Annonsera Mera VIII

Bukefalos 30 år!

Vi på ridskolan köpte två hästsr av denna handlare i våras och det var jag som hade kontakten med honom. Mycket enkel i kontakten, raka rör, fick ordentligt med bilder på ben och hovar och han var helt ärlig med viss problematik hos ena hästen. Båda hästarna är faktiskt helt som utlovat. Den ena är en av fjordkorsningarna avlade för ridskola och vi vill klona den hästen! Suveränt psyke, godmodig och verkligen perfekt för ändamålet. Vill ha 10 likadana😅.

Som privatperson hade jag köpt utan att blinka av honom. Men så har jag köpt häst av Marika Sjöstedt också😂.

Vi på ridskolan köpte två hästsr av denna handlare i våras och det var jag som hade kontakten med honom. Mycket enkel i kontakten, raka rör, fick ordentligt med bilder på ben och hovar och han var helt ärlig med viss problematik hos ena hästen. Båda hästarna är faktiskt helt som utlovat. Den ena är en av fjordkorsningarna avlade för ridskola och vi vill klona den hästen! Suveränt psyke, godmodig och verkligen perfekt för ändamålet. Vill ha 10 likadana😅.
Har han inte tillverkat minst 10 likadana? 😅Vi har tittat på dem på min ridskola också, men vi har inte möjlighet att ta in en häst som inte kan gå i verksamheten på ett par år.

Jag önskar så att han kunde använda en godkänd fjordhingst. Eller åtminstone registrera avkommorna med härstamning. :(

Nån som vet om projektet för ridskolehästar fortsätter?
Såg flera gula fölungar(halvblod utan stam?) och nån gul halvblodshingst så tänkte om nya projektet är gula hobbyhästar? 😁

Jag önskar så att han kunde använda en godkänd fjordhingst. Eller åtminstone registrera avkommorna med härstamning. :(
Varför skulle man slösa en godkänd fjordhingst på korsningsavel? Tror väl också att en stor del i att han säljer relativt billigt är just att han inte tar alla dessa "onödiga" kostnader så som registrering med stam. Ser inte hur det påverkar hästarna negativt.

Varför skulle man slösa en godkänd fjordhingst på korsningsavel? Tror väl också att en stor del i att han säljer relativt billigt är just att han inte tar alla dessa "onödiga" kostnader så som registrering med stam. Ser inte hur det påverkar hästarna negativt.

Godkänd = tillräckligt bra exteriör för avel samt inga kända sjukdomar eller lynnesfel. Nu om det blir avkommor som har problem kommer man skylla det på att fjordhästar är si eller så, när problemen kunnat undvikas. :(

Godkänd = tillräckligt bra exteriör för avel samt inga kända sjukdomar eller lynnesfel. Nu om det blir avkommor som har problem kommer man skylla det på att fjordhästar är si eller så, när problemen kunnat undvikas. :(
endel hästar kommer inte bli optimala men de flesta vet ju också att det är okänd stam på avkommorna och ingen vet vad mamman lämnat. Tror knappast det kommer dra fjordingarna illa. Tvärt om verkar många nöjda och korsningarna bli sunda.

Ärligt talat säljer han inte särskilt billigt tycker jag. Vi betalade 80'.

Ärligt talat säljer han inte särskilt billigt tycker jag. Vi betalade 80'.
Jag som i flera omgångar letat samma sak som ridskolorna letar vill nog hävda att 80 för svenskfödd, dolda-felförsäkrad och utan kända skavanker är billigt.

Och en anledning ”min” ridskola tillslut köpte av honom var ju för de inte hittade något äldre alternativ i rimlig prisklass. De köper mkt även av en annan handlare där det främst är importer och har ett antal gånger fått hästar som haft underliggande fel. De får ju byta den men det kostar det med. Och de kostar betydligt mer än 80

Jag som i flera omgångar letat samma sak som ridskolorna letar vill nog hävda att 80 för svenskfödd, dolda-felförsäkrad och utan kända skavanker är billigt.

Och en anledning ”min” ridskola tillslut köpte av honom var ju för de inte hittade något äldre alternativ i rimlig prisklass. De köper mkt även av en annan handlare där det främst är importer och har ett antal gånger fått hästar som haft underliggande fel. De får ju byta den men det kostar det med. Och de kostar betydligt mer än 80
Ja hästpriserna idag rimmar inte riktigt med ridskolors ekonomi. Vi letar två hästar nu och det är vansinnigt svårt att hitta nåbting rimligt öht.

Ja hästpriserna idag rimmar inte riktigt med ridskolors ekonomi. Vi letar två hästar nu och det är vansinnigt svårt att hitta nåbting rimligt öht.
Jag tror inte det rimmar med någons ekonomi helt ärligt. Det är helt sjukt. Jag hade ju 80 som min smärtgräns, mycket för det blir så orimligt dyrt att fullförsäkra dyrare och jag är lite nervöst lagd där 😂

Men liksom det man generellt hittade för den prislappen om man ville undvika kända problem så att säga - det var individer som närmade sig 20-årsåldern. Och det fanns många i den åldern som kostade mellan 100-140 k med. Säg du får 5 aktiva år - det är en jäkla prislapp per år det…

Jag vet att mer än person tyckt att ”jag skulle aldrig någonsin köpt en häst med eksem för 80 k” - och nä det hade jag inte gjort heller om jag hade haft ett bättre alternativ. Sen älskar jag min fläckis och hon är helt perfekt tantponny och vad jag sökte i allt annat! Men hade absolut gärna sluppit kliet. Men helt ärligt hellre 13 år och kli än 18 år utan kli för samma pengar. Absolut inget fel på äldre hästar/ponnyer men det går inte att skydda pengarna med försäkring och som sagt ens i bästa scenariot är det en utmätt tid.

Såg precis en annons på en genomsnäll 6 årig ponny med full stam.
Med en senskada och en gaffelbandsskada som behöver läka.
Och den kostar 65.000 och flera har svarat att de vill ha mer information. Det är kanske brist på snälla hästar som inte är 15.
Ja! Jag tycker överlag att det finns ganska många skadade hästar i behov av rehab till salu, till förhållandevis högt pris! Många av dem går inte att provrida på grund av skadan, vilket i sig borde reducera priset ännu. Det blir ju en ren chansning, inte bara om hästen kommer att bli bra igen utan också att man inte har fått känna på hur den är att rida.

Såg precis en annons på en genomsnäll 6 årig ponny med full stam.
Med en senskada och en gaffelbandsskada som behöver läka.
Och den kostar 65.000 och flera har svarat att de vill ha mer information. Det är kanske brist på snälla hästar som inte är 15.
Såg den och reagerade likadant. Men ja det är brist på sådana och när de dyker upp till lägre pris (under 150) så säljs de ofta bokstavligt talat på en kvart. Vet inte hur många gånger jag hörde av mig på en annons som varit ute några timmar och ponnyn var såld.

Dock ändå förvånad både över prislapp och intresset. Men har du egen gård och möjlighet låta den gå och läka till låg kostnad så kan man ju med bara lite tur göra ett fynd

Såg den och reagerade likadant. Men ja det är brist på sådana och när de dyker upp till lägre pris (under 150) så säljs de ofta bokstavligt talat på en kvart. Vet inte hur många gånger jag hörde av mig på en annons som varit ute några timmar och ponnyn var såld.

Dock ändå förvånad både över prislapp och intresset. Men har du egen gård och möjlighet låta den gå och läka till låg kostnad så kan man ju med bara lite tur göra ett fynd
Om den kostat 30-40 kanske jag kunnat chansa.🙈 om jag haft möjlighet att betäcka. och det hade ändå kännts som mycket pengar! 😅

På tal om skador... Hopphäst med röntgenförändringar som innebär att den inte lägre ska hoppa: Över 161 000 kr. O_o (Grupp på Facebook med olika prisgrupper, den hade den högsta prisgruppen vilket är från 161 000 och uppåt, vet inte exakt pris).

Jisses! Vet ju inte vad det är för röntgenförändringar, men det vill mycket till att de inte påverkar dressyrträning överhuvudtaget när de har satt helt stopp för hoppningen.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka