Annonsera mera hundar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är det generellt flera tusenlappars prisökning på hundar de senaste åren? 🤔

Fick Frej för 13000 för tre år sedan. Många shelties låg runt 14 000 då. Nu har jag sett flera annonser på 18-19 000. Min kompis ska köpa finsk lapphund där valpen kostar 18 000.

Jag har ingen åsikt om priserna men funderar på om det är alla raser.
Jag köpte min senaste svenskfödda dalmatiner 2016 för 13.500 kr. Samma uppfödare hade en kull nu tidigare i vår som de tog 19.000 kr för.. Visserligen lånade de nu in en hane istället för att ta sin egen hane, men tiken var en helt omeriterad fodertik och föräldrarna till min valp var både väldigt högt meriterade så kostnaden för kullen för blir typ densamma iaf.

Tycker de flesta raser ligger runt 18kkr i dagsläget, förutom några undantag som framförallt är arbetande hundar (BC, jakthundar o dylika).
 
@Malibu_Stacy

Nejdå, inte konstigt. Eller jag visste inte om det var konstigt eller inte. Kan ungefär ingenting om ekonomi så vet inte hur mycket olika saker ökar i pris per år bara. Bara att de ökar.
 
Ja, och det är väl inget konstigt egentligen med tanke på inflation och att det mesta går upp i pris?
Jag tycker det är galet hur mycket priserna stigit på hund faktiskt. Att hitta dobermann för 15k när jag köpte Ammo var inget ovanligt -- nu ligger ett flertal på 20-22 istället och det finns INGENTING som motiverar en sån höjning.
Tack och lov tycker min hunds uppfödare det med så jag slipper bli rånad nästa gång jag köper hund med 😅
 
Jag tycker det är galet hur mycket priserna stigit på hund faktiskt. Att hitta dobermann för 15k när jag köpte Ammo var inget ovanligt -- nu ligger ett flertal på 20-22 istället och det finns INGENTING som motiverar en sån höjning.
Tack och lov tycker min hunds uppfödare det med så jag slipper bli rånad nästa gång jag köper hund med 😅
7000 kr känns galet och omotiverat men 1000-2000 kr är inget konstigt tycker jag. Om det är rätt eller fel överlåter jag till andra men att saker och ting blir dyrare och dyrare är mer regel än undantag tycker jag i alla fall.
 
Kan det möjligtvis vara en kombination utav att veterinärkostnader har ökat mycket i pris och att det är populärare att ha hund?
 
Vi köpte vår första Bishon Havanais 2001 och då kostade de 7500kr och nu när jag kolla runt på priser ligger de runt 16000-18000kr.
Min nuvarande ras får man ge upp till 25000kr.

Jag tycker inte att det är fel att priserna stigit men det känns som att blandrasavel också har stigit i samma takt? Vilket är synd.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund En nyfiken fråga: vad vore det motsvarade ordet till att adoptera? Omplacera så ger man bort hunden, men man kan inte säga att man...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
4 337
Senast: Mia_R
·
Övr. Hund Hur har era äldre hundar förändrats med åldern? Alvin var ett busfrö som liten, men ett snällt busfrö. Inget nafsande eller bråk, bara...
Svar
12
· Visningar
2 028
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 844
Senast: Dopy
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag började läsa Bukefalos-trådar regelbundet när jag var typ 8 år gammal. Det var år 2005. Sedan dess har jag varit en hängiven läsare...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
6 844
Senast: cili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp