Bukefalos 28 år!

Annonsera mera hundar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det finns ofta frallor med udda färg/teckning på blocket. Merle, lilac osv. Är det godkända färger?

Just nu finns en annonsör med två annonser ute. En oregistrerad tik som är sju månader och som de vill ha 19500 för. Dessutom har de en tik med stamtavla för 42000 eller 21000 + valpkull. Hon är bärare av långhår och ska kunna ge långhåriga valpar med rätt hane. "Hennes mamma tricolor merle korthår Pappa långhår bärande blue, aiat, tan, långhår". (Det finns en långhår på bild. Inte kärlek vid första ögonkastet för min del i alla fall, för att uttrycka det försiktigt)

Det låter som om det finns pengar att hämta för frallor med udda färger, om man säger så.
 
Det finns ofta frallor med udda färg/teckning på blocket. Merle, lilac osv. Är det godkända färger?

Just nu finns en annonsör med två annonser ute. En oregistrerad tik som är sju månader och som de vill ha 19500 för. Dessutom har de en tik med stamtavla för 42000 eller 21000 + valpkull. Hon är bärare av långhår och ska kunna ge långhåriga valpar med rätt hane. "Hennes mamma tricolor merle korthår Pappa långhår bärande blue, aiat, tan, långhår". (Det finns en långhår på bild. Inte kärlek vid första ögonkastet för min del i alla fall, för att uttrycka det försiktigt)

Det låter som om det finns pengar att hämta för frallor med udda färger, om man säger så.

Nej, det är inte godkända färger. Men det är tyvärr en modefråga, hundar med "häftiga färger" säljer bra.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
menade fralla 😅
@dobbis du har väl koll på vilka färger som finns i rasen?
Om vi börjar med mops så finns dom i grunden i 4a färger, svart,beige ,apricos o silver, dom 2 sistnämnda är väldigt ovanliga o nästan utdöda. (ska se om jag hittar en bild på min silvervalp)

Frallor finns egentligen bara i 2 färger + dom färgerna med vita tecken, brindel o "rött" den röda färgen är tillåten från creme - mörkrött.
Så är den merle,grön med lila prickar, långhårig mm så är det en blandras, merlen kommer oftast från inblandning med chihuahua, blå från staffen och sen uppfinns det färger hej vilt.
Mao det finns inga tanfärger eller annat konstigt.
 
Det finns ofta frallor med udda färg/teckning på blocket. Merle, lilac osv. Är det godkända färger?

Just nu finns en annonsör med två annonser ute. En oregistrerad tik som är sju månader och som de vill ha 19500 för. Dessutom har de en tik med stamtavla för 42000 eller 21000 + valpkull. Hon är bärare av långhår och ska kunna ge långhåriga valpar med rätt hane. "Hennes mamma tricolor merle korthår Pappa långhår bärande blue, aiat, tan, långhår". (Det finns en långhår på bild. Inte kärlek vid första ögonkastet för min del i alla fall, för att uttrycka det försiktigt)

Det låter som om det finns pengar att hämta för frallor med udda färger, om man säger så.
Den är inte reg i SKK,utan i WD????? någonting,ett hittepå förbund där du på nätet kan regga din hittepå hund, typ hund fralla,heter pelle, mamma ekorre ,pappa yxskaft o sen säga att den har stamtavla
 
Om vi börjar med mops så finns dom i grunden i 4a färger, svart,beige ,apricos o silver, dom 2 sistnämnda är väldigt ovanliga o nästan utdöda. (ska se om jag hittar en bild på min silvervalp)

Frallor finns egentligen bara i 2 färger + dom färgerna med vita tecken, brindel o "rött" den röda färgen är tillåten från creme - mörkrött.
Så är den merle,grön med lila prickar, långhårig mm så är det en blandras, merlen kommer oftast från inblandning med chihuahua, blå från staffen och sen uppfinns det färger hej vilt.
Mao det finns inga tanfärger eller annat konstigt.

Och merle chihuahua är en blandras till att börja med om jag inte kommer ihåg fel. Merlechihuhua dök först upp helt plötsligt i USA som med många andra raser som helt enkelt har en ny färg som dykt upp i rasen.
 
Det tråkiga är att jag fått uppfattningen att hon är seriös i övrigt och väldigt bra som domare. Hon var bla en av de första som köpte egen holterväst för att kunna testa hjärtat mer och hon skällde ut andra uppf som inte hjälpte sina valpköpare ordentligt på en uts (det var cirkus med unghundarna som inte kunde bete sig). Hon föder inte upp min typ av dobbis, men vet många som är nöjda valpköpare där - så det känns lite extra tråkigt att hon gjorde något såhär dumt för mig.
Vad föder hon upp för typ av dobbis och vad är din typ?
 
Den är inte reg i SKK,utan i WD????? någonting,ett hittepå förbund där du på nätet kan regga din hittepå hund, typ hund fralla,heter pelle, mamma ekorre ,pappa yxskaft o sen säga att den har stamtavla
Herregud. Om man nu inte har en pudeltik som man kan para med allt som rör sig så kanske man kunde starta ett förbund och dra in pengar? Blocket Breeding Association, stamtavlor i alla prisklasser, i premiumsegmentet ingår uppgifter om relevanta hälsokollar ua samt BPH.
 
Aha, tack för svar :)

Funderade på om det var så du menade, känner inte till människan alls så är inte insatt. :)
Ah, när det gäller dobbis är det oftast den största skiljelinjen. De är väl inte riktigt lika uppdelade som andra raser men det är ändå stor skillnad mellan linjerna. Sen vill jag inte ha alla brukslinjer heller såklart.
Bara det att Ammo väger 10kg mindre än en normal uts hane säger ju en del (även om han är pytteliten).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund En nyfiken fråga: vad vore det motsvarade ordet till att adoptera? Omplacera så ger man bort hunden, men man kan inte säga att man...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
4 554
Senast: Mia_R
·
Övr. Hund Hur har era äldre hundar förändrats med åldern? Alvin var ett busfrö som liten, men ett snällt busfrö. Inget nafsande eller bråk, bara...
Svar
12
· Visningar
2 056
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 943
Senast: Dopy
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag började läsa Bukefalos-trådar regelbundet när jag var typ 8 år gammal. Det var år 2005. Sedan dess har jag varit en hängiven läsare...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
6 991
Senast: cili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp