Bukefalos 28 år!

Annonsera mera hundar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Herregud. Om man nu inte har en pudeltik som man kan para med allt som rör sig så kanske man kunde starta ett förbund och dra in pengar? Blocket Breeding Association, stamtavlor i alla prisklasser, i premiumsegmentet ingår uppgifter om relevanta hälsokollar ua samt BPH.
Glöm inte DNA-testen i premiumsegmentet. Eller tillhör det kanske bara hundar i Gold-segmentet? 🤓
 
Glöm inte DNA-testen i premiumsegmentet. Eller tillhör det kanske bara hundar i Gold-segmentet? 🤓
Om du skriver alla DNA-tester och hälsokollar ua, så lovar jag att skriva jättefina BPH-resultat gjorda i förstklassig excel-fil :up:
@hundtant står för förbundet.
Vem blir tvingad att ha pudeltiken? Ska vi sätta ut ett gäng på "foder" och dra in pengarna på alla valpar bara?
 
Ah, när det gäller dobbis är det oftast den största skiljelinjen. De är väl inte riktigt lika uppdelade som andra raser men det är ändå stor skillnad mellan linjerna. Sen vill jag inte ha alla brukslinjer heller såklart.
Bara det att Ammo väger 10kg mindre än en normal uts hane säger ju en del (även om han är pytteliten).
Jag är inte så insatt i utställningslinjer och brukslinjer vad gäller dobbis, men vet att det finns, har mer sett skilnader på amerikanska linjer och europeiska, men funderar, är de amerikanska linjerna inte det som är utställningslinjer? Har förstått att de är mindre än de europeiska.

Tack för att du förklarar :) Har en liten tanke att sätta mig in lite mer i aveln för att i framtiden se om jag kanske kan köpa mig en dobbis igen. Då bör jag ju veta vad som kan passa :)
 
Jag är inte så insatt i utställningslinjer och brukslinjer vad gäller dobbis, men vet att det finns, har mer sett skilnader på amerikanska linjer och europeiska, men funderar, är de amerikanska linjerna inte det som är utställningslinjer? Har förstått att de är mindre än de europeiska.

Tack för att du förklarar :) Har en liten tanke att sätta mig in lite mer i aveln för att i framtiden se om jag kanske kan köpa mig en dobbis igen. Då bör jag ju veta vad som kan passa :)
Amerikanska/europeiska linjer är en tredje indelning kan man säga. Jag är inte superinsatt i de amerikanska, men de verkar mer vara utställning/sällskap än europeiska. I de amerikanska grupper jag kollat verkar alla ha eulinjer om de vill syssla med någon form av sport (även utställningslinjer från europa verkar mer poppis för arbete än amerikanska).
De amerikanska är generellt mindre, åtminstone inte lika tunga i kroppen som europeiska utställningslinjer. Rent exteriört gillar jag amerikanska hundar mer (förutom att de brukar ha svanhals) än europeisk utslinjer. Kan dock tycka att de saknar lite massa.

Har du funderingar så är det bara att PMa.
 
Amerikanska/europeiska linjer är en tredje indelning kan man säga. Jag är inte superinsatt i de amerikanska, men de verkar mer vara utställning/sällskap än europeiska. I de amerikanska grupper jag kollat verkar alla ha eulinjer om de vill syssla med någon form av sport (även utställningslinjer från europa verkar mer poppis för arbete än amerikanska).
De amerikanska är generellt mindre, åtminstone inte lika tunga i kroppen som europeiska utställningslinjer. Rent exteriört gillar jag amerikanska hundar mer (förutom att de brukar ha svanhals) än europeisk utslinjer. Kan dock tycka att de saknar lite massa.

Har du funderingar så är det bara att PMa.
Ja ibland ser de amerikanska ut som nästan en lite annan hund än den typen jag är van vid. Jag tycker att de är lite "klena" och "små". Jag gillar ju hundar med höjd och bredd så att säga, även om jag inte vill ha en dobbis i rottweilerformat så vill jag inte att den ska se ut som en porslinshund. :)

Tack, jag kanske skickar PM, ska nog inte spamma tråden mera :)
 
Amerikanska/europeiska linjer är en tredje indelning kan man säga. Jag är inte superinsatt i de amerikanska, men de verkar mer vara utställning/sällskap än europeiska. I de amerikanska grupper jag kollat verkar alla ha eulinjer om de vill syssla med någon form av sport (även utställningslinjer från europa verkar mer poppis för arbete än amerikanska).
De amerikanska är generellt mindre, åtminstone inte lika tunga i kroppen som europeiska utställningslinjer. Rent exteriört gillar jag amerikanska hundar mer (förutom att de brukar ha svanhals) än europeisk utslinjer. Kan dock tycka att de saknar lite massa.

Har du funderingar så är det bara att PMa.
Förr i tiden var det tvärt om ,dom amerikanska var som kalvar i storlek o väldigt eleganta med otroliiiiiiiiigt långa öron (i mitt tycke skitfult)
 
Förr i tiden var det tvärt om ,dom amerikanska var som kalvar i storlek o väldigt eleganta med otroliiiiiiiiigt långa öron (i mitt tycke skitfult)
Ja, jag har inte koll på mankhöjden hos amerikanska, men de är ju generellt elegantare byggda än europeiska utslinjer. Jag gillar som sagt inte den långa halsen och många gånger klena ryggen - men annars är många fint byggda.
(Tog en random bild från google, tkr många utshanar i eu är ännu tyngre än dessa dock)
a91a196cf308998604e5c8caffe359ee.jpg

ex
6c168158b820.jpg


Alla har ju däremot fula långa öron numera 😂
 
Man har väl inte avlat på dom eftersom de skulle kuperas ändå
Man borde dock avla på små, högt uppsatta öron då eftersom det är lättare att få de att stå och bli snygga kuperade. Åtminstone är det ofta så bland dvärgschnauzrar i de länder där det är tillåtet med kupering.
 
Om du skriver alla DNA-tester och hälsokollar ua, så lovar jag att skriva jättefina BPH-resultat gjorda i förstklassig excel-fil :up:
@hundtant står för förbundet.
Vem blir tvingad att ha pudeltiken? Ska vi sätta ut ett gäng på "foder" och dra in pengarna på alla valpar bara?
Jag hittar gärna på rasnamnen mot provision. Ett par varuprov:

Dandie dinmont-pappa = dumdumdiddledidoo
Schäfer-pappa = scoobydoo
Bulldogg-pappa = mammamoo
Boxer-pappa = boohoo
Hälleforsstövar-pappa = örebroo
 
"Renrasig pomeranian hane söker sitt hem med stamtavla. Han är 6 veckor gammal nu, han kan flytta i mars. Valpen är: - chippade - vaccinerade - veterinär besiktade - avmaskade - registrerade hos Jordbruket - kommer med stamtavla"

Säljer en hane för 40 000 och en tik för 30 000. :meh: Men bra att hemmet ska ha stamtavla och att jordbruket har dem registrerade :up:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund En nyfiken fråga: vad vore det motsvarade ordet till att adoptera? Omplacera så ger man bort hunden, men man kan inte säga att man...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
4 472
Senast: Mia_R
·
Övr. Hund Hur har era äldre hundar förändrats med åldern? Alvin var ett busfrö som liten, men ett snällt busfrö. Inget nafsande eller bråk, bara...
Svar
12
· Visningar
2 043
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 878
Senast: Dopy
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag började läsa Bukefalos-trådar regelbundet när jag var typ 8 år gammal. Det var år 2005. Sedan dess har jag varit en hängiven läsare...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
6 937
Senast: cili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp