Anledning till förskola, enbart jobb?

Sv: Anledning till förskola, enbart jobb?

Jag kan svara hur det är hos oss, men det är säkert olika mellan kommuner eller t.o.m mellan dagis i samma kommun...

Fast egentligen gäller väl reglerna för alla dagis? Alltså, skollagen gäller ju generellt, och att barnen får gå bara då föräldrarna jobbar är väl regeln för ALLA? Sen kan det ju finnas dagis som är mer eller mindre nogräknade, men den bestämmelsen gäller nog om det kommer till kritan.

Däremot verkar det ju konstigt om inte barnen skall få gå den 'viktiga' tiden utan komma 14 och gå 16 som ako skrev, det är ju helkonstigt.
 
Sv: Anledning till förskola, enbart jobb?

Jag har en fråga gällande barnomsorgen!

Är det så illa att om man blir sambo med en man med barn så styr reglerna upp det så att det spelar ingen roll vilken deal jag och sambon har?

Dvs om jag vill ha egentid och han har barnet på dagis efter sin arbetstid - så går det i stöpet om jag är hemma ex jobbar halvtid eller går skift?
 
Sv: Anledning till förskola, enbart jobb?

Jag kan inte reglerna, men det låter fullkomligt orimligt att din tid skulle påverkas av det.
 
Sv: Anledning till förskola, enbart jobb?

Fast egentligen gäller väl reglerna för alla dagis? Alltså, skollagen gäller ju generellt, och att barnen får gå bara då föräldrarna jobbar är väl regeln för ALLA? Sen kan det ju finnas dagis som är mer eller mindre nogräknade, men den bestämmelsen gäller nog om det kommer till kritan.

Men jag hittar inget om exakt vad som gäller enligt skollagen, vart hittar man den?
På min kommuns hemsida finns inte heller en "rak" rad om vad som faktiskt gäller.
 
Sv: Anledning till förskola, enbart jobb?

Skollagen reglerar bara vad för skyldigheter kommunen har när det gäller att uppbåda förskoleplats och där med vad för rättigheter man har som förälder. Sedan kan vissa kommunen faktiskt bestämma att man få ha mer tid än bara arbetstid (studier odyl). Alltså lagen pratar om det minimum kommunen måste ge och det minimum som föräldrarna kan begära när det gäller barnomsorg. Som förälder kan man inte begära mer utan fråga och möjligen hoppas.

6 § Förskoleverksamhet och skolbarnsomsorg skall tillhandahållas i den omfattning det behövs med hänsyn till föräldrarnas förvärvsarbete eller
studier eller barnets eget behov.

Länk till hela lagen:
http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3911&bet=1985:1100
 
Sv: Anledning till förskola, enbart jobb?

I dom fall jag vet så räknar barnomsorgen efter vårdnadshavarna. I de läget där dessa varit separerade så har dom räknat efter tiden den förälder som har barnet just då den dagen barnomsorgen är på.
 
Sv: Anledning till förskola, enbart jobb?

Åhå, är det så det funkar, vad intressant. Hoppas man har en snäll kommun då :D
 
Sv: Anledning till förskola, enbart jobb?

Jag har en fråga gällande barnomsorgen!

Är det så illa att om man blir sambo med en man med barn så styr reglerna upp det så att det spelar ingen roll vilken deal jag och sambon har?

Dvs om jag vill ha egentid och han har barnet på dagis efter sin arbetstid - så går det i stöpet om jag är hemma ex jobbar halvtid eller går skift?

Nej du har ju inte vårdnaden om barnet? Det måste ju gå efter mamman och pappan. Tror jag. Annars skulle ju separerade i vissa fall ha FYRA vuxna som måste jobba samtidigt för att barnet skall få gå på dagis :D
 
Sv: Anledning till förskola, enbart jobb?

Nej du har ju inte vårdnaden om barnet? Det måste ju gå efter mamman och pappan. Tror jag. Annars skulle ju separerade i vissa fall ha FYRA vuxna som måste jobba samtidigt för att barnet skall få gå på dagis :D




Till saken hör att personalen på dagis klämt åt pappan då infon nått dem att hans sambo varannan vecka kommer hem fyra timmar innan pappan.
Varannan vecka arbetar sambon em och börjar inte arbeta förrän kl14.
Personalen anser att sambon räknas som vårdnadshavare och att det är fel att barnet är på dagis heltid?


Jag höll på att slå i backen över påståendet och att barnomsorgen ska tvinga på en ansvaret för partnerns ev barn :eek:
Därför är jag nyfiken.
 
Sv: Anledning till förskola, enbart jobb?

Till saken hör att personalen på dagis klämt åt pappan då infon nått dem att hans sambo varannan vecka kommer hem fyra timmar innan pappan.
Varannan vecka arbetar sambon em och börjar inte arbeta förrän kl14.
Personalen anser att sambon räknas som vårdnadshavare och att det är fel att barnet är på dagis heltid?


Jag höll på att slå i backen över påståendet och att barnomsorgen ska tvinga på en ansvaret för partnerns ev barn :eek:
Därför är jag nyfiken.

Just så är det ja. Det har jag hört talas om förut också.
 
Sv: Anledning till förskola, enbart jobb?

Skollagen reglerar bara vad för skyldigheter kommunen har när det gäller att uppbåda förskoleplats och där med vad för rättigheter man har som förälder. Sedan kan vissa kommunen faktiskt bestämma att man få ha mer tid än bara arbetstid (studier odyl). Alltså lagen pratar om det minimum kommunen måste ge och det minimum som föräldrarna kan begära när det gäller barnomsorg. Som förälder kan man inte begära mer utan fråga och möjligen hoppas.



Länk till hela lagen:
http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3911&bet=1985:1100

Svarar eg. Mitten... men ditt (Stollan) inlägg var så bra att citera ;)

Det var så jag menade och det var den länken som jag hittade också, och den är ju mycket generellt skriven. Alltså trodde jag att det skilja mellan kommuner därav mitt svar till ako. Och som Stollan skriver så kan det vara så.

Därför är det bäst att gå in på sin kommuns hemsida eller ringa och fråga vad som gäller så att man inte råkar "illa" ut eller kommer i kläm. Jag tycker synd om alla er som inte har "förstående" kommuner eller dagis - skickar en tröstkram till er iallafall... ;)
 
Sv: Anledning till förskola, enbart jobb?

Ja, jag trodde faktiskt att det var samma regler för alla, i och med maxtaxa och allt :o Men som sagt, om barnomsorgen sköts av kommunerna så ... man får bo på rätt ställen :D.
Nu har jag sån tur att vi jobbar normala tider, så jag behöver inte tänka på det där. Plus att vi kan flexa lite båda två :)
 
Sv: Anledning till förskola, enbart jobb?

Hmm, men det kan ju inte PERSONALEN bestämma ! Fy så galet.

Det bestäms inte av personalen heller.

Jag hörde det för flera år sedan första gången, det är ju rent av löjligt! Sedan har jag hört det för bara ett år sedan max, i den kommunen jag bor i nu. Så i alla fall i minst två kommuner är det så här.

De räknar där barnet står skrivet tror jag och om barnet är hos den andra föräldern lika mycket så räknas det efter hans behov av barnomsorg, så är han arbetslös= 15 timmar i veckan.

Samma sak är det ju när de räknar inkomst. Sambons inkomst räknas med även om han eller hon inte är vårdnadshavare!
 
Sv: Anledning till förskola, enbart jobb?

Det bestäms inte av personalen heller.

Jag hörde det för flera år sedan första gången, det är ju rent av löjligt! Sedan har jag hört det för bara ett år sedan max, i den kommunen jag bor i nu. Så i alla fall i minst två kommuner är det så här.

De räknar där barnet står skrivet tror jag och om barnet är hos den andra föräldern lika mycket så räknas det efter hans behov av barnomsorg, så är han arbetslös= 15 timmar i veckan.

Samma sak är det ju när de räknar inkomst. Sambons inkomst räknas med även om han eller hon inte är vårdnadshavare!

Så om man flyttar ihop med en karl med barn så får man sälja hästen?
Skulle aldrig anpassa mig efter något så dumt. Facistmetoder :D
 
Sv: Anledning till förskola, enbart jobb?

Så om man flyttar ihop med en karl med barn så får man sälja hästen?
Skulle aldrig anpassa mig efter något så dumt. Facistmetoder :D

Nej det skulle de aldrig kräva, men din inkomst räknas samt dina arbetstider.... i alla fall enligt de här två kommunerna jag pratar om. Tydligen också enligt den du pratade om?
 
Sv: Anledning till förskola, enbart jobb?

Nej det skulle de aldrig kräva, men din inkomst räknas samt dina arbetstider.... i alla fall enligt de här två kommunerna jag pratar om. Tydligen också enligt den du pratade om?

Fast har No 1 skaffat ett jobb där hon slutar tidigt för att hinna åka till hästen på eftermiddagen kan hon inte längre det om hon måste börja ta hand om sin sambos barn, var iaf så jag tolkade det hon skrev.
 
Sv: Anledning till förskola, enbart jobb?

Lånar lite av tråden, hoppas det är ok.

Jag har eget företag där jag ska kör och tränar hästar och all skötsel kring detta. Detta innebär ju dessutom att jag måste träna på gym (mest rygg) för att orka med att köra så pass länge som det kan bli.

Gör jag då fel i att lämna på dagis och sedan åka till stallet eller gymmet? Det hör ju till mitt företag. Har lite kluvna tankar kring detta och får lite dåligt samvete för det men det är ju ett sätt för mig att få in pengar.

Eller när jag gör mitt andra jobb, kör taxi. Under vissa tider på dagen finns det inget att göra, dvs man sitter i bilen i kanske 2-3 timmar och rullar tummarna. Är det då ok att jag går till gymmet under den tiden? Är det ok att gymma under lunchrasten?
 
Sv: Anledning till förskola, enbart jobb?

När det gäller delade turer där du är ledig mellan 12 til 16 tycker jag definitivt att du ska hämta barnen. Där är det ju hela 4 h emellan!
Däremot har jag full förståelse för att du inte hämtar när det endast är 2 h emellan.


Och lämna tillbaka dom igen? Jag tycker dagen blir alldeles för hattig. Barnen är två och tre år, och både tycker redan nu att lämningarna är jobbiga då de aldrig får någon rutin i när de ska dit. Ibland på morgonen, ibland vid lunch. Vad blir det med dagistiden när jag lämnat dom igen? Lämna 7.15, hämta 12.30. Lämna 15.30 och hämta 16.30. Jag tycker det resonemnaget knappast är till för barnens skulle :grin: :

Har ni ingen möjlighet att få passning den sista timmen eller att din sambo skulle kunna kompa eller börja tidigare på sitt jobb för att kunna sluta tidigare och lösa av dig? Då får barnen en kort dag istället för en hellång och ni slipper att det blir "hattigt".

Blir dina arbetspass inställda är det självklart att du ska hämta barnen direkt.

Anledningen till att jag inte åkte och hämtade dom direkt är att arbetspasset börjar 13, och barnen har middagsvila mellan 12.30 -> fram tills de vaknar. Fem över ett när jag då fick reda på att jag inte skulle jobba var liksom mitt i deras sovpass. Jag skulle ha ryckt upp dom ur vilan vilket kändes dumt. Men jag skulle såklart ha ringt dagis direkt.

Ja, hade du ringt hade det nog inte varit ett problem.

[
Däremot tror jag inte att jag hade valt att lämna tidigt de dagarna om du nu har vissa arbetspass som sträcker sig från tidig morgon till sen kväll med tid emellan. Just för att få mer tid med barnet.
Är det däremot så att du hämtar när du har 4 h ledig tid emellan kan jag hellre förstå att du lämnar tidigare de dagar du börjar 13.


Där hängde jag inte riktigt med. Jag måste lämna tidigt när jag börjar tidigt, och nästan alla mina arbetspass börjar jag 8.00. Mina arbetspass är 7.30/8.00-12.00 och 16-00-20.00, delade turer nästan alltid. I enstaka fall jobbar jag bara kväll och då får min sambo flexa för att barnen ska slippa ännu en dag med dagis. Oftast ligger min ledsagning på mina lediga dagar, 13.00-16.00. Och det är då dagis själva önskar att jag lämnar runt elva, kvart i elva är lagt för att de ska hinna leka ute en stund innan lunchen.

Tiderna är ju satta för att barnen ska fungera som bäst med den verksamheten de just då håller på med. Och det är jag glad för.

Jag förstår inte riktigt varför de tycker att det är nödvändigt att de äter lunch på förskolan (som borde vara över vid 12.30?). Jag hade föredragit att de åt lunch hemma för att sedan åka till förskolan men tycker förskolan att det fungerar bättre så här så är det ju bara att fortsätta.
De kan dock inte gnälla på att du själv åker och tränar under den här tiden om det är förskolan själv som föreslagit det.



Hur många timmar på vecka går barnen på förskola? Går de i det närmaste full tid så skulle jag som förälder vara väldigt intresserad av att ha dem hemma ännu mer vid delade turer etc.

Det är svårt att räkna ut antal timmar per vecka, 15-30 beroende på hur jag jobbar, det är ju mina arbetstider som styr. Men det är ju inte mina intressen som går först, det har ju att göra med hur de fungerar där, och om de egentligen får ut något av att tillbringa tid med mig de få timmarna när de kommer hämtas (som de inte vill) lämnas (som de inte vill) och hämtas igen (som de inte vill) inom loppet av fyra timmar.

Jag tror på korta dagar för barnen men att det är viktigt att de får vara på förskolan nog ofta för att komma in i verksamheten. Två dagar på förskola är för lite, 3 kan fungera men det bästa är kanske 4 st korta dagar.
Vi har kört 3 dagar i streck (tidigare 2 korta och en lite längre, nu som 4-åringar går de en 2 längre dagar och en kort) men jag vet de som inte haft barn som fungerat med det systemet.

[
Går de bara halvtid så finns det en annan faktor i att de faktiskt behöver spendera viss tid på förskola för gruppgemenskap etc.

Vi hade en överjävlig höst förra året. Inskolningen gav vi tre veckor i augusti, när jag och min sambo var med båda två i två veckor, jag tog den sista veckan själv. Och det gick hur bra som helst att skola in dom, coh sedan lämna dom när jag började jobba.

Jag jobbade halvtid, inte delade turer då utan halvdagar. Endera 7.30-12 ELLER 16-20. Barnen var enbart där 7.15-12.30 två dagar i veckan. När jag hade ledsagning tog mormor/morfar / farmor/farfar barnen för att de skulle slippa ha långa dagar när de var så små. Sedan fick jag reda på att jag hade mängder av semester att ta ut, som var tvunget att göras innan jul. Vilket resulterade i att under november grät min son tills hans kräktes så fort han kom till dagis. Att bara vara där någon dag i veckan gjorde honom helt utanför all sorts gemenskap.

Jag fick ta ledigt från jobbet för att kunna SKOLA IN DOM IGEN! Till råga på allt så meddelade mitt jobb att lönekontoret hade räknat fel på min semester, så mitt i allt det där fick jag JOBBA IGEN FEM DAGAR, när jag egentligen hade behöv vara ännu mer ledig för att få dagis att fungera igen. Dagis har fungerat halvdant under hela vintern, sorgesamma lämningar men inga kräkningar i alla fall. Men först i vår, när vi kämpat med ny inskolning till och från hela vintern, när jag gick upp i procent, började det fungera igen. För då kom det fram några små rutiner igennär barnen fick vara där mer.

Jag tar så jävla illa vid mig när folk tror att jag lämnar dom på dagis för MIN skull. Det är fan inte så :cry:

Jag förstår att det känns kränkande att bli misstrodd. Och man måste ju se till barnens bästa på alla plan, både ifråga om att de får den tid de behöver på förskolan för att komma in i gruppen samt att det inte blir för lång tid så att de inte orkar med.

Försök köra en rak dialog med förskolan och finns det en lösning på 4h problemet där en släkting kan passa under den timme som "fattas" så tror jag även att det blir lättare för dig som hinner umgås mer med barnen under dagar med delade turer istället för att bara hinna se dem på morgonen och sedan har de somnat när du kommer hem. Lycka till!
 
Sv: Anledning till förskola, enbart jobb?

Fast har No 1 skaffat ett jobb där hon slutar tidigt för att hinna åka till hästen på eftermiddagen kan hon inte längre det om hon måste börja ta hand om sin sambos barn, var iaf så jag tolkade det hon skrev.

Jag har inte skrivit annat.
Man kan ha häst även om man jobbar heltid faktiskt.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
14 306
Senast: MiaMia
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 269
Senast: jemeni
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 552
Övr. Hund Lite bakgrund: Jag och min sambo har beslutat oss efter 2års funderande och diskuterande, att nu är perfekt tid för oss att adoptera en...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 909
Senast: Elektron
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp