Annonsera mera hundar

Status
Stängd för vidare inlägg.
nej blått dyker inte upp,för det finns inga svarta frallor som kan diluta det svarta. frallor är brindel

Då har jag fått höra helt fel, kanske bara är en grej i länder som Storbritannien och USA? Där kommer ämnet upp emellanåt och dom säger att blått dyker upp sällan, dock ingen seriös avlar på färgen och sätter valparna i s.k "pet-homes".
 
Titta på bc, finns en hel del flashiga photoshop annonser, både för valpar, planerade parningar och täckhundar.

Men de är ’billiga’, flesta ligger på 12-14000kr tycker jag. Finns ett fåtal som tar upp mot 18000kr för valp, då verkar det ofta handla om kennlar som meriterar endel inom lydnad och agility.

Jag har sett det på kullar för bruksavlade aussies också. Dock inte lika vanligt som när det gäller showavlade, men förekommer absolut.
 
Blått = dilute svart.
Sobel och brindle är eumelanin-baserade färger, alltså svarta. Så svart finns visst.
Fast nu finns inte blå på fralla genom tiderna,så oavsett om dom kan diluta eller inte så borde dom dykt upp innan ,men blandar man in lite blå staffar o sen hårdavlar så kommer dom.
Och eftersom att frallorna inte är svarta så blir det svårt att göra blå, på sin höjd kan man få blåbrindel men dom är av någon anledning sällsynta trots mixning med tex staffar,
 
Fast nu finns inte blå på fralla genom tiderna,så oavsett om dom kan diluta eller inte så borde dom dykt upp innan ,men blandar man in lite blå staffar o sen hårdavlar så kommer dom.
Och eftersom att frallorna inte är svarta så blir det svårt att göra blå, på sin höjd kan man få blåbrindel men dom är av någon anledning sällsynta trots mixning med tex staffar,
Borde och borde. Det är ju det som är så intressant med recessiva anlag; ibland dyker de inte upp på tiotals generationer av ren slump.
 
Blått = dilute svart.
Sobel och brindle är eumelanin-baserade färger, alltså svarta. Så svart finns visst.
Beror ju på om dominant svart finns i rasen?
Om frallor alltid bär brindleanlag alltså. Brindle är ju dominant över ickesolid svart, om jag fattat genetiken rätt.
 
Beror ju på om dominant svart finns i rasen?
Om frallor alltid bär brindleanlag alltså. Brindle är ju dominant över ickesolid svart, om jag fattat genetiken rätt.
Jag har sett helsvarta frallor, men de kanske också är icke rasrena då.
Inte för att jag bryr mig så extremt mycket.
 
Och folk säger att sobel dog ut för länge sen inom aussie, men det finns fortfarande. Jag menar bara att allt inte behöver vara som det verkar. Färggenetik är komplicerat.
 
Brindle kan ju se helsvart ut dock.

Jag är inte heller fralla intresserad så sett, menar mest att det är mycket möjligt att helsvart inte finns i rasen som @dobbis säger.

En bekant till familjen hade två frallor som var brindle och säg nästan helt svarta ut. Tror aldrig jag har sett helsvarta frallor.

http://www.frenchbulldogclubofengla...7418/beware_if_you_see_adverts_like_these.pdf Detta har dom att säga om färgen blå och även mouse/grey. Enligt diskussioner på amerikanska och brittiska forum är färgen är sällsynt och ingen seriös avlar efter den, dock dyker den upp i kullar ibland och sätts i "pet-homes". Många blåa frallor måste ha varit korsade för att få så många blåa, dessutom i riktigt genomblåa färger. Merle är något helt nytt och dessa hundar är blandraser.
 
Fast färg är ju inget som man brukar lura med, det är inte jättesvårt att googla tex tax o färg,då kommer gk färger upp o även dom färgerna som finns men inte är godkända.
Så på just tax finns ju färgen som just den uppfödaren avlar, lite tokigare blir det på tex frallor där det tex bara finns brindel, o fawn i alla nyanser även om cream inte är önskvärd och så med eller utan vita tecken, sen dyker det upp blå,merle,black&tan,lila och gud vet vad för färg som inte ens kan avlas fram på original färgerna utan att blanda in en eller flera andra raser.Så i sista änden är det inte ens frallor utan mix hundar,.

Ja, tyvärr vet man ju aldrig om det är en annan ras inblandad om (seriös) stamtavla inte finns.
 
Är det generellt flera tusenlappars prisökning på hundar de senaste åren? 🤔

Fick Frej för 13000 för tre år sedan. Många shelties låg runt 14 000 då. Nu har jag sett flera annonser på 18-19 000. Min kompis ska köpa finsk lapphund där valpen kostar 18 000.

Jag har ingen åsikt om priserna men funderar på om det är alla raser.
 
Är det generellt flera tusenlappars prisökning på hundar de senaste åren? 🤔

Fick Frej för 13000 för tre år sedan. Många shelties låg runt 14 000 då. Nu har jag sett flera annonser på 18-19 000. Min kompis ska köpa finsk lapphund där valpen kostar 18 000.

Jag har ingen åsikt om priserna men funderar på om det är alla raser.
Ja, och det är väl inget konstigt egentligen med tanke på inflation och att det mesta går upp i pris?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund En nyfiken fråga: vad vore det motsvarade ordet till att adoptera? Omplacera så ger man bort hunden, men man kan inte säga att man...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
4 338
Senast: Mia_R
·
Övr. Hund Hur har era äldre hundar förändrats med åldern? Alvin var ett busfrö som liten, men ett snällt busfrö. Inget nafsande eller bråk, bara...
Svar
12
· Visningar
2 028
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 844
Senast: Dopy
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag började läsa Bukefalos-trådar regelbundet när jag var typ 8 år gammal. Det var år 2005. Sedan dess har jag varit en hängiven läsare...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
6 848
Senast: cili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp