och hos dagmamma varje dag utan det har i snitt varit mellan 2 och 3 dagar i veckan de varit där till kl 17, annars är det 12 för dottern hos dagmamma då pojkarna kommer med skolbuss halv 12.

Detta är livet jag försöker få ihop och detta är vad kommunen kan erbjuda mig. Jag behöver ju inte plugga, det är helt klart- men då får barnen bara vara i barnomsorg 15 timmar i veckan fördelat på 3 timmar om dagen. Vilket så klart inte funkar för mig som är beroende av mamma som chaufför då jag inte har körkort. Med andra ord hade Elin inte haft möjlighet till att träffa kompisar eftersom jag dessutom bor på landet med en bit till närmaste barn i hennes ålder.... Jag kan ju flytta..... då blir livet genast krångligare, vi kommer inte trivas och det kommer att bli ännu dyrare med annat boende. Det finns stora fördelar med att bo så här faktiskt.


Barnen går bara ca 30 timmar i veckan i deras verksamhet, pojkarna inte ens det då de är i skolan på förmiddagarna.
 
Sv: Anledning till förskola, enbart jobb?

En politiker gick ut med förra året att det finns inget behov av barnomsorg utöver de "vanliga" tiderna som i dag erbjuds ( 6:30-18). Tack så jävla mycket liksom, det finns inget behov, jag ingår bara i kommunen när jag ska betala skatt!!!!!!! :mad:

Så är det i flera kommuner (bland annat har jag läst i tidningen om samma problem i en grannkommun). Politikern har ju kanske fel, men ändå rätt också samtidigt. :crazy: Vore det nog många föräldrar som behövde barnomsorg på kvällar/nätter så skulle det ju såklart ordnas! Problemet är väl att ni förmodligen är försom har behovet?

Ett konkret tips skulle väl kunna vara att alla de föräldrar som har det behovet försöker prata ihop sig; är ni nog många så kanske ni ändå kan "stöta på" kommunen om saken? Och/eller starta egen verksamhet; tex kooperativ förskola (ni måste ju inte jobba i kooperativet själva utan kan anställa personal). Såvitt ni ordnar en godkänd verksamhet som jobbar efter de regler som gäller så bör sådan verksamhet ha rätt till (viss) finansiering via skattemedel. Som en friskola t ex. :idea:
 
Sv: Anledning till förskola, enbart jobb?

Så är det i flera kommuner (bland annat har jag läst i tidningen om samma problem i en grannkommun). Politikern har ju kanske fel, men ändå rätt också samtidigt. :crazy: Vore det nog många föräldrar som behövde barnomsorg på kvällar/nätter så skulle det ju såklart ordnas! Problemet är väl att ni förmodligen är försom har behovet?

Ett konkret tips skulle väl kunna vara att alla de föräldrar som har det behovet försöker prata ihop sig; är ni nog många så kanske ni ändå kan "stöta på" kommunen om saken? Och/eller starta egen verksamhet; tex kooperativ förskola (ni måste ju inte jobba i kooperativet själva utan kan anställa personal). Såvitt ni ordnar en godkänd verksamhet som jobbar efter de regler som gäller så bör sådan verksamhet ha rätt till (viss) finansiering via skattemedel. Som en friskola t ex. :idea:

Fast du, jag tror nog att de kan skrapa ihop tillräckligt med barn för att fylla en dagmamma med tillräckligt timmar att arbeta. En OBdagmamma med andra ord. Varför inte börja med det och se hur det går?
 
Sv: Anledning till förskola, enbart jobb?

Du får nog svaret, om du pluggar heltid, att du ska klara dig på CSN och då får du ju passning dagtid.
 
Sv: Anledning till förskola, enbart jobb?

Fast du, jag tror nog att de kan skrapa ihop tillräckligt med barn för att fylla en dagmamma med tillräckligt timmar att arbeta. En OBdagmamma med andra ord. Varför inte börja med det och se hur det går?

Jag tror inte att inte behovet finns, det är bara att varje familj/ensamstående på egen hand trixar ihjäl sig med att få ihop tiden och lappa med lite alla möjliga som får vara barnvakt.

På mindre orter är det säkert svårt men i större städer där det finns större industri och vårdsektor (dygnet-runt-arbete) borde det gå.
Det handlar om att lyfta problemet och samordning.
Någon måste ta tag i det.
 
Sv: Anledning till förskola, enbart jobb?

Du får nog svaret, om du pluggar heltid, att du ska klara dig på CSN och då får du ju passning dagtid.

Det har fortfarande inget med jobbet att göra då jag tog jobbet först och började plugga för bara nåt år sedan.

Dessutom har jag inte CSN eftersom jag redan nu har mycket att betala dit, det räcker liksom.

Jag får alltså inget när jag pluggar men kan sluta om jag bara får barnomsorg på kvällen, lovar!!!
 
Sv: Anledning till förskola, enbart jobb?

Jag tror inte att inte behovet finns, det är bara att varje familj/ensamstående på egen hand trixar ihjäl sig med att få ihop tiden och lappa med lite alla möjliga som får vara barnvakt.

På mindre orter är det säkert svårt men i större städer där det finns större industri och vårdsektor (dygnet-runt-arbete) borde det gå.
Det handlar om att lyfta problemet och samordning.
Någon måste ta tag i det.

Ja precis och visst skulle det gå att gå ihop med annan kommun också liksom. Här i Skåne finns ju mellanskånes kommuner; Höörs, Hörbys och Eslövs kommuner gränsar till varandra och det är inte långt mellan städerna egentligen. För en dagmamma som kommunen kan erbjuda tror jag nog att folk kan köra en liten bit i alla fall.

"Någon" vill inte tag i det, kommunen vill inte, det tar stopp liksom. Jag kan inget göra! :cry:
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
14 013
Senast: MiaMia
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 880
Senast: jemeni
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 190
Övr. Hund Lite bakgrund: Jag och min sambo har beslutat oss efter 2års funderande och diskuterande, att nu är perfekt tid för oss att adoptera en...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 769
Senast: Elektron
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp