Annonsera Mera VIII

Bukefalos 30 år!

Går tillbaka till diskussionen för ett par sidor sedan…
Känns som det är otroligt många skadade hästar ute nu? Fick nyss upp en annons på 65k för en häst med gaffelbandsskada som ska rehabas för att se om den kan lagas…
Jag vill iaf inte köpa på mig problem?

Känns som det är otroligt många skadade hästar ute nu? Fick nyss upp en annons på 65k för en häst med gaffelbandsskada som ska rehabas för att se om den kan lagas…
Jag tror inte det egentligen är fler ute - men att man reagerar mer på dem just för prislappen är relativt hög trots skador.

Mest trist tycker jag det är med alla som säljs som friska och problemfria och så ”har pålagringar/artros i SI-leden men ingenting som hästen någonsin haft minsta problem av”. Nehe så ni bara råkade ultraljuda och/eller röntga rent bara av misstag på en helt fungerande häst? Något har ju föranlett att man röntgat. Och även om hästen teoretiskt inte skulle visat något utåt så är ju själva förändringen ett bevis på att hästen haft kronisk inflammation där som kroppen försökt skydda sig ifrån. Hästen kan vara jättefin och säkert funka fint - men varför försöka vifta bort att det sannolikt är en häst som bokstavligt talat behöver lite hjälp på traven?

Har den gått fälttävlan? Lag-sm är om ett par veckor, efter en sån tävling tenderar folk att byta ponnys så lägg ut ny annons då isf. Eller ja, utomhus-sm går ju nu kommande helg också. Många gör kanske sista tävlingen på b- eller c-ponny och vill byta upp sig sen.
Ja, tänkte väl också att det borde gå till efter lag-sm i fjol eftersom att ponnyn startade då med okej resultat. Har varit en del fälttävlansryttare av de som kollat. Men nu har de startat högre i hoppningen med så då kanske det blir enklare nu snart.
Buke innehåller ganska många tanter nuförtiden 😅

Men just med ponny tänker jag det är extra knepigt. För där verkar folk endera vilja ha just det där trygga. Den där tantponnyn/snälla barnponnyn - eller tävlingsponnyn. Men däremellan verkar lite bortglömt?

Är den inte tävlad kanske det kan hjälpa?
Denna är nog så mycket av en ren tävlingsponny man kan få, funkar fint att testa på diverse aktiviteter men verkar väldigt nöjd med ett typiskt "tävlingshästliv" och har mer än väl kapacitet för att fortsätta.

Funderar på om det kan tänkas vara så att dagens ponnyryttare sällan får göra jobbet själva med sina hästar, och därmed saknar erfarenhet för denna typ av ponny? Känner inte många ponnyryttare själv. Min är ändå hyfsat "färdig", men en känslig typ så någon form av unghästvana lär vara fördelaktig. Eller bara någon som är en hyfsat bra ryttare i kombination med sansad och orädd.

Ja, tänkte väl också att det borde gå till efter lag-sm i fjol eftersom att ponnyn startade då med okej resultat. Har varit en del fälttävlansryttare av de som kollat. Men nu har de startat högre i hoppningen med så då kanske det blir enklare nu snart.

Denna är nog så mycket av en ren tävlingsponny man kan få, funkar fint att testa på diverse aktiviteter men verkar väldigt nöjd med ett typiskt "tävlingshästliv" och har mer än väl kapacitet för att fortsätta.

Funderar på om det kan tänkas vara så att dagens ponnyryttare sällan får göra jobbet själva med sina hästar, och därmed saknar erfarenhet för denna typ av ponny? Känner inte många ponnyryttare själv. Min är ändå hyfsat "färdig", men en känslig typ så någon form av unghästvana lär vara fördelaktig. Eller bara någon som är en hyfsat bra ryttare i kombination med sansad och orädd.
ja då känns det knepigt varför den inte tilldrar sig intresse

Jag har superdålig insikt i ponnyvärlden. Följer en hel del ponnyryttare på SoMe men de är ju så att säga utvalda för jag gillar deras tänk osv. Så nog inte representativa

Kan det vara det att oavsett så är ponnyer dyra idag. Och det är en utmätt tid på ponny så föräldrarna vill försöka maxa utdelningen av investeringen - och då tyvärr (och felaktigt tycker jag) ser det som en sämre investering än de mer okomplicerade? Samtidigt är ju de okomplicerade färre (oavsett om de ska vara förstaponnys eller SM-ponnys)

Har du egen gård/kan hålla häst billigt och se hur bra den läker så kan du ju göra ett väldigt bra fynd om den blir återställd. Eller så har du köpt dig ett fint avelssto.

Men jag skulle heller inte våga/vilja chansa på den

Jag tror inte det egentligen är fler ute - men att man reagerar mer på dem just för prislappen är relativt hög trots skador.

Mest trist tycker jag det är med alla som säljs som friska och problemfria och så ”har pålagringar/artros i SI-leden men ingenting som hästen någonsin haft minsta problem av”. Nehe så ni bara råkade ultraljuda och/eller röntga rent bara av misstag på en helt fungerande häst? Något har ju föranlett att man röntgat. Och även om hästen teoretiskt inte skulle visat något utåt så är ju själva förändringen ett bevis på att hästen haft kronisk inflammation där som kroppen försökt skydda sig ifrån. Hästen kan vara jättefin och säkert funka fint - men varför försöka vifta bort att det sannolikt är en häst som bokstavligt talat behöver lite hjälp på traven?
Eller när en häst beskrivs med ”har lite humör/kan bocka/rabblas alla olika typer av tecken på obehag…har pålagringar SI-led/KS men det är iiinget som påverkar!”

Hm, nej ok.

Eh ja, åter till roliga annonser kanske.

På tal om varmblodstravare och priser då, så fick jag precis upp varmblodstravare i flödet som säljs som projekt, verkligen kräver sin ryttare och lätt blir spänd och stressad i både ridning och körning, samt dessutom är svår att hålla vikten på: 20 000 kr.

Jag reagerade, för jag tycker att det verkar som att 20 000 är det nya "normalpriset" på ridtravare, så man kan få en trygg och snäll för det priset. Därför känns det lite konstigt med en projekthäst för samma pris?

En med "pausad ridverksamhet" som erbjuder kostnadsfritt tillfälle att rida, eller vill ha hjälp med att motionera hästarna, beroende på hur man ser det. Men... "Vi är kort om flickor 11-15 år"... "Du ska få vara på hästgård utan förälder närvarande"... "Du ska vara född mellan 2011 och 2015".

Bara jag som... Jag vet inte, det känns lite olustigt? :crazy: Massor av folk som ger hjärtan och hyllar det fina initiativet (inlägg på Facebook). Jo, jag kan förstå det på ett sätt, men samtidigt... Varför inte killar? Varför inte äldre än 15? Varför inga föräldrar med?

Den här annonsen dök upp igen, i en annan grupp nu. Verkar inte vara så många, om någon, som nappar. Denna gång har en kommenterat och frågat om det går bra med en något äldre ryttare, men hon har inte fått något svar.

Handlaren med hästar från Ungern, är det månne annat namn på ökänd handlare med samma initialer? Har haft häst från Ungern och han var underbar om än inte en tanthäst.

Har scannat annonser hela sommaren på jakt efter hästar till ridskolan och priserna är väldigt höga för typen av häst vi behöver-snäll och frisk.

Finns fö en handlare med initialer AH från Helsingborg som det varnas för. Ser ut att ha fina ponnier... Undrar om hen jobbade hos el Hanafi tidigare..

Handlaren med hästar från Ungern, är det månne annat namn på ökänd handlare med samma initialer? Har haft häst från Ungern och han var underbar om än inte en tanthäst.

Har scannat annonser hela sommaren på jakt efter hästar till ridskolan och priserna är väldigt höga för typen av häst vi behöver-snäll och frisk.

Finns fö en handlare med initialer AH från Helsingborg som det varnas för. Ser ut att ha fina ponnier... Undrar om hen jobbade hos el Hanafi tidigare..
Det påstås att handlaren med ungerska är nytt namn på gammal handlare så din misstanke kan säkert stämma. Har dock ingen aning. Jag slås mest som vanligt hur precis alla hästar är superenkla och supersnälla i annonserna

Senast ändrad:

Jag tänkte också på den med samma initialer, namnen är så lika. Men jag vet absolut inte. Jag såg i och för sig en annons från den ökända för inte så längesedan, det var en riktig snyftannons där hon skulle sälja "sina tjejer" men endast om de såldes till samma hem. Hon skriver lite annorlunda än den nya med samma initialer, telefonnumret är inte samma heller (det är förvisso lätt att ha två telefonnummer).

Edit: Hon skriver väldigt likt hur den ökända skrev lite längre bak i tiden. Formuleringen om bytesrätt är exakt samma.

Edit igen :rofl: : De är vänner på Facebook. Den nya har många gamla profilbilder, hon verkar ung, inte många år/profilbilder bakåt var hon ett barn. Hör väl högst troligt ihop med den ökända med samma initialer på något sätt.

Senast ändrad:

Tänker du på Marika? Det verkar det inte vara, tjejen med hästarna från Ungern verkar vara en ny person. Mycket yngre och hennes fb stämmer med personuppgifter på typ ratsit.

Det fetade: Jo det är samma tjej. Det var lite drama där för ett gäng år sedan med en annan kvinna som också börjar på A. De tre samarbetade och sen skar det sig rejält om jag inte missminner mig.

ett nytt inlägg på blacklist sidan om försäljningsstallet som säljer islandsponnysar!
170 kommentarer på en timme men jag tycker bara jag ser positiva! 🌸

ett nytt inlägg på blacklist sidan om försäljningsstallet som säljer islandsponnysar!
Kan ju delvis bero på ämnet. Jag har svarat i den tråden men enbart beroende på ämnet (att de inte anser brist på papper är hinder för köp, de ser till att hästen får pass)

Dock om du söker hittar du fler inlägg där det efterfrågas just erfarenhet och över 90% som svarar är mycket nöjda.

För att de som har negativa kommentarer faktiskt inte vågar svara med största trolighet. Han är rätt duktig på att prata ner dem. För inte så länge sedan var det en i en åsnegrupp som var ägare före den som sålt åsnorna till honom som försökte efterlysa dem, han var FRUKTANSVÄRT otrevlig och oprofessionell i den tråden, talade om för henne att de som köpt dem minsann inte vill ha kontakt med galna kärringar och liknande grejer, det var precis som att han styrde deras talan.

Det var flera som reagerade. Vet inte om det var administratören eller den som efterlyste åsnorna som tog bort den diskussionen som blev, men kommentarerna var borta dagen efter. Jag har nära bekanta även på andra håll som köpt häst av honom där han försökt styra att de inte får ta kontakt med gamla ägare också, så kan kanske vara så att man blir hotad om man letar efter sin gamla häst eller köper häst och letar efter historian på det man köpt och så vidare.

Uppenbarligen säljer han hästar så det funkar ju - men personligen skulle jag inte köpa av honom efter att ha sett hur han beter sig i sociala medier (lägger till: och det handlar enbart om det, att han har många hästar och inte ryktar varje dag etc skulle jag inte bry mig om, men jag vill inte bli kallad galen kärring för att jag försöker hitta min gamla häst om den blir såld till dem eller om jag köper en häst och vill ha kontakt med föregående ägare, det ska inte han lägga sig i anser jag).

Uppenbarligen säljer han hästar så det funkar ju - men personligen skulle jag inte köpa av honom efter att ha sett hur han beter sig i sociala medier (lägger till: och det handlar enbart om det, att han har många hästar och inte ryktar varje dag etc skulle jag inte bry mig om, men jag vill inte bli kallad galen kärring för att jag försöker hitta min gamla häst om den blir såld till dem eller om jag köper en häst och vill ha kontakt med föregående ägare, det ska inte han lägga sig i anser jag).

Fast han skriver ju att han lovar sekretess så jag förstår att han inte vill att någon ska tro att han lämnar ut info om tidigare ägare. Eller om nya ägare, för den delen. Den biten får man nog acceptera om man säljer dit eller köper därifrån.

Men det kan ju absolut vara en anledning till att inte köpa därifrån så klart.

Har själv ingen koll på stället mer än att jag följer sidan i fall nåt dyker upp som kan vara intressant för ridskolan.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka